Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Chinese dwergkwartel hennen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Chinese dwergkwartel hennen

    goeden middag,
    ik heb een probleempje met mijn kwartels,

    ik heb 3 hennen (oma,dochter en kleindochter) en een haan bij elkaar,
    eerst in een nood voliere, later in een kweekkooi van 50x100, ook voor nood in't voorjaar bouw ik een voliere buiten

    in de voliere ging het goed, in de kweekkooi minder!
    eerst de haan jaagde de haan op de hennen, die apart gezet en daarna jaagde de jongste telg flink achter moeder en oma aan, tot bloedens toe.
    dus de jongste apart gezet in een andere kooi. (apart van de haan)

    de 2 gehaverde kwartels knapten goed op, haan er weer eens bij gezet,
    weer kale ruggen en de 2 hennen hadden onderling ook flink ruzie. zodra de haan eruit is houden ze samen op met ruzieen en is alles vree.

    nu heb ik in 1 kooi 2 hennen, in een andere kooi de haan en in weer een andere kooi, de jongste hen.

    Nu wordt er veel geschreven over hoe je CDK moet houden, koppelgewijs of 1haan met meerdere hennen, maar ik heb ook weleens gelezen dat een broedmachine haan, afwijkend gedrag vertoond.
    mijn 3 hennen zijn natuurbroed dat weet ik zeker, maar van mijn haan niet.

    per koppel wordt de hen behoorlijk bestookt wat resulteerd in een kale rug,
    meerdere hennen bij een haan resulteerd ook in kale ruggen en ruzie onderling bij de hennen, terwijl dat eerder neit was

    rara.

    mvg lucien

  • #2
    Je kan CDK aleen in een ruime voliere houden.50x100 is erg klein voor de kwartels.Je kan wel een haan met 3 hennen in een ruimte houden maar alleen als de ruimte groot genoeg is.Ik heb ook een haan met drie hennen en het gaat goed.Maar mijn voliere met binnenhok is wel 6,50x 1m.
    Geduld is een schone zaak, maar het kunnen opbrengen is de kunst.

    Opmerking


    • #3
      ze zatten idd ook in een redelijke voliere 2 meter bij 2,75meter.
      daar zat de man ook veel achter de hennen aan.
      vanwege het feit dat ik in october verhuisd ben, moest ik mijn voliere slopen en vogels in kweekboxen houden, dus het gejaag is niet alleen vanuit de broedkooi. in de voliere had ik genoeg schuil mogelijk heden, maar zodra er een hen tevoorschijn kwam was het trouble...

      Opmerking


      • #4
        @ Luis:

        In diverse topics in deze rubriek Grondvogels vind je al je antwoorden.

        succes!
        Amigo de los Psittacidos

        Look deep into nature and you will understand everything better

        Opmerking


        • #5
          ik ben ervoor om chinese kwartels per koppel te houden, zet eens 2 hennen
          apart en kijk dan hoe het gaat tussen het haantje en het hennetje, misschien ligt daar wel het probleem

          Opmerking


          • #6
            krijgt de haan dierlijke eiwitten ??
            dit kan een probleem vormen

            en wist je al dat CDKs monogaam zijn dus 1 man en 1 hen

            er wordt veel geschreven dat een kwartelhaan met meerdere hennen samen kan maar dan moet de ruimte wel grooooooooooooot genoeg zijn 10 x 10

            best per koppel

            Opmerking

            Working...
            X