Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Meelwormen koken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Meelwormen koken

    Hallo allemaal

    Ik heb de vraag:
    Moet je de meelwormen altijd koken voor het invriezen??
    En zijn de witte ook in te vriezen?
    Of is er een andere manier om de witte te bewaren.
    Ik had witte ingevroren maar bij het ontdooien werden ze bijna direct zwart , nou dat ga je dus niet aan je vogels geven.
    mvg Gerard 6

  • #2
    Zou ik wel doen. Dan zijn ze ook meteen dood (in de vriezer duurt dat een tijd en dan heb je de kans dat ze nog door het zakje heen bijten..)
    Volgens mij zijn ze dan ook meteen een beetje "gestold" van binnen en wordt het niet zo'n slappe smurrie

    Gewoon even een seconde (of 2) in kokend water dopen (wij gebruikten daar zo'n ronde spatel met kleine gaatjes voor) en daarna goed laten drogen op stukjes keukenrol.

    Bij ons zaten er bijna geen witte tussen, dus ik weet eigenlijk niet of die altijd zwart worden.

    Opmerking


    • #3
      Waarom zo moeilijk doen als je van Topinsect alles diepgevroren hebt en je het bij moeders de vrouw in de keuken leuk houdt

      Tapuitje

      Opmerking


      • #4
        Proberen

        Bedankt voor alle antwoorden.
        Ik zal het eens proberen in een bakje water.
        Want het gaat me dus inderdaad vooral om de witte meelwormen.
        Inderdaad voorbereiding op het kweekseizoen, en kijken of de nieuwe vogels ook doodvoer accepteren.
        Ik had ze gewoon een poosje in een bakje liggen te ontdooien en ze begonnen vrij snel bruin te worden of zwart als ik nog een poosje wachte.

        Tapuitje
        Ik bestel al heel veel bij kreca, maar ik wil het ook zelf eens proberen.
        Puur om te kijken of ze ook een beetje normaal dood voer opnemen aangezien ik eigenlijk alleen maar levend voer.
        Kan ik wel gaan bestellen maar dan blijf ik ermee zitten.
        Als ze wel dood voer eten gaat dat een hele hoop ruimte schelen aan verschillende bakken met levend voer.
        mvg Gerard 6

        Opmerking


        • #5
          Bedankt bedankt

          Hallo Winterkoning

          Bedankt voor de antwoorden en de rest ook natuurlijk.

          Als je de meelwormen zoals jij zegt opfokt (voor de witte te kunnen scheiden) met het meelwormen voer van avian, dat gebruik ik zelf ook maar daar zit al heel veel voeding en sporen en mineralen en noem het maar op in. Als ik dan ook nog het insectenpoeder gebruik wordt het dan niet een teveel aan bepaalde stoffen?
          Dus ik bedoel, ga je dan niet dubbel toevoegen?

          Ik zal in het broedseizoen inderdaad maar eens overwegen alles in 1 grote bak te geven.
          Nu doe ik alles nog steeds in verschillende bakken dus ik ben ook lang met voeren bezig.
          Voor elke insecten soort heb ik nu verschillende bakken, zo probeer ik uit te zoeken wat goed en slecht wordt opgenomen.
          Ook ik ben een levend voer liefhebber (lekker natuurlijk en ze moeten het eerst doodmaken en prepareren voor het te geven dus hebben tenminste wat te doen) maar omdat je nooit weet of je elke dag genoeg witte meelwormen hebt wil ik dus ook proberen ze aan dood voer te laten wennen. Dus de dode witte meelwormen. Oh ja ook dode wasmotten wil ik gaan voeren want daarvan weten er hier geregeld wel eens een paar te onsnappen.

          Ps: Hoe zoek jij die witte buffaloo's uit?, die krengetjes zijn zo klein.
          Daar komt dan geen einde aan ja of heb je een handige manier daarvoor
          gevonden?
          mvg Gerard 6

          Opmerking


          • #6
            Duidelijk en weer wat geleerd

            Winterkoning schreef:
            gerard6 je zou nu voor jouw zwartkoppen wat extra wasmotten kunnen geven (al dan niet geknipt) zit veel vetten in ,vetten die ze nu hard nodig hebben om energie te produceren.'t is maar een tipje.

            Bedankt voor de tip.
            Het grappige is dat wij maandag net wasmotten hebben besteld bij Kreca.(met dezelfde gedachtegang als die van jouw voor de extra vetten )
            Alleen komen ze donderdag pas omdat het te koud was om levend voer te versturen.
            Jaaaa Winterkoning ook ik leer hier op het forum vooruit te denken en snel te handelen.
            Ze hebben in ieder geval allemaal eerst een mesenbal en die vinden ze ook lekker. Dus vanaf donderdag hebben ze weer wasmotten.
            Nu alleen pinkie's, meelwormen en buffalo's wat universeel en wat onkruidzaden en een stukje fruit en veel vers water.
            De voliere staat nu in de zon en de gekken gaan wederom ook weer gewoon in bad Geweldig toch.

            Ohja ook hier heeft alles de koude nacht gewoon doorstaan het lijkt ze bijna moeiteloos af te gaan ik heb diep respect voor die beestjes.
            En mijn vrouw wil wel de witte buffalo's uit gaan zoeken dus dat is nu ook geregelt hahahahaha
            Tjonge wat was ik ongeduldig vanmorgen om te zien of alles goed was gegaan.
            Gefeliciteerd met je record en geniet van de balts zang. hahahaha
            mvg Gerard 6

            Opmerking


            • #7
              Heeft er al eens iemand geprobeerd om zelf vetbollen te maken ,niet met een zaadmengeling maar met insecten?
              groeten eddie

              Opmerking


              • #8
                Meelwormen

                Als ik meelwormen aan mijn Goulds voer moet ik deze meelwormen onthoofden of kan ik ze zo levend geven!!!!
                Ik heb altijd gehoord als je ze levend geeft met kop dat ze zich door de krop heen vreten van de vogel!!!

                Hans

                Opmerking


                • #9
                  levend

                  je mag ze gewoon levend geven hoor, de meeste vogels maken ze dood, voor dat ze gegeten worden.
                  groeten Ton
                  mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                  Opmerking

                  Working...
                  X