Mededeling

Collapse
No announcement yet.

eieren eten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • eieren eten

    Al jaren heb ik het probleem dat enkele koppels van vesrschillende soorten vogels hun eigen eieren opeten. Afgelopen kweekjaar waren het de catharinaparkieten en de japanse meeuwen, waarbij de meeste koppels hun eigen eieren opaten. Later in het kweekjaar ging het met de dezelfde koppels beter en toch nog enkele jongen gekweekt. Dit jaar een nieuw hok bij een nieuw huis. Ik had goede hoop dat het probleem was opgelost. Toch de nodige voorzorgsmaatregelen genomen. Voldoende grit en extra vloeibare calcium door het drinkwater. De catharinaparkieten vast gekoppeld. Die kunnen wel tegen het koude weer. Van de eerste vier koppels die aan de leg zijn eten drie koppels direct de eiren op, hierbij een koppel die dit vorig jaar (als een van de weinig) niet deed. Om moedeloos van te worden. Contact gehad met een dierenarts die, mijn verhaal aanhorenende, tot de conclusie kwam dat er niets mis was met voeding of iets anders, maar dat het hier aangeleerd gedrag betrof. Op de een of andere manier communiceren de vogels met elkaar of ruiken de kapotte eiren van een ander en iedere keer dat ze een ei kapot maken worden ze beloond mer een lekkernij. Hij kwam met de volgende oplossing: In alle broedblokken( ik kweek met de koppels apart in broedkooien) kunsteieren leggen en zodra er een ei gelegd wordt dit direct weggooien. Dit ongeveer 6 weken lang. Zodat de vogels afleren om eieren te pikken en hiervoor niet meer beloond worden. Ook bij mijn kanaries en japanse meeuwen nu al kunsteieren in de vluchten leggen om ze te foppen en het eier pikken af te leren.
    Wie heeft er ervaring met het bovengenoemde verschijnsel en hoe heb je dit opgelost.

  • #2
    Ik had ook een koppel goulds die de eieren opaten.Ik heb elke dag de eieren uit de nest gehaald en een kunsteitje in de nest gelegd.De kunsteitjes krijgen ze niet kapot.Na de 4de of 5de ei de echte eieren teruggelegd en was niks aan de hand.Of het bij de kromsnavels ook werkt weet ik niet maar je kan altijd proberen.
    Geef ze ook sepia.Als de vogels de sepia niet aanraken je kunt het gemalen in de eivoer doen.
    Succes
    Geduld is een schone zaak, maar het kunnen opbrengen is de kunst.

    Opmerking


    • #3
      Erik probeer een paar onbevruchte maar wel bebroede eieren te krijgen,wij zeggen voele eieren.Ze moeten het eten van eieren niet meer als lekkernij zien maar iets dat niet te pruimen is.Werkte bij mijn vogels die dat wel eens deden goed daarom gooi ik die eieren pas weg op het eind van het broedseisoen je weet nooit wanneer ze van pas komen,dus weet je een kweker bij jou in de vereniging die onbevruchte eieren heeft die je kunt krijgen dan zou ik dat proberen vrg Rob.

      Opmerking


      • #4
        eierenpikker

        Beste Eric, verdwijnt de inhoud van het ei of ook de schaal ? Je zou ondanks grit, vloeibare calcium en sepia ook gemalen eierschalen kunnen geven. Eerst tien minuten koken of in de magnetron. Om kalk te kunnen verwerken is vitamine D3 nodig.Groet. Adrie Jonkers.

        Opmerking


        • #5
          Adrie, alles is weg zowel de schaal als de inhoud

          Opmerking


          • #6
            eieren weg

            Beste Eric, de aangedragen oplossingen zijn allemaal eenvoudig toepasbaar. Fopeieren, eierschalen geven en kijken hoe vlot die worden genomen. Vuile eieren lijkt mij ook wel wat. Probeer gewoon alles. Je weet zeker dat je geen muizen hebt ? Groet. Adrie Jonkers.

