PDA

Bekijk Volledige Versie : chinese dwergkwartel kweken

allesfreak
16-01-2009, 19:44
hey ik wil graag chinese dwergkwartels in een buitenvoliere moet ik dan 1 haan en 1 hen.En als ik kuikens wil gaat dat gewoon vanzelf of moet je ze echt samen apart zetten

kevin
16-01-2009, 20:04
best 1 hen en 1 haan,
niets gaat vanzelf,
kijk anders eens op internet, er valt veel te lezen

ThomasD
16-01-2009, 20:49
Tegenwoordig gaat het niet meer vanzelf bij chinese dwergkwartels
als je nu kuikens hebt is het meer puur geluk dat je een goed hennetje hebt

best per koppel houden als je toch kuikens wil

zorg ook voor een beschutting zodat ze kunnen schuilen bij guur weer
beschutting kan zijn : schuine dakpan, hoopje stro,schuine plank,....

allesfreak
16-01-2009, 21:13
maar moet ik ze apart zetten en moet ik de eieren in broedmachine leggen of niet

en hoe zit dat bij Harlekijnkwartels zijn die net zo als chinese dwergkwartels

Jeroen H
16-01-2009, 21:15
Ik zou eerst kijken of ze natuurbroed "in zich hebben".

De haan zou ik erbij zetten. Als die agressief reageert op de jongen kan hij nog altijd weggehaald worden.

ThomasD
16-01-2009, 21:17
als er jonge kuikens zouden komen kun je ze gewoon bij de ouders laten zitten of wegnemen maakt niet uit

als je veel kwartels wilt kun je de eieren in een broedmachine leggen
maar dan heb je wel geen natuurbroed en dit is hetgeen waardoor
de kwartels niet makkelijk een nestje maken en broeden omdat het merendeel uit broedmachines komt

denk dat er geen groot verschil is tussen harlekijn en chinese

allesfreak
16-01-2009, 21:24
oke bedankt wat is het grote verschil in uiterlijk tussen Harlekijnkwartel en chinese dwergkwartel

- hij is groter
- en volgens mij is de chinese dwergkwartel blauwachtig en Harlekijnkwartel niet

klopt dit en is er nog meer verschil

kevin
17-01-2009, 09:04
[QUOTE=allesfreak;44444]oke bedankt wat is het grote verschil in uiterlijk tussen Harlekijnkwartel en chinese dwergkwartel

- hij is groter
- en volgens mij is de chinese dwergkwartel blauwachtig en Harlekijnkwartel niet
QUOTE]

harlekijn heb je alleen in wildkleur, chinese kun je bijna in alles vinden

Animal
17-01-2009, 15:02
best 1 hen en 1 haan,
niets gaat vanzelf,
kijk anders eens op internet, er valt veel te lezen

Goede voeding en een voliere met voldoende schuilgelegenheid ,,en het gaat gewoon vanzelf.

allesfreak
17-01-2009, 15:46
oke bedankt ik vind wildkleur ook het mooiste dus dat komt goed uit

allesfreak
18-01-2009, 22:06
kan ik ook bijvoorbeeld 2 chinese en 2 harlekijnkwartels in me voliere zetten of krijg je dan dat dat de chinees met harlekijnkwartels gaan paren of vechten

ThomasD
19-01-2009, 21:29
zou ik niet
doen heb enkel chinese maar de mannetjes
zijn erg agressief in de "kweekperiode" en vallen iedereen aan

weet niet hoe het zit met de harlekijnse maar denk dat dit niet veel verschilt

allesfreak
19-01-2009, 22:06
tis toch moeilijke keuze chinese of harlekijn ze hebben allebei zo hun voordelen

kevin
20-01-2009, 08:36
dan zul er nog een beetje moeten over nadenken he;)

