PDA

Bekijk Volledige Versie : gaat niet in het blok

milad.r
17-01-2009, 19:32
Ik heb een vraagje ik heb sins 1 weekje een broedblok.
maar het popje gaat niet in het blok ik weet niet wrm.
ik weet dar ik moet wachten en ze eraan moeten
wennen maar 1 week is echt lang want
ze wennen normaal wel snel:help

Marx
17-01-2009, 19:52
Omdat ze zoals al 10 keer is gezegd in je andere topic nog niet broedrijp is. Op je foto is ze notabene nog aan het ruien. Een pop die wil broeden gaat in een blok, simpel. Dat is je ook verteld en ik snap niet dat je de vraag nu gaat herhalen? Je wilde toch vanalles weten? Ik heb meer dan 15 jaar grasparkieten gekweekt en je alles duidelijk uitgelegd met nog een heleboel andere mensen. Ik erger me dus een beetje aan deze herhaling aan vragen in aparte topics :rolleyes: Ik denk dat meer dan 10 verschillende mensen je duidelijk het advies hebben gegeven nog even te wachten tot ze een jaar zijn en tot de dagen wat lengen. Maar je gaat gewoon stug door en negeert elk goedbedoeld advies gewoon. Succes ermee en ik ga hier dus ook geen antwoorden meer op geven. Sorry.

milad.r
17-01-2009, 20:11
ja ze hebben me op iets anders antwoord gegeven en niet
waarom ze niet in het blok gaat en weet ik veel en

milad.r
17-01-2009, 20:12
waarom ze niet in het blok gaat en weet ik veel.
Ze is pas 10 maanden nog maar 2 maanden.
en het was gewoon een vraag waarom is er anders een forum.

Rudmer
17-01-2009, 21:01
Een pop zal het blok ingaan wanneer ze wil broeden. Gaat ze het blok niet in dan is ze niet in broedstemming.
jou pop is dus niet in broedstemming.

Hier zijn twee redenen voor:
1: ze is nog maar 10 maanden, waarschijnlijk dus nog niet broedrijp
2: ze is in de rui.

De tweede lijkt mij zelfs nog meer de oorzaak!

(al is bovenstaande een herhaling van het eerder gezegde dus antwoordt is er wel gegeven)

vogelfreak
17-01-2009, 21:02
heb geduld het komt huus wel kijk anders naar het invlieg gat wel groot genoeg??

geen scherpe randen??

kijk daar maar effe naar

Marx
17-01-2009, 21:42
waarom ze niet in het blok gaat en weet ik veel.
Ze is pas 10 maanden nog maar 2 maanden.
en het was gewoon een vraag waarom is er anders een forum.

Oh, vreemd. Ik heb je nl al eerder gezegd dat ze in het blok gaat als ze broedrijp is. Beestjes zijn te jong, beestje is in de rui en het blok hangt er een week in. Geduld is een schone zaak Milad. Vogels kweken gaat niet vanzelf.

milad.r
17-01-2009, 23:32
ja weet ik maar ik had geen idee want het is me eerste keer.
daarom de vraag maar hoe zien jullie dat ze in de rui is ???
die foto`s die jullie hebben gezien waren meer dan 7 a 6 maanden geleden gemaakt ik zet er zo ff foto`s van vandaag.

milad.r
17-01-2009, 23:49
deze foto`s zijn wat lichter gekomen omdat er een velle flits bij was.

--->vrouwtje 16114
--->broedblok(binnen) 16115
--->invlieggat) 16116
--->vrouwtje 16117

Marx
18-01-2009, 00:38
Ik vroeg, zijn de neusdopjes nu helemaal glad. Jij zegt kijk maar, dit is de pop.
http://www.vogelcafe.nl/attachment.php?attachmentid=987&d=1232041624

Deze pop is in de rui gezien de pinnen in de veren. Als deze foto's van maanden geleden waren kon ik ook weinig zeggen over de neusdoppen van nu.

