PDA

Bekijk Volledige Versie : NOP ter discussie

rupicola
09-01-2009, 16:59
Duizenden mensen brachten de afgelopen jaren hun papegaai naar het Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien. Ze dachten dat hun huisdier hier een beter leven te wachten stond. Radar toont in een onthullende reportage het ware gezicht van het opvangcentum in Veldhoven.

De dieren op het park worden slecht verzorgd en de sterfte is dan ook zeer hoog. Hoe heeft het zover kunnen komen, wat is de rol van de overheid en wat is de verklaring van het opvangcentrum?

Uitzending TROS Radar, maandag 12 januari 2009

Rudmer
09-01-2009, 20:27
Hmmmm
Ben zeer benieuwd naar de uitzending. Ik ben er een aantal malen geweerst en heb er geen misstanden gezien!
:confused:

Tori no Hime
09-01-2009, 21:14
Ik ben er ook vaak geweest, en toen zag alles er wel goed verzorgd uit enzo.
En een tijdje terug is daar toch de grootste voliere van Europa gebouwd? :confused:

Ton Koek
10-01-2009, 00:21
Op Vogelarena zijn al vaker onthutsende feiten gemeld over het NOP, er kloppen daar een paar dingen helemaal niet.

Daniel
10-01-2009, 11:40
Er zijn op vogelarena inderdaad al eerder dingen naar buiten gekomen over NOP die op zijn minst gezegd twijfelachtig zijn. Dus dat deze uitzending er komt mag eigenlijk geen verassing zijn.
Daarnaast moeten we ook in het oog houden dat Antoinette Hertsenberg
een sterke band met de Partij voor de Dieren heeft.
Dus voordat we dingen gaan roepen laten we maandag kijken terwijl we deze twee zaken in ons achterhoofd houden.

rupicola
10-01-2009, 12:49
De Raad van Toezicht van de Stichting Nederlands Opvangcentrum voor
Papegaaien wil u graag informeren over haar standpunt betreffende de
door het Tv-programma Radar aan de Stichting N.O.P. gedane
beschuldigingen. De Raad heeft vernomen dat Radar, tijdens een bezoek aan het
Papegaaienpark in Veldhoven op 7 januari, meerdere beschuldigingen heeft
geuit over het functioneren van de stichting in het algemeen en
directeur Van Meegen in het bijzonder. Onder andere over, naar mening
van Radar, onvoldoende zorg voor de dieren in het park. De Raad van
Toezicht heeft vanuit haar functioneren nooit enige grond
voor de beschuldigingen geconstateerd en is van mening dat Stichting
N.O.P. en haar directeur altijd een omvangrijke en unieke positieve
bijdrage aan het dierenwelzijn hebben geleverd. In de Raad van Toezicht
is veel deskundigheid op dit gebied aanwezig.

De Stichting Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien is een
opvangcentrum voor dieren in nood. Particulieren bieden ons hun papegaai
aan omdat ze niet meer voor de vogel kunnen of willen zorgen. De vogels
die wij opvangen komen nooit meer in de handel. Vaak krijgt een vogel na
jaren van eenzaamheid in een klein kooitje bij ons eindelijk een eigen
partner in een ruime volière. We zijn ook het officiële opvangcentrum
voor de overheid. Zowel de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming,
de Algemene Inspectiedienst, de RVV en de Douane brengen dieren bij ons
onder.

De Raad is zich er van bewust dat de eenzijdige benadering van Radar kan
leiden tot onjuiste beeldvorming bij het brede publiek. Bovendien doet
het geen recht aan de inspanningen van vele vrijwilligers die dagelijks
op het park actief zijn. De Raad vindt de negatieve gevolgen die dit zou
kunnen meebrengen voor het Papegaaienpark onnodig en onacceptabel en wil
dat discussies op basis van feiten gevoerd worden.
Daarom is door de Raad van Toezicht een onafhankelijke en gezaghebbende
persoon uit de sector gevraagd om een beoordeling te geven over het
functioneren van Stichting N.O.P., het niveau van zorg voor de dieren en
alles wat verder van belang geacht mocht worden.

Tot het verrichten van een dergelijk onderzoek heeft zich bereid
verklaard Dhr. A.H. Dorresteijn, Directeur van Diergaarde Blijdorp in
Rotterdam en onder andere bestuurslid van de Nederlandse Vereniging van
Dierentuinen. Dhr. Dorresteijn zal het onderzoek naar eigen inzicht
verrichten en de bevindingen hieruit in een eindrapportage aan de Raad
van Toezicht kenbaar maken, waarna deze bevindingen openbaar worden
gemaakt.
Uiteraard hebben alle betrokkenen hun volledige medewerking toegezegd.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Dhr. P.M.J. van den Baar
Voorzitter Raad van Toezicht Stichting N.O.P.

Ton Koek
10-01-2009, 17:21
Onafhankelijk? Deze dierenarts zit ook in veldhoven, in het park zelf heeft hij zijn praktijkruimte en hij werkt veel samen met de dierenarts van het park zelf...
Ik heb een hoge pet op van de heer Dorrestein, maar echt onafhankelijk zou ik hem hier niet durven noemen. Ik gok zomaar dat hij de ruimte huurt van het NOP.

Deze reactie heb ik ook aan Radar gemaild.

molineti
10-01-2009, 18:11
Tot het verrichten van een dergelijk onderzoek heeft zich bereid
verklaard Dhr. A.H. Dorresteijn, Directeur van Diergaarde Blijdorp in
Rotterdam en onder andere bestuurslid van de Nederlandse Vereniging van
Dierentuinen.

@Ton,

volgens mij gaat het om een naam genoot van die Jij bedoeld,alleen deze naam genoot blijkt echter de directeur van Blijdorp te zijn:)

Diergaarde blijdorp heeft enkele jaren terug een groot deel van hun collectie in het nop geplaatst,omdat zezelf met vogels gingen minderen.

Een deel van die vogels is toen gestolen en andere dood ,of elders geplaatst.

wat ik via via begrepen heb is dat juist Blijdorp de discussie hierover heeft aangezwengeld.

Maandag weten We meer,maar ik denk er alvast het mijne over:cool: :D

Groeten Rene

P.S
Vanaf 1988, onder bestuur van directeur Ton Dorresteyn, hanteert Blijdorp een 'Masterplan', dat de hele dierentuin heeft veranderd.

RobK
10-01-2009, 19:58
Zoals René (Molineti) terecht aangaf zijn er twee heren met dezelfde achternaam in het spel, Gerry en Ton. Even opletten dus.

Verder zou ik de deelnemers aan deze discussie willen verzoeken om uiterst terughoudend te zijn waar het namen en specifieke personen betreft. Een vergissing (zie boven) is snel gemaakt en personen zijn sneller beschadigd dan weer in ere hersteld.

Voorwaar een punt om op te letten

Groet,

RobK, moderator VogelCafé.

Ton Koek
11-01-2009, 02:52
Daar had ik niet aan gedacht, ik ben toevallig redelijk recent bij die in veldhoven geweest met een vogelmaatje, vandaar dat ik even verschoot.

Inderdaad een vergissing van me. Sorry dokter.

M.Kuijper
11-01-2009, 09:11
goei morgen allemaal
ik ben zelf vrijwilliger geweest bij NOP
en vogels worden soms in zeeeeeeeeer slechte omstandige heden gebracht
toch probeer de arts er alles aan tedoen om deze vogels teredden
met helaas soms tegen slagen dat het niet lukt
eigelijk zou je zelf is een keer vrijwilliger moeten zijn bij NOP
dan zie je hoe het er aan toegaad
zeer verzorgd en hyginis

mvg michael

Tori no Hime
11-01-2009, 13:26
Ik denk dat dit een belangrijke opmerking is. We moeten niet vergeten dat het een opvang betreft. Vogels kunnen in de tijd voordat ze in het NOP kwamen slecht verzorgd zijn (verkeerd dieet, veel stress, etc.) en dat lijkt mij wel een mogelijke reden waarom er grote sterfte gevonden wordt in het park.

Ik kan maandagavond helaas niet kijken, maar ik neem aan dat het later wel op 'uitzendinggemist' te vinden is :confused:

Robin
11-01-2009, 15:32
Over de verzorging van de papegaaien bij NOP kan ik weinig melden. Ik ben geen papegaaienliefhebber/kweker. Wel kan ik iets melden over de 'verzorging' van een grote groep geïnteresseerde vogelliefhebbers in het park een jaar of wat geleden...

