Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweek roul roul patrijzen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kweek roul roul patrijzen


  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door jowantie
    Is er een kans dat deze vogels de jongen zelf opkweken?

    ik denk van wel, maar je moet volgens mij al geluk hebben als ze zelf hun eieren willen uitbroeden

    Opmerking


    • #3
      Bedankt Kevin voor je antwoord. Kweek je zelf roul roul patrijzen of ken je iemand die er ook kweekt? Ik vind het prachtige dieren vooral de haan met zijn mooie kuif. Als de kans klein is dat ze de eieren zelf uitbroeden, betekent dit dan dat ik mij een broedmachine zal moeten aanschaffen?

      Opmerking


      • #4
        nee ik heb ze zelf niet, en ken ook niemand die ze nog heeft, maar het gaat wel meestal zo, dat ze zelf niet willen broeden,
        als je kuikens wilt kun je een broedmachine aanschaffen, maar er komt wel meer bij kijken dan gewoon de eieren in de broedmachine leggen hoor

        Opmerking


        • #5

          Opmerking


          • #6
            laat toch nog iets weten moesten ze toch broeden

            Opmerking


            • #7
              zal ik zeker doen.

              Opmerking


              • #8
                Linkje voor je

                Misschien heb je er wat aan:

                Vriendelijke groeten,
                Henk3.

                Mijn website:

                Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                Opmerking


                • #9
                  Hartelijk bedankt hiervoor Henk3. Ik heb er zeker en vast iets aan.
                  Groeten, Johan

                  Opmerking


                  • #10

                    Opmerking


                    • #11
                      Johan, ik denk wel dat ge ze ook regelmatig moet ontwormen (een tot twee keer per jaar).

                      Opmerking


                      • #12
                        Bedankt Cis.

                        Opmerking


                        • #13
                          Ik lees met belangstelling mee, want ik heb sinds het najaar ook een koppeltje roul rouls. Ik heb ze in de huiskamer, omdat ze dus echt helemaal geen vorst kunnen hebben. Het is trouwens ook wel gezellig, dat gekwetter, en ze worden lekker tam (ze lopen soms zelfs los hier!).
                          Naast hun gewone eten (universeelvoer + tortelduivenvoer + eivoer) geef ik ze ook regelmatig meelwormen, appel en banaan. Er staat een bakje water in de kooi waar ze heel vaak doorheen lopen. Ook sproei ik ze regelmatig met de plantenspuit. Ik ben ook erg benieuwd of ze zelf gaan broeden. Ik heb wel het vermoeden dat het vrouwtje broeds is, want ze loopt sinds vandaag de hele dag met strootjes te sjouwen! Het vrouwtje heb ik zelf hier in de broedmachine uitgebroed (was het enige eitje van de vier die uit is gekomen). Was ook erg leuk om dat zo te kunnen volgen.
                          Hoe zit dat met het ontwormen? Moet dat ook als ze niet met andere vogels in contact komen (overdekte voliere en nooit naar shows o.i.d.)?
                          groeten, Erica

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Roul Roul
                            Ik lees met belangstelling mee, want ik heb sinds het najaar ook een koppeltje roul rouls. Ik heb ze in de huiskamer, omdat ze dus echt helemaal geen vorst kunnen hebben. Het is trouwens ook wel gezellig, dat gekwetter, en ze worden lekker tam (ze lopen soms zelfs los hier!).
                            Naast hun gewone eten (universeelvoer + tortelduivenvoer + eivoer) geef ik ze ook regelmatig meelwormen, appel en banaan. Er staat een bakje water in de kooi waar ze heel vaak doorheen lopen. Ook sproei ik ze regelmatig met de plantenspuit. Ik ben ook erg benieuwd of ze zelf gaan broeden. Ik heb wel het vermoeden dat het vrouwtje broeds is, want ze loopt sinds vandaag de hele dag met strootjes te sjouwen! Het vrouwtje heb ik zelf hier in de broedmachine uitgebroed (was het enige eitje van de vier die uit is gekomen). Was ook erg leuk om dat zo te kunnen volgen.
                            Hoe zit dat met het ontwormen? Moet dat ook als ze niet met andere vogels in contact komen (overdekte voliere en nooit naar shows o.i.d.)?
                            groeten, Erica


