Mededeling

Collapse
No announcement yet.

nestkasjes vs nachthok

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • nestkasjes vs nachthok

    ik ben onlangs gestart met de bouw van een voliere
    ik wil hierin gaan houden:
    3 kartels (1 hen)
    4 of 5 koppels rijstvogels
    1 koppel diamantduiven

    nu is mijn doel niet om te kweken maar een gezelschapsvoliere
    ik heb al een nachthok gebouw met verwarming erin

    nu is mijn vraag:
    als ik niet perse wil kweken, kunnen de nestkasten dan achterwege gelaten worden. of moet je ten alle tijde broed gelegenheid geven.

    en wanneer en hoelang moet je de nestkasten erin laten hangen

    Maar als de nestkastern erin hangen, wat heeft het nachthok dan nog voor nut?

    groetjes Leo

  • #2
    Dag,

    de vogels die jij opnoemt zouden mits ze droog en tochtvrij zitten ook zonder nachthok kunnen. maar je hebt al een nachthok maar de vraag is of ze hier altijd gebruik van zullen maken. vaak zijn er vogels die altijd buiten slapen.
    maar een nachthok is ideaal om er te voeren en als het is een keer erg koud is kan je de vogels toch naar binnen doen.

    dan heb je het over nestkasten

    eigenlijk alleen de rijstvogels maken gebruik van nestkasten
    dat zijn min of meer holenbroeders en ze slapen er ook in.

    de diamantduiven en kwartels maken overal op geschikte plaatsen nesten. er staat dat je 1 hen wilt houden en dus 2 hanen dit moet je niet doen want 2 hanen geeft ruzie of je moet een extreem grote voliere hebben

    bij chinese dwergkwartels kan je het best een koppel houden bij ander soorten ook wel een trio

    je zegt dat je niet wil kweken dan kan je beter geen koppels nemen want de soorten die jij wil zijn vogels die gemakkelijk kweken de diamantduiven en kwartels kunnen overal beginnen met nestelen en ik verwacht dat de rijstvogels ook wel zullen proberen een vrijstaand nest te bouwen als er ergens de plek voor is.

    mvg

    Opmerking


    • #3

      Opmerking


      • #4
        als je de nestkasten gewoon in het nachthok ophangt gaan ze daar wel gewoon in zitten en broeden in het voor jaar is ook wel leuk een paar jongen
        mvg roy (vogelfreak)
        kijk ook eens op mijn site www.roy-vogels.nl

        Opmerking


        • #5
          Nestkasjes horen niet in het nachthok ,,daar kan het in de zomer wel eens veel te warm zijn .
          Gewoon de nestkastjes in de volliere hangen ,wel zo ,dat ze niet in de regen hangen.

          Opmerking


          • #6
            Ze zullen dan ook gemakkelijker het nachthok in gaan ,als ze er allemaal in gaan ,luikje er voor en dicht ,en pas s'morgens weer open is nog beter.
            Waarom zou dat "beter" zijn? Ik laat de vogels zelf kiezen, ze kunnen altijd in en uit.
            Leg eens uit als je wilt...
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
              Waarom zou dat "beter" zijn? Ik laat de vogels zelf kiezen, ze kunnen altijd in en uit.
              Leg eens uit als je wilt...

              Met het luikje dicht kan het in het nachthok ook niet tochten ,en stook je niet voor niks.
              Toen ik nog een buiten volliere had met nachthok (erg lang geleden) gingen alle vogels het nachthok in ,daar werd ook vollop gevoerd en er was licht aan tot 20:00 uur.(daarna een klein nachtlampje ,een soort zwak fiets lampje ,half afgedekt). Het licht ging s'morgens rond 7 uur weer aan ,en rond 8 uur werden de luikjes ook weer open gedaan. Het extra licht had niks met kweken ,ofzo te maken ,maar alleen om de dag wat te verlengen ,zodat de vogels meer tijd hebben om te eten ,en zo gemakkelijker de koude nacht konden door komen.
              De eerste keren wel een handje helpen ,maar daarna ging alles er vanzelf in.
              Het nachthok was ook best groot .
              Vanwege mijn werk had ik ook pas na 18:00 uur de tijd om de vogels te voeren ,en kon dan ook nog wat van de vogels genieten ,het nachthok was in de schuur). Als dan tijdens het voeren de luikjes (een voor de vogels en een voor de cavia's ) nog open zouden staan was er ook kans dat de vogels weer naar buiten zouden gaan.
              Ze waren in het nachthok ook niet bang als ik er voor stond ,dus kon ik ook gemakkelijk tellen of alles er nog was.
              Op deze mannier had ik in de winter ook geen last van nachtelijk katten bezoek.

              Het was dus niet alleen in het belang van de vogels ,maar ook eigen belang.

              Opmerking

              Working...
              X