Ik kan mij nog goed herinneren dat we destijds een landelijke clubdag hadden van de Speciaalclub voor Vruchten & Insecten etende vogels bij NOP en dat de ontvangst daar zeer slecht was. De ontvangstzaal bleek dubbel geboekt en ook van een beloofde rondleiding, kijkje achter de schermen cq. informatie, op voorhand afgesproken met NOP bleek geen sprake. Het bestuur van de speciaalclub had het schaamrood op de kaken staan en nam zich voor nooit meer een clubdag aldaar te organiseren...

alexd
11-01-2009, 21:27
Ik ben er een aantal jaren geleden geweest en ik vond het park zeeer de moeite waard om te bezoeken. Alles zag er op het eerste gezicht keurig verzorgd uit. Misschien ben ik om de tuin geleid, maar misstanden zoals ze hier genoemd worden kan ik me eigenlijk niet voorstellen.

Jeroen H
11-01-2009, 21:44
het kweken van vogels terwijl ze een ''opvang'' zijn nou ja opvang noem het maar een pretpark/dierentuin

Ik ga zeker kijken, (met vogels van CITES I zijn ze verplicht deel te nemen aan fokprogramma's)

Ik trek maar nog niet te veel conclusies,

Ze hebben o.a. gekeken naar sterfte, ik hoop dat ze heer idd rekening mee hebben gehouden.

Gr.

RobK
12-01-2009, 00:37
Zoals ik in bericht 9 al aangaf:

Verder zou ik de deelnemers aan deze discussie willen verzoeken om uiterst terughoudend te zijn waar het namen en specifieke personen betreft. Een vergissing (zie boven) is snel gemaakt en personen zijn sneller beschadigd dan weer in ere hersteld.

Inmiddels heb ik een bericht van een nieuwe deelnemer ( 1 bericht totaal geplaatst) mede vanwege het noemen van 'n naam verwijderd. We kunnen op dit openbaar podium niet toestaan dat mensen op deze manier worden benaderd.

Groet,

RobK, moderator VogelCafé.

johnjanny
12-01-2009, 21:05
Een aantal jaren terug hebben we onze papegaai die al 30 jaar in ons bezit was naar nop gebracht.
Door omstandigheden wat ons erg aan het hard ging en dachten hij krijgt het daar ook goed.
We hadden met nop afgesproken dat we als het niet ging en hij zou heimwee krijgen we hem terug zouden halen.
Enige dagen later gebelt en zeiden van hij eet niet zo goed,maar was niet verontrustend.
Enige weken later nog eens gebelt en wat zeiden ze hij is dood.
Niet eens een telefoontje of niets.

Schande die stichting moet worden op gedoekt,of mensen erin zetten die er bekwaam voor zijn.

gerard 6
12-01-2009, 22:14
Echt een belachelijk hoog sterftecijfer ongeloofelijk.
De AID die het onderzoekt, maar daar zelf vogels heen brengt, lijkt mij niet echt onafhankelijk.
Ik vind het nogal schokkend dat er zoveel vogels zijn gebracht en er inmiddels 8000 missen of overleden zijn.
Een slechte zaak dit.

Henk3
12-01-2009, 23:06
http://player.omroep.nl/?aflID=8637096

Ton Koek
13-01-2009, 00:41
Diep en diep triest hoe daar met dieren omgegaan wordt.
Direct sluiten en de dieren elders onderbrengen lijkt me de enige goede oplossing.

Erg jammer ook voor de vele mensen daar die wel van goede wil zijn.

Ik heb helaas ook geen enkel vertrouwen meer in de AID en de politiek in het algemeen, er zal niets gebeuren en het lijden gaat gewoon door.

gerard 6
13-01-2009, 09:59
Hallo

Is er dan niemand die een mening heeft over de uitzending van radar, over de NOP.
Niemand geschokt over de toestand daar??? :confused:
Niemand geschokt over de staat hoe de vogels daar verkeren???:confused:
Niemand geschokt over het sterftecijfer???

Nou ik vond het wel schokkend. Opdoeken die NOP.
Dit is toch een zeer slechte reclame.

Henk3
13-01-2009, 10:26
Wat moet je er van zeggen. De beelden en de uitspraken van die mevrouw uit Engeland en die Meneer uit Nederland, (Die denk ik echt wel kennis van zaken hebben), spreken wel voor zich.

Misschien een nieuwe direkteur aanstellen en toezicht van bekwame mensen.
Zodat de vrijwilligers onder vakbekwame leiding de verzorging van de dieren op zich kunnen nemen.

Maar goed het "onderzoek" loopt. We zullen het af moeten wachten met zijn allen.

J-T
13-01-2009, 10:47
Het is hartverscheurend als je de beelden ziet en hoort hoe er met de beesten omgegaan wordt.
Zelf had ik verwacht dat de vogels goed verzorgd zouden worden en zo doorverkocht, want de vogels dood laten gaan / elkaar af laten maken heeft toch niemand iets aan (behalve dat het geen onderhoud meer kost en de mensen die de vogel er naar toe gebracht hebben blijven wel doneren).
Ik kan er gewoon niet bij: hoe krijg je het voor elkaar om zoveel dode vogels te hebben en zo laks (zo kwam het op mij over) hier mee om te gaan.
Zelf probeer ik een japanse meeuw nog beter te krijgen!

Het is op meerdere manieren natuurlijk te triest voor woorden:
- mensen die denken dat hun vogel de rest van zijn leven goed zit terwijl die allang dood is;
- vogels waar kwekers misschien jaren naar op zoek zijn die dan in zo'n park even kastje 6 geholpen worden;
- een AID die bij andere mensen beesten inbeslag neemt omdat ze slecht verzorgd worden en ze daarna zelf nog slechter laat verzorgen;

Wat ik schokkend vond:
- De reactie over dat de populatie vol is en dat elke vogel die je er bij doet ook weer dood gaat;
- Hoe makkelijk erover gesproken wordt dat er apen doodgaan omdat de wc overgelopen is;
- Dat er al onderzoek gedaan is en hij niet vervolgd is (moeten wij eens proberen!).

Ik kan er niet bij dat dit mogelijk is en dat de overheid hieraan meewerkt.
Zelf ben ik benieuwd hoe het nu verder gaat, het zal wel net als bij alle andere zaken zo zijn:
".......... stelt een onderzoek in en gedurende het onderzoek worden er geen mededelingen gedaan. Eind 2010 worden de resultaten van het onderzoek verwacht."
Even in mijn woorden:
"Onder het mom van een onderzoek wordt iedereen zijn mond gesnoerd en neemt niemand zijn verantwoordelijkheid. Tegen de tijd dat we de resultaten naar buiten brengen zijn de gemoederen weer al wat gesust en kraait er geen haan meer naar."

Jeroen H
13-01-2009, 11:19
Ik heb eigenlijk niet toe toe voegen, ik houd de topics over nop op verschillende fora sinds gister 10 over 9 in de gaten ...
Ik ben ook geschokt. Ik betwijfel alleen of er iets gaat gebeuren :-(

elhidia
13-01-2009, 12:02
Wat ik nu zo heel erg raar vind is de reacties hier. Voor de uitzending heel veel lovende woorden en naar de uitzending wordt het NOP afgemaakt!!!! Ik vind dat wel heel erg! Vooral omdat het hier over een televisie programma gaat, die dus alles voor de kijkcijfers over hebben en alles maar heel eenzijdig laat zien.
Is Hooijmeier ( of hoe die dierenarts ook mag heten) wel een echte deskundige? Heeft hij echt wel alle papieren daarvoor in huis?? Wie hier heeft die papieren gezien dan??? Wie is ook alweer de man achter de papegaaien wandelingen, die landelijks, georganiseerd worden??? Is dat goed omgaan met papegaaien dan of mag ik het daar niet over hebben!!!! Dus hoe deskundig is zo iemand dan.
Ja ik heb ook die beelden gezien van die dode papegaaien, en echt mijn hart bloed als ik zulke beelden zie, maar waar was een sectie rapport van die vogels??? Wie kan mij vertellen hoe ze zijn overleden??? Misschien waren die papegaaien wel echt ziek of dus danig verwaarloosd dat ze niet meer te redden waren.
Waarom mocht de minister niet uitpraten toen die het had over hoe eigenaren met hun papegaaien omgaan! Waarom werd dat afgedaan alsof dat niet belangrijk was!
Het NOP heeft een onafhankelijk onderzoek aangekondigt. Uit gevoerd door de direkteur van "Diergaarde Blijdorp" Misschien kunnen we beter eerst dat onderzoek afwachten voordat we allemaal gelijk met de wijzende vinger zitten.
Groetjes Elhidia.

