PDA

Bekijk Volledige Versie : kolonie broed

zwartwang
11-01-2009, 10:54
hoi iedereen

heb gehoord over kolonie broed 1 man op 3 tot 4 poppen.
wie heeft hier ervaring mee.
mij lijkt het een te grote aanslag op de popjes 4 nesten betekend 18 jongen en die moeten allemaal eten.
en kan de man wel al die popjes aflossen op het nest zodat ze kunnen eten en drinken.

graag uw mening hier over.

harri

Henk3
11-01-2009, 11:08
Koloniebroed bij zebravinken kan heel goed maar waarom zou je dan maar 1 man inzetten? Gewoon zorgen dan je een oneven aatal koppels bij elkaar zet.

Wil je verschillende kleurslagen en dan t.t. gericht kweken, dan kan je beter in aparte kooien kweken. Om ongewenste kleurvermengingen te voorkomen.

zwartwang
11-01-2009, 11:14
Koloniebroed bij zebravinken kan heel goed maar waarom zou je dan maar 1 man inzetten? Gewoon zorgen dan je een oneven aatal koppels bij elkaar zet.

Wil je verschillende kleurslagen en dan t.t. gericht kweken, dan kan je beter in aparte kooien kweken. Om ongewenste kleurvermengingen te voorkomen.

dank je henk
ik wil voor de tt kweeken maar heb een geweldig goede man zitten en wil daar dit jaar veel jongen van en heb 3 zeer geschikte popjes er voor en kan geen keus maken.
vandaar mijn vraag.

harri

Henk3
11-01-2009, 11:17
Ja dan is er maar één optie denk ik. Dan gewoon proberen. Mislukt de eerste ronde, dan grijp je gewoon in. Of kweek om beurten met de man en de verschillende poppen.

Rudmer
11-01-2009, 11:21
Als je nu uit 3 poppen jongen uit deze geweldigde man krijgt zit je volgend jaar met inteelt problemen. Alles is immers familie.

Probeer nu een tweede (of derde) man er bij te zoeken (ook van goede kwaliteit) en dan kun je volgend jaar je beste (onverwante) jongen tegen over elkaar zetten.

Ook hierom prefereer ik kweek in broedkooien. Zebravinken willen nog wel eens een scheve schaats rijden. (Is nu wel het weer voor :D ). Hierdoor weet je niet meer wie de vader is :)

kevin
11-01-2009, 12:58
kun je proberen met een man, lukt het niet gewoon nog 2 mannen bijhalen

Antoni Hopmann
11-01-2009, 15:51
hoi iedereen

heb gehoord over kolonie broed 1 man op 3 tot 4 poppen.
wie heeft hier ervaring mee.
mij lijkt het een te grote aanslag op de popjes 4 nesten betekend 18 jongen en die moeten allemaal eten.
en kan de man wel al die popjes aflossen op het nest zodat ze kunnen eten en drinken.

graag uw mening hier over.

harri

Ik zou dit toch geen koloniebroed willen noemen.
Wat ik van koloniebroed weet is,dat men b.v. op een zolder in het midden
gaas/ net spant . Aan de linkerzijde plaatst men dan de mannen en rechts
de poppen. Het ging hier natuurlijk wel om flinke aantallen mannen/poppen.Door het het net heen vindt dan reeds de koppeling plaats.
Op een gegeven moment haalt men het gaas weg en de rest volgt vanzelf.
Een Zebravink kweker in mijn vereniging had daarmee veel succes.

Hans de Vries
11-01-2009, 20:37
Als je TT-zebravinken wilt kweken zijn er 2 mogelijkheden.

1. koloniebroed: een oneven aantal koppels van dezelfde kleur en dezelfde kwaliteit gebruiken.

2. per koppel in een broedkooi.

