Mededeling

Collapse
No announcement yet.

(japanse) Kwartel beginner...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • (japanse) Kwartel beginner...

    aangezien we vroeger kippen hebben gehad en dit me altijd als een hele leuke bezigheid is bevallen ben ik me nu een beetje aan het orienteren op de kwartels. De keuze voor kwartels leek me logisch aangezien we geen ruimte hebben voor enkele kippen, we wonen in een woonwijk. Wat me dus aantrekt aan deze beestjes is dat ze eieren leggen welke ook nog eetbaar zijn ( leuke bijkomstigheid ) en het feit dat je eventueel jonge kwartels zou kunnen krijgen en er een beetje mee zou kunnen gaan kweken spreekt me ook aan.
    Ik wil dus alleen maar kwartels gaan houden verder geen andere dieren in het hok. Op dit moment zou ik dus kiezen voor de Japanse kwartel omdat ze wat groter zijn als de andere kwartel soorten, en veel eieren leggen. ( klopt dit?)
    Nu komen de volgende vragen bij mij naar boven.

    Maken kwartels veel lawaai en stinken ze? ik heb namelijk geen zin in gezeur met de buren.

    Hoeveel tijd steekt men gemiddeld in het houden van kwartels, zijn het intensieve dieren om te houden?

    Hoeveel kwartels zijn te adviseren om mee te beginnen?

    Ik hoop dat iemand met ervaring mij wat informatie en tips hierover zou kunnen geven.

  • #2
    kwartels

    beste brugje,
    ik heb ze in allebei de varianten de chinese en de japanse,
    dat stinken valt wel mee als je het maar schoon houd.
    alleen de roep van alle beide soorten is net als een haan bij de kippen.
    wel minder hard maar het kan zeker irritatie op wekken.
    verder als je wil kweken moet je natuurbroed kwartels kopen.
    dan heb je de grootste kans dat ze zelf gaan broeden.
    kwartels uit de broed machine word moeilijk.
    verder zijn het heerlijke vogels.
    makkelijk in onderhoud en voor mijn persoonlijk het belangrijkste ze eten het voer op wat mijn kanarie,s en wildzang morsen dus minder kans op muizen etc
    je kan ze zelfs tam krijgen als je er maar genoeg aandacht aan besteed.
    ik heb een truus een japanse kwartel (naam heeft mijn dochter bedacht)
    die gewoon vrij op de grond in me kweek ruimte loopt,
    en op zomerse dagen gewoon los in de tuin loopt.
    als ik haar roep komt ze bij me,
    ik kan haar zo oppakken,eet bij iedereen uit hun hand.
    moet ik wel zeggen ze komt uit de broedmachine en vanaf dag een elke dag in handen is genomen.
    dus zoals je ziet het zijn leuke vogels.
    gr rene

    Opmerking


    • #3
      japanse kwartel

      begin met 3 hanen en 10 hennen. samen in je oude kippenren. Maar ??? is die overdekt? breedte van mazen? wat is er op de bodem? zand?is het natuur broed ? anders broedkast moeten kopen ze. Eten ,geef ze kippen legmeel ,wat groen uit tuin ook, ze eten alles op. En zo zal je veel lekkere eitjes hebben, en het vlees ervan is veel beter dan ,dat van een kip ze .Lawaai maken ze nooit. Wel heb je er veel stof van. het is aan jou wat je zal doen. vinkeniers groetjes. medaar.

      Opmerking


      • #4
        Hartelijk dank voor uw antwoorden.
        Ik ben er nog niet helemaal gerust op wat betreft het lawaai wat de beestjes produceren. is er verschil in luidruchtigheid bij de verschillende soorten kwartels?Is het kraaien alleen het geval bij de haantjes of ook bij de hennetjes, en is het mogelijk alleen hennetjes te nemen?
        Ik wil een niet al te groot hok in de tuin plaatsen, ongeveer 2 x 2 meter.

        Opmerking


        • #5
          kraaien

          Oorspronkelijk geplaatst door Burgje
          Hartelijk dank voor uw antwoorden.
          Ik ben er nog niet helemaal gerust op wat betreft het lawaai wat de beestjes produceren. is er verschil in luidruchtigheid bij de verschillende soorten kwartels?Is het kraaien alleen het geval bij de haantjes of ook bij de hennetjes, en is het mogelijk alleen hennetjes te nemen?
          Ik wil een niet al te groot hok in de tuin plaatsen, ongeveer 2 x 2 meter.
          ze maken geen lawaai. neem dan allen hennen voor de eieren.

          Opmerking


          • #6
            Ik vind dat er wel verschil in geluid is de japanse kwartel roept redelijk hard maar ik persoonlijk vind het geen storende roep ...de harlekijnkwartel is kleiner maar de roep van de haantjes vind ik zeker zo hard en ook nog een stuk scheller om te horen ....toch vind ik kwartels erg leuk zowel de japanner als de harlekijn ....

            De japanse kwartel is als je eitjes wilt ideaal in de zomer legt de hen zogoed als dagelijks een eitje alleen zijn er weinig hennen die de eitjes nog uitbroeden dit komt doordat ze net als legkippen gefokt zijn om te leggen en een kip/kwartel die broed legt niet .....Maar soms zijn er wel hennen die met genoeg schuilmogelijkheden en rust nog zelf broedden en dat is erg leuk ....Ik heb een hen die 2 kuikens heeft uitgebroed en opgevoed is geweldig om mee te maken maar rust is vereist en ik moest ook de haan eruit halen omdat ze anders telkens van het nest ging omdat meneer wilde treden ...Nu kweek ik inmiddels niet meer met mijn kwartels maar heb er nog enkele voor de lol ...Oja japanse kwartels is beter om meer hennen bij een haan te houden en voldoende schuilplaatsen te hebben zodat de hennen hun rust kunnen zoekenals het haantje te opdringerig is ...

