PDA

Bekijk Volledige Versie : verwarmen

sterkeroy
29-12-2009, 18:54
Hallo,

Ik wou vragen hoe jullie de voliere verwarmen?

mvg Roy

Hans de Vries
29-12-2009, 19:25
Bedoel je een binnen,- of een buitenvolière? De laatste lijkt me moeilijk te verwarmen, misschien nog met wat donkerstralers.

Hans.

sterkeroy
29-12-2009, 19:27
Ik bedoel in binnenvoliere of een 'hok' met broedkooien

goulds75
29-12-2009, 19:31
Hoi Roy

Ik gebruik zo een kacheltje in mijn schuur waar mijn vogels nu overwinteren.Kijk foto
http://www.topsannie.nl/Modules/DivImg/3422.gif
Hij vreet stroom :huh maar goed het is nu koud buiten en ik heb in oktober nog vogels gekocht dus ze kunnen niet zonder.
De temperatuur hou ik nu boven de 15 graden maar volgend jaar winter ga ik niet boven de 15.

goulds75
29-12-2009, 19:42
het nadeel van deze kachel is de herrie en hij blaast,(stof) wat ik niet fijn vind, ik heb electrische olie gevulde plaat staan en de stroom die deze gebruikt valt wel mee , ik hou de temp op een gr of 5.

Barend

Nee hoor die van mijn zoemt een beetje maar geen echte herrie hoor.Hij blaast wel idd maar ik hoe mijn hok schoon en weinig last van stof.En tot nu toe gaat het prima.

ThomasD
29-12-2009, 20:51
ik heb zelf ook zo'n elektrisch ding zorgt ervoor dat
men binnenhok op een graad of 5 houdt

dat het stroom vreet is wel een feit maar dat
kun je verminderen door je hok goed te isoleren

HenkvdMeer
29-12-2009, 21:45
Ik gebruik een electrische, oliegevulde radiator met termostaat.
De temperatuur is tussen de 12 en 15 graden, dit omdat ik nu ook aan het kweken ben.

Henk

girlits
29-12-2009, 22:26
In mijn binnenhok een vorstbeschermer en buiten dubbel gaas:D
groeten eddie

sterkeroy
30-12-2009, 15:04
Bedankt voor jullie reacties.

Jammer genoeg vreet zo kacheltje zoveel stroom :S

Een vorstbeschermer zoals http://www.speurders.nl/overzicht/woninginrichting/diversen-en-overige/bestron-vorstbeschermer-44374133.html dit zou ook wel veel stroom vreten denken jullie niet?

gr roy

sterkeroy
30-12-2009, 15:32
Bedankt voor je reactie,

Weet iemand hier een formule voor? Ik zou niet weten wat dat zou moeten zijn.

mvg Roy

AntonW
30-12-2009, 15:43
450W x 24uur = 10,8 kWh. (1 kWh kost ongeveer 18-20 cent)

Alleen brand die kachel niet 24 uur per dag. Die dingen branden 10 minuten ofzo en gaan dan weer uit. Daarnaast is het nog zo dat die 450 watt is bij voluit verwarmen. Bij mij staat hij in de laagste stand waardoor het verbruik best wel meevalt.

sterkeroy
30-12-2009, 18:27
Bedankt voor je reactie,

Met behulp van die formule was het een stuk makkelijker om uit te rekenen.

gr Roy

Hans de Vries
30-12-2009, 18:35
Ik verkeer in een luxe-situatie........ :o Mijn kweekruimte is CV-verwarmd.
Overdag ongeveer 16-17 graden, 's nachts 12 graden. In deze kweekruimte is een afgeschut stukje waar in de vogels uit de buitenvolière voer. Slapen doen de meeste vogels buiten, alleen enkele tropen slapen binnen. Water wordt ook binnen verstrekt. Wel doe ik er wat honing (sti-ho-dru) door voor wat extra energie. Water voor de kwartels geef ik in en flesje en ververs ik meerdere malen per dag. Overigens, ik heb vandaag een kistje gemaakt waar de kwartels de nacht in kunnen doorbrengen. Simpel kistje van ong. 20x 20x30 cm. Wel dikke houten bodem in gemaakt. Inloopgat gemaakt, handvol gehakt stro erin en klaar is Kees. En het leuke is dat het vanavond direkt in gebruik is genomen. Chinezen en Harlekijnen knus in een hok....

Hans.

sterkeroy
30-12-2009, 19:43
Dat is helemaal mooi als je cv hebt!

Maar ik heb eigenlijk nog een vraagje over infrarood licht. Merken de vogels dat licht eigenlijk?

mvg Roy

Hans de Vries
30-12-2009, 20:26
Ik weet wel dat infrarode stralen niet zichtbaar zijn voor het menselijk oog, maar hoe het met vogels zit weet ik niet. Wil je dan infrarood gaan verwarmen? Lijkt me moeilijk te doseren.

