PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat doen ze toch met die stukjes hout?

Mig&Hornet
05-02-2009, 17:55
Dag iedereen,
Mijn Japanse meeuwtjes heb ik nubijna 2 week in huis en een bepaald gedrag boeit mij waarvan ik niet weet wat ze nu doen.

Van de bodem met grof houtstrooisel pikken ze elke dag regelmatig een smal stukje hout en gaan op een stok er driftig mee bezig het tussen hun snavels heen en weer te bewegen van links naar rechts en andersom. Een paar seconden bergen ze het even op onder een pootje om na enkele seconden er weer mee verder te gaan....
Ze zijn nu 5 maand oud. Kan iemand dit gedrag ook verklaren? :hmmmm
Heeft het iets met nestbouw tzt te maken misschien?

Adrie Jonkers
05-02-2009, 21:10
Beste Mig & Hornet, ik heb het gedrag gezien bij het oppeuzelen van een pinkie. Het wordt ook wel harmonicaspelen genoemd. Mogelijk hebben de meeuwtjes ooit pinkies gehad. Groet. Adrie Jonkers.

Nico
07-02-2009, 13:34
Hier doen ze dat met stukjes trosgierst. Vooral de man gebruikt dit graag om zijn paringsdans op te leuken.

Heeft dus in mijn ogen te maken met nestbouw/paringsritueel.
Als je vogels nog geen 8 maanden zijn zou ik wachten met nestgelegenheid aanbieden, en de hoeveelheid eivoer/levend voer verminderen om de broeddrift af te remmen.

Mig&Hornet
08-02-2009, 18:45
Dank juliie wel.
Het lijkt idd of ze er ook van proberen te eten terwijl ze er mee bezig zijn.

Ik geef nu 2 afgestreken theelepeltjes eivoer per 2 dagen. Van een plant in de hoek werpen ze soms een steentje van de aarde af van wel 1,5cm breed...

Voor alle 2 de verhalen is er direkt bewijs.... Nog maar een CSI-Miami kijken voor de definitieve oplossing van dit vraagstuk:D

vogelfreak
08-02-2009, 20:05
geef is een beetje nestmateriaal kijken of ze dan daar mee gaan spelen dan is het zeker dat het hoort bij hun broedgedrag:D