            Opmerking


            • #7
              Andries, bedankt voor je reactie

              Muizen zijn het niet anders zouden zeker de eieren verdwijnen die ik buiten de broedkooien bewaar in het hok en die blijven al jaren onaangeroerd, ook andere jaren heb ik geprobeerd de eieren om te ruilen voor kunsteieren, dit lukte meestal wel maar bij het teruggeven van de eieren was het vaak zo dat er regelmatig een ei weg was en meestal na een een dag of 5/6 waren alle eieren verdwenen. Ik heb wel eens een ei in de buitenvoliere gelegd en ik was de voliere nog niet uit of de eerste vogels zaten er al aan te pikken. Het is niet zo dat het enkele vogels zijn, vorig jaar waren het bijna al mijn kweekkppels (toen ongeveer 20) die het deden. Het vreemde was dat een aantal kweekkoppels het in het begin van het kweekjaar deden en dit bij de derde of vierde leg ineens ophield en ik dan nog jonge vogels op stok kreeg. Van mijn 6 koppels catharinaparkieten die ik vorig jaar had, waren er twee koppels die het niet deden. Deze koppels zitten nu in de kweekkoien en ook deze twee koppels eten hun eieren op. Het vreemde is ook dat ik een nieuw koppel lutino's heb dat ik na aankoop direct in een broedkooi heb gedaan en nu drie weken later eten ook deze vogels hun eieren. Ik kweek al een jaar of dertig vogels, en de oplossing lijkt simpel. Maar ik heb de oplossing nog niet gevonden.

              Opmerking


              • #8
                Vogelmineralen?

                Eric voer jij je vogels ook vogelmineralen en grit en is dat het hele jaar ter beschikking,het zou zomaar kunnen dat ze iets te kort komen.En als je al eieren in de voliere legt waar meerdere vogels bij elkaar zitten moet je uitkijken dat ze het niet van elkaar leren,vind het raar dat ze het bijna allemaal doen.Je had beter meteen kunnen uitselecteren welke vogels het doen en naar de handel ermee dan een ei in de voliere te leggen ze leren heel snel van elkaar wat lekker is.

                Opmerking


                • #9
                  hallo allemaal,

                  ik heb het probleem met met het eieren verdwijnen ook wel gehad en heb toen , op aanraden van andere kwekers gistokal door het voer gedaan en dat werkte meestal wel goed , gistokal is een soort kalkpoeder.
                  Als het daarna nog niet werkt kun je ze volgens mij beter wegdoen.

                  Opmerking


                  • #10
                    Gistokal is dus ook een mineraal maar dan voor allerlei dieren het is beter deze apart aan te bieden dan kunnen de vogels naar behoefte opnemen ,als het door het voer is gemend is dat onmogelijk.Bij mij zie je ook dat de poppen er net voor het eieren leggen veel aankomen, soms zie je hele grijze koppies.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door rob 2
                      Eric voer jij je vogels ook vogelmineralen en grit en is dat het hele jaar ter beschikking,het zou zomaar kunnen dat ze iets te kort komen.En als je al eieren in de voliere legt waar meerdere vogels bij elkaar zitten moet je uitkijken dat ze het niet van elkaar leren,vind het raar dat ze het bijna allemaal doen.Je had beter meteen kunnen uitselecteren welke vogels het doen en naar de handel ermee dan een ei in de voliere te leggen ze leren heel snel van elkaar wat lekker is.
                      Idd.Ik geef ze ook de hele jaar door vogelgrit gemengd met vogelmineralen en ik heb geen last meer van eiereneeters.En ook de hele jaar door sepia en gemalen eierenschalen.Eierenschalen vinden ze heerlijk en meestal binnen 5 minuten op.Ik denk het ook dat je vogels iets tekort komen.
                      Geduld is een schone zaak, maar het kunnen opbrengen is de kunst.

                      Opmerking


                      • #12
                        Bedankt voor de reacties tot dusver

                        Grit en mineralen hebben ze het hele jaar ter beschikking. Gistokal ken ik niet, is dit ook te koop in een dierenspeciaalzaak en van welke fabrikant is dit?
                        De vogels wegdoen is makkelijk gezegd. Ondertussen heb ik ongeveer 35 kweekkoppels en heb ik mijn stam(men) door de jaren heem opgebouwd en verbeterd, zodat ik goed meedoe op de verschillende TT's en het duurt natuurlijk weer jaren voor ik "mijn eigen soort vogels" weer in mijn hok heb. Natuurlijk leg ik ook geen eieren in de voliere om door de vogels op te laten eten, maar om te zien hoe de vogels hierop reageren en ik laat deze eieren natuurlijk ook niet opeten door de vogels

                        Opmerking


                        • #13
                          Ik heb voorlopig voor de volgende oplossing gekozen: Alle eieren rapen en vervangen door kunsteieren. Deze eieren leegzuigen, volspuiten met mosterd en terug leggen. Dit gedurende 6 tot 8 weken

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Erik Voliere
                            . Gistokal ken ik niet, is dit ook te koop in een dierenspeciaalzaak en van welke fabrikant is dit?

                            dit is in iedere dierenzaak tekoop, het is eigenlijk voor over het voer van honden en katten.
                            www.fretteren.eu

                            Opmerking

                            Working...
                            X