Hans.

Animal
30-12-2009, 21:06
Dat is helemaal mooi als je cv hebt!

Maar ik heb eigenlijk nog een vraagje over infrarood licht. Merken de vogels dat licht eigenlijk?

mvg Roy

Zulke lampen geven warmte op een bepaalde plaats ,maar zijn ongeschikt om een grotere ruimte te verwarmen ,en ze zijn veel duurder in stroom verbruik dan ander soort verwarming.

sterkeroy
30-12-2009, 21:13
ze zijn veel duurder in stroom verbruik dan ander soort verwarming.

Deze lampen zijn 150 watt, Als je dan kijkt naar een verwarming of een vorstbeschermer. Deze zijn 400 tot 800 watt. Of moet je dit anders bekijken?

gr roy

Animal
30-12-2009, 21:52
Dat moet je zeker anders bekijken .
Een vorstbeschermer van 500 watt gebruikt dan wel meer stroom als hij aan staat ,maar geeft dan ook veel meer warmte ,,en die dingen hebben ook een regelbare thermostaat ,dus het ding slaat af als het warm genoeg is ,en dan gebruikt hij niks meer ,,daalt de themperatuur weer te ver ,dan slaat hij weer aan.

sterkeroy
30-12-2009, 22:06
Bedankt voor je reactie,

Ik zit eigenlijk een beetje te reken. als ik een lamp heb van 150 watt. Is de formule 150x24 uur,

maar wat zou ik dan voor zo vorstbeschermer moeten reken? Het is nu aardig koud dus zou die wel vaak aan staan?

Gr Roy

ThomasD
30-12-2009, 22:16
hier bij mij is men hok wel een beetje geisoleerd

en heb het vanmiddag ook effe uitgetest
buiten was de temperatuur -4°
in men hok was het 5 graden en de verwarming sloeg af
heb ik effe 30 min. de deur wagewijdt open laten staan en de temperatuur werd in het hok na 30min. 3°
verwarming sloeg weer aan en deur ook dicht gedaan na 10 min. nog eens gaan kijken en de temperatuur was weer op 5° en de verwarming was afgeslaan

men verwarmertje is eentje van 450watt dus hij slaat geregeld aan voor een 10tal minuten om dan weer voor een paar uur af te slaan

sterkeroy
30-12-2009, 22:20
hier bij mij is men hok wel een beetje geisoleerd

en heb het vanmiddag ook effe uitgetest
buiten was de temperatuur -4°
in men hok was het 5 graden en de verwarming sloeg af
heb ik effe 30 min. de deur wagewijdt open laten staan en de temperatuur werd in het hok na 30min. 3°
verwarming sloeg weer aan en deur ook dicht gedaan na 10 min. nog eens gaan kijken en de temperatuur was weer op 5° en de verwarming was afgeslaan

men verwarmertje is eentje van 450watt dus hij slaat geregeld aan voor een 10tal minuten om dan weer voor een paar uur af te slaan

Dus eigenlijk valt het wel mee hoe snel die afkoelt. En hoe zit het bij jou met de elektra rekening? Is die veel omhoog gaan na het aanschaffen van de vorstbeschermer?

gr roy

ThomasD
30-12-2009, 22:46
Dus eigenlijk valt het wel mee hoe snel die afkoelt. En hoe zit het bij jou met de elektra rekening? Is die veel omhoog gaan na het aanschaffen van de vorstbeschermer?

gr roy

veel omhoog dat niet nee
aangezien ik het verwarmertje enkel gebruik wanneer het vriest
zo'n 25dagen hier maximum

sterkeroy
30-12-2009, 22:55
Bedankt voor je reacties, dat was ik eigenlijk ook van plan als de vorst straks is afgelopen dan gaat tie weer weg

Hebben mischien nog meer mensen ervaring met zo vorstbeschermer?

Gr Roy

girlits
31-12-2009, 00:12
Heb al ruim 20 jaar dezelfde.Staat altyd aan op de vorststand<zomer/winter> en ik doe hem nooit uit en al helemaal niet weg na de vorst want dan moet ik iedere keer weer een nieuwe kopen en deze is toch al betaald.Als de temperatuur onder de vijf graden komt springt hij pas aan,mijn hok 10 kuub is goed geisoleerd en overdag staat de zon er op dus achter glas is het zo warm.Als het deze periode €1,00 per dag kost is dat minder dan dat mijn drinkflesjes kosten als ze allemaal kapot vriezen.Als de hobby wat stroom betrefd niks mag kosten moet je pinguins nemen :cool: betaal je je scheel aan vis:D
groeten eddie

sterkeroy
31-12-2009, 12:40
Bedankt voor al jullie reacties,

Ik heb vanochtend een vorstbeschermer gehaalt.

