PDA

Bekijk Volledige Versie : veranderen van licht

jwmlammers
01-01-2009, 22:31
Ik kweek gordels.
Mijn verlichting bestaat uit gewone tl verlichting.
Nu staan ik kort voor de kweek en wil nog graag mijn verlichting veranderen.
Mijn gewone tl lammpen wil ik vervangen door true light lampen die in een gewone fitting gaan.
Nu vraag ik mij af mag en kan dit nog voor ik met de kweek begin.

Rooie Theo
11-01-2009, 23:28
Ik kweek gordels.
Mijn verlichting bestaat uit gewone tl verlichting.
Nu staan ik kort voor de kweek en wil nog graag mijn verlichting veranderen.
Mijn gewone tl lammpen wil ik vervangen door true light lampen die in een gewone fitting gaan.
Nu vraag ik mij af mag en kan dit nog voor ik met de kweek begin.

Je ken de TLs wel vervangen voor de true light lampen je mag dat gerust voor de kweek doen als je maar op je uren blijft zitten.

Gr Rooie Theo

wessellouw
12-01-2009, 09:59
Hallo:

Vervang uw buizen door TLD 965 van Philips.
Die benaderen het daglicht het meeste en produceren eveneens UV licht.

De lichtspreiding van lampen in een normale fitting is beduidend minder dan die van een TL buis.

Zie "The birds and lighting website":
http://users.mis.net/~pthrush/lighting/

Wessel van der Veen.

Antoni Hopmann
12-01-2009, 12:43
Hallo:

De lichtspreiding van lampen in een normale fitting is beduidend minder dan die van een TL buis.

Wessel van der Veen.

Heel interessant Wessel. Ik heb zo e.e.a. gelezen op The Birds and Lighting
Website en zie,dat er over dat UV-licht nogal wat fabels zijn.
Ik houd me maar gewoon bij de normale TL-buizen,die ik al zo'n 48 jaar gebruik en waarbij de vogels het altijd goed hebben gedaan. Natuurlijk moet er ook de nodige juiste voeding verstrekt worden,maar dat zullen de echte
liefhebbers inmiddels wel weten.

wessellouw
12-01-2009, 13:19
Hallo Antoni:

Ik heb intussen nog iets in dezelfde trant gevonden, maar mogelijk wat technischer.

http://www.lrc.rpi.edu/programs/nlpip/lightingAnswers/fullspectrum/abstract.asp

Ga dit vanmiddag of vanavond eens bestuderen.

Ik ben namelijk allergisch - aan reclame :).
Wessel van der Veen.

Hans de Vries
12-01-2009, 13:57
Inderdaad prima licht, ik gebruik ze inmiddels een paar jaar en ben erg tevreden.

Hans.

Antoni Hopmann
12-01-2009, 15:01
Hallo Antoni:

Ik heb intussen nog iets in dezelfde trant gevonden, maar mogelijk wat technischer.

http://www.lrc.rpi.edu/programs/nlpip/lightingAnswers/fullspectrum/abstract.asp

Ga dit vanmiddag of vanavond eens bestuderen.

Ik ben namelijk allergisch - aan reclame :).
Wessel van der Veen.

Heel aardig Wessel. Ik heb het in eerste instantie even vluchtig bekeken en
zal deze site vanavond bestuderen.

Animal
12-01-2009, 20:08
Hallo:

Wessel van der Veen.

Dit zijn inderdaat de beste lampen die het best het daglicht benaderen.

In Lampen van andere merken of met alle mogelijke fantasie namen zitten gewoon dezelfde fosforen in en de zelfde gassen ,want er zijn geen andere manieren om tl buizen te maken.

