Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe doen jullie het met de buitenvogels?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Hoe doen jullie het met de buitenvogels?

    Ik heb mijn vogels zoals alle jaren hiervoor gewoon buiten zonder nachthok. Nu lees ik net op de site van de knmi dat het gewoon doorgaat met vriezen. Er is mij een broeikaseffect beloofd

    Begin het nu toch een beetje vervelend te vinden. Mijn Japanse nachtegalen en kanaries zitten dus gewoon in de voliere. De voliere van de nachtegalen is half afgedekt met plexiglas en de andere helft met een rieten mat met daarover een windscherm. Dan is hij rondom dicht met voldoende ventilatie. Dat rol ik netjes elke ochtend open om het zonnetje naar binnen te laten schijnen en voor de nacht gaat het weer dicht. Ik zie niks van problemen aan de vogels, verschoon gewoon het water vaak en doe er ook lekker een theelepel honing in per fles om ze wat extra suikers te geven.

    Maargoed, om nu een elfstedenwinter te krijgen had ik eigenlijk ook niet verwacht. Koop je eindelijk je koppel nachtegalen krijgen ze meteen een poolwinter voor hun kiezen. Wat doen jullie aan extra's voor de echte buitenvogels?


    Wat me overigens opvalt is dat de kanaries nog nooit zo heftig gezongen hebben. Die zingen de hele ochtend en avond door alsof ze het gewoon wel lekker vinden zo koud De nachtegalen zitten wat boller maar ook die lijken er niks om te geven voorlopig. Misschien dat ik me zorgen maak om niks.

  • #2
    Geen zorgen om maken

    Hallo Marc

    Ik denk dat je je echt geen zorgen hoeft te maken hoor.
    Mijn zwager is al heel lang met Jappen bezig en die hebben niet eens een binnenhok. Heeft ze gewoon in weer en wind zitten en maar voor de helft afgedekt. Wat bij hem door de rui komt, komt bij hem ook door de winter heen is zijn motto.

    Zelf heb ik de voliere rondom wel bedekt met doorzichtig plastic (behalve de voorkant niet ).
    Ik hou hun drinkwater goed in de gaten en bij vorst non-stop verversen.
    Badwater krijgen ze hier ook gewoon met de vorst en weet je ze gaan er gewoon allemaal in.
    Ik geef met het koude weer wel wat extra insecten verdeeld over de gehele dag.
    Ik heb hier nu ook vogels zitten die hier in de winter bijna niet meer voorkomen omdat ze weg trekken.
    Nou ik sta versteld wat ze kunnen hebben hoor want die beschikken zelfs niet over een nachthok.
    Maar verder maak ik me geen zorgen deed ik de eerste nacht wel maar nu niet meer ze kunnen meer hebben dan wij denken.
    mvg Gerard 6

    Opmerking


    • #3

      Opmerking


      • #4
        Mooi, ik wist wel dat ze goed winterhard zijn maar het is toch fijn om te lezen dat er echt helemaal niks erg aan is. Dat gevoel had ik al want ze zijn allemaal monter en vrolijk dus ze geven niet aan ergens last van te hebben. Ik geef wat extra buffalo en wat honing zoals ik al zei. De nachtegalen zijn helemaal verzot op honingwater Ze eten ook al uit de hand en zodra ik honingwater geef 's-morgens zitten ze al te wachten op het drinkstokje bij de fles. Ik moet zeggen, heerlijke vogels en zeker omdat ze sterk zijn een echte goede koop geweest waar ik nog elke dag blij van wordt.
        Ik zet wel elke dag de wekker om 0800 uur om te zorgen dat ze meteen kunnen drinken.

        Opmerking


        • #5
          Amigo de los Psittacidos

          Look deep into nature and you will understand everything better

          Opmerking


          • #6
            Ik moet zeggen, heerlijke vogels en zeker omdat ze sterk zijn een echte goede koop geweest waar ik nog elke dag blij van wordt.
            Ik wil even kwijt dat ik dit de meest positieve zin vind die ik in tijden gelezen heb op een forum! Dit moeten we allemaal regelmatig in gedachten houden.
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
              zojuist nog bad water gegeven,lekker badderen hoor (oeps wat zegt die gek nu weer ,met dit weer badwater geven.................).
              Is dit nu een grapje? of kan dit echt bij deze temperaturen?
              geld dit voor alle vogels mits ze sterk zijn zoals je zegt?
              groeten uit apeldoorn

              Opmerking


              • #8
                Heb zelf een paar kanarie's buiten in de voliere zitten. 2 kanarie's kiezen er elke nacht zelf voor om snachts buiten te blijven, en ze zijn best in conditie. S'morgens hebben ze het hoogste woord, hoe koud het ook is. Wanneer het regent en waait gaan ze toch beschutting zoeken, wat volop aanwezig is.