            De harlekijn kwartel heb ik nooit mee gekweekt kan ik dus niet veel over vertellen heb hier alleen een haantje zitten waar iemand vanaf moest dus vandaar ...

            Opmerking


            • #7
              Ik heb zelf harlekijnkwartels in de voliere gehad en heb het ervaren als prettige kwartels.
              De stank merk je niets van want je maakt je kooien toch regelmatig schoon en ze hadden de beschikking over voldoende ruimte(5m2 grond oppervlak).
              Het enige nadeel aan de kwartels vond ik dat de haan met een hen koppelde en de andere hen begon te pikken.
              De tweede hen heb ik uitgevangen en daarna begon de eerste hen met het maken van een nest.
              Hier kwamen 12 eieren in en ze broeden ze zelf uit.
              Na een week of 3 na het uitkomen van de eieren begon het haantje weer met het pikken, alleen nu naar de jongen.
              Dit heeft me 4 van de 9 jongen gekost(ik werk overdag).
              Ondanks dit vind ik het een erg leuke kwartelsoort.
              http://michelsfotosite.weebly.com

              Opmerking


              • #8
                Even een update over hoe het er voor staat met de beginnende kwartel liefhebberij.

                Ik heb een leuk hok op te kop getikt, een volledige voliere kreeg ik er (nog) niet doorheen bij moeder de vrouw Het is een hok met een puntdakje, afmetingen: 1.25 meter breed en 75cm diep en 77cm hoog in de nok.
                Ik wil de kwartels eerst in het hok zelf houden en later in de zijkant een opening maken zodat ik er een buiten ren aanvast kan maken, maar dit is van latere zorg. Het gaas heeft grote mazen en de vorige bewoner, een konijn, heeft er professioneel enkele gaten in weten te bijten. Op dit moment dus even zoeken naar twee stukjes gaas van 50cm x 50cm om de deurtjes te repareren. Het dak ziet er nog wel goed uit, heeft nog wel wat aandacht nodig en eigenlijk zou ik er een stuk dakleer op willen branden. ( iemand ervaring hiermee? )

                Wat betreft de kwartels ben ik er nog niet over uit, heeft iemand een idee of het haalbaar is een koppel japanse kwartels in een hok van deze afmetingen te houden? Of is het beter om voor de chineese te gaan?
                De japanse kwartel trekt mij aan omdat ze zoveel eieren leggen, de chineese daarentegen is weer wat kleiner en daardoor wat beter te behappen. Ik ga er nog eens stevig overna denken en mocht iemand een idee hebben, mischien zelfs nog een heel andere kwartelsoort bijv. de europese, dan lees ik dat natuurlijk graag.

                Opmerking


                • #9
                  als je japanse kwartels wilt gaan houden is het beter om minimaal 2 hennen bij een haan te zetten anders vraas ik dat het hennetje geen leven heeft ...wat de maten van het hok betreft ...het zou misschien kunnen maar ik geef voorkeur aan een rennetje snel erbij zodat er meer ruimte is ....Wat leuke kleine struikjes erin een zandbakje en dan zal je zien hoe leuk het is misschien krijg je dan toch een voliere voor elkaar ...

                  Nu ben ik bevooroordeeld maar als je het te klein vind voor japaners (al vind ik die geweldig )zou ik toch voor harlekijn kiezen zijn rustiger als chinese dwergkwartels vind ik ...

                  als je toch voor japaners kiest mag je hier een koppel komen ophalen wildkleur ...hoef je alleen nog 1 of 2 hennen extra te regelen ....

                  Opmerking


                  • #10
                    Toby bedankt voor je aanbod, helaas heb ik afgelopen weekend twee hennetjes opgehaald. Het zijn erg leuke beestjes en vanaf het moment dat we ze hier hadden beleefden we er al veel plezier aan. Ik heb er tijdelijk voor gekozen om geen haantje erbij te doen dit omdat ik het hok toch te klein vind voor drie dieren en de twee hennetjes verdragen elkaar heel goed. ( ik weet niet hoe dit in het broed seizoen gaat? )
                    Ik heb een gele wildkleur en een bruin met witte, vanaf zaterdag zijn ze hier maar eieren heb ik nog niet gezien. Het zal nog wel te vroeg zijn daarvoor...?
                    Als voedsel krijgen ze kuiken voer en meelwormen, wat kunnen wij ze nog meer geven? Ik zal binnen kort eens een paar foto's plaatsen mocht iemand dit leuk vinden...

                    Opmerking


                    • #11
                      Hoi ...prima hoor en hennen zonder haantje gaat over het algemeen prima is in een kleiner hok misschienwel verstandig sommige haantjes kunnen nogal opdringerig zijn ...wil je er in de toekomst een haantje bijzetten zou ik wachten tot de wintermaanden dan heeft het meeste kans op slagen omdat dan alle kwartels uit broedstemming zijn en dus veel minder agresief naar elkaar ...wat eitjes betreft zal binnenkort wel komen hoor hier beginnen ze ook net dus dat komt wel goed ....

                      succes met je kwartels ik vind ze geweldig

                      groetjes natasja

                      Opmerking

                      Working...
                      X