De pop is nu denk ik niet meer in de rui en de neusdoppen zijn glad. Ze kan dus broedrijp zijn maar dat merk je vanzelf als ze in het blok gaat :D

milad.r
18-01-2009, 01:02
marx denk je dus dat ze broedrijp is ????
en als ze dat is zou ze er dan wel in gaan???:help

pascal
18-01-2009, 10:45
De vogel is nog niet broedrijp anders ging die wel in het broedblok.....
zorg voor regelmaat in de voeding en in het licht bv 7uur aan 10uur uit
als de dop bruin word wordt de vogelbroedrijp.

Marx
18-01-2009, 11:10
Zoals Pascal zegt, zodra ze wil broeden gaat ze in het blok. Simpeler kan niet. Zolang ze niet in het blok gaat wil ze niet broeden. Ik heb nog nooit gehoord van een parkiet die wel wilde broeden en niet in een blok ging. Ik heb zelf nog nooit een parkiet gehad die in het blok ging als ze niet broedrijp was. Dus het is heel erg simpel. Gaat ze erin dan wil ze broeden. Zolang ze dat niet doet is ze niet broedrijp.

Mijn kanaries gaan nu ook niet in een nest. Zeker de jonge vogels niet. ik kan 30 nesten ophangen maar die negeren ze. Ze zijn niet broedrijp. Zodra ze in een nest gaan liggen en een nest gaan maken zijn ze broedrijp. Je kan je vogels niet overhaasten en gezien de leeftijd en de daglengte is dit ook logisch. Ik vind je kooi ook erg klein om in te broeden want straks zitten er misschien wel 7 parkieten in en dat wordt toch wel echt extreem proppen zo. Kans dat de pop ze wel zo nu en dan aanpakt want ze kunnen geen kant op in dat kooitje.

Als je nu echt zo serieus wil kweken met deze diertjes raad ik je aan een ruime schone broedkooi te kopen van een meter lang. Ze goed te verzorgen en zorgen dat ze in conditie komen. Voor mij persoonlijk hoort daarbij dat de pop goed vliegt en ook elke dag kan vliegen. Of door een ruime kooi of door loslaten. Haar bespiering en conditie moet nl goed zijn om eieren te leggen want dan moet ze strak en gezond zijn en niet vervet. Als ze permanent in dit hoge kooitje zitten verwacht ik dat je de pop niet broedrijp krijgt omdat ze vet zijn. Dan wacht je tot ongeveer maart april want dan zijn ze 1 jaar oud. Went de ouders aan wat eivoer en wat groen zodat ze dat ook voeren de eerste dagen als je geluk hebt. Geeft goede grit en sepia om eierschalen te maken en dan gaat het helemaal goed komen. Dit gehaast, verhangen van het broedblok en de imo veel te kleine kooi gaan echt geen ideale situatie geven. Staan ze ergens in de woonkamer? Bij een lamp? Televisie? Dat schiet allemaal niet zo op nl en dan wordt het waarschijnlijk niks met dat o zo gewenste broeden.

milad.r
18-01-2009, 11:22
ja ze zitten naast het aquarium en die heeft altijd licht en schijnt er altijd op.
ja ik weet het aks ze met ze 4 a 5 in de kooi zitten of meer ga ik een voilere kopen op het balkon maar het is best koud vriezen ze dan niet dood??
en moet ik ze sepia & grit geven ik heb niet een idee dat dat bestond zal maandag bij de dierenwinkel halen.
en je er zit ook voer met wat eivoer tussen.

milad.r
18-01-2009, 11:41
Dit is de kooi --> 16118

Marx
18-01-2009, 12:40
Helaas is die kooi veel te klein wat mij betreft. Stel je daar eens 7 parkieten in voor die zeker 2-3 weken samen moeten zitten. Je kooi kan beter langer dan hoog zijn want daar hebben ze meer aan. je had het blok eerst in de kooi toch? Dat is helemaal veel te klein dan.