Antoni Hopmann
12-01-2009, 21:41
Hallo Wessel !
Ik heb de door jouw genoemde website nader onder de loep genomen.
Elke fabrikant vindt zijn product uiteraard het beste.
Garantie wordt er zoals vermeld natuurlijk niet gegeven.
Zelf heb ik wel eens TL-buizen met "koud"licht gebruikt toen ik nog kleurkanaries kweekte,maar ben toch weer overgegaan op daglichtlampen.
Met betrekking tot UV- straling, weet ik niet of ik dat echt een pre moet vinden.
De verlichting wordt normaliter binnenshuis gebruikt en daar leven wij ook.
Wordt ons haar glanzender en onze huid beter door het gebruik van UV-lampen. Juist die UV-straling schijnt de bron voor huidkanker te zijn.Vitamine D krijgen we toch toegediend door middel van het voedsel,
dat wij nuttigen. Dienen we de vogels b.v.2 x per week wat eivoer toe en wat groente/fruit of zoals u wilt 1x per week een vitaminecomplex ,dan is dat doorgaans voldoende.
Als iemand het idee heeft,dat zijn vogels het beter doen met de z.g.UV-lampen,dan moet hij die gewoon blijven gebruiken.

Misschien doe ik in mijn broederij ook wel dingen die een ander overbodig
vindt ,zoals b.v. elke dag schoon drinkwater geven zonder enige toevoeging.
Of het gek vinden,dat ik de vogels niet kuur of zoiets,maar wel af en toe een halve ui in het hok gooi. Wie zal het zeggen.

Animal
12-01-2009, 22:46
Er zal nooit erg veel uv licht uit komen ,want te veel is schadelijk ,en dan zouw er dus een waarschuwing op de lampen moeten staan ,net als op zonnebank lampen.
Het zijn gewone verlichtings lampen ,die het volle licht spectrum zo goed mogelijk benaderen.

Antoni Hopmann
12-01-2009, 23:11
Als er niet veel UV-straling vandaan komt,waarom gebruik je ze dan.
De daglichtlampen,die ik gewoon compleet met armatuur koop,voldoen ook.
Waarom zou ik dan naar "speciale" lampen moeten zoeken.
Kijk ik vind het niet onlogisch,dat men altijd op zoek is naar verbetering.
Ik heb dat ook jarenlang gedaan,maar ben tot de slotsom gekomen,dat er maar weinig nieuws onder de zon is.
Werkelijk grote verbeteringen in de loop van de tijd zijn o.a. geweest.
Echt eivoer (CEDE)
Roosters in de kooien
CLASSIC kogelflessen

wessellouw
13-01-2009, 12:11
Hallo Animal:

U schreef:
>>...gewone verlichtings lampen ,die het volle licht spectrum zo goed mogelijk benaderen...>>

En dat is nu precies waar we initieel vernacheld worden.
Elke fabrikant bepaalt namelijk zelf wat "full spectrum" is.

MAAR: het spectrum van het natuurlijke daglicht ligt helemaal niet vast.
Dat is afhankelijk van de stand van de zon; het jaargetijde (hartje zomer versus putje winter); waar u woont (evenaar of noordpool); de weersomstandigheden (blauwe lucht of zwaar bewolkt); luchtvervuiling; enzovoort, enzovoort.

Op wat is het "full spectrum" van merk A, B, C enzovoort
dan werkelijk gebaseerd?
Zelfs de term op zich is een commerciële uitvinding, gepropageerd door John Ott om de verkoop van zijn Ott-lampen te stimuleren.

Ik gebruik de TLD 965 hoofdzakelijk omdat ze de daglicht kleur (uitgedrukt in ° Kelvin) zo goed benadert.
Het kleine beetje UV dat er uit komt is meegenomen.
En na 10.000 uur branden worden ze vervangen (a.s. donderdag) omdat de lichtopbrengst na 10.000 à 11.000 uur terugloopt.

In de laatste door mij genoemde site wordt gesteld dat iemand, die 8 uur in een kantoor met full spectrum verlichting werkt, via de huid minder UV B absorbeert dan wanneer hij 1 1/2 minuut buiten in de volle zon staat.
Normaal gezien is ons gezicht onbedekt; de meeste vogels hebben veren die dan het licht nog filteren.

Er bestaat geen enkele buis die voldoende UV B produceert om de benodigde hoeveelheid vit. D3 aan te maken, zelfs niet als je de vogel er aan vast plakt.
Dat (die D 3) moet dus echt uit de voeding komen.

Het is dus volmaakt overbodig om veel geld uit te geven aan een zogenaamde "full spectrum" lamp. De compacte "full spectrum" lampen zijn dan nog minder interessant: alleen al door hun formaat verspreiden ze het licht minder goed. Het rendement (lumen per Watt) van alle speciale lampen is lager dan die van gewone TL buizen.

