Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kolonie broed

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • kolonie broed

    hoi iedereen

    heb gehoord over kolonie broed 1 man op 3 tot 4 poppen.
    wie heeft hier ervaring mee.
    mij lijkt het een te grote aanslag op de popjes 4 nesten betekend 18 jongen en die moeten allemaal eten.
    en kan de man wel al die popjes aflossen op het nest zodat ze kunnen eten en drinken.

    graag uw mening hier over.

    harri
    met 1 zebra in de hand ben je nog niet de beste van het land

  • #2
    Gewoon mijn mening.

    Koloniebroed bij zebravinken kan heel goed maar waarom zou je dan maar 1 man inzetten? Gewoon zorgen dan je een oneven aatal koppels bij elkaar zet.

    Wil je verschillende kleurslagen en dan t.t. gericht kweken, dan kan je beter in aparte kooien kweken. Om ongewenste kleurvermengingen te voorkomen.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #3
      kolonie broed

      Oorspronkelijk geplaatst door Henk3
      Koloniebroed bij zebravinken kan heel goed maar waarom zou je dan maar 1 man inzetten? Gewoon zorgen dan je een oneven aatal koppels bij elkaar zet.

      Wil je verschillende kleurslagen en dan t.t. gericht kweken, dan kan je beter in aparte kooien kweken. Om ongewenste kleurvermengingen te voorkomen.
      dank je henk
      ik wil voor de tt kweeken maar heb een geweldig goede man zitten en wil daar dit jaar veel jongen van en heb 3 zeer geschikte popjes er voor en kan geen keus maken.
      vandaar mijn vraag.

      harri
      met 1 zebra in de hand ben je nog niet de beste van het land

      Opmerking


      • #4
        Vriendelijke groeten,
        Henk3.

        Mijn website:

        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

        Opmerking


        • #5
          Als je nu uit 3 poppen jongen uit deze geweldigde man krijgt zit je volgend jaar met inteelt problemen. Alles is immers familie.

          Probeer nu een tweede (of derde) man er bij te zoeken (ook van goede kwaliteit) en dan kun je volgend jaar je beste (onverwante) jongen tegen over elkaar zetten.

          Ook hierom prefereer ik kweek in broedkooien. Zebravinken willen nog wel eens een scheve schaats rijden. (Is nu wel het weer voor ). Hierdoor weet je niet meer wie de vader is
          Mijn Site

          Opmerking


          • #6
            kun je proberen met een man, lukt het niet gewoon nog 2 mannen bijhalen

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door zwartwang
              hoi iedereen

              heb gehoord over kolonie broed 1 man op 3 tot 4 poppen.
              wie heeft hier ervaring mee.
              mij lijkt het een te grote aanslag op de popjes 4 nesten betekend 18 jongen en die moeten allemaal eten.
              en kan de man wel al die popjes aflossen op het nest zodat ze kunnen eten en drinken.

              graag uw mening hier over.

              harri
              Ik zou dit toch geen koloniebroed willen noemen.
              Wat ik van koloniebroed weet is,dat men b.v. op een zolder in het midden
              gaas/ net spant . Aan de linkerzijde plaatst men dan de mannen en rechts
              de poppen. Het ging hier natuurlijk wel om flinke aantallen mannen/poppen.Door het het net heen vindt dan reeds de koppeling plaats.
              Op een gegeven moment haalt men het gaas weg en de rest volgt vanzelf.
              Een Zebravink kweker in mijn vereniging had daarmee veel succes.
              Vr.groeten van
              Antoni





              homepage:
              http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

              Opmerking


              • #8
                Als je TT-zebravinken wilt kweken zijn er 2 mogelijkheden.

                1. koloniebroed: een oneven aantal koppels van dezelfde kleur en dezelfde kwaliteit gebruiken.

                2. per koppel in een broedkooi.

                En de laatste geniet veruit de voorkeur. Omdat zebramannen nog weleens naast de pot willen piesen ben je met koloniebroed nooit zeker welke jongen van welke man zijn.
                In een broedkooi houd je als kweker de volledige regie over de kweek. En dat is belangrijk als je TT-vogels wilt kweken.

