PDA

Bekijk Volledige Versie : Ruzie Catharina parkieten

rgh
04-01-2009, 13:24
Hoi,

Wij hebben op dit moment 3 Catharina parkieten in een kooi zitten.

Waarvan twee (groene) een koppel vormen. De derde een mauve kleur is er later bij gekomen, maar toen was ons nog niet bekend dat de twee een koppel waren.

Dit is pas bekend geworden nadat we de derde hadden.

Alleen nu is het probleem dat de Mauve Catharina parkiet dagelijks wel een paar keer ruzie heeft met een van de twee groene Catharina parkieten. Wie er begint is ons niet altijd even duidelijk.

We hadden niet zolang geleden al een vierde parkiet gekocht bij onze leverancier, maar die is jammer genoeg overleden aan een nekbreuk. Hij kon nog niet vliegen, maar was wel zeer actief en klom tegen de tralies op en kennelijk is hij een keertje naar beneden gevallen en hierbij zijn nek gebroken. Dit was een hele mooie donker blauwe Catharina parkiet.

Maar op dit moment heeft onze kweker geen andere Catharina parkieten meer, zal pas over een paar maanden zijn. We hebben ook al een paar advertenties geplaatst, maar jammer genoeg nog niemand op gereageerd dat ze een vierde jonge Catharina parkiet hebben.

Als ze vrij rond vliegen in de woonkamer, is de ruzie een stuk minder, maar zodra ze het hok in moeten begint het. Gelukkig niet constant hoor, maar wel een aantal keren per avond.

Maar aangezien de ruzies soms behoorlijk te keer gaan, overwegen wij de laatst gekochte Catharina Parkiet (de mauve) in een ander hok te plaatsen. Alleen de mauve Catharina Parkiet is nu natuurlijk gewend in de grote kooi te zitten. Dan moeten wij hem iedere keer gaan pakken uit de grote kooi en plaatsen in zijn nieuwe kooi. Dit vinden wij ook weer zielig voor hem.

Nu is onze vraag, als je hem een paar keer plaatst in de andere kooi, gaat hij dan weer automatisch naar zijn kooi (nieuwe) toe, of vliegt hij dan toch weer de kooi in waar de andere twee inzitten?

Hoe kunnen we dit probleem oplossen? Om nog een paar maanden te moeten wachten op andere jonge Catharina parkieten vinden wij iets te lang duren, en zielig voor de huidige Catharina parkieten.

Of is er hier toevallig iemand aanwezig die een jonge Catharina parkiet heeft die nog met de hand gevoed kan worden of die reeds zelfstandig eet, maar wel hand tam is? Graag regio Utrecht maximaal een 60 km van Utrecht vandaan. Wij hebben nu een licht groene, een donker groene, en een mauve Catharina parkiet. Graag willen wij weer een andere kleur erbij hebben.

wessellouw
04-01-2009, 18:26
Hallo rgh:

U moet niet "overwegen" om de derde vogel in een andere kooi te plaatsen, u moet dat DOEN.

Die derde vogel wordt beschouwd als een indringer in het territorium van de andere twee en hoort dus verjaagd worden.

Zelf bij vredelievende vogels verdient het aanbeveling om of 1 paar of 3 of meer paren in een kooi/volière te houdenn
nooit 2 paar.
Bij twee paar wordt het ene koppel volledig gedomineerd door het andere en komt nooit aan rust, laat staan aan kweken toe.
Nu is het laatste mogelijk niet uw opzet, maar wat heeft u uiteindelijk aan twee gestresseerde vogels om nog maar te zwijgen over de "gevoelens" (groot woord) van dat tweede paar vogels zelf?

Succes en houdt ze apart.

Wessel van der Veen.

rgh
04-01-2009, 21:37
Hoi Wessel,

Bedankt voor je antwoord. Dit is tenminste duidelijke taal die je spreekt, ben ik wel blij om, om te horen. Al is het toch niet zo vrolijk nieuws voor ons.

We zijn dus met 1 Catharina parkiet begonnen, maar omdat wij het zielig vonden voor deze vogel hadden we er nog eentje bij gekocht voor gezelschap voor de eerste vogel.

Maar aangezien er volgens onze kweker 6 Catharina parkieten in het hok konden, dachten we zullen we er dan maar in totaal 4 nemen. Zo doende dat we er nog eentje bij gekocht hadden en deze erbij gezet hebben. En we hadden er dus nog eentje gekocht, maar die is dus jammer genoeg overleden.

Maar nu gelezen te hebben door jouw berichtje dat twee paren niet goed zijn, moeten we heel goed gaan nadenken wat we doen er zijn nu min of meer drie mogelijkheden:

1) we kopen nog een koppel erbij en en een losse Catherina parkiet en we zetten de derde vogel nu in een ander hok. En dan maar hopen dat de losse vogel ook een koppel gaat vormen met de vogel die nu los is.

2) we laten het zo qua aantal, maar dan de losse vogel altijd in een apart hok plaatsen. Maar dit heeft niet echt onze voorkeur.

3) we doen de laatst gekocht Catherina parkiet die geen koppel vormt weg, maar dat vinden we ook weer heel erg zielig voor hem.

Mijn vrouw vind persoonlijk zes vogels weer iets te veel van het goede, maar een extra hok in de woonkamer (kan wel hoor) maar vinden we ook wel wat lastig voor de levensduur van de vogels. Mij lijkt het juist wel leuk zes vogels, maar het geeft wel weer extra veel troep in de woonkamer.

Wat adviseer jij ons om te doen?