Aquarium altijd licht???? Dat moet je wel uitzetten hoor. Tijdklokje erop en dan van smorgens tot in de avond licht. Ongeveer 12 uren net als op de evenaar. Zeker niet de lamp altijd aanlaten want dat is bijzonder zielig voor je vissen.

Waar is eigenlijk hun eten? Ik zie geen eten in de kooi op een volledig weggeknaagd snoepstaaf stokje na. Sepia heb je al want dat zie ik gewoon zitten op je foto. Als je vogelzand op de bodem doet zit daar ook schelpengrit in dus dan hoef je alleen nog scherpe maagkiezel te kopen.

milad.r
18-01-2009, 12:59
jawel ze hebben wel voer het zit onder het broedblok in soort van kastjes
ja ik weet dat het klein is daarom ben ik een beetje heen en weer aan het kijken voor een voliere.
oke nu nog maagkiezel

pascal
18-01-2009, 13:27
hoi milad,

ik denk ook dat ze niet zullen broeden in die kooi, de kooi is helemaal open de vogels zullen zich niet veilig genoeg voelen, een broedkooi is alleen aan de voorkant open.... Je kunt je beter idd goed voorbereiden dat kost minder tijd als wat je nu doet ze zullen niet veel gaan doen zo, ook zou ik je aanraden je nog wat meer in te lezen zodat je goed weet wat je moet doen en wat de vogels nodig hebben om goed in conditie te zijn en blijven alleen dan zullen ze tot broeden overgaan

milad.r
18-01-2009, 14:44
oke bedankt voor de tip.
ik ik ga nog een tijdje wachten en geef ze elke dag eivoer met
parkietenzaad.

Adrie Jonkers
18-01-2009, 15:16
Beste Milad, trek een middag uit, type bij "Google " de term grasparkieten in. Aan het eind van de middag ben je dan bijna volledig ingelezen. Bovendien heb je bij inlezen op "Google " de mening van tientallen en ook de tegenstrijdigheden. In elk geval zul je weten dat grasparkieten ook best wel trosgierst lusten en dol zijn op de plantenspuit. Groet. Adrie Jonkers.

milad.r
18-01-2009, 16:53
ja dat weet ik al.

ik heb gewoon het blok laten hangen want dacht dat ze er toch niet in ging.
ik heb ff de parkietjes in de gaten gehouden en het popje ging steets even het blok in :D .
maar is het normaal dat het popje aan het invlieggat knaagt :confused: :eek:
alvast bedankt

-------------------------
groetjes milad

pascal
18-01-2009, 17:02
hoi milad,

sorry maar ga even wat lezen wat adrie en ik ook al zeiden, ik vind het gewoon onverantwoord dat je zo gaat kweken:confused: je krijgt dadelijk kleine parkietjes die hebben speciale voeding nodig en ruimte en de pootjes moeten worden schoongemaakt en nog veel meer dingen kunnen er gebeuren :huh waar jij moet handelen en je weet helemaal niks. bij de dierenwinkel koop je een boekje voor 5 euro internet staat vol met info......................

milad.r
18-01-2009, 17:12
ja ik heb al gelezen als ze hun pootjes vies zijn moet je hun poten in een kom met louw water doen en niet aan de pootjes zitten anders beschadigen ze.
ik heb me al heus wel ingelezen:mad:

jullie zijn al profesioneel daarom vraag ik het en als ik 1 ding vraag
zeggen jullie meteen dat ik mezelf niet heb ingelezen.
en trouwens te veel trosgierst is niet goed daar worden ze dik van.

milad.r
18-01-2009, 17:47
ze knaagd steets aan het invlieggat :confused:
wat betekent het nou dat ze gaan broeden.

