Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kweken in broedkooien

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • kweken in broedkooien

    wie kan mij info geven hoe ik met mijn gekuifdegrasparkieten binnen in broed kooien moet kweken
    groetjes bouwknecht

  • #2
    Hallo,

    Ik denk hetzelfde als een gewone grasparkiet. Alleen moet je opletten dat je geen kuif op kuif zet. kuif x normaal kan wel.

    gr Roy

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door sterkeroy
      Hallo,

      Ik denk hetzelfde als een gewone grasparkiet. Alleen moet je opletten dat je geen kuif op kuif zet. kuif x normaal kan wel.

      gr Roy
      maar ik bedoel
      -hoe lang dat ze licht nodig hebben
      -waneer koppels vormen
      -de warmte waar ze in moeten zitten
      -enz...

      Opmerking


      • #4
        weet echt niemandt het

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door bouwknecht
          weet echt niemandt het
          Als je niet aan tentoonstellingen mee doet ,wacht dan met kweken gewoon tot het voorjaar ,dan is de temperatuur goed en is er ook voldoende licht.
          Gewoon de natuur zijn gang laten gaan.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door bouwknecht
            maar ik bedoel
            -hoe lang dat ze licht nodig hebben
            -waneer koppels vormen
            -de warmte waar ze in moeten zitten
            -enz...

            Hallo Bouwknecht,

            Ik wil niet lullig doen maar ik denk dat er niemand antwoord dat geld ook voor mij omdat het dingen zijn die je ook zelf kunt uitzoeken het zijn ook echt de basic dingen waar je naar vraagt.
            hier op t cafe staan zulke dingen ook. Wat ik ook al eerder zei ga eens bij kwekers op het hok kijken bel in de vereniging waar je zit eens rond je zult zien dat mensen je graag op weg helpen zo heb ik ook alles geleerd

            Maar ik zal even wat dingen vertellen: Al je vragen hangen samen met het feit of de vogels er klaar voor zijn of niet.

            Lichturen: Parkieten worden broedrijp tussen 14 a 15 lichturen bv van 7 tot 10
            of 7 tot 11.

            Waneer koppels vormen: Koppels vorm je als de vogels broedrijp zijn dus als ze er klaar voor zijn je stelt zelf je koppels samen als je in broedkooien kweekt . Na twee weken kun je zien of het klikt tussen de vogels kan ook langer duren voor je eitjes krijgt. als het na 4 weken niks wordt haal je koppel uitelkaar en probeer je een andere partner te geven...

            De temperatuur: Ik zelf kweekte altijd in de winter dan zijn je vogels klaar als de tt's beginnen dus de temperatuur maakt niks uit voor de kweek. het mag best vriezen of warm zijn als de vogels er klaar voor zijn broeden zij!

            Er zijn 3 dingen erg belangrijk goede verlichting, goede ventilatie, en de vogels moeten in de juiste conditie zijn een vogel uit conditie zal niet tot broeden overgaan. Dus het hele jaar door een goed dieet: goede zaadmengeling, en groevoer fruit en een goed eivoer.

            En eeen goede administratie bijhouden welk koppel doet wat moet je goed bijhouden zo kun je gaan inzien welke vogels de juiste kwaliteiten hebben.
            Voor vruchtbaarheid, postuur, e.d.

            Hier ook nog een site die je opweg kan helpen: http://www.ngc-dbs.nl/
            op deze site kun je kwekersportretten lezen dus hoe doen anderen het.
            onder leesvoer kun je handige artikkelen lezen over kweken voeding e.d.
            ook veel links naar sites van kwekers.... nogmaals hier kun je veel van leren!!

            veel succes ik hoop dat je er wat aan hebt
            groeten uit apeldoorn

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door pascal
              Hallo Bouwknecht,

              Ik wil niet lullig doen maar ik denk dat er niemand antwoord dat geld ook voor mij omdat het dingen zijn die je ook zelf kunt uitzoeken het zijn ook echt de basic dingen waar je naar vraagt.
              hier op t cafe staan zulke dingen ook. Wat ik ook al eerder zei ga eens bij kwekers op het hok kijken bel in de vereniging waar je zit eens rond je zult zien dat mensen je graag op weg helpen zo heb ik ook alles geleerd

              Maar ik zal even wat dingen vertellen: Al je vragen hangen samen met het feit of de vogels er klaar voor zijn of niet.

              Lichturen: Parkieten worden broedrijp tussen 14 a 15 lichturen bv van 7 tot 10
              of 7 tot 11.

              Waneer koppels vormen: Koppels vorm je als de vogels broedrijp zijn dus als ze er klaar voor zijn je stelt zelf je koppels samen als je in broedkooien kweekt . Na twee weken kun je zien of het klikt tussen de vogels kan ook langer duren voor je eitjes krijgt. als het na 4 weken niks wordt haal je koppel uitelkaar en probeer je een andere partner te geven...

              De temperatuur: Ik zelf kweekte altijd in de winter dan zijn je vogels klaar als de tt's beginnen dus de temperatuur maakt niks uit voor de kweek. het mag best vriezen of warm zijn als de vogels er klaar voor zijn broeden zij!

              Er zijn 3 dingen erg belangrijk goede verlichting, goede ventilatie, en de vogels moeten in de juiste conditie zijn een vogel uit conditie zal niet tot broeden overgaan. Dus het hele jaar door een goed dieet: goede zaadmengeling, en groevoer fruit en een goed eivoer.

              En eeen goede administratie bijhouden welk koppel doet wat moet je goed bijhouden zo kun je gaan inzien welke vogels de juiste kwaliteiten hebben.
              Voor vruchtbaarheid, postuur, e.d.

