PDA

Bekijk Volledige Versie : bouw advies gevraagd voiliere

voilierefanaat
31-01-2009, 01:01
Hallo
Ik wil graag een kleine ren aan mijn nachthok gaan maken en hiervoor wil ik graag jullie advies etc ontvangen
Het gaat om een kleine ren van 2 meter hoog 1 meter diep en 1meter 90 lang
Het lijkt mij het mooiste de ren te maken van groen gepoedercoat alluminium ,
heb echter prijzen opgevraagd voor kant en klare panele geheel compleet met deur etc en van deze prijzen sla je stijl achterover moet ik zeggen.
Leveranciers vragen hiervoor met een lachend gezicht tussen de 6 en 800 euri voor. weliswaar ook met een groene dichte trespa achterwand maar toch.
Dus ik zit er over te denken de alluminium kokerprofielen en alle benodigdheden los aan te schaffen en zelfbouw te gaan verrichten.
Weet iemand hier of dit goed te doen is voor iemand die hier geen ervaring mee heeft , met name hoe krijg je in godsnaam het gaas zo mooi strak op je panelen etc.
Tevens ben ik benieuwd of er een goedkoper alternatief voor trespa bestaat wat net zo functioneel en ook duurzaam is.
Kortom alle jullie adviezen en ervaringen zijn welkom alsmede mogelijk instructie hoe je een paneel netjes en correct vervaardigd
Ook graag jullie ervaringen met de leveranciers van dergelijke panelen en materialen en dan wil ik ook vooral de slechte weten zodat ik ook niet belazerd wordt
Mogelijk dat jullie ook van mening zijn dat je zegt van nou met geen enkele ervaring zou ik niet aan zelfbouw beginnen want dat wordt niets ook dat hoor ik dan wel
Ben trouwens wel handig heb geen 2 linker handen zeg maar
Nou een heel verhaal maar ik hoop dat jullie mij kunnen en willen helpen:help

Animal
31-01-2009, 17:41
Ik zouw mijn ren gewoon van hout maken ,en als de achterwand dicht moet deze van rabbat delen.
Hout is gemakkelijk te verwerken ,veel goedkoper dan de door jouw genoemde materialen ,en het doet veel warmer aan.
Het is ook veel gemakkelijker als je iets in de kooi wilt hangen of nog eens iets wilt veranderen ofzo.

voilierefanaat
31-01-2009, 18:52
Ok bedankt vooe sw tip animal maar hout is toch behoorlijk onderhouds intensief etc , zoals schilderen etc , vandaar dat ik dacht aan alluminium.
Heb je ook nog tips misschien hoe ik het gaas mooi en strak op welk matriaal dan ook kan bevestigen.

Mvgr

kingfisher
31-01-2009, 19:44
Hallo volierefanaat,op alurennen wordt het gaas meestal gepopnageld en als je de bovenrand vastzet en daarna de zijkanten en uiteindelijk de onderkant krijg je het vanzelf strak evt kun je een lat met een aantal nagels erin gebruiken om het gaas strak te zetten ,die steek je in de onderste rand van het gaas en dan zet je het vast.
En op hout op dezelfde manier maar dan met nieten en dan een lat erover heen schroeven ben je ook gelijk de scherpe randen kwijt.
Wat de prijs betreft gewoon een bestek maken op basis van hout/verf/schroeven en op basis van aluminium weet je precies wat je kwijt bent.
En ga eens shoppen op internet naar prijzen voor alu profielen misschien dat het je meevalt en dan bedoel ik niet bij de hokkenfabrikanten maar gewoon waar je per meter kunt kopen en losse koppelstukken.
Misschein voor de achterwand betonplex ik weet echter niet hoe dat in prijs ligt tov trespa.
mvg,
kingfisher