                Waar ik met de vorstperiode extra op let is uiteraard het water. 2x per dag verversen/ontdooien.

                Opmerking


                • #9
                  Nou ik zou dan denken late ochtend begin middag de temperatuur is dan op zn hoogst en als het helder is schijnt het zonnetje (sochtends is het nog erg koud)... in late ochtens begin middag ze hebben dan genoeg tijd om te drogen voor het avond is en ze stil zitten in de kou dat lijkt me niet goed als de vogels nog nat zijn... overdag zijn de vogels aktief en door beweging blijven ze warm denk ik?? ik weet of jij dat weet wk maar zou het ook met mijn kromsnavels kunnen lori en pyrrhura.

                  groetjes
                  groeten uit apeldoorn

                  Opmerking


                  • #10

                    Opmerking


                    • #11
                      ok dan mischien iemand anders.... bedankt
                      groeten uit apeldoorn

                      Opmerking


                      • #12
                        Badderen

                        Hallo Pascal

                        Hier badderen de vogels ook gewoon als het vriest maar ja dat is wel allemaal wildzang.
                        Hoe dat zit met parkieten weet ik ook niet maar misschien kun je ze laten badderen in het binnenhok?
                        Ik denk maar zo als de vogels eruit hun zelf ingaan, dat het gewoon kan ik bedoel onze vogels weten zelf heel goed wat ze doen.
                        Beter dan ons in ieder geval.
                        mvg Gerard 6

                        Opmerking


                        • #13
                          Hier badderen de parkieten nooit dus ik vraag me af of je ze wel moet stimuleren te baden in de vorst. De nachtegalen baden wel uiteraard maar ik durf ze geen bad te geven met de vorst Nu wel, denk ik, dus ik zal het straks eens proberen

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door gerard 6
                            Hallo Pascal

                            Hier badderen de vogels ook gewoon als het vriest maar ja dat is wel allemaal wildzang.
                            Hoe dat zit met parkieten weet ik ook niet maar misschien kun je ze laten badderen in het binnenhok?
                            Ik denk maar zo als de vogels eruit hun zelf ingaan, dat het gewoon kan ik bedoel onze vogels weten zelf heel goed wat ze doen.
                            Beter dan ons in ieder geval.

                            Hoi gerard een deel van de vogels zit binnen in de schuur dus dat moet wel kunnen maar ga het niet proberen tot ik van iemand weet of het kan...
                            ik durf het risico niet aan.....

                            Hier badderen de parkieten nooit dus ik vraag me af of je ze wel moet stimuleren te baden in de vorst. De nachtegalen baden wel uiteraard maar ik durf ze geen bad te geven met de vorst Nu wel, denk ik, dus ik zal het straks eens proberen
                            hallo Marx,

                            Pyrrhuras en lories zijn gek op water en baden zefs weleens in de drinkbakken, ik weet natuurlijk niet voor kromsnavels jij hebt ben benieuwd of het baderen goed gaat met je gaaltjes

                            groetjes
                            groeten uit apeldoorn

                            Opmerking


                            • #15
                              De grasparkietjes bij mijn vader wilden nooit badderen (wel werden ze graag nat gesproeid in hete zomers) maar de grasparkietjes die ik nu heb badderen in de zomer elke dag. Nu heb ik het badwater weggehaald (ook omdat het een plastic bakje is en dus kapot zou vriezen). In hun drinkwaterbakjes zouden ze eventueel ook kunnen badderen, maar dat heb ik ze nog nooit zien doen. Wel zaten de grasparkietjes gisteren in de regen buiten, onder het stukje waar geen dakje is (daar kunnen ze dus zelf voor kiezen) en dat leken ze wel fijn te vinden (hoewel ze er niet lang bleven zitten, steeds korte momenten). En ze zien er supermooi uit dus volgens mij zijn ze wel goed in conditie

                              Dus wat ik probeer te zeggen: als je vogels gewend zijn aan badderen, zou ik het wel aandurven om badwater te geven. Volgens mij weten ze zelf wel wat goed voor ze is (zoals Gerard ook al zei).

                              Opmerking

                              Working...
                              X