J-T
13-01-2009, 12:45
Wat ik nu zo heel erg raar vind is de reacties hier. Voor de uitzending heel veel lovende woorden en naar de uitzending wordt het NOP afgemaakt!!!! Ik vind dat wel heel erg! Vooral omdat het hier over een televisie programma gaat, die dus alles voor de kijkcijfers over hebben en alles maar heel eenzijdig laat zien.

Zo gaat dat toch altijd in het grote mensenbos!
Als ik bij mijn hypotheekadviseur een hypotheek afsluit waar ik een goed gevoel bij heb is die man een geweldige kerel. Hoor ik een tijd later dat hij een paar duizend euro van mijn geld heeft gekregen omdat hij me die hypotheek aangesmeerd heeft die achteraf helemaal niet zo goed blijkt te zijn dan is die adviseur in mijn ogen gelijk de grootste ...... die er bestaat.
Tja feiten/nieuws doen meningen veranderen.

Is Hooijmeier ( of hoe die dierenarts ook mag heten) wel een echte deskundige? Heeft hij echt wel alle papieren daarvoor in huis?? Wie hier heeft die papieren gezien dan??? Wie is ook alweer de man achter de papegaaien wandelingen, die landelijks, georganiseerd worden??? Is dat goed omgaan met papegaaien dan of mag ik het daar niet over hebben!!!! Dus hoe deskundig is zo iemand dan.
Ja ik heb ook die beelden gezien van die dode papegaaien, en echt mijn hart bloed als ik zulke beelden zie, maar waar was een sectie rapport van die vogels??? Wie kan mij vertellen hoe ze zijn overleden??? Misschien waren die papegaaien wel echt ziek of dus danig verwaarloosd dat ze niet meer te redden waren. .

Ik denk dat als je wat ervaring heb met vogels dat je voldoende weet en je dan helemaal geen deskundige (volgens papieren) hoeft te zijn. Die grootste voliere kan natuurlijk niet, probeer zelf maar eens meerdere soorten bij elkaar te houden (de grootte van de kooi maakt voor zulke vogels niet veel meer uit, als ze 2 keer met de vleugels slaan zijn ze al aan de andere kant).
Het gaat er bij mij niet in dat er zoveel vogels dood gaan door ziekte (dus dat ze ziek binnengebracht zijn). Als je die aantallen hoort dat het er meer dan 10.000 zijn die gebracht zijn en dat er maar een kleine 2.000 van over zijn dan moeten de vogels in mijn ogen allemaal doodziek zijn binnengebracht (en zelfs dan moet je er in mijn ogen nog veel meer overhouden door een goede behandeling).

Waarom mocht de minister niet uitpraten toen die het had over hoe eigenaren met hun papegaaien omgaan! Waarom werd dat afgedaan alsof dat niet belangrijk was! .
Van mij had die man zijn mond helemaal mogen houden. Heb je iemand uit de politiek al eens een harde uitspraak horen doen (buitenom wilders, verdonk e.d.)? Ze komen altijd met: maar dit, en maar dat. Hij had een tijd terug door moeten pakken en het niet op zn beloop moeten laten gaan.

Het NOP heeft een onafhankelijk onderzoek aangekondigt. Uit gevoerd door de direkteur van "Diergaarde Blijdorp" Misschien kunnen we beter eerst dat onderzoek afwachten voordat we allemaal gelijk met de wijzende vinger zitten.
Ja natuurlijk, lekker afwachten en lekker verder slapen. Slaap lekker!:santa:

gerard 6
13-01-2009, 13:13
Hallo

Ik ben het helemaal met J-T eens.
Het is toch onvoorstelbaar dat het zo gaat, 10000 vogels binnen gebracht en nog maar net 2000 over.
En dan over dat ze wel allemaal zeer slecht binnen gebracht zijn daar geloof ik niet zo in aangezien er duidelijk op de papieren van de overdrachten toch te zien was dat het merendeel niets mankeerde.
En dan nu het aan het licht komt dat er iets niet deugt waren de vogels allemaal ziek.
Er werd toch ook duidelijk bij vermeld dat heel veel vogels daar dood gaan door onderlinge gevechten?.

elhidia schreef:

Daarom heb ik mij bewust stil gehouden tot na de uitzending.
Ik heb hier in Groningen een blauwe maandag gewerkt als vrijwilliger bij de papegaaien opvang hier.
Ook daar gaan dingen niet zoals het hoort.(maar beter dan bij het NOP)
Jonge vogels een week dood in het blok eer het gezien wordt, lekker hoor.
Veel te laat met het voeren beginnen en nog maar te zwijgen over de overbevolking in de voliere's en hoe schoon het (niet) is.
Tuurlijk gebrek aan persooneel kan allemaal, maar dan neem je domweg geen vogels meer aan.
Ik denk niet dat het een eenzijdig beeld geeft want de eigenaar kreeg toch ook de kans om een weerwoord te geven.
En die bagataliseerd alles maar weg als zijnde slechte kwaliteit vogels en toont ook helemaal geen enkel berouw over het aantal wat dood gaat.
Sterker nog dat was heel normaal. 600 komen er binnen en 500 gaan er dood is dat normaal.Als je zoiets normaal vind dan deugt er toch zeker iets niet in je instelling over de vogels.

Tja en wat te zeggen over de AID en LID.
Ik moet eens proberen een vogel te ringen met een te kleine ring of zo iets dergelijks, ze nemen je alles in beslag en als je pech hebt slopen ze ook nog de helft van je beplanting van je voliere.
En dan gaan deze lui onze vogels opslaan op zo'n plek neeeeeee ik snap hier helemaal niets van maar het is wel een zeer kwalijke zaak.

elhidia ik denk niet dat je het moet weg bagataliseren dat is te typisch Nederlands.

molineti
13-01-2009, 18:08
Triest dat daar gemiddeld 750 papagaaien per jaar naar toe gebracht worden.

Dat is het begin van het probleem.

Goede voorlichting aan potentieele kopers van een huiskamer vogel is hier van zeer groot belang.

Helaas denken de meeste verkopers enkel aan geld.

Betreft de grote sterfte;

Als men een beetje verstand van papagaaien heeft weet men dat je de meeste soorten niet zonder problemen bij elkaar kunt plaatsen,en zeker niet oudere vogels die vaak vogel a-sociaal zijn groot gebracht.

Ook hebben deze vogels meestal minimaal enkele jaren in de huiskamer door gebracht op 20 graden.

Bij het NOP zitten ze veelal buiten gehuisvest vaak met een te klein nachthok voor de hoeveelheid vogels of helemaal geen nachthok.

Vocht,tocht en kou zijn deze vogels niet gewend dus dat zal zijn tol eisen.

Dat de vogels hun vertrouwde omgeving en hun partner(s)(Lees voormalige eigenaar) kwijt zijn zal ze ook geen goed doen.

Bij het NOP kun Je tegen betaling cedernoten kopen,wat ook massaal gebeurt.

De tamste vogels(die naar het gaas toekomen)vreten de hele dag van die vette nootjes.

Die éénzijdige voeding is op den lange duur natuurlijk ook niet bevorderlijk.

(weg dus met die automaten;in een dierentuin mag men ook niet voeren)

Daarbij zal ondeskundigheid(hoop temminste niet dat het laksheid is) van de verzorgers ook een rol kunnen spelen.
Je moet eventuele ziekten/verwondingen wel bijtijds waarnemen anders ben je altijd te laat(dit ziet een onervaren iemand denk ik Niet)

Ook heb ik van een medewerker vernomen dat men een grote groep inbeslag genomen(aid) twatwas en picoletten in 1 kooi had gezet.

Deze vogels schijnen nogal aggressief te zijn,met het gevolg dat er bijna niks vanover is gebleven.(ondeskundigheid???)

Ik ben wel benieuwd of het sterftecijfer van de duurdere/zeldzamere vogels(die vaak wel paars gewijs met binnenverblijf gehuisvest zijn) en van de in het park verweven privécollectie(s) net zo hoog zijn als bij de ,,gewonere,, soorten die men massaal brengt.