                            Mijn haan is dood. Via een vriend van mij zal ik gelukkig binnenkort een nieuwe haan in mijn bezit hebben.
                            Erica, ik ben benieuwd en ik hoop het voor u dat uw vrouwtje zal overgaan tot natuurbroed. Ik heb horen zeggen dat de kans miniem is dat zij overgaan tot natuurbroed als ze zelf uitgebroed zijn in een broedmachine. Maar ja, ikzelf heb er geen ervaring mee aangezien het ook voor de eerste keer is dat ik een koppel roul rouls heb. Laat het maar eens weten als het zover is. Is zeer interessant.

                            Is er iemand die meer uitleg kan geven over het ontwormen van roul-rouls? Welk produkt en wanneer te geven? En wat als ze alleen zitten? Moeten ze dan ook ontwormd worden?

                            Opmerking


                            • #15
                              13.Wormziekten.

                              Spoelwormen :
                              Komen bij vele vogelsoorten voor, o.a. bij papegaaiachtigen en duiven. Spoelwormen zijn schadelijk omdat ze de darmwand beschadigen, voedsel uit de darm opnemen, bij grote aantallen verstoppingen van de darm veroorzaken, de galwegen van de lever kunnen binnendringen.
                              Haarwormen:
                              Komen ook bij vele vogelsoorten voor. Zij zijn schadelijk omdat ze de darmwand beschadigen, zich met bloed van de vogel voeden (bloedarmoede).
                              Lintwormen:
                              Ze zijn schadelijk omdat ze het darmslijmvlies binnendringen en hierin bloedingen veroorza*ken, via deze beschadigingen kunnen ziektekiemen binnendringen, knobbels in de darmwand veroorzaken, bij grote aantallen de voedselpassage belemmeren.
                              Besmetting: vindt plaats door het opnemen van wormeieren of larven van besmette vogels, of bij bepaalde wormen (lintwormen) door het opnemen van de tussengastheer (slakken, vliegen, kevers enz.).

                              Symptomen: vogel verliest zijn conditie, vermagert en kwijnt langzaam weg, bloedarmoede, diarree, verhoogde wateropname en gevoeligheid voor elke verandering in het bestaan.

                              Behandeling: vogels ontwormen met geneesmiddel bijvoorbeeld Panacur of Flubenol 5%.


                              Luchtzakwormen:

                              Geen informatie van gevonden.

                              Gaapwormen:

                              - Algemene verzwakking, vooral bij jonge kwartels, patrijzen, kalkoenen en fanzanten.

                              - Ademnood en verstikking.

                              Algemeen:

                              - Te hoge uitval.

                              - De kopversierselen worden bleek en 'drogen op'

                              - Verlaagde eiproduktie.

                              - Verminderde eigrootte.

                              - Verminderde weerstand tegen ziekten.

                              - Verminderde immuniteitsopbouw na vaccinatie.

                              De nauwkeurige diagnose stelt de dierenarts vast door een microscopisch onderzoek van de uitwerpselen.

                              Voorzorgsmaatregelen ter voorkoming van wormbestrijding:

                              - Strooisel regelmatig vervangen.

                              - Strooisel drooghouden, ook waar de drinkbak staat!

                              - Nooit graan bijvoederen op de grond of op het strooisel.

                              - Vliegen, kevers en aardwormen bestrijden.

                              - Weren van wild gevogelte, mussen, duiven,...

                              Onder onze leden zijn verschillende mensen die hun pluimvee regelmatig ontwormen via het voeder met "FLUBENOL 5%". Dit middel is uitermate geschikt voor de behandeling van worm- besmettingen bij pluimvee en dient gedurende verschillende dagen toegediend te worden. Meer raad bij de dierenarts. (boven)

                              Opmerking

                              Working...
                              X