En de laatste geniet veruit de voorkeur. Omdat zebramannen nog weleens naast de pot willen piesen ben je met koloniebroed nooit zeker welke jongen van welke man zijn.
In een broedkooi houd je als kweker de volledige regie over de kweek. En dat is belangrijk als je TT-vogels wilt kweken.

Maarrrrr, wil je van de zebravink als koloniebroeder genieten - en dat kan erg interessant zijn - dan moet je eventuele mindere tt-resultaten riskeren en voor optie 1 kiezen.

Hans.

Antoni Hopmann
11-01-2009, 21:19
Die kweker,die koloniebroed toepaste,had geweldige TT-resultaten,Hans.
Waarschijnlijk had dat te maken met de grote keuze die hij had.
Daarbij deden zich ook een of zelfs meerdere mutaties voor,hetgeen denk
ik hoofdzakelijk met grote aantallen te bereiken is. De kansen daarop
zijn met die grote aantallen groter dan bij een paar vogels.

Ik weet nog wel,dat ik bijzonder onder de indruk was,toen ik eens een bezoek bracht en in de gelegenheid was om e.e.a. te bezichtigen. Ontelbare zebravinken en overal nestkastjes. Ik kon me alleen maar verbazen.

Voor zoiets heb je ruimte nodig en vooral ook een goed inzicht. Daarbij
werd werkelijk alles genoteerd. Een stipje,vlekje of wat dan ook. Ja een
uitgebreide administratie was wel nodig.

mozkan
11-01-2009, 21:53
Ik zou het gewoon proberen 1 man op de 3 poppen lukt het
kun je jonge van pop 1 op jonge van pop 2 zette enz zo bouw je een goeie stam vogels op.

Antoni Hopmann
11-01-2009, 23:51
kun je jonge van pop 1 op jonge van pop 2 zette enz zo bouw je een goeie stam vogels op.

Nee, Als je toch geen echte koloniebroed kan doen, dan is het advies van
Hans onder 2.per koppel in een broedkooi de juiste methode .Temeer er voor een TT gekweekt
zal worden. Dit geeft zekerheid en de afstamming is duidelijk.

Animal
12-01-2009, 19:55
Een mooie nestgelegenheid voor kolonie broed.

Maak een platte kist ,ongeveer een meter in het vierkant ,en zo'n 10 tot 15 cm diep. De maten komen niet zo nouw.
Vul die dan met hooi ,en dek de kist af met kippen gaas.
Nu tegen een dichte wand van je volliere hangen (met de dichte achterkant).

De zebravinken kunnen hier veel plezier aan beleven ,en er zullen er meerdere een nest in het hooi bouwen ,,een echte kolonie dus.

.

Antoni Hopmann
12-01-2009, 20:47
Een mooie nestgelegenheid voor kolonie broed.

Maak een platte kist ,ongeveer een meter in het vierkant ,en zo'n 10 tot 15 cm diep. De maten komen niet zo nouw.
Vul die dan met hooi ,en dek de kist af met kippen gaas.
Nu tegen een dichte wand van je volliere hangen (met de dichte achterkant).

De zebravinken kunnen hier veel plezier aan beleven ,en er zullen er meerdere een nest in het hooi bouwen ,,een echte kolonie dus.

.
Zonder meer een grappig idee.
Heb je dit zelf al eens uitgeprobeerd? Hoe heb je de jongen met gesloten
voetring kunnen ringen.Lijkt me een beetje moeilijk grabbelen in het hooi.

Animal
12-01-2009, 21:06
Een goede vriend van me heeft dit jaar op deze mannier zebravinken gekweekt.
Er werd niet voor tentoonstelling gekweekt ,dus er hoefde ook niet geringd te worden . Mijn kooi is eigenlijk te klein er voor ,denk ik,,maar mischien dat ik dit jaar toch ook eens zoiets ga proberen.

Antoni Hopmann
12-01-2009, 21:47
Ja, leuk. Mss kan je in de kist een aantal vakjes maken. Als je het gaat doen,neem ik aan dat we er nog wat van horen op dit forum.