Robin
31-01-2009, 21:32
Volièrefanaat,

Toevallig heb ik van de week nog een paar panelen van aluminim gemaakt. Ik werk zelf altijd met panelen van 1.50 x 2.14 m., maar 1 x 2 m. wordt meestal door de meeste liefhebbers gebruikt. Je hebt gelijk dat veel leveranciers tegenwoordig belachelijke prijzen hanteren, terwijl de grondstofprijzen de laatste maanden juist dramatisch gezakt zijn... Ik koop het aluminium kokerprofiel voor 2 euro de meter hier op een plaatselijk industrieterrein en schilder die zelf donkergroen.
Gaas kost ca. 5 euro de m2 en dan heb je nog wat kleine dingetjes nodig als popnagels, hoekverbindingen en blokjes voor de dwarsliggers. Al met al ben je voor een compleet paneel van 1 x 2 met gaas er op als je het zelf in elkaar zet ca. 30 euro kwijt. Het gaas krijg je er mooi strak op als je het van te voren even vastzet met tiewraps. Na het popnagelen de tiewraps afknippen...

Succes!

voilierefanaat
01-02-2009, 00:00
Ok dank je ben erg blij met jullie adviezen is er ook iemand die weet of er ergens een handleiding etc te vinden is voor het bouwen van eigen allu panelen.
Of wijst dat zichzelf als je beetje handig bent en wat inzicht hebt

Hallo volierefanaat,op alurennen wordt het gaas meestal gepopnageld en als je de bovenrand vastzet en daarna de zijkanten en uiteindelijk de onderkant krijg je het vanzelf strak evt kun je een lat met een aantal nagels erin gebruiken om het gaas strak te zetten ,die steek je in de onderste rand van het gaas en dan zet je het vast.
En op hout op dezelfde manier maar dan met nieten en dan een lat erover heen schroeven ben je ook gelijk de scherpe randen kwijt.
Wat de prijs betreft gewoon een bestek maken op basis van hout/verf/schroeven en op basis van aluminium weet je precies wat je kwijt bent.
En ga eens shoppen op internet naar prijzen voor alu profielen misschien dat het je meevalt en dan bedoel ik niet bij de hokkenfabrikanten maar gewoon waar je per meter kunt kopen en losse koppelstukken.
Misschein voor de achterwand betonplex ik weet echter niet hoe dat in prijs ligt tov trespa.
mvg,
kingfisher

voilierefanaat
01-02-2009, 00:01
Ok dank je ben erg blij met jullie adviezen is er ook iemand die weet of er ergens een handleiding etc te vinden is voor het bouwen van eigen allu panelen.
Of wijst dat zichzelf als je beetje handig bent en wat inzicht hebt

Volièrefanaat,

Toevallig heb ik van de week nog een paar panelen van aluminim gemaakt. Ik werk zelf altijd met panelen van 1.50 x 2.14 m., maar 1 x 2 m. wordt meestal door de meeste liefhebbers gebruikt. Je hebt gelijk dat veel leveranciers tegenwoordig belachelijke prijzen hanteren, terwijl de grondstofprijzen de laatste maanden juist dramatisch gezakt zijn... Ik koop het aluminium kokerprofiel voor 2 euro de meter hier op een plaatselijk industrieterrein en schilder die zelf donkergroen.
Gaas kost ca. 5 euro de m2 en dan heb je nog wat kleine dingetjes nodig als popnagels, hoekverbindingen en blokjes voor de dwarsliggers. Al met al ben je voor een compleet paneel van 1 x 2 met gaas er op als je het zelf in elkaar zet ca. 30 euro kwijt. Het gaas krijg je er mooi strak op als je het van te voren even vastzet met tiewraps. Na het popnagelen de tiewraps afknippen...

Succes!

alexd
01-02-2009, 12:36
Ik ben gewoon bij verschillende mensen met een alu voliére langs gegaan en heb gekeken hoe het in elkaar zit. Kwestie van afkijken dus..Het is echt niet heel moeilijk, als je het aluminium maar mooi recht af kunt zagen anders zie je dat heel goed bij de hoeken dat het scheef is.
Ik heb mijn panelen tweedehands gekocht en wat ik tekort kwam of van pas moest maken heb ik zelf gemaakt.