pascal
18-01-2009, 18:08
als de pop gaat knagen is dat een teken dat ze broeds begint te worden laat ze nu maar gewoon hun gang gaan en hopen dat je eitjes krijgt

Marx
18-01-2009, 18:34
Laat ook maar zitten voor ik het commentaar krijg dat ik kinderen afschrik oid om met vogels te beginnen. Ik vind het net als mijn voorganger absoluut onverantwoordelijk dat je met deze vogels zo jong in die kooi gaat broeden zonder dat je je laat remmen door adviezen en gebrek aan kennis.

milad.r
18-01-2009, 18:51
ik vroeg gewoon wat het betekende.
ik heb al het broedblok uit de kooi gehaald.
want anders krijgt ze legnood.
en trouwens MARX jij zij zelf ook nog toen je de foto`s zag dat
het vrouwtje als het mannetje broedrijp zijn.
en je zij ook als ze in het broedblok gaat dat ik zelf merk of ze
broedrijp is.:confused: :confused: :confused:

Marx
18-01-2009, 19:30
ik vroeg gewoon wat het betekende.
ik heb al het broedblok uit de kooi gehaald.
want anders krijgt ze legnood.
en trouwens MARX jij zij zelf ook nog toen je de foto`s zag dat
het vrouwtje als het mannetje broedrijp zijn.
en je zij ook als ze in het broedblok gaat dat ik zelf merk of ze
broedrijp is.:confused: :confused: :confused:

Mannetje heb ik niks van gezegd en ik zei ALS de neusdoppen glad en bruin zijn en daarna plaatste jij de foto's. Daarop lijkt ze inderdaad broedrijp. Maar ze is te jong en ze zitten in een ongeschikte kooi en jij moet je beter inlezen. Dus nog flink wat te doen voordat je ze echt laat broeden. Een parkiet kan al broedrijp zijn met 8 maanden maar dat betekent niet dat je er dan ook mee moet gaan kweken. Dat moet je doen in het juiste seizoen en in de juiste kooi met vogels die oud genoeg zijn. Zijn jouw vogels geen broer en zus overigens? Ze zijn even oud en komen uit hetzelde kooitje in de dierenwinkel toch? Dan lijken het mij broer en zus en daarmee kweek je beter helemaal niet. Zal geen toeval zijn dat de winkel twee 6 weken oude jonge parkieten in blauwtint verdund heeft zitten namelijk ;)

Wat ik je aanraad is eens te gaan praten met iemand die ervaring heeft. Daar eens te gaan kijken ook en dan twee goede parkieten aanschaffen die broedrijp zijn met een mooie broedkooi om in te gaan kweken. Dat is veel leuker op de lange termijn dan dit gerommel en geeft veel meer voldoening. Deze parkieten kun je daarna prima in je toekomstige voliere doen en dan hebben ze het verder hartstikke leuk denk ik.

milad.r
18-01-2009, 19:39
het zijn geen broer en zussen want ik zij het allemaal tegen de vrouw van de dierenwinkel en zij zij dat het geen broers waren.

Marx
18-01-2009, 20:20
het zijn geen broer en zussen want ik zij het allemaal tegen de vrouw van de dierenwinkel en zij zij dat het geen broers waren.

Nou gelukkig maar dan. Vraag me af of ze niet wat gekletst hebben want ze komen of uit de handel en dan weten ze niks, of ze worden als nest gebracht en dan zeggen ze liever niet dat het broer en zus zijn als jij daar belang bij hebt. Als je had gevraagd "het zijn toch wel broer en zus he?" dan hadden ze vast ja gezegd. Je zou met heel veel toeval een onverwant stelletje in dezelfde kleurschakering en van dezelfde leeftijd kunnen vinden in een dierenwinkel maar dan heb je wel echt geluk.

milad.r
18-01-2009, 20:39
het mannetje is ook wel wat ouder maar ze waren ongeveer allebei wel tussen de 8 en 10 weken oud.