                Maarrrrr, wil je van de zebravink als koloniebroeder genieten - en dat kan erg interessant zijn - dan moet je eventuele mindere tt-resultaten riskeren en voor optie 1 kiezen.

                Hans.
                Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                Opmerking


                • #9
                  Die kweker,die koloniebroed toepaste,had geweldige TT-resultaten,Hans.
                  Waarschijnlijk had dat te maken met de grote keuze die hij had.
                  Daarbij deden zich ook een of zelfs meerdere mutaties voor,hetgeen denk
                  ik hoofdzakelijk met grote aantallen te bereiken is. De kansen daarop
                  zijn met die grote aantallen groter dan bij een paar vogels.

                  Ik weet nog wel,dat ik bijzonder onder de indruk was,toen ik eens een bezoek bracht en in de gelegenheid was om e.e.a. te bezichtigen. Ontelbare zebravinken en overal nestkastjes. Ik kon me alleen maar verbazen.

                  Voor zoiets heb je ruimte nodig en vooral ook een goed inzicht. Daarbij
                  werd werkelijk alles genoteerd. Een stipje,vlekje of wat dan ook. Ja een
                  uitgebreide administratie was wel nodig.
                  Vr.groeten van
                  Antoni





                  homepage:
                  http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                  Opmerking


                  • #10
                    Re

                    Ik zou het gewoon proberen 1 man op de 3 poppen lukt het
                    kun je jonge van pop 1 op jonge van pop 2 zette enz zo bouw je een goeie stam vogels op.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door mozkan
                      Ik zou het gewoon proberen 1 man op de 3 poppen lukt het
                      kun je jonge van pop 1 op jonge van pop 2 zette enz zo bouw je een goeie stam vogels op.

                      Nee, Als je toch geen echte koloniebroed kan doen, dan is het advies van
                      Hans onder 2.per koppel in een broedkooi de juiste methode .Temeer er voor een TT gekweekt
                      zal worden. Dit geeft zekerheid en de afstamming is duidelijk.
                      Vr.groeten van
                      Antoni





                      homepage:
                      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                      Opmerking


                      • #12
                        Een mooie nestgelegenheid voor kolonie broed.

                        Maak een platte kist ,ongeveer een meter in het vierkant ,en zo'n 10 tot 15 cm diep. De maten komen niet zo nouw.
                        Vul die dan met hooi ,en dek de kist af met kippen gaas.
                        Nu tegen een dichte wand van je volliere hangen (met de dichte achterkant).

                        De zebravinken kunnen hier veel plezier aan beleven ,en er zullen er meerdere een nest in het hooi bouwen ,,een echte kolonie dus.


                        .

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Animal
                          Een mooie nestgelegenheid voor kolonie broed.

                          Maak een platte kist ,ongeveer een meter in het vierkant ,en zo'n 10 tot 15 cm diep. De maten komen niet zo nouw.
                          Vul die dan met hooi ,en dek de kist af met kippen gaas.
                          Nu tegen een dichte wand van je volliere hangen (met de dichte achterkant).

                          De zebravinken kunnen hier veel plezier aan beleven ,en er zullen er meerdere een nest in het hooi bouwen ,,een echte kolonie dus.


                          .
                          Zonder meer een grappig idee.
                          Heb je dit zelf al eens uitgeprobeerd? Hoe heb je de jongen met gesloten
                          voetring kunnen ringen.Lijkt me een beetje moeilijk grabbelen in het hooi.
                          Vr.groeten van
                          Antoni





                          homepage:
                          http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                          Opmerking


                          • #14
                            Een goede vriend van me heeft dit jaar op deze mannier zebravinken gekweekt.
                            Er werd niet voor tentoonstelling gekweekt ,dus er hoefde ook niet geringd te worden . Mijn kooi is eigenlijk te klein er voor ,denk ik,,maar mischien dat ik dit jaar toch ook eens zoiets ga proberen.

                            Opmerking


                            • #15
                              Ja, leuk. Mss kan je in de kist een aantal vakjes maken. Als je het gaat doen,neem ik aan dat we er nog wat van horen op dit forum.
                              Vr.groeten van
                              Antoni





                              homepage:
                              http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                              Opmerking

                              Working...
                              X