Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Paring grasparkieten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Paring grasparkieten

    hoe gaat de paring in zijn werk bij grasparkieten en heeft iemand hier een foto'tje van?

    xxx

  • #2
    hey, nou ik moet juist foto's hebben om in een verslag toe te voegen, en een precieze beschrijving, maar die kan ikzelf dus moeilijk geven aangezien ik niet ervaren er in ben. misschien heb je toch wat foto's? op internet is er echt weinig over te vinden, wat ik ook niet gedacht had. er zijn vooral geen foto's!

    xxx

    Opmerking


    • #3
      Foto

      Nou Winterkoning ik vind dat je al aardig je best gedaan had, want het valt nog niet mee geloof ik. Deze heb ik ook van internet.

      Vriendelijke groeten,
      Henk3.

      Mijn website:

      Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

      Opmerking


      • #4
        Dat is echt een hele mooie foto!

        .. maar het ziet er niet "lief" uit

        Opmerking


        • #5
          Misschien heb je hier iets aan:




          Anders even zoeken met www.google.com.au en dan alleen paginas uit australie.


          Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
          kiek,kiek een kachel op den diek!
          ier stean der nie vee kachels mi op dun diek, die stean noe oal binnuh

          Opmerking


          • #6
            Hier heb je um in direkt beeld

            Mooi gevonden J-T.



            Puur natuur.
            Vriendelijke groeten,
            Henk3.

            Mijn website:

            Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

            Opmerking


            • #7
              haha.. ik leer ook een boel over kachels.

              Maar allemaal heel erg bedankt! ik zal nog wel met veel meer vragen komen hoor !!

              xxx

              Opmerking


              • #8
                nog een vaagje!

                Ah! nog een vraagje, wat is er heel belangrijk i.v.m. hygiene tijdens het broeden? waarom is dit zo belangrijk? ik hou alles altijd schoon en netjes, maar kunnen ze er ook bepaalde ziektes van krijgen, zeker tijdens het broeden? en nog iets wat ik me afvroeg, hoe ademen ze? in het ei?

                xx

                Opmerking


                • #9
                  Zuurstof kan gewoon door de eischaal heen (en CO2 weer naar buiten)

                  Broeden kost gewoon veel energie voor de vogel en daarom is het belangrijk ervoor te zorgen dat ze niet ziek wordt. Ik weet niet of er bepaalde ziektes zijn die vaker voorkomen bij broedende vogels (legnood noem je niet echt een ziekte volgens mij?)

                  Ik weet niet of je ook iets over de fysiologie van de vogel tijdens het broeden wilt weten, maar dat vind ik zelf wel heel interessant. Als een vogel ziek wordt, of het koud heeft, of honger heeft, etc. dan stijgt de concentratie van corticosterone (het belangrijkste stresshormoon bij vogels) in het bloed. Als dat boven een bepaalde drempel komt (te hoge concentratie stresshormoon) dan zal de vogel zijn nest verlaten. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, daarom is het belangrijk om een broedende vogel veel met rust te laten. De natuur zelf zorgt er ook voor dat dat minder snel gebeurd, door tijdens het broeden de concentratie van corticosterone te onderdrukken. Corticosterone zelf heeft ook invloed op het immuunsysteem; bij te hoge stresshormoon niveaus wordt het immuunsysteem onderdrukt en kan de vogel dus sneller ziek worden. Nu lijkt het misschien alsof stresshormoon alleen maar slecht is, maar de functie is om het lichaam van de vogel in actie te brengen zodat de vogel sneller weg kan vliegen (bij gevaar bijvoorbeeld) of op zoek gaat naar eten (bij honger). In normale situaties is dat dus wel goed, maar tijdens het broeden is het beter als de vogel rustig blijft zitten (tenzij de honger of het gevaar TE groot wordt natuurlijk, dan moet de vogel het nest verlaten om zijn eigen leven te kunnen redden).

                  Prolactine is een ander hormoon, dat juist in hogere concentraties voorkomt bij broedende vogels. Het stimuleert ouderlijk gedrag (broeden, jongen voeren, etc.)

                  Opmerking


                  • #10
                    Vraagke

                    Hallo Tori,

                    Ik heb een vraagje voor jouw omdat je ervaring hebt met biologie
                    dacht ik mischien weet jij dat wel.
                    Wat gebeurt er fysiologisch gezien met een vogel die op de kou zit en daaraan sterft.
                    Ik had laatst een kapitale fout gemaakt met een koppel vogels die niet merr te vervangen zijn ze kwamen van buiten en zaten de eerste nacht op een verkeerde plek uit de beschutting in mn voliere de een viel sochtends dood naar beneden de ander had ik gelijk warm gezet volgende dag ook dood heel erg... nou daarom ben ik benieuwd wat er dan gebeurt met een vogel?
                    groeten uit apeldoorn