Zoals al eerder gesteld: reclame is zo betrouwbaar als een politicus net voor de verkiezingen. Veel beloven, weinig ???

Wessel van der Veen.

Animal
13-01-2009, 19:44
Kleur 965 90% van het spectrum (het flu poeder bestaat uit 5 of 6 componenten)
Kleur 865 80% van het spectrum. (het flu poeder bestaat uit 3 componenten)
Kleur 54 mischien maar de 50% van het spectrum. (het flu poeder bestaat maar uit 1 component)

Als je in deze lampen kijkt ,of ze meet met een kleur meet instrument ,geven ze ongeveer dezelfde kleur licht en zie je geen verschil ,maar als iets door de lamp wordt aangestraald zie je pas het verschil ,en benadert de 965 de meest natuurlijke kleuren.

Maar dit zijn de philips waarde.
Ik weet niet of andere fabrikanten dezelfde kleur nummers gebruiken.

Antoni Hopmann
13-01-2009, 20:57
Nee natuurlijk gebruiken die niet dezelfde kleurnummers.

Moeilijkheden zijn er om op te lossen,maar niet om ze te zoeken.

Gewoon daglicht TL van de bouwmarkt en alles draait prima.
Wil je ze met prisma-kap dan moet je bij Gamma zijn. Prachtig licht,
dat ik ook op mijn atelier gebruik.

Animal
13-01-2009, 21:04
Daglicht bij de gamma is waarschijnlijk kleur 33

Maar met die 965 zien de vogels er wel mooier uit (33 is wel een warmere kleur komt dan een beedje overeen met 840 0f de betere 940)

Adrie Jonkers
13-01-2009, 21:13
Beste Antoni, hoe herken ik een daglichtlamp van de Gamma ? Heeft zo'n t.l.-buis een aanduiding, merk of iets dergelijks, zodat je weet wat je aanschaft ? Welk wattage adviseer je ? Welke lichtsterkten bevallen jouw vogels het best ? Misschien kun je de lichtsterkte geven in vergelijking met natuurlijke lichtomstandigheden. Groet. Adrie Jonkers.

Vaarn
13-01-2009, 21:44
Maar met die 965 zien de vogels er wel mooier uit

Dat is dan ook het enige wat effect heeft. Verder ben ik met eerdere posters eens dat een TL-buis nooit het juiste zonlicht kan evenaren.
Laat u niet gek maken door verkooppraatjes van fabrikanten of winkels.

Antoni Hopmann
13-01-2009, 22:31
Beste Antoni, hoe herken ik een daglichtlamp van de Gamma ? Heeft zo'n t.l.-buis een aanduiding, merk of iets dergelijks, zodat je weet wat je aanschaft ? Welk wattage adviseer je ? Welke lichtsterkten bevallen jouw vogels het best ? Misschien kun je de lichtsterkte geven in vergelijking met natuurlijke lichtomstandigheden. Groet. Adrie Jonkers.

Adrie,ik heb me daar niet echt over gebogen. Voor de zekerheid kan je altijd op de bouwmarkt vragen of het werklicht-lampen zijn. Meestal is dat het geval.
Als je TL met prisma-kap koopt zitten de lampen er al in.
Op het atelier heb ik een prisma-bak met 2x36 Watt
Bij de vogels 2 gewone TL buizen 36 Watt van Dachs (waarvan ik er maar 1 gebruik) en t.o. de broedkooien
op ca.90 cm (onderkant) een prisma-bak met 2x18 Watt.

Hierbij heb je gewoon goed werklicht (daglicht). Daar ben ik vrij nuchter over,
want dat is hetgeen ik wil. De vogels zien er bij dit licht niet anders uit
dan bij daglicht.

Welke lampen eenander gebruikt weet ik niet.Ik ga mijn eigen gang.

wessellouw
14-01-2009, 12:18
Hallo Adrie:

Probeer het boek van Holsheimer "Kweken met Vogels" te pakken te krijgen in een bibliotheek of ergens anders.
Daar staan o.m. in het aantal lumen/m2 dat minimaal noodzakelijk is voor een kweekruimte; welk wattage buizen welke opbrengst geeft; schema's betreffende het aantal uren verlichting, hoe lang wél of beter niet verlichten en meer van dergelijke zaken.