goulds75
23-01-2009, 20:11
Ik heb nu een ch dwergkwartel haan met 2 hennen in een voliere in de schuur (verwarmd).Ze hebben ongeveer 14 eieren en een van de hennetjes komt niet meer van de eitjes af.Ik heb ze in de dierenwinkel gekocht als broedmaschine kwartels.Ik ben heel blij mee dat ze gaan broeden.
Ik heb ze al best lang maar nog nooit eitjes van hun gehad.Of ze echt doorgaan met broeden dat weet ik nog niet.Ik hoop het wel.Ik laat ze gewoon met rust.
Ik moet wel zeggen dat ik veel schuilplaatsjes geplaatst in de voliere.Misschien helpt dat wel.Ik heb van baksteenen een hutje gemaakt,een schuine houten plaat tegen de muur en kleine kunstkerstboom van ongeveer 30 cm.Ze hebben een nest gemaakt onder de kunstboompje en vanaf de begin de eieren in de nest gedeponeerd.
Ik wist niet dat ze eieren hadden maar vandaag kon ik de eene hennetje niet vinden dus heb ik de voliere ondergezocht.En ze zat op de eieren.
Mijn erwaring is met ch.kwartels dat ze de tijd moeten hebben om aan hun nieuwe omgewing te wennen.Ze moeten echt vertrouwen hebben en zo veel mogelijk met rust gelaten worden.Maar dat is met de meeste vogels zo.

allesfreak
24-01-2009, 00:07
ja ik ben van plan chinese te nemen omdat ik had gelezen harlekwijn luidruchtiger waren en wil aantal schuilplaatjes maken van houttakken
en bosjes in de voliere voor genoeg schuilplaatsen

goulds75
24-01-2009, 12:34
Ik weet niet hoe luidruchtig zijn de harlekijnkwartels maar volgens mijn kan niet zo erg zijn.De CH kwartels roepen ook wel eens maar ik vind dat het reuze meevalt.Ze zijn echt leuke beestjes om te zien.Als je toch de CH neemt neem dan niet meer dan 3.Een haan en max.2 hennen."Omdat de haantjes erg vitaal zijn is het beter om meerdere hennetjes voor hem aan te schaffen.Met name in een beperkte ruimte jaagt het haantje naamelijk vaak onophoudelijk achter het hennetje aan.Omdat de haantjes erg teritoriaal zijn ingesteld tijdens de kweekperiode,is het beter om naast deze vogels geen andere grondbewoners te houden." Dit staat in de boek Kooi en volierevogels encyklopedie.

kevin
24-01-2009, 13:33
ik heb beide soorten kwartels,
en ik vind als ze beiden roepen de chinese luider,
de harlekijn's hoor ik alleen maar eens als ik in de volière zelf ben

vogelfreak
24-01-2009, 13:54
als je een mooie grote voliere hebt kun je makkelijk meerdere soorten nemen

kevin
24-01-2009, 19:07
als je een mooie grote voliere hebt kun je makkelijk meerdere soorten nemen

moet dan wel al een hele grote zijn, anders heb je gevechten

rupicola
24-01-2009, 21:28
."Omdat de haantjes erg vitaal zijn is het beter om meerdere hennetjes voor hem aan te schaffen.Met name in een beperkte ruimte jaagt het haantje naamelijk vaak onophoudelijk achter het hennetje aan.Omdat de haantjes erg teritoriaal zijn ingesteld tijdens de kweekperiode,is het beter om naast deze vogels geen andere grondbewoners te houden." Dit staat in de boek Kooi en volierevogels encyklopedie

Dit wil niet per definitie zeggen dat het ook een goed advies is!

Het samenhouden met andere grondbewoners is inderdaad geen goed idee, maar een algemeen advies om meer hennen bij een haan te plaatsen, terwijl
de Chinese dwergkwartel een monogame soort is lijkt me niet gepast.

Wanneer een haantje overmatig op een hennetje jaagt is dit meestal het gevolg van een te krappe en/of te kale huisvesting.

Een leefruimte van 1m³ is echt minimaal en enige aankleding met beplanting is geen overbodige luxe!

Verder bestaat de mogelijkheid dat het haantje uit een genetisch 'agressieve' lijn komt, waardoor hij verder voor nafok uitgesloten hoort te worden.

Onder normale omstandigheden is een Chinees dwergkwartelhaantje namelijk uiterst zorgzaam voor zowel het hennetje als ook de kuikens!

Haantjes gaan normaalgesproken NIET samen!