voilierefanaat
01-02-2009, 12:39
Ok dank je alex , en is er iemand bij mij uit de buurt waar ik eens langs zou mogen komen om te kijken bij ziijn of haar voiliere van alluminium en die me dan ook eventueel van wat instuctie en tips kan voorzien
Ik woon in zeeland nabij goes en ben best bereid hiervoor een stukje te rijden uiteraard
En inderdaad alex wij hebben een top hobby

Ik ben gewoon bij verschillende mensen met een alu voliére langs gegaan en heb gekeken hoe het in elkaar zit. Kwestie van afkijken dus..Het is echt niet heel moeilijk, als je het aluminium maar mooi recht af kunt zagen anders zie je dat heel goed bij de hoeken dat het scheef is.
Ik heb mijn panelen tweedehands gekocht en wat ik tekort kwam of van pas moest maken heb ik zelf gemaakt.

Bullfinch
03-02-2009, 20:22
Zelf ben ik ook met een aluminium voliere bezig. Ik kwam bij diverse leveranciers uit tussen de 430 en 890 voor een gepoedercoate voliere van 3x2x2. Dit was wel een volledig open voliere.
Duurste is nog een dicht dak. Zelf denk ik toch aan golfplaten omdat polycarbonaat toch wel erg prijzig is. Heeft iemand enig idee hoe golfplaat vast te zetten is op een aluminium voliere? Gewoon boren in het aluminium of kan dat ook anders?

Vr. gr.

Wim

Robin
04-02-2009, 13:49
Heel makkelijk Bullfinch,

Je schroeft een lat mbv. 2 of 3 schroeven(zelftappers) vast op het aluminium en het golfplaat schroef je weer vast op die lat. Zodoende hoef je niet talloze gaten in je aluminium te boren...

Succes

J-T
04-02-2009, 14:45
Welke dakbedekking wordt er door jullie allemaal gebruikt?

Zelf wil ik een soort melkglas dakbedekking, dus wel lichtdoorlatend maar niet doorschijnend. Dit ivm met eventueel ongedierte (zoals katten) wat op het dak loopt en om in de zomer de ergste hitte (direct zonlicht door het dak) tegen te gaan.

Heeft er iemand een soortgelijk iets als dakbedekking?
En op welke manier hebben jullie dit bevestigd?
En welke overspanning mag het hebben (dit ivm sneeuw)?

Ik wil dus geen lichtdoorlatende golfplaten waar ik elk jaar van die kalk op moet smeren.

Alvast bedankt.

Rudmer
05-02-2009, 13:33
Wij hebben er polycarbonaat platen op liggen (kanaalplaat zeg maar). Het ligt niet onder een afschot zodat er iets water op blijft staan en mogelijk ook in de kanalen kan blijven staan, maar dat hebben we bewust. Onze volierebouwer kwam namelijk met perspex aanzetten (helder) omdat de kanaalplaat niet onder afschot lag en daarom groen zou worden.... voordat dat er op lag zaten de barsten er al in en toen het er eenmaal oplag was het een broeikast! die is er de volgende dag weer af gegaan en hebben wij er gewoon weer kanaalplaat op gelegd (witte). Hier blijft het goed koel onder, ook in de zomer.

de vlucht is 2,5 meter breed en 4 meter land, maar om de meter staat in het midden een steunbalk.

goulds75
05-02-2009, 15:22
Ik heb gewoon doorzichtige golfplaaten op de dak van mijn voliere.Ik vind het veel beter de doorzichtige want in de voorjaar en naajaar zitten de vogels nog sdeeds lekker in de warme zon.En in de winter nog af en toe ook.Naadeel is wel dat de roofvogels van boven makkelijk de vogels kunnen zin en dus krijg ook wel eens een bezoekje van een sperwer.

Rudmer
06-02-2009, 13:43
Wel even goed in de gaten houden dat het geen broeikas wordt! Dat was bij ons bij de heldere platen een groot probleem.

medaar
06-02-2009, 22:26
Wel even goed in de gaten houden dat het geen broeikas wordt! Dat was bij ons bij de heldere platen een groot probleem.

onder kant schilderen in het wit. Doe ik al jaren.En laat het maar regenen. kan er nooit af hè.