PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuwe vluchten maken

sanderbouthy
30-12-2009, 20:11
ik ben nu bijna verhuisd en heb 2 nieuwe kweekruimtes 1 voor broedkoooien en een voor een paar vluchten die ik nog wil gaan maken, maar ik weet niet hoe groot ik ze moet maken lengte x hoogte x diepte? ze moeten genoeg ruimte hebben maar moet ik dan de hoogte in of de lengte of iets anders?

de ruimte voor de vluchten is 2,10 x 2,00 meter
het is niet echt groot dus ik wil de plaats die ik heb goed indelen.

groetjes

RobK
30-12-2009, 20:29
Beetje afhankelijk van wat voor soort vogels er in de vluchten zouden moeten natuurlijk. Voor kanaries, tropen en de meeste europese zou ik de volgende maat aanhouden;

Een "kast" van de maximale afmetingen, 210 x 200 x 80 cm.

Hierin twee vluchten van 210 lang en 80 hoog (samen 160 hoog) en aan de onderzijde ongeveer 40 cm om spulletjes te herbergen (bijkomend voordeel is dat de vogels van de vloer af zijn). De voorfronten van de vluchten zou ik in het midden 1 cm openhouden om daar bij noodzaak een schot in te schuiven zodat je die vlucht in twee kan delen (schoonnmaken, apart houden van vogels en dergelijke). Als je de hele handel van geplastificeerd spaanplaat maakt (Praxis zaagt gratis op maat) is het ook gemakkelijk schoon te houden. Wel de achterwand (lakboard) vastzetten met kit en schroefjes met ringetjes. Met nieten of spijkertjes laat het op den duur los.

Groet,

Rob.

sanderbouthy
30-12-2009, 21:02
oke bedankt voor de tip het is voor kanarie's en goudvinken en putter.

ik wil gewoon dat ze goed uit kunnen vliegen en dat ik jongen vogels er in kan zetten enz

moet ik een bepaalde hoogte aan houden?

RobK
30-12-2009, 21:22
Zoals gezegd; ik zou twee vluchten maken van 80 cm hoog. Hierin kunnen vogels mooi vliegen. Stokken links en rechts in de vlucht aanbrengen zodat ze moeten vliegen om van de ene naar de andere stok te komen.

Groet,

Rob.

ThomasD
30-12-2009, 21:34
maar ik weet niet hoe groot ik ze moet maken lengte x hoogte x diepte? ze moeten genoeg ruimte hebben maar moet ik dan de hoogte in of de lengte of iets anders?

zoals Rob al zei 80cm hoog is voldoende hoogte voor de vogels die erin komen

lengte is nog veel belangrijker dan hoogte vogels zijn namelijk geen helikopters
en hebben hun vliegruimte nodig om in goede gezondheid te verkeren

vergeet geen foto als het af is ben wel benieuwd :p

nog veel knutselplezier

sanderbouthy
12-01-2009, 21:46
oke bedankt allen

maar ik heb nog een vraag!

van welk hout kan ik ze het beste maken? mdf 8 mm of multiplex 9 mm
of hebben jullie andere iedeen.

Rudmer
12-01-2009, 22:22
MDF zou ik afraden. Dat spul is nogal vochtgevoelig. Watervast verlijmd multiplex of trespa is dan beter. Als ik de laatste financieel minder aantrekkelijk.

Ton Koek
13-01-2009, 01:05
Er bestaat ook mdf dat minder gevoelig is voor vocht, alleen zal je dat wel moeten afwerken om het makkelijk schoon te houden.

Waarom geen geplastificeerd meubelplaat zoals voorgesteld?

leila
03-02-2009, 00:31
hier ben ik het niet mee eens,het kost de vogels veel meer moeite om omhoog te vliegen dan van links naar rechts.
voorbeeld als je 2 meter lengte hebt is het let maar op de vogels,van de stok laten glijden glijvlucht en landen.
terwijl als ze omhoog moeten dan kost het echt moeite,dus op den duur beterte conditie.
het is wel afhankelijk om wat voor vogelsoorten gaat het.
ik heb zelf vluchtjes waar ik afrikaantjes in heb gekweekt,lengte 1,2 diep 0,70 hoog 2 m,na het broedseizoen moest ik er dus in met bijna 2 netjes om er ook maar 1 gevangen te krijgen.
mvg wim

sanderbouthy
03-02-2009, 18:10
oke daar heeft leila wel een punt.

maar dan even wat ander als ik in de hoogte werk van 2m hoog 1m diep en 80cm breed, dan kan ik ook meer vogel in een kooi doen ik moet mijn jongen goudvinken kwijt in een kooi waar,kan ik er dan het meest in kwijt in een kooi die lang is of juist hoog? wat is nu eigenlijk het handigste?

RobK
03-02-2009, 18:22
sanderbouthy zei;

oke daar heeft leila wel een punt.

Volgens mij heeft leila (Wim) helemaal geen punt (en als ik de meningen van ThomasD en Ton Koek juist analyseer ook al niet). Naar mijn bescheiden mening van 35 jaar "vogelervaring" zijn lange vluchten vele malen te prefereren boven verticale vluchten (meer vliegruimte, meer zitruimte, meer bodem).

Doe er mee wat u wilt, ik heb het al gedaan.

Groet,

Rob.