Hans de Vries
13-01-2009, 17:48
Die kweker,die koloniebroed toepaste,had geweldige TT-resultaten,Hans.
Waarschijnlijk had dat te maken met de grote keuze die hij had.
Daarbij deden zich ook een of zelfs meerdere mutaties voor,hetgeen denk
ik hoofdzakelijk met grote aantallen te bereiken is. De kansen daarop
zijn met die grote aantallen groter dan bij een paar vogels.

Ik weet nog wel,dat ik bijzonder onder de indruk was,toen ik eens een bezoek bracht en in de gelegenheid was om e.e.a. te bezichtigen. Ontelbare zebravinken en overal nestkastjes. Ik kon me alleen maar verbazen.

Voor zoiets heb je ruimte nodig en vooral ook een goed inzicht. Daarbij
werd werkelijk alles genoteerd. Een stipje,vlekje of wat dan ook. Ja een
uitgebreide administratie was wel nodig.

't Is precies zoals je zegt; inzicht, ervaring, kortom alle mogelijkheden goed benutten. En dan kunnen ook uit een kolonie best wel goede vogels voortkomen. Je moet eigenlijk een beetje zebravink mee zijn.... :cool:

Hans.

Hans de Vries
13-01-2009, 17:51

Echt niet doen.... loopt alleen maar op rottigheid uit. Met kanaries gaat dat meestal prima maar een zebravink is een heel andere vogel.

Hans.

Ton Koek
13-01-2009, 19:04
Helemaal mee eens, de poppen slopen elkaar gegarandeerd.

Gewoon per koppel of drie of meer koppels gaat wel vaak goed.

zwartwang
13-01-2009, 19:08
wat een vraag al niet losmaakt

iedereen heel erg bedankt voor de antwoorden.
ik kweek wel voor de tt en normaal gesproken ook 1 op 1 in broedkooien ik heb er 12.
maar na dit alles gelezen te hebben ga ik het gewoon proberen 1 man op 3 poppen.
ik ben er dan nog steeds zeker van wie de vader is en ook welke pop aan de hand van de ringen.
de popen zijn onverwand dus ik kan de jongen met een gerust hart overal weer inzetten.

ik zal na de eerste ronde hier een verslag schrijven hoe alles gegaan is .
dus word vervolgd over 2 maanden hoop ik.

harri

barmsijscabaret
14-01-2009, 10:12
Zwartwang

Wil je binnen enkele weken laten weten hoe het afgelopen is?

Ik vrees namelijk dat er van kweken zeer weinig in huis gaat komen en dat je binnen de korste keren in een aparte reeks met je zebravinken gaat kunnen spelen: de staartloze blootrugreeks.

Ben echt benieuwd of het je gaat lukken.

Ton Koek
14-01-2009, 14:49
na dit alles gelezen te hebben ga ik het gewoon proberen 1 man op 3 poppen.Ieder zijn keus, maar waarom vraag je dan advies?

kevin
14-01-2009, 15:04
vind ik ton koek;)

Antoni Hopmann
14-01-2009, 16:20
Ieder zijn keus, maar waarom vraag je dan advies?

Of strookte het advies niet met wat je toch van plan was?

schulpen
14-01-2009, 17:31
Ik heb zelf een buitenvoliere met 6 paartjes bij elkaar zitten wat heel goed gaat. Hierbij hou ik aan evenveel mannen en poppen. 2x zoveel nestkastjes als paartjes en ik vang de jongen weg zodra ze zelfstandig zijn.
Maar 1 man op 3 poppen wordt volgens mij bij zebravinken wel lastig. Wat ik zie lossen de zebravinkman en pop elkaar af met broeden.

Laurent

zwartwang
14-01-2009, 19:33
Zwartwang

Wil je binnen enkele weken laten weten hoe het afgelopen is?