Wessel van der Veen.

Adrie Jonkers
14-01-2009, 15:53
Beste Wessel, bedankt voor je informatie. Ik probeer het boek op de kop te tikken. Groet. Adrie Jonkers.

P.Wijlaars
23-06-2010, 15:42
wie kan mij vertellen,of dit een goede keuze is
of liever gezegt,wie heeft er ervaring mee?
en hoeveel lampen moet ik aanschaffen voor een kweekruimte van 4X4 meter?
de volgende tekst komt van http://www.rimo.nl/

Philips dimbaar LED € 39,00
1230
Volledig en traploos dimbaar met rimo 250 of rimo 400.
Helder wit licht (4200K).
Lamp verbruikt 6 wat en geeft evenveel licht als een gloeilamp van 50 Watt.
Levensduur 30 jaar!

Wij adviseren alleen deze LED te gebruiken voor dimmen.
Deze lamp scoort als enige goed uit een test van 10 merken (waaronder Osram en Pharox).

P.Wijlaars
23-06-2010, 18:24
O...ja en nog energie zuinig ook, dat is mooi meegenomen , toch?

Animal
23-06-2010, 19:37
Een led lamp is net zo energie zuinig als een gewone spaarlamp of tl buis.

In die ruimte die jij noemt heb je zeker 4 van dat soort led lampen nodig.
Dan is een tl toch een stuk goedkoper.

P.Wijlaars
23-06-2010, 19:48
Niet helemaal mee eens,
een ledLamp verbruikt 6 watt en geeft evenveel licht als een gloeilamp van 50 Watt.
eem tl buis is minimaal 18 watt
ik ga er van uit dat ik die een stuk of 4 a 5 nodig heb
4X18watt=72 watt bij TL buizen
4X6watt=24 watt bij ledLamp.
en wat dacht je van de levensduur van de ledlamp, dat haalt een tl buis lang zal ze leven niet.30 jaar.
en dat de ledlampen makelijk aan te sluiten is op de rimo 250 of rimo 400.is natuurlijk ook een voordeel

wat wel waar is,is dat de aanschaf duurder is.
maar ik vind het zeker de moeite waard om het te overwegen.

John10
23-06-2010, 23:26
wie kan mij vertellen,of dit een goede keuze is
of liever gezegt,wie heeft er ervaring mee?
en hoeveel lampen moet ik aanschaffen voor een kweekruimte van 4X4 meter?
de volgende tekst komt van http://www.rimo.nl/

Philips dimbaar LED € 39,00
1230
Volledig en traploos dimbaar met rimo 250 of rimo 400.
Helder wit licht (4200K).
Lamp verbruikt 6 wat en geeft evenveel licht als een gloeilamp van 50 Watt.
Levensduur 30 jaar!

Wij adviseren alleen deze LED te gebruiken voor dimmen.
Deze lamp scoort als enige goed uit een test van 10 merken (waaronder Osram en Pharox).

richtlijn; 500 lumen per m2 of 40 watt per m2

Josly
23-06-2010, 23:36
hallo,
hoe hoog is de kweek ruimte en de opstelling van de kweekkooien,
tussen de 4000K en de 5000K spreekt men van koel wit, ik heb de uitslag van die test in mijn bezit, zoals al is aangehaalt, elk fabrikant vindt zijn of haar product het beste, de afstand tussen lichtpunt en vogel bedraagt maximum twee meter,

P.Wijlaars
23-06-2010, 23:45
dat zal ongveer 2,50 m zijn .

de hoogste kweekkooi, komt bijna tegen het plafon
de laagst staat ongeveer 30 cm van de vloer

wessellouw
24-06-2010, 18:22
Hallo:
Ik kan uw redenering niet helemaal volgen.

Uw Led zou dezelfde lichtopbrengst hebben als een gloeilamp van 50 Watt.
50 Watt lampen hebben nooit bestaan, wél 40 en 60 Watt.
De 40 Watt lamp produceerde 430 lumen;
de 60 Watt lamp produceerde 730 lumen.
Dus uw “witte”Led vergelijkbaar met een 50 Watt gloeilamp produceert (430+730) : 2 = 580 lumen, afgerond 600 lumen.