Het lijkt mij wel een beetje wrang voor het NOP dat ze nu door een programma waar ze zelf indirect/direct? een paar maanden geleden aan meegewerkt hebben nu op deze manier te kijk worden gezet.

Hopelijk worden Wij liefhebbers niet op één of andere manier het slachtoffer van al deze negatieve publiciteit.

Groeten Rene

P.S wat mij het meest verbaasde was het toekan/suriname verhaal:rolleyes:

elhidia
13-01-2009, 18:19
Dit stukje vond ik nog op het internet over de uitzending van gisteravond. http://www.ed.nl/regio/veldhoven/4334413/CDA-wil-onderzoek-naar-sterfte-papegaaien.ece
Met name het feit dat er zo in het onderwerp is geknipt en geplakt, om een goed scorend programma te maken, en het alleen maar laten zien van iemand die radar naar de mond spreekt, sorrie hoor maar mijn vertrouwen in dat stuk wordt daardoor steeds minder.
Groetjes Elhidia.

Ton Koek
13-01-2009, 19:03
Met een beetje zoeken vind je ook de vele reacties van de "pro's", ik heb er een aantal gelezen.
Wat echter niemand ontkent, is dat er ongelooflijk veel vogels doodgaan.
Dat heeft niets met het al of niet betruwbaar vinden van een TV-programma te maken.

Wie vindt 60 tot 80 procent uitval normaal?

avdbold
15-01-2009, 18:34
Verdrietig, boos en vol ongeloof

Net als en hoop mensen dacht ik na dat ik de uitzending woensdag van tros radar had gezien dat het allemaal wel mee zal vallen met alle wat er gezegd is over de NOP. Tuurlijk zit er een kern van waarheid in want de cijfers van de dode vogels liegen er niet om. Toevallig bracht de post die dag ook nog een nieuw donatie formulier omdat ik een kooi sponsor voor 150 euro per jaar. Ook ik heb mijn blauwgele ara Brutus daar op 19-04-2008 heen gebracht. Brutus was een kern gezonde prachtige ara “dat vonden ze ook bij het NOP”. Ik heb hem daar gebracht omdat ik me realiseerde dat ik hem nooit een volwaardig papegaaien leven “met partner en voldoende ruimte om te kunnen vliegen” zou kunnen bieden. Ook al was hij los in huis en ging hij vaak mee winkelen en wandelen buiten. Wel heb ik duidelijk aangegeven dat ik het wilde weten als het net goed met hem ging en dat ik bericht wilde hebben bij overlijden. Dit laatste staat ook op het overname formulier. Ik heb hem daarna diverse malen opgezocht in het park.
Na dat ik de uitzending bekeken had nam ik mij toch voor om de volgende dag te bellen hoe het met Brutus is en hem zondag weer op te zoeken in het park om zijn conditie te checken. De laatste keer dat ik geweest ben was op 4 oktober hij leek toen geplaatst te zijn in de nieuwe reuze volière en naast dat hij wel wat magerder was geworden zag hij er verder goed uit.
Toen ik vandaag belde kreeg ik tot mijn grote schrik te horen dat Brutus was overleden.
Na van de grote schrik bekomen te zijn en een paar huilbuien later hebben we terug gebeld voor informatie. Want hoe kan het dat een kern gezonde vogel van 7 jaar oud in eens dood is?
Antwoord: het sectie rapport wordt nog opgemaakt. Wanneer is hij dan overleden? Antwoord:Wat bleek Brutus was al overleden op 5 november. Waarom hebben we geen bericht gehad? Zover waren ze nog niet met de administratie. Maar de administratie om te vragen of ik FF wil doneren is wel in orde.
Nu wil ik wel heel graag het sectie rapport hebben. Ik mag aannemen dat ze daar geen 3 maanden voor nodig hebben. Ik heb het telefoonnummer van de betreffende dierenarts gekregen waar Brutus nu is “of waarschijnlijk na zoveel tijd al weg is”. Ik kon alleen een voicemail in spreken om terug gebeld te worden en dit is nog niet gebeurt.
Ik vindt het schandalig dat ik geen bericht heb gekregen en ik weet zeker als ik niet gebeld had was mij nooit iets gezegd. Ook mijn omgeving is verbijsterd vooral omdat de meeste hem nog hebben gezien bij de uitzending van het jeugdjournaal op 29 oktober bij de opening van de reuze volière. Een hoop mensen vragen zich dan ook af of Brutus wel echt dood is. En niet gewoon zoals in de uitzending gezegd is ”is uitgeleend”.

Mijn boodschap:
Ik geloofde ook niet dat het zo erg zou zijn bij het NOP. Maar dit is geen toeval meer. Kern gezonde vogels gaan daar dus zomaar dood of verdwijnen. Mensen breng daar nooit een papegaai heen. Hier is iets vreselijk niet in orde.

Ik zal laten weten wat de betreffende dierenarts te zeggen heeft.

Een zeer verdrietige

Anoek Hoekema

Robin
15-01-2009, 21:16
Wat ik mij bij alle verhalen steeds meer ga afvragen(lees ook het forum van Tros Radar zelf) hoe het mogelijk is dat duizenden mensen jarenlang zulke kostbare en soms hele zeldzame vogels gewoon weggaven aan het park. Het park waarvan de eigenaar, volgens zeggen, een voormalige(?) vogelhandelaar is. Je zou toch zeggen dat de dieren veel beter af waren geweest bij gespecialiseerde vogelkwekers?
Bij een gerenommeerde kweker worden de vogels in topconditie gehouden en komen niks tekort om de doodeenvoudige reden dat ze anders nooit tot voortplanting komen.
Voortaan je papegaai gewoon aan een particuliere kweker verkopen, zou ik zeggen. Je vogel heeft een beter leven én je krijgt in veel gevallen nog flink wat geld. Voor dat geld koop je desgewenst een stukje tropisch regenwoud. Zo help je de papegaaien in het wild ook nog eens...

Overigens begrijp ik goed dat al die mensen die hun vogel weggaven het beste voor hadden met hun dier. En als je dan hoort dat je vogel overleden is dan is dat heel treurig. Ik wens ze veel sterkte...

Ton Koek
16-01-2009, 00:17
Lekker objectief die nop. Hun gastenboek is gesloten, zogenaamd vanwege vervelende berichten. Ze hebben "per ongeluk" alleen de positieve berichten wel in beeld gelaten.

Ik ben benieuwd of we ooit nog iets van de inspectiediensten horen.

avdbold
16-01-2009, 19:40
Net de dierenarts van der Horst aan de telefoon gehad over mijn overleden papegaai Brutus.
De verdenking Kliermaag dilatatie syndroom is zeer groot.
Ik heb haar gevraagd of er meer dieren met deze diagnose zijn binnen gekomen omdat dit een besmettelijk virus is? Dit is inderdaad het geval. Ze vertelde mij zeer uitgebreid dat ze in het buitenland bezig zijn om een test te maken/vinden zodat deze ziekte kunnen aan tonen bij papegaaien. Op dit moment kan dit dus alleen bij dode papegaaien. Pas als deze test er is (wordt ongeveer over een jaar verwacht) dan zullen ze in dit park alle vogels hier op gaan testen. Als een vogel deze ziekte heeft is de kans dat hij dit overleefd zo goed als 0 (bron internet).
Ik ben door deze mevrouw zeer keurig te woord gestaan. Wel heb ik mijn ongenoegen geuit over het feit dat ik niet ben bericht over zijn overlijden en dat Brutus nu allang al weg is. Ook is er geen ring meer van hem.

Het KDS is dus besmettelijk wel is waar niet zo besmettelijk als b.v. papegaaien ziekte maar wel besmettelijk en dodelijk.
Wat dus inhoud dat er nog veel meer vogels aan gaan overlijden.

Door een medewerker van het NOP in de uitzending van Radar werd ook gezegd dat ze zo van hok tot hok lopen zonder te desinfecteren. DIT KAN DUS NIET MET ZO’N GROTE VOGEL POPULATIE.

Ik heb NOOIT het idee gehad dat Brutus een tekort aan voedsel had want altijd was er eten in de volière aanwezig als ik kwam. Maar door het gebrek aan deskundigheid, hygiëne en infectiepreventie is Brutus nu wel dood.

