Mededeling

Collapse
No announcement yet.

zand als bodembedekker in voliere

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • zand als bodembedekker in voliere

    ik wil in mijn nieuwe voliere zand doen als bodembedekker.
    Ik zie dat er bij de gamma van die 25 kg zakken liggen, maar veschillende soorten, biv metselzand (grof), zandbakzand( zeer fijn)
    ik ga hier flink nog wat kg grit doormengen.

    wat is het beste? er gaan dadelijk wartels in.

    Dat fijn zandbakzand is wel mooi, maar is dit niet te veel stof dadelijk?

  • #2
    zand

    Ik denk dat je beter bij een handel voor bouwmaterialen terecht kan. Waarschijnlijk een stuk goedkoper. Daar kan je van die bags vanaf een halve m3 kopen. Maar meestal ook wel de hoeveelheid die je nodig hebt.

    Stoepenzand is wat groffer. (Ook wat duurder.) Regelmatig de mestdeeltjes er uit halen. Nadeel vind ik dat als je klompen draagt dan blijft het zand zo aan je klompen kleven. Met schoenen eigenlijk niet zo'n last.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #3
      Ik gebruik zelf metselzand. Elke week hark ik de bovenste laag eraf, en strooi weer nieuwe grit. zo'n 3x per jaar ga ik de hele zandbodem vervangen.
      Zoals henk ook al zei, je kunt beter naar een bouwmaterialen handel of een bouwbedrijf gaan. scheelt je veel in de kosten en je kunt het bv los in een bigbag of aanhanger ophalen.

      Opmerking


      • #4
        verschonen

        Het ligt er ook aan welke soort en hoeveel vogels er in zitten. Parkieten lossen het meeste onder de zitstokken.
        Vriendelijke groeten,
        Henk3.

        Mijn website:

        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

        Opmerking


        • #5
          In de voliere kun je ook (als je geen betonne bodem hebt) het zand laten liggen wat er nu ligt.
          Dan groeit er ook nog eens vanalles ,en dat vinden de vogels ook erg prettig.
          Desnoods af en toe de boel een beetje aanharken of een keer omspitten.

          Opmerking


          • #6
            Zou kunnen

            maar lijkt mij bij parkieten niet erg wenselijk. Dit i.v.b met worminfecties.
            Ik heb er ook geen betonvloer in liggen. Maar wel een hele dikke laag metselzand vermengd met stoepenzand.
            Vriendelijke groeten,
            Henk3.

            Mijn website:

            Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

            Opmerking


            • #7
              Ja, het ligt er natuurlijk aan hoe groot de voliere is en wat voor bodem.
              Zelf heb ik een bodem van betontegels.
              Daarop gooi ik speelzand,omdat dat volgens mij erg schoon is omdat het
              voor zandbakken is bestemd waar kinderen in spelen. Soms ook wel goed volierezand.
              Daarnaast een pot met vogelgrit,waarin van alles zit,zoals o.a.maagkiezel
              schelpjes enz.
              Ofschoon er altijd wordt gezegd,dat er in speelzand niets zit voor de vogels
              betwijfel ik dat toch. Ik zie de vogels daar toch steeds iets uit opnemen.
              P.S. Elke week wordt de voliere schoongemaakt en van een nieuwe bodemlaag voorzien.
              Vr.groeten van
              Antoni





              homepage:
              http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

              Opmerking


              • #8
                wij hebben ook een stukje metselzand, zonder grit, dat geef ik kwartels bij hun voer en in het nachthok staat er ook bakje.

                M.v.g.
                Met vriendelijke groet, Jeroen

                www.jeroenhubert.nl

                Opmerking

                Working...
                X