Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bijvoeren van vogels.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Bijvoeren van vogels.

    Ik zal me even kort voorstellen ik ben Bonny 35 jaar oud en woon in Arnhem. In het verleden heb ik valkparkieten gehad en om dit moment hebben we geen vogels in huis. Ik ben opzoek geweest naar een forum waar je vragen kan stellen over tuinvogels. Helaas niet kunnen vinden, maar mogelijk kan iemand mij hier ook helpen.

    Even een korte introductie: een aantal dagen geleden sprak ik een man hier in de buurt en hij was druk bezig vetbollen op te hangen, een pindasnoer ect. Deze man drukte mij weer even op het feit dat vogels tijdens deze strenge winter het extra moeilijk hebben om voer te vinden in de natuur.

    Eenmaal thuis zat ik te denken: Ik kan eigenlijk ook wel iets doen. Dus informatie inwinnen op internet, wat eten de diverse vogelsoorten: Vinken, mussen, meesjes, roodborstjes ect. Op naar de winkel en gekocht: een voederhuisje, mesenbollen, strooivoer, druivensuiker, ongepelde pinda's en een netje met pitten, pinda's ect. Balkon opgeruimd, (woon in een flat) en aan de slag. In de omgeving ook opgelet of andere mensen voederhuisjes hebben ik kan er in mijn eigen blok maar 2 ontdekken. Dus je zou zeggen: Niet echt veel.

    Vogelhuisje gevuld met strooivoer, mesenbollen en een net met zaden eraan gehangen. Tafeltje neergezet, met daarop, een grote schaal diverse dingen, zoals: losse pinda's, broodresten, stukjes kaas, rijst gekookt(zonder zout) en stukjes appel. Deze ververs ik iedere dag. Ook heb ik een bak water gevuld met druivensuiker ( tegen minder snel bevriezen van het water) en deze ververs ik om de 3 uur. Ik weet geduld is een schone zaak maar na 4 dagen vaak kijken, heb ik nog geen enkele vogel op mijn balkon aangetroffen. Ja wel 1x een kraai, en die ging even zitten nam niets te eten en was weer weg.

    Ik had er een beetje op gehoopt dat er vogels op af zouden komen. Is het een kwestie van nog meer geduld? Of kunnen er andere factoren zijn die een rol spelen? Ik woon aan een drukke doorgaande weg 3 hoog en heb een ruim balkon. Het voederhuisje komt boven de balkonrand uit ( rekening mee gehouden tijdens de aanschaf) Balkon is op het zuiden en gelegen in waterrijke buurt. Hebben we heel veel watervogels hier in de omgeving. Maar ook wel degelijk mussen vinken ect. Nu doet mijn vermoeden dat de grotere watervogels domineren en de kleinere vogels niet durven te komen. Is dat waar denken jullie? En wat zou ik nog meer kunnen doen, om de vogels toch op mijn balkon te krijgen? Tips, suggesties, ect zijn welkom... Doe ik mogelijk iets fout?

    Met vriendelijke groet Bonny

  • #2
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Beste Ton,

      Bedankt voor je reactie. Ik zal straks wat strooivoer pinda's brood, rijst ect. in de tuin leggen bij de benedenbuurman op de begane grond. Hij heeft een afgeschutte tuin. Heb hem al gebeld en hij vindt het goed. Ik hou mijn vogelvoederhuisje wel, maar stop maar met vers fruit, rijst, water ect op mijn balkon te zetten. Misschien straks in het voorjaar als ze weer gaan vliegen ze alsnog op het vogelhuisje afkomen. Indien ik dat signaleer kan ik alsnog weer appels ect neerleggen. Denk dat het op dit moment verspeelde moeite is. Bedankt voor je uitleg en je snelle reactie.

      Met vriendelijke groet Bonny

      Opmerking


      • #4
        Wel jammer dat de vogeltjes niet op je balkon komen.. vooral na al die moeite
        Staat er niet een boom in de buurt? Misschien kun je daar wat lekkers in hangen en kun je de vogeltjes toch vanuit huis zien.

        Bij ons achter komen ook niet zoveel vogels eten, maar dat komt vooral door de vele concurrentie die we hebben van de buren.. bijna iedereen heeft wel wat buiten hangen, dus de vogels zijn bij ons gewoon verwend!

        Opmerking


        • #5
          Hoi Tori no Hime,

          Inmiddels is de tuin van de benedenbuurman ook omgetoverd door mij als een vogelparadijsje. En jawel ik was goed en wel klaar, koffie drinken met de buurman en daar kwam een staartmeesje aangevlogen. En at van een vetbol.

          Nu heb ik wel een stille hoop met mijn eigen balkon want toen ik terug was en keek naar het voederhuisje lagen er een hele hoop zaden op de grond. Dus er moet een bezoeker zijn geweest. Vogelras onbekend, maar zal een grote vogel zijn geweest, er lag zoveel op de grond. Denk niet dat een klein musje zo'n puinhoop zal maken.

          Ik vind het ook jammer dat ik nog geen vogel persoonlijk gezien heb, maar we geven de moed niet op. En wie weet dat ze vanaf de benedenbuurman nu ook sneller mijn balkon gaan ontdekken. Waarop nu alleen nog 2 mezenbollen een net pinda's en strooivoer aanwezig is op het vogelvoederhuisje. En als de vogeltjes daar genieten is het ook al heel mooi? Het gaat tenslotte om de vogels bijvoeren. Enige jammere is dat je er weinig van ziet.

          Een boom heb ik niet echt heel dicht in de buurt. Was anders een goede tip geweest. De dichtsbijzijnde boom is een grote eik en die staat ongeveer 6 a 7 meter van mijn huis af. Wel geweldig dat er zoveel concurentie is bij jullie in de buurt. Hier op dit moment in de flat 3 mensen die voer hebben. en de flat hiernaast niemand, tuinen hierachter ook niemand, blok daarachter die ene man die me op het idee bracht bij te gaan voeren. Je zou zeggen, ze komen massaal. Niet dus.

          Opmerking


          • #6
            Yep, ik strooi regelmatig restjes eivoer en vooral veel universeel tussen de struiken..... kost een paar centen, maar in het laatste hemd zitten toch geen zakken.....

            Hans.
            Tomorrow is the first day of the rest of your life...

            Opmerking


            • #7
              update

              Inmiddels is het volop lente,

              Volgens de site van de vogelbescherming mag je het hele jaar bijvoeren.
              Raden ze zelfs aan, ik heb nu alleen nog een badderbadje en het vogelvoederhuisje. We noemen het vogelvoederhuisje nu ook wel "De Mac Fly"

              Vaste bezoekers:
              1 kraai
              3 tortelduiven
              2 kauwtjes
              2 boomklevers (stelletje)
              veel mussen
              Tenminsten 2 koolmezen
              1 pimpelmees
              1 vlaamse Gaai
              1 merel (mannetje)
              1 Vink

              Ik ben op dit moment de enige in de buurt die aanbijvoeren doet (vogelzaad, extra zonnebloempitten, fruit en soms gekookte rijst zonder zout) En ik moet zeggen het loopt storm. Soms zelf complete gevechten. Ben benieuwd of ze bij een strenge winter nog terugkomen.

              Met name Tori en Ton bedankt voor jullie antwoorden, en speciaal voor jullie een update.

              Opmerking

              Working...
              X