Een “witte” TL van 18 Watt produceert 1200 lumen
een speciale daglicht TL ongeveer 760 lumen.
(Gegeneraliseerd: hoe meer het daglicht wordt benadert, hoe lager de lichtstroom wordt)

Lichtkleur:
Daglicht bij bedekte hemel is ongeveer 6400-6900° K(elvin).
Daglicht bij blauwe hemel: 10.000 – 20.000° K
Een “witte” Led: 4000° K
Een “witte” TL: 3850° K
Daglicht speciaal: 7400° K

Als gewenste lichtsterkte in een vogelverblijf wordt aangenomen een waarde tussen de 500 en 1000 lux.
Voor een verblijf (gewit) van 3 x 4 x 2 meter is dat
1 TL van 40 Watt (1950 lumen) of 2 buizen van 18 Watt (1540 lumen).
Het laatste voor een betere licht verdeling of licht verspreiding.

Mijn ruimte is 5 x 1,6 x 2.3 m (lxbxh).
Ik gebruik 2 18 Watt buizen aan het plafond gelijkmatig verdeeld over de lengte op de volgende manier: xxxxx000xxxxx000xxxxx (waarbij 000 natuurlijk de buizen zijn(.
Er staan slechts 2 rijen kooien tegen de muren, de onderste rij +/- 1 meter boven de grond.
Bovenste rij: tussen 2 en 1.5 m hoogte;
tweede rij: tussen 1,5 en 1 m hoogte.
Een derde rij kooien daar weer onder (dus 50 cm van de grond) bleek te donker te worden.

Uw Led heeft een diameter van ongeveer 5 cm.
Mijn 18 Watt buizen zijn +/- 60 cm lang.
Dus als dit
“0” gelijk is aan 5cm is, dan is dit
“000000000000” gelijk aan 60 cm.

Ik twijfel er dan ook sterk aan dat het mogelijk zal blijken om met 3 à 4 Leds aan het plafond een goede licht spreiding te krijgen alleen al in de bovenste kooien.
Ik ben er bovendien zeker van dat u de onderste kooien op slechts 30 cm van de vloer zult moeten bij verlichten.
Dat zou bijvoorbeeld kunnen door op dezelfde hoogte aan de tegenoverliggende wand ook lampen te bevestigen.

Dat nog afgezien van de zeer van het normale daglicht afwijkende geproduceerde licht kleur die invloed kann hebben op de vorming van de veer pigmenten.

En waarom een dimbare verlichting nodig is?
Rond de evenaar draait iemand om pakweg 18.00 uur een knop om en om 18.05 is het pikdonker.
Het omgekeerde gebeurt om 6 uur 's morgens.

Houdt het simpel:
Mijn Tl buizen slaat om 6.30 uur aan en om 20.30 uur uit.
Van 06.15 tot 06.45 en van 20.15 tot 20.45 brandt er een schemerlampje (inderdaad een Led).

Wessel van der Veen.

P.Wijlaars
24-06-2010, 18:46
Hallo,Wessellouw

Volgens http://www.rimo.nl/ bestaan er wel lampen van 50 watt, maar dit ter zijde
mischien ben ik iets te gelofig. maar ja.............
ik ben idd van gedachten veranderd .ik denk toch dat het Tl Buizen gaat worden,verder heb ik weinig evaring met het dit soort dingen.al het advies wat ik van je krijg is dus ook van harte welkom.
ik wil mijn Tl buisen armaturen wel op een manier bevestigen , zo dat ze in hoogte verstelbaar zijn , denk maar aan een soort statief.zo dat ik met het licht kan spelen , en naar wens af kan stellen zo dat ik een optimale lichspreiding krijg.

populier
24-06-2010, 18:59
Je kunt zo'n led lamp wel gebruiken met de rimo 250 of 400 i.p.v. de gewone gloeilamp, voor de automatische dimming.(nabootsing zonsopgang en ondergang).

Deze is dus dan wel zuiniger in gebruik, dan een conventionele gloeilamp.