Gr Roy

Antoni Hopmann
31-12-2009, 16:06
Ik gebruik een electrische, oliegevulde radiator met termostaat.
De temperatuur is tussen de 12 en 15 graden, dit omdat ik nu ook aan het kweken ben.

Henk

Als je niet de luxe hebt van Hans de Vries : Centrale Verwarming,dan is er m.i. maar 1 oplossing: zoals hierboven vermeld door Henk.
Je hebt ze zelfs in mini - uitvoering ter grootte van een attache-koffer.

Natuurlijk heb ik ook zo'n oliegevulde radiator met thermostaat.

gebbinkjes
31-12-2009, 17:47
hallo,
als je een olie gevulde kachel met thermostaat hebt dan moet je er een gradenthermostaat stopkontakt bij kopen dan verdoe je veel minder energie
want een standen thermostaat houd de olie op de temperatuur wat bij die stand hoort heb je zo'n gradenstopcontakt dan slaat hij af op de ingestelde temperatuur,is mijn ervaring uit het verleden tegenwoordig heb ik een gevelkachel en dat bevalt prima.
m.vr.gr. Harry

sterkeroy
31-12-2009, 18:39
hallo,
als je een olie gevulde kachel met thermostaat hebt dan moet je er een gradenthermostaat stopkontakt bij kopen dan verdoe je veel minder energie
want een standen thermostaat houd de olie op de temperatuur wat bij die stand hoort heb je zo'n gradenstopcontakt dan slaat hij af op de ingestelde temperatuur,is mijn ervaring uit het verleden tegenwoordig heb ik een gevelkachel en dat bevalt prima.
m.vr.gr. Harry

Hallo harry,

Jah ik vond het ook zo raar ik heb nu wel dat kacheltje, maar hij gaat niet uit hij blijft constant branden. Maar als ik nu dan zo graden stopcontact zou kopen moet die zeker wel zeker in dezelfde ruimte zitten?

Want nu heb ik namelijk de stekker naar de schuur getrokken.

Gr Roy

HenkvdMeer
31-12-2009, 19:12
Nou ,ik weet niet hoe je dit moet zien ,maar de termostaat van de kachel doet het zelfde als de termostaat van de stopcontact-termostaat, namelijk de olie op temperatuur houden anders word het toch niet warm ,en ze slaan alle twee af als je hem afgesteld heb, ik denk dat je er hier even naast zit met je gedachten??

Barend

Nee hoor , hij zit er niet naast.
De termostaat van de kachel werk niet zoals een normale termostaat, deze heeft standen, en moet je gokken welke stand er bij jou hok past.
Wordt het kouder , moet je hem ook hoger zetten.
Met een stopcontact termometer draai je je kachel voluit en stel de temperatuur van de stopcontact temo is op de graden die je wilt, bv 15 graden blijft 15 graden.

Henk

girlits
31-12-2009, 21:06
Op een oliegevulde radiator zit een ruimtethermostaat die de temperatuur in de buurt van de kachel meet de kachel blijft branden tot de temperatuur is bereikt als je een nieuwe kachel koopt zit er een boekje bij waar in staat welke temperatuur bij welke stand hoort,net als een thermostaatkraan op je cv .Om de olie niet te warm laten worden zit er in de radiator een maximaalthermostaat.Een extra thermostaat op het aansluitsnoer is niet nodig omdat de kachel wel doet wat hij moet doen.
groeten eddie

casehulsebosch
31-12-2009, 21:36
Kan altijd hier komen wonen. Geen vorst. sneeuw alleen in de bergen, ijs alleen in een wafeltje, Het groooooote nadeel is helaas dat er veel minder keuze is in vogels. Groet Kees, Tauranga Nieuw Zeeland

Antoni Hopmann
31-12-2009, 23:19
Kan altijd hier komen wonen. Geen vorst. sneeuw alleen in de bergen, ijs alleen in een wafeltje, Het groooooote nadeel is helaas dat er veel minder keuze is in vogels. Groet Kees, Tauranga Nieuw Zeeland

Nee,nee. Mss leuk voor vakantie. Het wisselend klimaat hier zon,regen,sneeuw
hagel ,vorst. Het hoort erbij.

Rudmer
01-01-2009, 11:44

Maar ik bind zo de schaatsen onder!!! Dat zou ik voor geen goud willen missen!!!

