PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe werkt het precies met die lichturen?

Mig&Hornet
30-01-2009, 11:50
Dag Allemaal,
Sinds zondag ben ik de trotse eigenaar van 2 zwartbruinen. Ze zijn van begin september 08. Omdat ze als straaljagerpilootjes door mn kooi van 80cm scheren heb ik ze Mig & Hornet genoemd-0- -0-
In de achterkamer hangt de kooi op het oosten en omdat ik de gordijnen altijd open heb ontvangen ze dus altijd de volle daguren. Mijn vraag is nu wat ik dan normaal aan broedsels kan verwachten in een jaar tijd tzt als ze broedrijp zijn. En of ik dit kan beďnvloeden (minder broedsels?) door de donkere gordijnen dicht te doen en pas om 8 uur smorgens pas open.

Wie kan mij dat lichturen-gebeuren aub uitleggen?:huh

vogelfreak
30-01-2009, 15:29
hey

de licht uren zijn in de kweekseizoen rond de 14 uren
en als je niet kweekt rond de 8 a 10 uren

als je wilt dat ze stoppen met kweken moet je ze gewoon geen nestmateriaal meer geven en de nestjes weghalen

maar ik neem aan dat je japanse meeuwtjes hebt en die slapen meestal in een nestje dus dit kan je gewoon erin laten en ze geen nestmateriaal meer geven
dan stoppen ze meestal wel

ik hoop dat je hier wat aan hebt :D

Mig&Hornet
30-01-2009, 16:58
Dank je Vogelfreak,
Als ik het goed begrijp dan begint dus over enkele maanden, als die hogere lichturen gehaald worden, de broedtijd. Wil ik de broedtijd zelf voortijds beëindigen dan haal ik nestmateriaal weg en bij sommige vogels ook het nestkastje.
Daarna volgt de rui-periode, rond oktober geloof ik.
Als laatste volgt dan de rustperiode waarbij de lichturen op die lagere lichturen zitten.
Etc....

vogelfreak
30-01-2009, 18:20
ja klopt

maar de rui is bij elke vogel weer anders en het licht ook aan de temperatuur waar ze in zitten etc het licht kan je zelf doen of gewoon de natuur laten gaan

dat moet je zelf maar bepalen

succes ermee

kingfisher
30-01-2009, 21:25
Hallo Mig & Hornet,ik lees dat je meeuwtjes van september 2008 zijn dat houdt in dat ze net 4-5 maanden zijn ik zou aanraden om pas met minimaal 9 maanden proberen te kweken met deze vogeltjes omdat je anders problemen kunt krijgen met legnood of verlaten van het nestje.
Ik weet dat er mensen zijn die met vrij jonge vogels kweken en waar het lukt maar 4-5 maanden vindt ik te jong,ik broed zelfs pas met vogels van 12 maanden.
Mvg,
kingfisher

Mig&Hornet
31-01-2009, 11:16
Dank je wel Kingfisher,
Des te later des te beter want ik wil eerst gewoon een tijdje van ze genieten!
Ze slapen nu op stok om zo ook nestvorming uit te stellen maar eigenlijk zijn het nestslapers.
Nu vraag ik me nog wel af of dat geen probleem zal zijn voor hen. Zou wél een nestkastje maar géén aangeboden nestmateriaal net zo effectief kunnen zijn?

Ze moeten wel lekker kunnen slapen natuurlijk:hat:

Animal
31-01-2009, 17:34
Als je niet wil kweken hoeven er ook helemaal geen nestkastjes in.
Veel mensen die hun vogels buiten in een volliere hebben ,halen na het broedseisoen alle nestkastjes weg ,en die worden pas in het voorjaar weer terug gehangen.
Anders loop je de kans dat sommige vogels toch blijven broeden.
Geen nestmateriaal geven helpt niet ,want ze zullen toch wel wat vinden en halen dit overal van daan ,en proberen desnoods zo in het nestkastje te gaan broeden.

Mig&Hornet
31-01-2009, 18:30
Dag Animal,
Duidelijke taal. Dank je. Nu kan ik met duidelijke 'taal' aan mn vogels laten blijken wanneer ze mogen broeden...:D
Everybody happy!