PDA

Bekijk Volledige Versie : Rusk

pedro
09-02-2009, 13:24
beste vogel vrienden
ik heb gelezen over het toevoegen van rusk bij het kweekvoer
maar hoeveel gebruik je hier dan van en hoe verwerk je het ????????
met vriendelijke groet Pedro

RobK
09-02-2009, 16:55
Om een halve kilo eivoer rul te maken heb je een kwart kopje rusk nodig.

Kwart kopje rusk in een bakje.
Kwart kopje water toevoegen.
Wachten tot de rusk het water heeft opgenomen.
De rusk los maken van het bakje door roeren moet een vork.
Eivoer toevoegen.
Mengen met de vork.
Is het mengsel nog wat te vochtig dan een kleine hoeveelheid rusk toevoegen, doorroeren en weer even wachten.
Toevoegen van supplementen.

Wanneer je bijvoorbeeld ook vochtig kiemzaad toevoegt zal je achteraf vaak nog wat rusk moeten toevoegen, dat zie je in de praktijk vanzelf.

Groet,

Rob.

Adrie Jonkers
09-02-2009, 20:34
Beste RobK, heeft rusk buiten het rul maken nog een toegevoegde waarde in de vorm van pitamientjes en aanverwanten ? Groet. Adrie Jonkers.

RobK
09-02-2009, 20:52
Rusk is als ik het helemaal juist heb begrepen gevriesdroogde granen. Feitelijk verlaag je met dit goedje het eiwitgehalte van het fabriekseivoer. Dat is dan ook juist de reden dat ik een schepje Aves (wat je gebruikt om Aves eivoer te maken) bijvoeg. Rusk is dus om het eivoer rul te maken en gedurende langere tijd rul te houden. Tevens is het eivoer op die manier gedurende langere tijd licht verteerbaar wat naar mijn idee de opgroei van de jongen positief beďnvloed.

Groet,

Rob.

Adrie Jonkers
09-02-2009, 21:59
Beste RobK, comprende. Groet. Adrie Jonkers.

pedro
09-02-2009, 22:23
bedankt voor je snelle reactie
ik ga het rusk proberen
bedankt

HansvdWeerdhof
10-02-2009, 01:17
Rusk is als ik het helemaal juist heb begrepen gevriesdroogde granen.
Nee hoor, rusk is gewoon beschuit.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rusk

RobK
10-02-2009, 01:55
Inderdaad Hans, als je de opgegeven link volgt dan kom je bij een soort beschuit uit. Hartelijk dank voor de info. Rusk zoals ik die gebruik voor m'n eivoer zijn kleine witte korreltjes.

Groet,

Rob.

Antoni Hopmann
10-02-2009, 23:46
Nee hoor, rusk is gewoon beschuit.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rusk

Hoewel ik geen rusk gebruik,keek ik er toch even van op,dat het doodgewoon beschuit is.Hans weet van de hoed en de rand. Dat moge duidelijk zijn.
Dutch Rusk.
En ik maar denken,dat het iets heel bijzonders was.

casehulsebosch
11-02-2009, 10:12
Eet het hier al jaren. Die van Bolletje. Groet, Kees Nieuw Zeeland

J-T
11-02-2009, 10:21
Is het mengsel nog wat te vochtig dan een kleine hoeveelheid rusk toevoegen, doorroeren en weer even wachten.

Wanneer je bijvoorbeeld ook vochtig kiemzaad toevoegt zal je achteraf vaak nog wat rusk moeten toevoegen, dat zie je in de praktijk vanzelf.

Ik zou hier mee oppassen. Als je het eivoer en de rusk gemengd heb moet je nadien geen rusk meer toevoegen. De kans bestaat dan dat de rusk zich niet (volledig) vol kan zuigen met vocht en dit dus gaat doen in de krop van de jongen (is eigen ervaring). Sindsdien meng ik de rusk in de juiste verhouding en doe er daarna nog wat water bij (om er zeker van te zijn dat het niet meer verder uit gaat zetten in de krop van de vogels).

Het toevoegen van supplementen doe ik juist door de rusk zodat het ook in de rusk opgenomen wordt.

wessellouw
11-02-2009, 10:46
Hallo Rob:

U schreef: >>Rusk zoals ik die gebruik voor m'n eivoer zijn kleine witte korreltjes.>>

Zou het kunnen dat u couscous of beter gezegd semoule verwart met rusk?

Semoule is een soort harde griesmeel.
En bestaat inderdaad uit kleine witte korreltjes.
De "echte" Noord Afrikaanse semoule is zelfs nog bijna de helft kleiner dan onze griesmeel.

Wessel van der Veen.

RobK
11-02-2009, 12:18
Wessel,

Het zou heel goed mogelijk zijn, semoule. Geen idee. Volkomen nieuwe benaming. In de (Franstalige) Wikipedia kwam ik een foto tegen en dat goedje lijkt me te fijn. Uit de tekst begreep ik wel dat het ook grover gemalen kan zijn. Cous-cous is het ieder geval niet wat ik gebruik, dat verschil ken ik wel (gebruik ik soms als ik even geen rusk meer heb).

Via Belgische vogelvrienden ben ik er aan geraakt en ik koop het ook in België bij v Camp in Boechout. Daar heet het ook rusk. Het schijnt verkrijgbaar te zijn in grof en wat fijner.

Groet,

Rob.

http://www.vogelcafe.nl/photoplog/index.php?n=628

http://www.vogelcafe.nl/photoplog/index.php?n=629

Antoni Hopmann
11-02-2009, 17:29
Rusk,Dutch Rusk ,Cous-cous,Semoule of gewoon beschuit.
Het blijft toch enigszins verwarrend allemaal.

wessellouw
12-02-2009, 10:04
Hallo Antoni:

Zo moeilijk is het niet hoor.
Semoule is een soort harde harde griesmeel,
cous cous is strikt genomen het gerecht.

De semoule wordt vermengd met een soort dikke groentensoep, daarnaast wordt vlees geserveerd.

t'haam al achoufer is cous cous met schapenvlees,
t'haam al jazz idem met kip.

Zo duidelijk ? :)

Wessel van der Veen.

Antoni Hopmann
12-02-2009, 13:22
Aha ! Couscous met schapenvlees. Dat ken ik wel,Wessel. Heerlijk gerecht,
maar nog lekkerder met lamsvlees.
Dus wat je in die pakken koopt is eigenlijke semoule (grieskorreltjes).
In Frankrijk vissen ze met geweekte grieskorrels,heb ik gezien.
Hartelijk dank voor de uitleg,Wessel.

Fadiga
02-04-2010, 20:18
Hallo,

Ik maak mijn eivoer al enkele jaren rul met couscous.
Nu heb ik me laten vertellen dat het verzuring in de slokdarm teweeg kan brengen. Klopt dit? Wie heeft er ervaring met couscous?

RobK
02-04-2010, 20:21
Eivoer met rusk of couscous altijd vers aanbieden. In dat geval loop je echt geen problemen op. Wel zorgen voor voerbakjes die schoon zijn en altijd leeg gooien en resten verwijderen voordat je nieuw eivoer verstrekt.

Groet,

Rob.