Ook al is dit park er met de beste bedoelingen, het functioneert niet als goede opvang. Er is gebrek aan deskundigheid en organisatie.

Ik heb nog steeds groot respect voor alle vrijwilligers die daar met al hun liefde voor de dieren de vogels verzorgen. Wat ik dan wel pijnlijk vind om te zien is dat de enige BETAALDE medewerker die in beeld werd gebracht geen hart heeft voor die dieren en het dus ook niet zo nauw nam met de hygiëne. HYGIENE is van levensbelang voor die vogels. Dat geld kan dan beter naar iemand gaan die wel hart heeft voor die dieren en anders naar iemand die wel verstand heeft van zaken.

Ook ben ik boos op de oprichter van het park. Duidelijk is dat er veel te veel GEZONDE vogels dood gaan en dat er dus iets niet in orde is. Hij kan wel zijn vogelpark in Suriname openen en tijgers willen gaan huisvesten maar hij heeft geen geld om Deskundig personeel in dienst te nemen.

Ik doe dan ook geen donaties meer die hij kan gebruiken voor andere doeleinde als voor de vogels in het park. Ik doneer in natura. En laat ik maar eens beginnen met een aan groot aantal afwasteiltjes en desinfecteer middel om kruis besmetting verder te voorkomen.

Mijn advies aan mensen is dan ook
Breng je papegaai niet naar het NOP hoe goed bedoeld en nodig ook. Het park functioneert niet naar behoren. Heb je daar een papegaai zitten haal hem weer op. MAAR pas op ze kunnen heel goed al ziek zijn.

MartinvdV
18-01-2009, 21:19
Ik was zeer geschokt

Ik heb jaren een voliere gehad met allerlei vogels en dan had ik er gemiddeld 35-40

Maar ik had nooit meer als 1 sterfgeval per jaar en dat waren meestal oude vogels.

Als je bij de NOP op bezoek gaat en je neemt appels mee of bananen dan vechten ze er bijna om.

Het draait puur om slechte verzorging en de instanties zijn zo verweven met deze stichting dat als ze toegeven hoe het werkelijk zit ze zelf besmeurd zijn met de schuld.

Vaak is het antwoord het eerste dat opkomt .

Slechte verzorging je kan beter je vogel in een voliere zetten in je eigen tuin wel met partner cq soortgenoten.

Als ik tropische vogels kan houden in een buitenvoliere dan zij ook maar ze moeten genoeg eten en schoon drinken hebben ten allen tijden en een warmere beschutte plek nadat ze een frisse neus hebben gehaald

benchey
22-01-2009, 23:37
ik ben vreselijk boos en wel op de n.o.p.
naar aanleiding van tros-radar ben ik vandaag gaan bellen naar de n.o.p.
wij hebben eind maart 2005 onze papegaai naar de n.o.p. gebracht omdat wij dachten dat hij het daar in een grote kooi meer naar zijn zin zou hebben dan in de toch kleineren kooi in de huiskamer.
na enkele weken heb ik gebelt of paco al in een buiten kooi zat,en ja hoor dat was op 09-05-2005 en het gaat goed met hem.
oké wij naar veldhoven kleinkinderen mee want wij gingen paco opzoeken in kooi 504 maar wie wij ook zagen geen paco.
wij zijn daar bijna 4jaar lang een aantal keren geweesten voor wij naar veldhoven gingen belde ik eerst hoe het met paco was en het ging altijd goed.
maar wij hebben paco nooit gezien en dat klopt.
ik belde vanmorgen met de n.o.p. hoe het met paco ging en wat kreeg ik tot mijn verbazing te horen paco is dood.
en wanneer dan? paco is op 09-05-2005 overleden.
dat kan toch niet waar zijn,want die datum is paco in kooi 504 geplaats waar wij met onze kleinkinderen stonden te kijken en maar roepen om paco.
4 jaar lang ben ik belazerd en toch nog 2 x per jaar een acceptgiro sturen kan het nu nog steeds niet begrijpen.
maar ik laat het er niet bij zitten en gaat zoeken welke instanties ik kan benaderen.:help

Ton Koek
23-01-2009, 02:21
Weer een triest voorbeeld inderdaad. Erg oneerlijk ook dat ze dat niet direct verteld hebben.

In mei van dat jaar was het erg fris, dan zet je toch een papegaai die de winter nog in een warme huiskamer gezeten heeft niet in een buitenkooi?

Van 5 tot en met 18 mei volgde een tijdvak met temperaturen beneden normaal. Tijdens enkele nachten kwam het in dit tijdvak lokaal tot lichte vorst, de laatste keer op 18 mei.

Alie
23-01-2009, 11:40
Ook ik heb mijn papagaai naar het NOP gebracht vanwegen de goede reclame op het internet,maar niets bleek minder TrosRadar,nav ,en meer redenen wilden we de vogel terug ,wat eerst ook beloofd werd deden ze niet moeilijk over,3x gebeld ter bevestiging of het waar was ,maar geen probleem ,hoera,
de vierde dag een dikke domper met de post een aangetekende brief ,de papagaai was onvindbaar en waarschijn lijk ontvreemd uit het park ,komen ze nu pas achter,en dat geloof ik dus niet ,wij hebben aangifte gedaan van verduistering,want het dier hoort in het park te zijn tenzij de administratie anders zeht ,en die hoort in orde te zijn daar.
Nu hebben we de NOP gebeld met de vraag om het bijbehorende chipnr van Sjakoo,nu heb ik wel een nr gekregen maar bij navraag bij dierenartsen klopt dat niet ,ze hebben me dit nr gegeven 0-006-80b-6d4, volgen s navraag hoort de chip van vogels altijd 15 cijfers te hebben en geen letters,dus alweer genept,nu heb ik per aangetekende brief om het nr gevraagd ,ben benieuwd,hen aan Erico en Henny geadresseerd ,maar ja ze dekken elkaar ,een hele dikke muur loop je tegen aan
Alie

Animal
23-01-2009, 12:05
Hoe het er bij NOP aan toe gaat weet ik niet ,,en wil ik eigenlijk ook helemaal niet weten.

Maar degene die in het begin al fout zijn ,dat zijn de mensen die een papagaai aanschaffen ,en na een tijdje er achter komen dat ze zo'n dier niet goed kunnen verzorgen.
Als je een dier aanschaft ,wat voor dier dan ook ,dan dien je er rekening mee te houden dat je daar voor het leven van het dier aan vast zit. Een dier doe je ook niet zo maar weg ,het is geen gebruiks voorwerp.

Achteraf dan gaan klagen dat een ander jouw dier (is helemaal niet meer van jouw) slecht verzorgt slaat helemaal nergens op ,,dan had je het zelf maar moeten houden.

Alie
23-01-2009, 12:14
Hoe het er bij NOP aan toe gaat weet ik niet ,,en wil ik eigenlijk ook helemaal niet weten.

Maar degene die in het begin al fout zijn ,dat zijn de mensen die een papagaai aanschaffen ,en na een tijdje er achter komen dat ze zo'n dier niet goed kunnen verzorgen.
Als je een dier aanschaft ,wat voor dier dan ook ,dan dien je er rekening mee te houden dat je daar voor het leven van het dier aan vast zit. Een dier doe je ook niet zo maar weg ,het is geen gebruiks voorwerp.

Achteraf dan gaan klagen dat een ander jouw dier (is helemaal niet meer van jouw) slecht verzorgt slaat helemaal nergens op ,,dan had je het zelf maar moeten houden.

Er zijn ook wel omstandigheden waar om vriend ,dan zoek je een goed onderdak ,of niet.

benchey
23-01-2009, 12:29
Ach laat ik U dit zeggen.
U weet niet in wat voor omstandig heden een mens kan zitten.
En dat je dan een dier weg moet doen.
Ik hoop niet dat U zoiets zal overkomen.

Mvg:Benchey

fransb
23-01-2009, 13:06

Dit is weer echt zo`n animal antwoord.
Niet echt over nagedacht,dat er meerdere oorzaken kunnen zijn dat mensen de vogel daar naar toe brachten.
van mij zit of zat er ook een papegaai.
Maar die is daar niet naar toegegaan omdat we er niet meer voor wilde of konde zorgen,maar juist voor het welzijn van de vogel.

Laat ik het eens even uitleggen.