Ik heb ook een oliekacheltje in het hok staan. knop op +/- een kwart open en hij verwarmt het hok tot 5 graden. In het geïsoleerde kreng (= het hok) vroor het toch 2 graad :huh

gebbinkjes
01-01-2009, 16:36
Nee hoor , hij zit er niet naast.
De termostaat van de kachel werk niet zoals een normale termostaat, deze heeft standen, en moet je gokken welke stand er bij jou hok past.
Wordt het kouder , moet je hem ook hoger zetten.
Met een stopcontact termometer draai je je kachel voluit en stel de temperatuur van de stopcontact temo is op de graden die je wilt, bv 15 graden blijft 15 graden.

kijk broto heeft het begrepen,als je de olie radiator op 2 zet dan verwarmt hij tot hij de olietemp bereikt die bij stand hoort ,heb je zo.n graden stopkontakt dan moet je de kachel op de hoogste stand zetten en stel de graden thermostaat af op bv 8 graden dan slaat hij af bij 8 graden of de olie nu warm is of koud.Ik kwam hier achter doordat ik de kachel in de lente niet had uitgezet en de zon in mijn vogelverblijf scheen en het 20 graden was en de kachel volop verwarmde die stekkerthermostaat gekocht en hij heef tde hele tijd niet gebrand tot het weer koud werd in de herfst.

m.vr.gr. Harry

sterkeroy
01-01-2009, 18:32
Nou je mag het van mij winnen ,maar je spreekt een beetje wartaal.

Gr Barend

Ik snap hem wel. Hij heeft gelijk. Hij staat nu steeds volopt te branden.
Dus ik ga morgen maar eens zo stekkertje halen.

gr roy

Barend
01-01-2009, 18:35
dan moet je je kachel eens nakijken, of die wel in orde is,de mijne slaat bijna niet aan???
maar het zal wel.
heb je de termostaat al hoger en lager gedraaid en gebeurt er dan wat??

Barend

sterkeroy
01-01-2009, 18:59
Hallo barend,

Als ik de kachel lager draait word die minder heet. En blijft die zo.

Als ik de kachel hoger draait word die heel heet, En blijft die zo.

Overdag moet ik de kachel minder warm zetten, omdat het dan minder koud is. 's avonds moet ik hem dan weer hoger zetten, omdat het dan kouder is.

Dus ik ga denk ik maar zo stekkertje halen. Dat lijkt me de beste oplossing anders moet ik steeds gaan draaien.

Mvg Roy

sterkeroy
01-01-2009, 19:17
Dat stond wel op de verpakking.

'Regelbare thermostaat'

Maar ik denk dat ze daarmee de draaiknop van het warm en koud bedoelen.

Gr Roy

sterkeroy
01-01-2009, 19:36
Jah dat klopt ja,

Als ik hem heel hoog zet begint er een lampje te branden dat tie aan gaat,
Als die dan nog niet op tempratuur is en ik zet hem weel lager dan gaat het lampje uit. ( net een frituurpan eigenlijk :P )

Gr Roy

sterkeroy
01-01-2009, 22:56
Jah dat klopt dan zakt tie af tot die grade, Maar als het buiter kouder word dan moet de tempratuur hoger, maar dat moet je handmatig doen.

Gr Roy

girlits
02-01-2009, 01:59
Op de meeste oliekachels zit ook een vorststand dat is het laagste wat je in kunt stellen. Dit betekend bij dit weer dat je hem eigenlijk niet zo laag kan zetten dat hij afslaat dus je denkt al gauw dat hij niet werkt omdat in onverwarmde ruimte,s de temperatuur lager is dan de vorststand waarbij de kachel aanspringt als het kouder dan 5 graden boven nul is, er zit echt wel een thermostaat op .
groeten eddie

sterkeroy
06-01-2009, 15:08
Hallo,

Ik ben op zoek gegaan naar zo stopcontact termostaat. Ben in een aantal winkels geweest maar nergens verkopen ze zoiets:confused:

Weet iemand mischien een internet site waar ze te koop zijn of iets dergelijks?

Groet Roy

J-T
06-01-2009, 15:38
Hallo,

Ik ben op zoek gegaan naar zo stopcontact termostaat. Ben in een aantal winkels geweest maar nergens verkopen ze zoiets:confused:

Weet iemand mischien een internet site waar ze te koop zijn of iets dergelijks?

Groet Roy

Ga naar www.conrad.nl
en voer als bestelnummer 615910-89 in.

Werkt prima!
Let wel op waar je je sensor van de thermostaat hangt.
Zelf heb ik die op ooghoogte hangen en ingesteld op: aan bij 11 graden en uit bij 12,5. Dit is dus de temperatuur op 1,90 m.
Op 2,70 m. is de temperatuur meestal rond de 13-14 graden, op 0,8 m. zo rond de 8-9 graden en laag bij de grond (onder de verwarming) zo'n 5-6 graden.

Vandaar dat ik ook vaak vraagtekens zet bij iemand die het op bijvoorbeeld 5 graden houdt. Op welke hoogte is dit dan? als dit laag bij de grond is dan is de temperatuur bovenin als snel boven de 10 graden