                    Opmerking


                    • #11
                      Hoi Pascal,

                      Dat vind ik wel een moeilijke vraag hoor. Ik denk dat als een vogel geleidelijk aan de kou went, zijn metabolisme genoeg tijd heeft om over te stappen op meer energie naar het verwarmen van het lichaam (een vogel heeft normaal een lichaamstemperatuur van ongeveer 41 graden celcius). Misschien dat de vogel ook meer gaat eten of energie uit zijn vetreserves moet gaan halen om warm te blijven. Als een vogel van een warme omgeving ineens in een koude omgeving komt, kan ik me voorstellen dat het lichaam misschien niet genoeg tijd heeft om die verandering in metabolisme te maken. Hierdoor blijft er dan misschien te weinig energie over voor andere belangrijke processen in het lichaam.. of het lichaam kan niet op de juiste temperatuur gehouden worden. Allerlei enzymen in het lichaam werken het beste bij een bepaalde temperatuur; als het lichaam te koud wordt kunnen ze hun werk dus niet meer zo goed doen en dan gaan er dingen mis.
                      Wat er dan precies de oorzaak van de dood is, weet ik niet. Ik doe ook geen medische biologie he

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Tori no Hime
                        Zuurstof kan gewoon door de eischaal heen (en CO2 weer naar buiten)

                        Broeden kost gewoon veel energie voor de vogel en daarom is het belangrijk ervoor te zorgen dat ze niet ziek wordt. Ik weet niet of er bepaalde ziektes zijn die vaker voorkomen bij broedende vogels (legnood noem je niet echt een ziekte volgens mij?)

                        Ik weet niet of je ook iets over de fysiologie van de vogel tijdens het broeden wilt weten, maar dat vind ik zelf wel heel interessant. Als een vogel ziek wordt, of het koud heeft, of honger heeft, etc. dan stijgt de concentratie van corticosterone (het belangrijkste stresshormoon bij vogels) in het bloed. Als dat boven een bepaalde drempel komt (te hoge concentratie stresshormoon) dan zal de vogel zijn nest verlaten. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, daarom is het belangrijk om een broedende vogel veel met rust te laten. De natuur zelf zorgt er ook voor dat dat minder snel gebeurd, door tijdens het broeden de concentratie van corticosterone te onderdrukken. Corticosterone zelf heeft ook invloed op het immuunsysteem; bij te hoge stresshormoon niveaus wordt het immuunsysteem onderdrukt en kan de vogel dus sneller ziek worden. Nu lijkt het misschien alsof stresshormoon alleen maar slecht is, maar de functie is om het lichaam van de vogel in actie te brengen zodat de vogel sneller weg kan vliegen (bij gevaar bijvoorbeeld) of op zoek gaat naar eten (bij honger). In normale situaties is dat dus wel goed, maar tijdens het broeden is het beter als de vogel rustig blijft zitten (tenzij de honger of het gevaar TE groot wordt natuurlijk, dan moet de vogel het nest verlaten om zijn eigen leven te kunnen redden).

                        Prolactine is een ander hormoon, dat juist in hogere concentraties voorkomt bij broedende vogels. Het stimuleert ouderlijk gedrag (broeden, jongen voeren, etc.)
                        ik kweek ook met grasparkieten allij ben net begonnen maar hoe kan je zien hoe de vogel klaar is om te kweken en heb je ook mannetjes waar dat de neusdop niet helemaal blauw is

                        Opmerking


                        • #13
                          Bij de meeste kleurslagen hebben de mannetjes een blauwe neusdop, maar hier zijn ook uitzonderingen op nl.

                          Bij de kleurslagen fallow, albino/lutino/lacewing en de deensbonte hebben de mannetjes een roze neusdop.

                          Vaak zie je ook bij dominant bonte mannetjes die split zijn voor deensbont een halve blauwe/halve roze neusdop.
                          Meer weten over de kleurslag Texas clearbody:

                          http://clearbody-grasparkieten.webnode.nl/

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door schulpen
                            Bij de meeste kleurslagen hebben de mannetjes een blauwe neusdop, maar hier zijn ook uitzonderingen op nl.

                            Bij de kleurslagen fallow, albino/lutino/lacewing en de deensbonte hebben de mannetjes een roze neusdop.

                            Vaak zie je ook bij dominant bonte mannetjes die split zijn voor deensbont een halve blauwe/halve roze neusdop.
                            de neusdop is vonboven wat blauw en de rest bruin is et dan een mannetje en is et nu al de tijd om te kweken en hoe kan je zien wnn ze er klaar voor zijn

                            Opmerking


                            • #15
                              Dat is zo moeilijk te zeggen
                              Een foto van de betreffende vogel zou meer duidelijkheid kunnen geven.

                              Het zou een popje kunnen zijn wat nog niet helemaal broedrijp is. Als het toch een mannetjes is, dan is het bruin verkleuren van de neusdop meestal een teken dat de man niet meer vruchtbaar is.
                              Meer weten over de kleurslag Texas clearbody:

                              http://clearbody-grasparkieten.webnode.nl/

                              Opmerking

                              Working...
                              X