17 jaar geleden kwamen we bij mensen voor andere zaken en die hadden een papegaai.
Deze zat in een kooitje waar hij zijn vleugels niet kon strekken.
Mijn vrouw was erg begaand met die vogel en kreeg het voor elkaar dat we de vogel mee konden nemen.
Eerst mee langs de dierenarts en alles leek oke.
Voor de vogel een nieuwe kooi gekocht die net in de huis kamer paste en waar hij dan ook los op kon zitten.
door de jaren dat hij te klein zat behuist kon hij niet vliegen alleen maar sierlijk neerstorten.
We hebben vele uren zeg maar maanden bezig geweest om het vertrouwen van de vogel te krijgen.
Toen het ijs gebroken was hebben we dan ook jaren plezier gehad met de vogel.
Tot dat de gezins samenstelling ging veranderen.
De vogel ging steeds meer agressie vertonen en keerde helemaal in zichzelf.
Het werd gewoon een zielig hoopje.
Omdat we toen geen ruimte hadden voor een voliere of ruimte voor een maatje erbij, hebben met pijn in ons hart de vogel naar het NOP gebracht.
Met de wetenschap dat hij daar altijd zou blijven.
We wilde namelijk niet dat er een kans zou bestaan dat de vogel in de handel zou komen, hij had immers al genoeg meegemaakt.
Dat de oprichter van het NOP een voormalig handelaar was, was bij ons toen niet bekend.
We gingen ervan uit dat hij daar een goede oudedag zou krijgen.
Ook kregen wij steeds het verhaal tehoren dat het goed ging met hem.
We zijn dan ook sinds dien 2 keer per jaar wisten kijken en hebben 1 keer gezien.
Dus niet iedere vogel zit daar omdat ie met een opwelling is aangeschaft.

gerard 6
23-01-2009, 13:16

Beste Animal

Een beetje medeleven mag wel denk ik of is zeker op zijn plaats??.

Kijk mensen moeten inderdaad eerst nadenken voor ze een dier nemen ben ik helemaal met je eens.
Maar als jouw papegaai daar zat en die is al geruime tijd verdwenen of al dood.
En er wordt telkens gezegd hij leeft nog en alles is goed zodat je maar blijft doneren, nee dan mag je best klagen.
Ik vind dit weer eens een echt ANIMAL opmerking, zo doe je de vertaling van je naam weer echt eer aan.:eek:
Weer lekker kortzichtig hoor.

molineti
23-01-2009, 13:27
Dus niet iedere vogel zit daar omdat ie met een opwelling is aangeschaft.

Klopt,maar wel ontzettend veel:huh

Er zouden plusminus 750 vogels per jaar gebracht worden,ik vindt dat ontzettend veel.

Goede eerlijke voorlichting zou er voor kunnen zorgen dat dit en stuk lager zou zijn.

een vereiste is dan wel dat potentieele kopers van een huiskamer vogel daar naar willen luisteren.

Papagaaien zijn vogels die niet sollitair gehouden dienen te worden,en die allemaal behoorlijk wat lawaai kunnen maken(dit begint vooral als ze broedrijp gaan worden)

,,Kwekers,,zouden ook hun hand in eigen boezem moeten steken,en niet elk ei als inkomsten moeten zien (broedmachine,handopfok en dan ,,dumpen ,,aan een handelaar in ,,babypapagaaien,,)

Maar het gaat zoals het gaat,en dit al tientallen jaren lang.

Groeten rené

pascal
23-01-2009, 13:57

Weer ga je over mensen oordelen terwijl je de achtergrond van het verhaal niet kent??
En dat er mistanden in het nop zijn dat wil je niet weten hoe hypocriet kun je in godsnaam zijn?!
Daar doen ze alles waar jij zo een hekel aan hebt het gaat daar precies over waar jij zo voor staat het welzijn van de dieren en dat wil je niet weten.
Als het aan mij lag hoef jij niks meer te posten hier. verbannen die handel

marcella
24-01-2009, 10:54
nou nou nou ik snap hem wel, mensen denken er tegenwoordig te makkelijk over om iets aan te schaffen, we hebben er nu tijd en plek voor dus nemen maar.
maar je moet wel rekening houden met de leeftijd van zo'n dier.
wij hebben ook een hond aangeschaft toen we nog samen waren, inmiddels zijn er 2 kinderen bij gekomen, dat wordt dan toch lastiger met alles regelen maar daar moet je rekening mee houden omdat zo'n dier toch 12 jaar kan worden.
je weet met zo'n papegaai dat hij lang leeft kijk dan eerst eens wat je doel is in het leven wat je allemaal nog zou willen en kijk dan of het er in zou passen.
er zijn voor elk soort dier tegenwoordig wel opvangen dus hoe makkelijk wordt het wel niet gemaakt om een dier weg te brengen.
het is in elk geval weer anders en iedereen heeft andere redenen, sommige hebben geen keus maar andere doen het wel erg makkelijk hoor.

Animal
24-01-2009, 11:41
Weer ga je over mensen oordelen terwijl je de achtergrond van het verhaal niet kent??
En dat er mistanden in het nop zijn dat wil je niet weten hoe hypocriet kun je in godsnaam zijn?!
Daar doen ze alles waar jij zo een hekel aan hebt het gaat daar precies over waar jij zo voor staat het welzijn van de dieren en dat wil je niet weten.
Als het aan mij lag hoef jij niks meer te posten hier. verbannen die handel

Als al die mensen die een papagaai in NOP hadden zitten EERST eens een boekje hadden gelezen ,dan had er nog niet de helft van de vogels gezeten ,dan wat er nu zit of zat.

Een dier schaf je aan voor het leven ,als je er dan om wat voor reden ook vanaf moet ,en de ander zorgt er niet goed voor ,dan blijft het nog steeds jouw schuld ,dan had je zo'n beest maar niet aan moeten schaffen. (necht niet alle eigenaren worden ernstig ziek of gaan scheiden)

Er zijn nog steeds mensen die wel wat voor hun eigen dieren over hebben ,en desnoods er hun komplete huis voor verbouwen ,en desnoods nooit op vakantie gaan ,,maar er zijn er teveel ,die na een paar jaar op hun dier zijn uitgekeken ,en dan allerlei smoesjes verzinnen om er vanaf te komen.

Als je niet tegen zulk commentaar kunt ,ben je waarschijnlijk net zo.

1956keanu
24-01-2009, 14:30
Dat vingertje wijzen is niet op zijn plaats of JIJ,,Animal,, moet vrij van zonden zijn en dat is zeldzaam.
Voor de rest heb je groot gelijk,zeker met papegaaien is het zo dat die in een opwelling gekocht worden en vanwege,,geluid,allergie(ahum luchtreinigers ?) etc.verkocht worden,doorgegeven en misschien met een beetje geluk goed terecht komen.
De oprichter van de opvang is een slimme Vogel haha gratis dieren met subsidie en donaties en eigen collectie aanvullen met in beslag genomen vogels(zijn er meer van).
Voor de DUIDELIJKHEID voor diegenen die een papegaai willen JA op zijn tijd schreeuwen ze.

groet,Michael J

ps:de enige goede reden(mijn mening) is als de eigenaar overlijd en geen familielid voor het dier wil zorgen.
Om die reden is een grijze roodstaart aan mij verkocht omdat zijn weduwe(en kinderen) de vergeef me mijn uitdrukking de Pleuris aan die ouwe hadden.

Piet
24-01-2009, 23:35

Animal,

met dit soort opmerkingen verpest je alles. Ook al heb je voor een deel gelijk door mensen op hun verantwoordelijkheid te wijzen.
Handig als je wereld zo lekker zwartwit in elkaar zit.

pascal
25-01-2009, 09:49
Als al die mensen die een papagaai in NOP hadden zitten EERST eens een boekje hadden gelezen ,dan had er nog niet de helft van de vogels gezeten ,dan wat er nu zit of zat.

Een dier schaf je aan voor het leven ,als je er dan om wat voor reden ook vanaf moet ,en de ander zorgt er niet goed voor ,dan blijft het nog steeds jouw schuld ,dan had je zo'n beest maar niet aan moeten schaffen. (necht niet alle eigenaren worden ernstig ziek of gaan scheiden)

Er zijn nog steeds mensen die wel wat voor hun eigen dieren over hebben ,en desnoods er hun komplete huis voor verbouwen ,en desnoods nooit op vakantie gaan ,,maar er zijn er teveel ,die na een paar jaar op hun dier zijn uitgekeken ,en dan allerlei smoesjes verzinnen om er vanaf te komen.