              Hier ook nog een site die je opweg kan helpen: http://www.ngc-dbs.nl/
              op deze site kun je kwekersportretten lezen dus hoe doen anderen het.
              onder leesvoer kun je handige artikkelen lezen over kweken voeding e.d.
              ook veel links naar sites van kwekers.... nogmaals hier kun je veel van leren!!

              veel succes ik hoop dat je er wat aan hebt
              mercie dit helpt me al een heel eind vooruit

              Opmerking


              • #8
                dat is mooi zoek zoveel mogelijk uit voordat je gaat kweken de beter voorbereid des te beter de resutaten en de rest moet je met ervaring leren

                veel succes!
                groeten uit apeldoorn

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door sterkeroy
                  Hallo,

                  Ik denk hetzelfde als een gewone grasparkiet. Alleen moet je opletten dat je geen kuif op kuif zet. kuif x normaal kan wel.

                  gr Roy
                  ik heb zelf ook met engelse grasparkieten gekweekt en heb ook kuif x kuif gezet en ja er komen dan zeker jongen uit die kuif en gewoon zijn maar in de kuif vogels zit een zogenoemde lethaal factor als je kuif x kuif zet hou er dan rekeing mee dat alle eieren niet uitkomen en dat de jongen kleiner worden dan de ouders de kuif factor verkleint nl ook uiteraard bevestigen de uitzonderingen de regel

                  vogelgroet arjan

                  Opmerking


                  • #10
                    link naar info over kuifparkieten



                    als je jongen hebt en de kopstoppels komen door en er staat 1 of meer de verkeerde kant op noteer dit dan dit word nl een kuif of een broedkuif dit is nl niet meer te zien als de vogel volwassen (broedkuif dan )is en dit is een heel belangrijk gegeven daar kweek je nl kuiven mee

                    vogelgroet arjan

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door goulds71
                      link naar info over kuifparkieten



                      als je jongen hebt en de kopstoppels komen door en er staat 1 of meer de verkeerde kant op noteer dit dan dit word nl een kuif of een broedkuif dit is nl niet meer te zien als de vogel volwassen (broedkuif dan )is en dit is een heel belangrijk gegeven daar kweek je nl kuiven mee

                      vogelgroet arjan
                      merci dit wiest ik niet
                      bouwknecht

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door parkietkweker
                        Koppelen als ze broedrijp zijn en UIT de rui ! Dus het kan nu, maar ook tzt.

                        Licht circa 15 tot 16 uur
                        luchtvochtigheid circa 60 %RV

                        omgevings temperatuur... Niet van belang zolang ze maar vorstvrij, tochtvrij en droog zitten.
                        De omgevings temperatuur is van belang voor de kweker, wil hij/zij een koude of warmere ruimte in?

                        Afhankelijk wat je hebt voor kuiven kun je kuif x kuif kweken, maar hou er dan rekening mee dat je in formaat terug gaat.

                        Het beste is kuif x broedkuif

                        SPLIT kuiven bestaan niet ze zijn KUIF of BROEDKUIF !

                        om meer (rozet)kuiven te kweken kun je het beste een rozet x een broedkuif uit een rozetkuif gebruiken, maar rozet x rozet kan ook.

                        Denk eraan je kweekt kuiven, dit brengt een lethale factor met zich mee, slechte bevruchting en lage uitkomstpercentages.

                        Verder is het geen normale vererving .
                        Uit kuif x kuif kunnen 100% broedkuiven komen met gewone kop.
                        Uit rozet x rozet kunnen rozetten vallen, maar ook halverozetten, puntkuiven en broedkuiven.
                        hallo parkietenkweker,

                        Een beetje koprui maakt niks uit je kunt dan gewoon koppelen.

                        Uit eigen ervaring en van horen zeggen kan ik zeggen dat grasparkieten eieren prima 85% luchtvochtigheid hebben 60% is natuurlijk wel ideaal

                        grasparkieten broeden ook prima met vorst kan ik uit eigen ervaring zeggen ze zijn ook gewoon winterhard wat ik wil zeggen is het hoeft niet vorstvrij!
                        alleen extra werk ivm met de drinkflesjes.

                        kan dus allemaal wel

                        groetjes
                        groeten uit apeldoorn

                        Opmerking


                        • #13
                          Hallo:

                          Ik dacht dat er normalerwijze altijd gesproken wordt over
                          kuifbroed, maar niet over broedkuif?

                          Wessel van der Veen.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door wessellouw
                            Hallo:

                            Ik dacht dat er normalerwijze altijd gesproken wordt over
                            kuifbroed, maar niet over broedkuif?

                            Wessel van der Veen.
                            Ja dat klopt Wessel, of dat nou veel uitmaakt?.....
                            groeten uit apeldoorn

                            Opmerking


                            • #15
                              Hallo Pascal:

                              U schreef:
                              >>Ja dat klopt Wessel, of dat nou veel uitmaakt?.....>>[

                              "kuifbroed" of "broedkuif" is evenveel werk om te typen. Waarom dan niet de juiste term gebruiken?
                              Lijkt me wel zo handig voor een beginner, die als hij in contact komt met een ervaren kweker, tenminste niet uitgelachen wordt.

                              Tja, als u er geen bezwaar tegen hebt om de ene keer Lacsap genoemd te worden, dan weer eens Calpas en een enkele keer zelfs Pascal bestaat er natuurlijk geen probleem .

                              Wessel van der Veen.

                              Opmerking

                              Working...
                              X