PDA

Bekijk Volledige Versie : Mijn eerste nestje! Gaat het allemaal goed?!

Dj0w
08-12-2008, 18:29
Hallo allemaal!

Ik heb een paar vraagjes, mijn grasparkietjes hebben hun eerste nestje! ze heeft gistere haar laatste eitje gelegt, dit zijn er nu 6! ik heb een binnen voiliere, in ieder geval, een aparte kamer waar zij los vliegen. nu heb ik het licht 's avonds aan, zo'n 12 uur, maar ik begreep dat dat te kort was? of kan 12 uur wel? alles gaat nogsteeds heel goed, ze zit bijna alleen maar te broeden, en ik kijk zo af en toe even zodat ze er aan kan wennen, het mannetje zit vaak voor het nestkastje, en niemand anders mag erbij komen van de vogels, die worden meteen aangevallen. ook denk ik dat ze allemaal bevrucht zijn, omdat ze als ik ze tegen het licht hou, melk wit zijn. niet doorschijnend. maar ik laat ze liever met rust.

heeft er iemand nog tips, of doe ik het allemaal nog goed?

XxX

Tori no Hime
08-12-2008, 21:43
Spannend!! :D

Ik zou het licht nu niet meer gaan veranderen, dan raken ze uit het ritme dat ze nu gewend zijn. Het is goed om ze lekker met rust te laten. Klinkt wel alsof het mannetje goed voor zijn vrouwtje zorgt!

Geef je ze al eivoer? Dat kun je het beste al geven als de jongen nog niet geboren zijn, want dan kunnen de ouders vast aan dat voer wennen. En bovendien is het eivoer voor de oudervogels zelf ook goed ;)

Grasparkietjes kweken best gemakkelijk, je hoeft er weinig speciaals voor te doen, ze redden zichzelf meestal wel goed.

Na ongeveer 18 dagen kan het eerste jong uitkomen. Dat hoor je meestal al wel piepen. Er zit meestal best veel verschil tussen het grootste en kleinste jong, omdat het popje vrijwel meteen begint met broeden op de eerst gelegde eieren.

Dj0w
09-12-2008, 15:17
Spannend!! :D

Ik zou het licht nu niet meer gaan veranderen, dan raken ze uit het ritme dat ze nu gewend zijn. Het is goed om ze lekker met rust te laten. Klinkt wel alsof het mannetje goed voor zijn vrouwtje zorgt!

Geef je ze al eivoer? Dat kun je het beste al geven als de jongen nog niet geboren zijn, want dan kunnen de ouders vast aan dat voer wennen. En bovendien is het eivoer voor de oudervogels zelf ook goed ;)

Grasparkietjes kweken best gemakkelijk, je hoeft er weinig speciaals voor te doen, ze redden zichzelf meestal wel goed.

Na ongeveer 18 dagen kan het eerste jong uitkomen. Dat hoor je meestal al wel piepen. Er zit meestal best veel verschil tussen het grootste en kleinste jong, omdat het popje vrijwel meteen begint met broeden op de eerst gelegde eieren.

hey! ja ik gaf mijn grasparkieten altijd al eivoer, en doe het altijd ook al tussen het gewone voer! ja het mannetje is er druk mee bezig, alleen zijn ze nooit echt lief tegen elkaar, ze kroelen nooit, ook omdat mijn popje erg tam is en liever bij mensen is dan bij haar mannetje! maar volgens mij gaat het allemaal wel goed.

Tori no Hime
09-12-2008, 16:36
Fijn dat het popje zo tam is! Dan vindt ze het waarschijnlijk ook minder erg als je nestcontrole doet. Ik zou de jongen in het begin nog zoveel mogelijk met rust laten, maar als de veertjes door beginnen te komen kun je ze best af en toe even uit het nestblok halen (niet te lang, gewoon een paar minuutjes ofzo) zodat ze alvast aan handen en mensen wennen. Dan worden ze zelf na het uitvliegen ook makkelijker tam ;)

Dj0w
09-12-2008, 21:26
ja inderdaad! een kennis van mij wil er 2 van het nestje, dus die wil ik ook tam hebben. alleen zit ik er wel mee wat ik met de rest moet doen! wil ze niet verkopen, maar wel aan iemand geven die ik ken hihi :) dan weet ik zeker dat het goed komt :)