Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zijn de eitjes bevrucht? ik weet het niet!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Zijn de eitjes bevrucht? ik weet het niet!!

    Hallo!

    mijn grasparkietje heeft haar eerste nestje gelegd, en heeft nu 6 eitjes, en de eerste gelegd op de 28e. nu heb ik net gekeken, en de eitjes tegen een fel licht gehouden, gewoon een fel spotje, dus geel achtig licht. En ik zag ongeveer dat op het plaatje haha. ik zal het even toelichten.

    bij sommige eitjes zag ik niet echt duidelijk, alleen wel dat er geen 1 doorzichtig was. bij sommige zag ik die twee luchtkamertjes aan de rechter en linker kand, en zag een soort van belletjes, en een vage gele vlek in het midden, maar niet heel duidelijk en ook geen adertjes enzo. ook zat er bij 1 de vlek meer naar de rechterkant. dus nu weet ik het niet meer, mensen hier ervaring mee?

    xxx
    Bijgevoegde Bestanden

  • #2
    Op 28-11 het eerste ei, dat houdt in dat de pop op 2 december is gaan broeden en dat ze dus vandaag 9 dagen zit. Zouden de eitjes bevrucht zijn dan moeten nu normaliter bij de eitjes die het laatst gelegd zijn fijne rode adertjes te zien zijn. De oudste eitjes zijn dan niet meer doorzichtig.
    Kijk na een paar dagen nog eens.

    Hans.
    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

    Opmerking


    • #3
      Ik zouw niet kijken ,,des te groter is de verassing ,als je over 2 weken vollop gepiep hoort.

      Opmerking


      • #4
        Je hebt echt een hele sterke lamp nodig om eieren goed te kunnen schouwen. Ik heb duiven-eieren na 3 dagen in de broedmachine geschouwd en als ze bevrucht waren kon je bloedvaten en vaak zelfs een kloppend hartje zien. (maar die duiveneieren zijn natuurlijk wel wat groter dan een parkieteneitje )

        Maar ik zou de eieren gewoon laten liggen en afwachten. Als ze niet bevrucht zijn, merkt het popje dat meestal al wel en laat ze in de steek. Zo niet, dan kun je ze wegnemen als de broedtijd voorbij is. En eventueel kun je ze dan zelf nog even open maken; als er bloed in zit waren de eieren wel bevrucht maar is het embryo afgestorven; zit er helemaal geen bloed in, dan was het waarschijnlijk onbevrucht.

        Opmerking


        • #5
          Je kan even kijken bij het forum hoe doen jullie het en dan bij eieren schouwen daar staan foto,s bij.
          groeten eddie

          Opmerking


          • #6
            Of,

            je klikt even deze link aan: http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=2621
            Vriendelijke groeten,
            Henk3.

            Mijn website:

            Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

            Opmerking


            • #7
              Ik zat net te denken.. heb ik hier niet een keer een paar fotootjes van neergezet, maar henk heeft ze al gevonden

              Zelf schouwen wij ook altijd. Het schouwen geeft geen garantie, aangezien er ook genoeg in de dop nog kan gebeuren, maar het geeft altijd wel even een indicatie wat je te wachten staat.
              Mijn Site

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Rudmer
                Ik zat net te denken.. heb ik hier niet een keer een paar fotootjes van neergezet, maar henk heeft ze al gevonden

                Zelf schouwen wij ook altijd. Het schouwen geeft geen garantie, aangezien er ook genoeg in de dop nog kan gebeuren, maar het geeft altijd wel even een indicatie wat je te wachten staat.
                Ben het met je eens Rudmer, kom je ook niet voor een 'verassing' te staan, is zo stoffig.....
                Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                Opmerking


                • #9
                  gewoon ff kijken of adertjes door loopt maar laats gelegde kun ej dta niet te gelijk zien met de andren dus
                  dta is beste manier en dna kun je betse weten wnat die lucht kamer en dat geel zie je ooit wel niet dus als je aadertjes ziet lopen is geod

                  Opmerking


                  • #10
                    Hallo Jody,

                    Ik kweek al ongeveer 20 jaar grasparkieten en ik schouw de eitjes eigenlijk bijna nooit met een lampje. Omdat hoe minder je de eieren aanraakt hoe beter het voor de eieren is.

                    Als de eitjes bevrucht zijn dan begint meestal bij het leggen van het 4de ei het eerste gelegde ei te verkleuren naar donkerwit.
                    Dit is met het blote oog goed zichtbaar. Verkleurt een ei in een later stadium naar een soort grauwwit dan is het jong afgestorven. Ook als een ei van zichzelf recht op gaat staan is een ei afgestorven of ingedroogd.

                    Het verschil tussen donkerwit en het grauwwit is (als je een paar nestjes hebt gezien) meestal goed herkenbaar. Bij twijfel laat ik ze liggen of ik hou ze bij een TL-lamp. Het afgestorven ei laat dan weer een grauw kleur zien of een vergrote luchtkamer.

                    Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

                    Laurent
                    Meer weten over de kleurslag Texas clearbody:

                    http://clearbody-grasparkieten.webnode.nl/

                    Opmerking


                    • #11
                      hey dank jullie wel allemaal, ze zijn allemaal gewoon melk wit, en ze broed nog steeds heel fanatiek door, ik laat haar nu maar een poosje doen, en zie dan wel, al ben ik erg nieuwsgierig wel heeft ze twee dagen geleden er een ei uitgegooit, hier stond ik wel van te kijken.. ik wist dat ze er een ei bij had zitten met een barstje, maar die heeft ze er nu uit gegooit, gebeurt dit vaker?

                      xxx

                      Opmerking


                      • #12
                        en kan iemand mij ook vertellen hoe de paring van twee grasparkieten gaat? en heeft iemand daar misschien een foto van..?

                        xxx

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Dj0w
                          wel heeft ze twee dagen geleden er een ei uitgegooit, hier stond ik wel van te kijken.. ik wist dat ze er een ei bij had zitten met een barstje, maar die heeft ze er nu uit gegooit, gebeurt dit vaker?
                          Ja hoor, daar hoef je je geen zorgen om te maken. Soms eten ze het ei ook op. Ze heeft waarschijnlijk zelf dat barstje ook opgemerkt en geweten dat dat ei niet meer uit zou komen en daarom weggegooid

                          Ik heb zelf alleen een foto van een "paring" (poging tot ) van 2 forpus mannetjes, maar daar heb je niks aan denk ik?

                          Tijdens de paring wrijven de vogels hun cloaca's tegen elkaar aan, het mannetje geeft sperma af wat in het lichaam van het vrouwtje nog even bewaard wordt (in 'utero-vaginal sperm-storage tubules', weet niet of daar een normaal nederlands woord voor is) totdat er een eicel geovuleerd wordt, dat wordt dan vrijwel meteen bevrucht (binnen 30 minuten).
                          Ik heb wel een mooi plaatje uit een verslag; maar dat gaat meer over de productie van het ei. De uren/dagen zijn aangepast voor de duif. Ik voeg hem toch even toe, misschien heb je er nog wat aan.
                          Bijgevoegde Bestanden

                          Opmerking


                          • #14
                            hey, heel erg bedankt, nee het moeten wel grasparkieten zijn, daar gaat mijn verslag over iig heel erg bedankt!!

                            Opmerking

                            Working...
                            X