Animal,

het gaat mij niet om jouw mening ik vind ook dat je gelijk hebt dat mensen niet weten waar ze aan beginnen en ik ben er ook niet voor dat papegaaien in kleine kooien alleen zonder partner gehouden worden, in huiskamers maar daar gaat het mij niet om.
Het is precies weer die laatste zin animal, dat oordelen wat jij doet over mensen en de manier waarop maakt mij erg boos.
Geniet jij daarvan ofzo? Als je alleen op die manier kan reageren zeg dan niks,
maar jah iedereen is vrij hier te schrijven wat hij wil dus jij ook, ook al is het weining nuttig die NEGATIEVE feedback van jouw.

Robin
25-01-2009, 16:35
De discussie gaat almaar over de woordkeuze van een deelnemer, terwijl het m.i. eigenlijk over het houden van papegaaien en het NOP zou moeten gaan...

benchey
03-02-2009, 02:34
Meneer v.d.Bold,

Ik wil U even vragen of U de dierenarts van het N.O.P. geloofd.
Een persoon uit Vlaardingen was ook in deze plaats in een dierenwinkel en tot zijn schrik zag hij daar zijn papegaai zitten.
Maar nee het kon niet,maar laat het zijn papegaai toch zijn.
En zo is het mijn papegaai ook vergaan die zit nu??????????????? maar is echt niet dood hoor.
En het sectie rapport dat U misschien heeft gehad komt dat uit Utrecht?
Als ik U was zou ik toch nog een heleboel nagaan wandt het klopt niet.
Jammer dat ik U geen privé mail kon sturen maar dan zo maar.

Baardparkiet
14-02-2009, 11:22
Ik wil toch ook even iets kwijt over NOP. Ik ken de directeur en zijn naaste werknemer (waarvan in de naam niet noem, maar je kent hem vast wel) al jaren. In eerst instantie vond ik het een geweldig concept alleen vertrouwde ik de mensen erachter meteen al niet. Ik ken deze personen namelijk ook uit de vogelwereld maar duidelijk niet als 'beschermers'. Het ziet er in eerste instantie allemaal heel leuk en verzorgd uit maar als je verder kijkt dat de AID kooien dan zie je hoe het er echt aan toegaat. Ik ben er jaren gekomen omdat de naaste medewerker van de directeur ook veel samen werkte met de eigenaar van de vogelspeciaalzaak waar ik werkte. Deze werkte vervolgens ook weer samen met een grote importeur uit Brabant. En geloof me mensen; die vogels die volgens Radar allemaal zijn gestorven zijn grotendeels gewoon in de handel beland hoor! Ik ben zelf een keer opzoek geweest naar een aantal papegaaien en mocht ze na sluitingstijd zelf uit het park vangen tegen een leuke prijs. Kent iemand bijvoorbeeld de man van de Derbyanparkiet nog die in de gemende parkietenvoliere zat? Die is nu in mijn achtertuin te bewonderen! Ringen worden verwijderd en nieuwe sekspapieren zijn tegenwoordig zo gemaakt. Ik will hiermee natuurlijk niet zeggen dat alle vogels in de handel belanden, maar er gaan minder vogels dood dan beweerd wordt. En het verhaal dat de AID en andere instanties samenwerken met NOP? Dat klopt, maar kijk is even iets nauwleuriger naar de AID. De echte liefhebbers onder ons weten dat de AID ook niet altijd even diervriendelijk is. Wat te bedenken als alle in beslag genomen vogels tot hun dood zouden moeten worden verzorgd? Dat kost natuurlijk veel te veel geld, dus vandaar dat de NOP een makkelijke maar erg slechte oplossing is. Het doel van de stichting vind ik erg mooi en er zullen zeker genoeg vrijwilligers en medewerkers zijn die het beste voor de vogels willen, maar zorg alsjeblieft dat de leiding wordt vervangen en in mijn ogen ook nog eens wordt berecht. Ik weet zeker dat er geschikte personen te vinden zijn die deze prachtige organisatie kunnen leiden met hart voor de dieren ipv voor de eigen portomonee. De vogels die hier terecht komen hebben vaak al een niet al te fijn leven achter de rug, de opvang zou ervoor moeten zorgen dat ze hun oude dag op een respectvolle manier kunnen slijten, maar een vriezer of loper vind ik hier niet bijhoren. En een gemengde voliere met verschillende soorten zou een natuurlijke leefomgeving zijn? In de natuur is het ook echt niet de bedoeling dat een grijze roodstaart wordt opgegeten door een ara, waarom in de NOP dan wel?

Kortom, naar mijn mening is het een flink corrupte boel daar, waar nu is echt actie tegen ondernomen moet worden. Niet alleen de directeur maar ook een aantal medewerkers en instanties van buitenaf weten dat ze flink fout zitten, maar met de AID waarschijnlijk achter zich ben ik benieuwd of er ooit iets gaat gebeuren. Mijn hoop is gevestigd op het nieuwe en hopelijk onafhankelijk onderzoek.
En voor de mensen die nog niet overtuigd zijn van de verschrikkelijke omstandigheden daar; meld jezelf aan als vrijwillger en je ogen zullen de eerste dag flink worden geopend.

rupicola
11-03-2009, 16:56
Minister Gerda Verburg (LNV) is door de Tweede Kamer overgehaald om uitgebreid onderzoek te doen naar het Nederlands Opvangcentrum Papegaaien (NOP) in Veldhoven.
Er is al een onderzoek gaande dat in opdracht van het papegaaienpark wordt gedaan door Ton Dorresteijn, oud-directeur van Diergaarde Blijdorp. Hij krijgt nu hulp van één of twee medeonderzoekers om zo het meer uitgebreide onderzoek op tijd af te hebben.

Tros Radar besteedde begin januari uitgebreid aandacht aan het NOP. We zetten vraagtekens bij het aantal papegaaien dat er binnen is gebracht (meer dan 10.000) ten opzichte van het aantal dat er nu nog zit (nog geen 2000).

Kamerlid Henk Jan Ormel van het CDA stelde naar aanleiding hiervan kamervragen, onder andere over het sterftecijfer in het park. De minister antwoordde dat er vorig jaar nog onderzoek is gedaan door de AID. De administratie op het park kon beter, maar voor de rest voldeed het park volgens de AID aan alle eisen. De minister kwam echter niet met harde cijfers. De Tweede Kamer nam daar dan ook geen genoegen mee.

Benjamin
24-03-2009, 16:56
Vogels hebben meer nodig dan een mooi plaatsje. Vooral papegaaien hebben aandacht en verzorging nodig. En de grootste Volière in Europa is natuurlijk nodig voor al die beesten. Misschien ligt het probleem groter bij de dumpers dan bij hun ?

__________________________________________________ ___________

http://www.zoo-logics.com/vogels/estrildidae/Estrilda%20astrild.jpg

Groetjes ;)

Benjamin en de vogeltjes!

rupicola
25-03-2009, 11:52
@ Max. Weijers:

En ook op dit forum blijkt dat jij een welhaast ziekelijke neiging vertoont om je, niet gehinderd door enige kennis van zaken, maar overal mee te bemoeien middels allerlei posts die kant noch wal raken!

Je hebt zo links en rechts al vele adviezen en ook waarschuwingen mogen ontvangen, maar dat boeit jou blijkbaar volstrekt niets!

Jammer!

Het enige positieve aan jou forum bijdragen tot op heden is de wetenschap dat er gelukkig ook andere jeugdleden bestaan.

waarvan akte.

winterkoning
08-04-2009, 08:09
waarom lees ik niets over de uitkomst wat het beoordelingsrapport (van het reilen en zeilen van nop )bevat hier op café ?

het is al afgerond hoor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Rissotto
08-04-2009, 10:18
waarom lees ik niets over de uitkomst wat het beoordelingsrapport (van het reilen en zeilen van nop )bevat hier op café ?

het is al afgerond hoor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

http://www.papegaaienpark.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=529%3Auitslag-onderzoek-bekend&catid=86%3Anieuws&Itemid=211&lang=nl

tja.. weet niet wat ik er van moet vinden..