Ik vrees namelijk dat er van kweken zeer weinig in huis gaat komen en dat je binnen de korste keren in een aparte reeks met je zebravinken gaat kunnen spelen: de staartloze blootrugreeks.

Ben echt benieuwd of het je gaat lukken.

als ze gaan plukken haal ik ze natuurlijk uit elkaar

zwartwang
14-01-2009, 19:36
Ieder zijn keus, maar waarom vraag je dan advies?

aangezien niemand echt heeft gezecht het gaat niet is er maar 1 weg open en dat is proberen.

als er door iedereen gezecht werd niet doen had ik het ook niet gedaan.door mijn gebrek met ervaring in deze kweekvorm moet je vragen anders schaad je mogelijk je vogels het zijn dieren geen dingen.

kevin
14-01-2009, 20:43
dan ik je zeggen, het gaat niet, want ik denk dat het wel gegarandeerd fout zal gaan

dat is mijn mening, als de man met 3 poppen moeten helpen broeden, 3 nesten jongen eten geven, dat kan niet

Antoni Hopmann
14-01-2009, 21:30
aangezien niemand echt heeft gezecht het gaat niet is er maar 1 weg open en dat is proberen.

als er door iedereen gezecht werd niet doen had ik het ook niet gedaan.door mijn gebrek met ervaring in deze kweekvorm moet je vragen anders schaad je mogelijk je vogels het zijn dieren geen dingen.

Dat is een uitvlucht. Je hebt duidelijk advies gekregen dit niet te doen.
Of je de vogels schaadt interesseert je dat echt? Hans de Vries en
Ton Koek zijn zeer duidelijk geweest.

Ton Koek
14-01-2009, 23:36
Als ze gaan plukken haal ik ze uit elkaar schrijf je... misschien hoeft dat niet eens, dan heeft een van de vogels dat al voor je gedaan.

Ze kunnen elkaar echt in een uur afmaken. Afgescheurde vleugels, snavel compleet weggepikt, overal bloed, wil je dat riskeren?

Vriendelijk advies in het belang van de vogels: doe het niet, het gaat bijna altijd helemaal fout.

kevin
15-01-2009, 08:28
ton koek heeft gelijk, het zal mislopen

Hans de Vries
15-01-2009, 10:17
Ik probeer het nog één keer: zebravinken zijn net mensen, vaak lees je de krant over "problemen in de relatiesfeer".......

Ik had vorige week enkele popjes in een vluchtje zitten (ook nog zonder man!)welke aan de leg gingen. De oudste broedrijpe pop is dan baas en duldt geen enkele andere pop in de de buurt van haar eieren. Even niet opgelet en ik kon een andere pop binnen een uur half geplukt en met bebloede kop uit een hoek van de kooi vissen...... Onnodig dierenleed, MIJN schuld! Maar jij kunt het voorkomen!
Meer wil ik er eigenlijk niet meer over zeggen.

Hans.

zwartwang
15-01-2009, 18:53
ben niet van plan me hier te gaan verdedigen.
maar lees eens terug er zijn er bij die zeggen ja dat kan en ook het kan niet

dus voor je gaat katten kom eerst maar eens kijken de vogels hebben het beter als ik.

doe eerst maar eens iets aan al die kwakers die niet weten waar ze het over hebben hoe haal je anders het goeie advies uit al die tegenstreidiheden.

Hans de Vries
15-01-2009, 20:42

dus voor je gaat katten kom eerst maar eens kijken de vogels hebben het beter als ik.

doe eerst maar eens iets aan al die kwakers die niet weten waar ze het over hebben hoe haal je anders het goeie advies uit al die tegenstreidiheden.

Ik probeer alleen maar een goed advies te geven en dat heeft niets met katten te maken...
Maar ik hoop dat je slaagt in je opzet. Dan heb ik na 40 jaar zebravinken gekweekt te hebben toch ook weer iets geleerd.

Hans.