Het is een moeilijke beslissing die we moeten nemen. Jammer genoeg had de kweker (waar we dus het hok, en de drie vogels gekocht hebben) ons dit niet van te voren gezegd toen wij de derde vogel kochten bij hem. Ik moet er wel bij zeggen dat hij en wij ook toen nog niet wisten dat de eerste twee vogels een koppel gingen vormen.

kevin
05-01-2009, 19:56
als je plaats hebt en het zelf wil, kun je 3 koppels houden, en apart huisvesten

de 3 in een andere kooi zetten tijdens het broedseizoen vind ik zelf geen oplossing

de 3 wegdoen is misschien zielig, maar hem apart zetten ook

rgh
06-01-2009, 00:47
Hoi Kevin,

Bedankt voor je antwoord.

Het is me alleen niet helemaal duidelijk.

In het hok wat we nu hebben is plaats voor zes vogels.

Ik snap je antwoord niet helemaal.

kevin
06-01-2009, 18:43
van catharinas weet ik niet echt veel, maar vallen ze elkaar niet aan tijdens de broedduur?

vogelfreak
06-01-2009, 19:58
mischien heb je buiten in de tuin plek voor een voliere ofzo dan kun je daar 6 vogels in doen en kun je ook eventuele jongen krijgen

rgh
07-01-2009, 23:52
Bedankt voor jullie antwoorden.

Ze zijn net een paar maanden oud, dus broeden ze nog niet. Er hangt ook geen broedhok in de kooi.

We hebben geen tuin of andere ruimte om een voliere te plaatsen.

rjjwauben
30-01-2009, 02:16
ja ik zat zo te lezen, die mauve of wel de DD turquiose is dat een man of een pop ?

misschien kan ik je wel helpen

groetjes rolf

rikiriki
04-02-2009, 19:42
Hallo Wessel,

ik was zo uw bericht aan het lezen en heb daaromtrent nog een vraag. Ik heb momeneel een volière met twee koppels kakariki's en drie koppels grasparkieten. De volière is ongeveer 7 m² groot. Het is inderdaad zo dat het ene koppel kakariki's domineert. Deze hebben zelfs momenteel jongen. Moet ik hier nog een derde koppel kakariki's aan toevoegen? wordt dat niet veel voor deze volière? als ze dan ook nog jongen hebben... of is dit niet zo'n probleem doordat er nog drie koppels grasparkieten bij zitten?? of wacht ik eerst af wat ze samen allemaal uitspoken. Momenteel zie in nog niet echte problemen. af en toe jagen ze wel elkaar weg, maar dat is normaal denk ik.
Opmerkelijk is dat de grasparkieten domineren over de kakariki's die een stuk groter zijn dan hen.

groeten
Rik

Hallo rgh:

U moet niet "overwegen" om de derde vogel in een andere kooi te plaatsen, u moet dat DOEN.

Die derde vogel wordt beschouwd als een indringer in het territorium van de andere twee en hoort dus verjaagd worden.

Zelf bij vredelievende vogels verdient het aanbeveling om of 1 paar of 3 of meer paren in een kooi/volière te houdenn
nooit 2 paar.
Bij twee paar wordt het ene koppel volledig gedomineerd door het andere en komt nooit aan rust, laat staan aan kweken toe.
Nu is het laatste mogelijk niet uw opzet, maar wat heeft u uiteindelijk aan twee gestresseerde vogels om nog maar te zwijgen over de "gevoelens" (groot woord) van dat tweede paar vogels zelf?

Succes en houdt ze apart.

Wessel van der Veen.

Erik Voliere
04-02-2009, 23:38
Hoi rgh.

Je zegt net je hok is groot genoeg. Wat is groot genoeg (hoe groot) en wil je in de toekomst ook kweken met de vogels, want dan komen er nog meer vogels in het hok en zul je toch moeten overwegen er een aantal te verkopen

wessellouw
05-02-2009, 09:26
Hallo Rikiriki:

Ik heb nooit kakarikis gekweekt.
Maar bij vrijwel alle grotere parkieten is het verstandig om per koppel te kweken, ongeacht de grootte van de volière.
En bij 3 paar op maar 7 vierkante meter: hoeveel ruimte heeft één paar dan eigenlijk?
Is uw volière bijv. (ongeveer) 2 op 3 meter, dan zou ik twee rennen maken van 1 op 3 meter. En dan in die tweede ren liefst niet dezelfde soort als in de eerste.
Andere optie: 3 rennen van 1 x 2 meter, en dan de kakarikis in de buitenste, de grasparkieten in de middelste ren.

Wessel van der Veen.

rikiriki
05-02-2009, 18:47
Hallo,

er zitten samen drie paar vogels (2 kakariki koppels en 3 grasparkietkoppels) op ruim 7 m², dat is bijna 1.5 m² per koppel.
Om samen te leven is dat mijns inziens ruim voldoende. Of ze voldoende hebben om te kweken? dat is iets anders.
Ik vind echter het uiterlijk van mijn volière en uiteraard de vogels erin, belangrijker dan er een grote kweek mee te hebben. Het is natuurlijk leuk als ze willen kweken, maar om de volière daarom in twee te splitsen, dat zou ik jammer vinden.

hieronder vind je enkele foto's van mijn volière en vogels.
Ik heb ondertussen twee jongen van mijn bonte kakariki's !! 't zijn de eerste, dus ik hoop dat het wat wordt.:)

bedankt voor het advies.
Rik

http://www.bossuytrik.be/images/Kakariki/voliere.jpg
http://www.bossuytrik.be/images/Kakariki/t_Kakariki's_2008-11-26_ 053.jpg
http://www.bossuytrik.be/images/Kakariki/t_Kakariki.jpg