Ton Koek
08-04-2009, 11:22
Deze uitslag was mij iets te voorspelbaar, gelukkig komt er ook een echt onderzoek.

rupicola
19-05-2009, 19:01
VELDHOVEN - Het papegaaienpark NOP is met onmiddellijke ingang geroyeerd als lid van de Vereniging van Opvangcentra van Niet-gedomesticeerde Dieren (VOND).

Aanleiding is de rapportage van oud-directeur Ton Dorresteijn van Diergaarde Blijdorp, waaruit blijkt dat de administratie van het NOP niet op orde is. De VOND noemt dit niet acceptabel. Ook de sterfte onder opgevangen papegaaien, 45 procent in de eerste twee jaren, is volgens VOND veel te hoog. Verder is er geen duidelijke scheiding tussen dieren die in opvang zitten en dieren waarmee wordt gefokt.

VOND-voorzitter Charles Brosens (in het dagelijks leven directeur van Vogelrevalidatiecentrum Zundert) vindt dat de Kamer minister Verburg (CDA, Landbouw) moet dwingen om over te gaan tot 'adequate handhaving' van regels. De overheid moet, vindt Brosens, stoppen met het onderbrengen van in beslag genomen dieren bij het NOP.

NOP-directeur Tonnie van Meegen is 'erg overdonderd' door het royement. VOND telt elf leden, waaronder Stichting AAP en de zeehondencrêche van Lenie 't hart.

vervolg:

NOP vecht royement VOND aan

VELDHOVEN - Drie juridische procedures en een schadeclaim van vele honderdduizenden euro's. Dat is wat de bestuursleden van de VOND (Vereniging Opvangcentra van Niet-gedomesticeerde Dieren) boven het hoofd hangt na het royement van het Oerlese papegaaiencentrum NOP.

Peter van den Baar, voorzitter van de Raad van Toezicht van het NOP, is laaiend over deze stap. Hij gaat de bestuursleden van de VOND in een civiele procedure hoofdelijk aansprakelijk stellen voor de te verwachten imagoschade en het wegvallen van sponsoren.

"Dat gaat om vele honderdduizenden euro's", denkt Van den Baar. Hij eist ook dat het VOND-bestuur het royement terug draait. Daarnaast doet hij aangifte tegen de VOND wegens smaad.

Ook onderzoeker Ton Dorresteijn is ook boos op de VOND. Hij vindt dat het bestuur 'een loopje neemt' met zijn onderzoek. Hij vindt dat 'kwetsend' voor zowel het NOP als voor zichzelf.

Ton Koek
19-05-2009, 22:40
Daar hadden ze vast niet op gerekend, eindelijk een instantie die wat doet.
Imagoschade? Hadden ze beter hun zaken op orde moeten hebben en de dieren beter moeten verzorgen. Ik vind het goed dat deze zaak toch niet in de doofpot gestopt wordt.

Rissotto
20-05-2009, 08:15
Daar hadden ze vast niet op gerekend, eindelijk een instantie die wat doet.
Imagoschade? Hadden ze beter hun zaken op orde moeten hebben en de dieren beter moeten verzorgen. Ik vind het goed dat deze zaak toch niet in de doofpot gestopt wordt.

ben ik het helemaal mee eens

Henk3
16-10-2012, 21:44
Zojuist op www gelezen:
http://nieuws.nl.msn.com/regionaal-nieuws/noord-brabant/noodkreet-papegaaienpark-veldhoven-duizenden-papegaaien-hebben-nog-week-te-eten

Alie
16-10-2012, 22:20
Zojuist op www gelezen:
http://nieuws.nl.msn.com/regionaal-nieuws/noord-brabant/noodkreet-papegaaienpark-veldhoven-duizenden-papegaaien-hebben-nog-week-te-eten

Bedankt voor je berichtje,vind het heel erg wat daar gebeurd,omdat waarschijnlijk mijn vogel er nog is ,ga weer mailen met die Frank ,je weet nooit.
Groet Alie

Ton Koek
16-10-2012, 23:18
Het Papegaaienpark wijdt de situatie aan strengere regelgeving, teruglopende bezoekersaantallen, diverse rechtszaken en 'negatieve berichtgeving en stemmingmakerij' in de media.

Tja, vooral die media toch, schande...

Animal
17-10-2012, 15:35
Bedankt voor je berichtje,vind het heel erg wat daar gebeurd,omdat waarschijnlijk mijn vogel er nog is ,

Die vogels is niet meer van jouw ,,en die zit er ook wel jouw schuld !:confused:

casehulsebosch
17-10-2012, 19:57
Hallo Animal.

Ik kan aan dit soort opmerking zien dat je weer helemaal beter bent.

Dat hoeft toch niet? En je had het best anders kunnen formuleren.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Drum
17-10-2012, 21:30
Het ergste van alles vind ik, dat de opgevangen vogels de dupe dreigen te worden van deze situatie. Alsof deze dieren al niet genoeg meegemaakt hebben. Sneu!:rolleyes:

rupicola
18-10-2012, 13:46
. . . en strikt genomen heeft er vanaf de beginjaren tot heden altijd wel een rookpluim boven het NOP gehangen.

Naar aanleiding van eigen waarnemingen ben ik destijds wel eens flink in de materie (soap) rond de NOP gedoken en heb daarbij hele nare dingen ontdekt.

De populariteit binnen bepaalde kringen, de groei en het vermeende succes van het park heeft velen, waaronder ondergetekende, dan ook meer dan eens bijzonder verbaasd.

Wanneer je de meerjarige balans opmaakt komt inderdaad de hier eerder genoemde gedachtegang 'beter geen opvang dan een dergelijke foute opvang' wel eens boven.

Het ergste van alles vind ik, dat de opgevangen vogels de dupe dreigen te worden van deze situatie. Alsof deze dieren al niet genoeg meegemaakt hebben. Sneu!

Absoluut, maar wel het gevolg van jarenlang gesjoemel en wanbeleid, om nog niet te spreken van misleiding jegens personen die in goed vertrouwen hun dier(en) hebben afgestaan.

Last minute donaties om de boel in huidige vorm te redden lijkt me gezien de geschiedenis in ieder geval geen optie.

De vraag is dan wat momenteel nog wel optioneel is:

De hele handel onder curatele en een doorstart met een nieuw kader?

Indien nog mogelijk een spoed-herplaatsingsproject binnen NVD/opvangcentra starten?

Snel een veiling-uitverkoop houden.

en de minst populaire optie is uiteindelijk na faillissement opruimen in de ruimste zin van het woord.

rupicola
10-11-2012, 16:09
Voorheen gingen in beslag genomen vogels in Nederland naar NOP, maar uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat deze opvang wordt/is overgenomen door Stichting AAP.

Een veel grotere verbetering in die situatie kan ik me bijna niet voorstellen.

Henk Adelerhof
10-11-2012, 16:56
Dat doet mij denken aan de spreuk/gezegde:

One step for a man, an giant leap for mankind
( in dit geval voor de vogels dan :D )

Ton Koek
10-11-2012, 18:37
Dat zou inderdaad een geweldige verbetering zijn. Daar zijn nog echte idealisten bezig met enorm veel passie.

Oproep aan alle vogelliefhebbers; geef oude inktcassettes en telefoons voortaan aan Stichting AAP, een zeer goed doel.

Drum
10-11-2012, 19:07
Of doneer je airmiles aan de stichting AAP.

Tal
11-11-2012, 10:14
Je kunt automatisch sparen voor AAP maar je kan er ook voor kiezen om zelf steeds de airmiles over te maken naar AAP.
Ikzelf spaar al sinds ik airmiles heb voor AAP, ik laat het automatisch naar AAP gaan.

Als het je niet duidelijk is dan kun je ook bellen naar AAP. Zij kunnen het je precies uitleggen.
Ik kan nl niet vinden hoe je kan regelen dat je airmiles automatisch doorgeboekt worden. Hoe ik dat tig jaar geleden gedaan heb weet ik niet meer. Volgens mij airmilespasjes via AAP zelf, er zit nl een sticker van AAP op.

https://www.aap.nl/air-miles-sparen-voor-aap.html
https://www.airmiles.nl/inwisselen/Paginas/goede_doelen.aspx

GerritHof
13-09-2013, 13:48
En nu is aap een van de meest actieve partijen in het opzetten van de positieflijsten.
Heb je exotische vogels (of andere dieren) als hobby en wil je die hobby blijven uitoefenen steun dan zeker niet AAP.

Gerrit