Antoni Hopmann
15-01-2009, 21:27

Je hoeft je helemaal niet te verdedigen.
Die het anders zeggen dan b.v. Hans de Vries zijn ongetwijfeld geen ervaren
kwekers van Zebravinken.
Je zal het kaf van het koren moeten scheiden. Vraag maar eens naar hun ervaring en laten ze zich dan ook maar kenbaar maken. Dus niet in de anonimiteit. Dat durven de meesten niet omdat ze op het forum dikwijls beweringen doen,die kant noch wal raken. Zo maar wat roepen .Die kom je op meerdere forums tegen.

kevin
16-01-2009, 08:44

waar heb je dan gelezen van; ja doe maar, dat is goed????

zwartwang
16-01-2009, 17:59
Je hoeft je helemaal niet te verdedigen.
Die het anders zeggen dan b.v. Hans de Vries zijn ongetwijfeld geen ervaren
kwekers van Zebravinken.
Je zal het kaf van het koren moeten scheiden. Vraag maar eens naar hun ervaring en laten ze zich dan ook maar kenbaar maken. Dus niet in de anonimiteit. Dat durven de meesten niet omdat ze op het forum dikwijls beweringen doen,die kant noch wal raken. Zo maar wat roepen .Die kom je op meerdere forums tegen.

ja dat heb ik gemerkt maar vertel mij dan maar wie het koren zijn scheeld een hoop tijd.

maar ik had het al gedaan in een oude kanarie kooi dat zijn 2 broedkooien naast elkaar verbonden door een gat rond 80mm.
eerst een stukje gaas er tussen en in beide een pop.
maar toen de man er in kwam gingen ze gelijk vechten door het gaas heen.
dus het gaat niet maar dat zeiden jullie al.

je ziet ik heb dus alle voorzorg genomen.

zwartwang
16-01-2009, 18:04
Ik probeer alleen maar een goed advies te geven en dat heeft niets met katten te maken...
Maar ik hoop dat je slaagt in je opzet. Dan heb ik na 40 jaar zebravinken gekweekt te hebben toch ook weer iets geleerd.

Hans.

40 jaar tjonge weet nu waar ik met mijn vragen heen moet.
weet erg veel van vogels maar meer dan een stel voor de lol had ik tot nu niet.
serieus kweken is een ander verhaal

kevin
16-01-2009, 18:06
serieus kweken is een ander verhaal

ja natuurlijk

Ton Koek
16-01-2009, 22:39
je ziet ik heb dus alle voorzorg genomen.Dat vind ik heel slim, zo heb je toch voorkomen dat er problemen kwamen.

We hebben hier allemaal het beste met jou en de vogels voor, ik hoop dat je dat wel doorhebt.
Ondertussen; veel plezier met de geweldige hobby!

alexd
16-01-2009, 23:53
Hmz,

Beetje late reactie van mijn kant, had het even niet eerder gevolgd.

Maar;

- kweken en koloniebroed; ik heb het als erg lastig ervaren, wil niet zeggen dat het niet kan, maar de kans op TT-succes is zeker klein.
- koloniebroed bij zebravinken betekend evenveel mannen als poppen gebruiken! En bij voorkeur een oneven aantal koppels. Zo niet: ruzie....
- Een tekort aan mannen? Er zijn er genoeg goede te krijgen via de welbekende kanalen..
- laten we als we reageren er in elk geval bij vertellen dat we ervaring met zebravinken hebben of dat we zomaar een aanname doen...Ik lees hier namenlijk verrassende dingen..
- Gelukkig wil men ook nog wel eens wat van een "ouwe rot" al Hans de Vries aannemen. (@ zwartwang, Jij zit in Drachten? Tip: Dan zit je vlakbij Hans, en ik weet uit eigen ervaring dat een bezoekje aan hem erg leerzaam kan zijn)

Prettig weekend aan u allen,

Alex (zebravinkenkweker)