Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ringen van kakariki's

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Ringen van kakariki's

    Hallo,
    morgen of overmorgen moet ik mijn eerste jongen ringen !! hoera !
    Maar, moeten die ringen aan het linker of het rechter pootje, of heeft dit geen belang.
    Hebben jullie tips voor iemand die dit voor de eerste keer doet?
    Mag ik zomaar moeder van haar nest halen, of moet ik wachten tot ze er vanzelf eens af gaat, maar tegen dan zijn de jongen al veel te groot vrees ik . Momenteel gaat ze niet meer van haar nest. De papa zorgt voor aanvoer van eten. (zo hoort het ook).
    dank voor alle tips

    Rik

  • #2
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      ringen

      nog een tip , zorg ervoor dat met je handen niet boven de grond werkt , maar bijvoorbeeld boven een schaal met voer of iets anders zachts , je kunt het jong wel eens laten vallen en dan word dat iig niet fataal.
      Als de ring , nadat hij om het pootje zit , er zo weer vanaf kunt halen , kun je beter nog even wachten, ik heb jaren kakarikies gehad maar het aantal dagen om te ringen verschilt nog al eens (temperatuur, aantal jongen enz enz)

      succes enne kijk uit met die pop wegjagen , ze verdrukt zo de jongen en dat wil je niet denk ik.

      Opmerking


      • #4
        Hallo

        hartelijk dank voor alle tips.

        Wat bedoel je met " ze verdrukt de jongen "?
        Is dit terwijl je ze ringt als ze er nog op zit? of is dit nadien.
        Wellicht kan ik ze beter voorzichtig (als ze niet te hard bijt??) afhalen zodat ik rustig de tijd heb om ze te ringen.

        Terugkomen zal ze wel doen, toch??

        Opmerking


        • #5
          Als je de pop er af wilt halen heb je kans dat ze erg gestresst raakt , maar bij kakarikies zal dat meestal wel meevallen.
          Met het verdrukken bedoel ik idd als je de pop probeert te pakken, ze zal dan de eieren/jongen beschermen door eroverheen te gaan liggen.
          wat ik meestal doe in zo'n geval is voorzichtig met een schouwlamje,(in mijn geval een soort pen) , een beetje onder de borst van de pop duwen en dan gaat ze er meestal wel even vandoor.
          Ook klop ik altijd een paar keer op het blok voordat ik het open zodat de vogels op een gegeven moment weten dat het open gaat.

          nou weer een heel verhaal , dit is hoe ik het doe , maar wil natuurlijk niet zeggen dat dat bij eidereen werkt, succes ermee.

          Opmerking


          • #6

            Opmerking


            • #7
              De eerste 5 dagen kun je de eitjes laten liggen, die dienen mooi als steun voor de jongen en voorkomen dat de pop te zwaar op ze drukt per ongeluk.
              Met een week horen de jongen sterk genoeg te zijn, dan kun je de lege eitjes weghalen.

              Veel plezier met de prachtige ukken.
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

              Opmerking


              • #8
                wanneer ringen

                Even een vraag welke dag moet ik de jonge ringen,en welke maat is het voor de kakarikie`s.
                mvg geert

                Opmerking


                • #9
                  Meestal kun je ringen bij een leeftijd van 7 dagen, Ikzelf ring meestal als de ogen open gaan van de jongen, is meestal 6-8 dagen. Ringmaat 4,5mm voor kakarikies

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door geert861
                    Even een vraag welke dag moet ik de jonge ringen,en welke maat is het voor de kakarikie`s.
                    mvg geert
                    Oke bedankt.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door geert861
                      Even een vraag welke dag moet ik de jonge ringen,en welke maat is het voor de kakarikie`s.
                      mvg geert
                      Wie heeft er open ringen liggen voor mijn kakarikie`s
                      Gekleurde aluminium ring ( open) 4 mm

                      Opmerking


                      • #12
                        Geen ringen maar wel het advies om er voor te zorgen dat er 2 broedblokken bij kakarikis hangen anders heb je kans het 1ste nest te verliezen

                        Paul

                        Opmerking

                        Working...
                        X