Ik gebruik geen Rimo, maar deze dimmer, op de zwarte stekker sluitje de Tl's aan en op de witte de dimbare ledlamp.

Voor 9 euro meer heb je dus een digitale dimmer en geen analoge dimmer van Rimo, die niet tot op de minuut is af te stellen.

P.Wijlaars
24-06-2010, 19:17
Hoi,Populier
Ook dat is een overweging waard.zal er eens over nadenken
Ik ben toch iemand die niet over een nacht ijs gaat:rolleyes:
maar het gaat mij hoofdzakelijk om de goede lichtspreiding.

maar bdankt.

populier
25-06-2010, 07:43
Zelf heb ik geen Tl's aan het plafon, maar gewoon in elke vlucht of broedkooi.

Je heb dus overal gelijkmatig licht.

Meestal bij een lamp aan het plafon heeft de bovenste broedkooi licht en de onderste kooi is meestal donker.

Als je toch licht verspreid wilt hebben in de kooien kan je ook een Tl tegenover de broedkooien plaatsen op de muur.

P.Wijlaars
27-06-2010, 10:49
Hoi,Michael.

Ik heb even zitten brainstormen.
Ik kwam op het idee, om de achterwanden van de broedkooien melkwit plexy glas te maken.
en achter tegen de muur op elke hoogte van de broedklooien 1 tl buis te hangen van 18 of 36 watt. met melkwit plexy glas krijg je een goede verstrooiing van het licht.dus achter elke broedkooi 1 tl buis
ja.. ik weet het het is geen goedkoop grapje. maar wel fuctioneel.denk ik.

als je er mening over het,laat maar weten.

Animal
27-06-2010, 11:37
Dat ziet er waarschijnlijk niet uit.
De vogels worden dan langs achter belicht ,en je ziet ze zelf bijna niet.
Gewoon in iedere kooi aan de voor/bovenkant een mini tl is een veel betere oplossing.

36 watt in een broedkooi is ook veel te veel ,,zelfs 18 watt is te veel.

P.Wijlaars
28-06-2010, 09:50
oke, afketsen dus.het was maar een idee.
en dat je de vogels niet meer goed ziet, kan ik me voorstellen. komt door het tegenlicht,He?
een beetje te inpulsief geweest.:o
ik maak mijn broedkooien 80x50x40
hoeveel watt Tl Buis per broedkooi voldoet?

natuurkweker
28-06-2010, 12:20
:D nou populier mijn complimente hoor ziet er netjes uit
ook ik ga het allemaal veranderen hier hihihih
:D
oke al zag me kweek ruimte aardig netjes uit maar goed wil wat anders maar oke het komt in zicht:D

populier
28-06-2010, 12:40
Dank je natuurkweker, maar de vluchten op foto 1 gaan ook al weer weg.:D

Ik heb veel bloedluis in deze vluchten, te veel kieren en naden.
En ook het elke keer week in de kooien te moeten kruipen is erg onhandig.

En door verandering van vogelsoort komt er hiervoor in de plaats een Braziliaanse kweekopstelling.
Dat betekent 4 planken van 2 meter boven elkaar, hierop 4 draadbroedkooien van 200 x 40 x 40. met boven iederen kooi ledstrips van 180 cm lang.

Peter: zoals Animal al aangaf heb je denk ik van plexiglas te veel weerspiegeling.
Ik heb in de vuchten op foto 1 brede plastic schroten, die naadloos in elkaar vallen. wat ik heb gebruikt als achterwant van de broedkooien is dat mdf plaat met al een witte coating.

18 of 36 watt per broed kooi is veel te veel, ik heb in die vluchten op foto 1, 4x 18 watt tl's en dat is genoeg, in de broedkooien op foto 2 heb ik 2 pl's van 5 watt per kooi, de kooien zijn 180 cm langen en dat is ook genoeg.

P.Wijlaars
28-06-2010, 13:05
zijn die pl,s geschikt voor de rimo 250 of 400?

populier
28-06-2010, 14:29
Peter heb je goed de advertentie gelezen van RIMO?

Daar staat dimt gloeilampen, maar ook dimbaar halogeen en dimbaar LED.

Daar staan geen PL's tussen, een pl is een mini tl en is dus niet te dimmen.

Groeten Michael.