Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Pop van 2008 komend kweekseizoen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Pop van 2008 komend kweekseizoen?

    Ik ben al een poosje op zoek naar een pop Japanse nachtegaal. Wat er te koop is is of ongeringd en van onbekende leeftijd na sterven man of nakweek 2008. Nu vroeg ik me af of er met nakweek 2008 wel iets te kweken valt komend jaar? Ik zou graag een nestje nachtegalen hebben dus ik zoek een pop die komende lente broedrijp wordt.

    Heeft iemand hier ervaring mee? Een ongeringde oude pop durf ik niet goed te kopen want voor hetzelfde geld is de vogel een heel oude import van 10 jaar of ouder. Nakweek 2007 of 2006 is voorlopig alles ongeringd en dat durf ik niet goed aan want je weet domweg niet of dat waar is en of het geen import betreft waar mensen vanaf willen. Ik hoef geen wildvang vogel want daar kweek je veel moeilijker mee in mijn ogen. Zeker in de opzet die ik voor ogen heb

  • #2
    Hallo Marx !
    Ik zou gewoon even een advertentie op VMP zetten en vragen naar een geringde vogel van 2008. Vraag wanneer de pop geboren is.
    Nuttig kan ook zijn te kijken in de catalogus van de NBvV van de laatste
    Bondstentoonstelling,wie er Nachtegalen kweekt en daarmee contact opnemen.
    Vr.groeten van
    Antoni





    homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
      Hallo Marx !
      Ik zou gewoon even een advertentie op VMP zetten en vragen naar een geringde vogel van 2008. Vraag wanneer de pop geboren is.
      Nuttig kan ook zijn te kijken in de catalogus van de NBvV van de laatste
      Bondstentoonstelling,wie er Nachtegalen kweekt en daarmee contact opnemen.
      Dat heb ik al gedaan. Ik heb ook wel contact met iemand voor een pop maar die is dus geringd 2008. Ik heb ook gekeken naar een pop van onbekende leeftijd maar de poten stonden me niet aan. Ik denk dat die vogel wel 10 jaar + was.
      Ik vraag inderdaad ook wanneer die poppen geboren zijn. April mei is prima, augustus vind ik er jong komend jaar. Maar ik vraag me af of nachtegalen van 1 jaar wel normaal iets groot brengen?

      Opmerking


      • #4
        Hoi Winterkoning, ik heb 1 man weggedaan en ga gewoon een pop kopen. Die mannen waren een paartje en nu roept de man alleen om een nieuwe partner. Dus dan gaat het inzetten beter dan wanneer ik zijn ouder partner vervang op dezelfde dag. Verder wil ik mijn eigen vogel uitkiezen en niet afhankelijk zijn van iemand die wil ruilen, dat is de belangrijkste reden om te verkopen en te kopen dus niet te ruilen. Op MP staan nu een stuk of 5 poppen te koop dus het gaat nog wel. 2008 geringd 150 euro dus het is wel te doen om nu aan een pop te komen gelukkig. Ik wist dat het niet heel makkelijk zou zijn maar ik rij best 200 km voor een goede vogel dus dat is geen probleem.
        Ik ben blij te horen dat een 1 jarige pop prima kan broeden. De man is sowieso ervaren. Ik begrijp de instelling om dan toch een jaar te wachten als het niet meteen lukt dat jaar prima, maar ik kweek maar met 1 a 2 soorten per jaar. Een jaar niet kweken met nachtegalen is voor mij een jaar niet kweken met vogels (hoewel de Mozambiquesijsen sinds vandaag op het nest gaan zitten soms! ) . Als ik een aantal volieres had met kweekvogels zou me dat minder uitmaken dan nu. Ik wil dus dit jaar kweken, in ieder geval alles op alles zetten om dat te laten lukken. De vogels worden in ieder geval tip top verzorgd en alles is aanwezig tot aan de bamboestruiken, buxus, laurier en coniferen (allemaal potentiele nestplaatsen dus) en de rust. Het gaat dus vast wel lukken als het in de vogels zit. Ze hebben nog maanden om een paar te worden. Tot nu toe lukt alles en meer dan je uiterste best is meestal wel genoeg.

        Inderdaad, zouden er jongen het kopje laten hangen na uitvliegen of de ouders gooien de jongen eruit dan breng ik ze absoluut met de hand groot. Daar heb je helemaal gelijk in.

        Opmerking


        • #5
          eigen ervaring

          Ik praat alleen uit die paar eigen ervaringen die ik heb,maar ik kwam bij eerste jaars vogels niet verder dan jongen die men dood liet gaan.

          Persoonlijk vindt ik dat men van de meeste soorten het eerste jaar niet veel moet verwachten;en al wat wel lukt meegenomen is.

          Geduld is een schone zaak

          Groeten Rene

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door molineti
            Ik praat alleen uit die paar eigen ervaringen die ik heb,maar ik kwam bij eerste jaars vogels niet verder dan jongen die men dood liet gaan.

            Persoonlijk vindt ik dat men van de meeste soorten het eerste jaar niet veel moet verwachten;en al wat wel lukt meegenomen is.

            Geduld is een schone zaak

            Groeten Rene
            Ja idd. Rene. Een vogel van 2008 zegt ook niets. Minimaal een jaar moeten
            de vogels toch wel zijn om wat te beginnen. Te jonge vogels geven alleen maar teleurstellingen.
            Vr.groeten van
            Antoni





            homepage:
            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
              yep hebben jullie helmaal gelijk in,maar het is niet onmogelijk met een eerstejaars vogel.

              mvg

              Natuurlijk! Maar wat bedoel je nou eigenlijk met een eerste jaars vogel.
              Als een jong wordt geboren in maart van dit jaar,wordt het geacht volwassen te zijn maart 2009. Dan is de vogel een jaar. Is de vogel 2 maanden later dan schuift dat gewoon op.
              Het gaat er gewoon om verstand te gebruiken en te begrijpen wat het
              grootbrengen van een nest voor de vogels betekent.
              Het zijn allemaal kooivogels en als kweker heb je daarvoor de verantwoording.
              Wat ongebreideld aanklooien met te jonge vogels hoort daar gewoon niet bij.
              Vr.groeten van
              Antoni





              homepage:
              http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

              Opmerking


              • #8

                Opmerking


                • #9
                  Denk niet dat de gemiddelde leeftijd van kleine zangvogels 2 jaar is want dan zou de vogelstand explosief stijgen omdat er dan elk jaar ong. drie keer zoveel vogels bij komen.Volgens mij blijven van een succesvol koppel aan het eind van de rit<volgende broedseizoen> totaal maar ong. twee vogels over en houdt de soort zichzelf in stand.Alleen de grotere vogels kraaien eksters vlaamse gaaien en div roofvogels<sperwer >hebben minder uitval wegens gebrek aan predatoren/jacht deze nemen dus wel zichtbaar toe met gevolg dat de kleinere vogels en weidevogels nog sneller afnemen.
                  groeten eddie

                  Opmerking


                  • #10
                    Hallo Robin !
                    Met vogels van ca.1 jaar is niets mis. Daarover zullen niet velen vallen.
                    Het zijn kooivogels en als je daar serieus mee wilt kweken,dan zal je toch
                    wat verstand mee moeten nemen om daar goed mee bezig te zijn.
                    In de "natuur" worden ook veel nesten verlaten door allerlei oorzaken zoals
                    luizen , weeromslag, eierroof enz.
                    In de kooien/volieres doen we alle moeite om al dat soort zaken buiten te sluiten en waarom.Wel om zo'n gunstig mogelijk klimaat te scheppen voor de vogels. Met volwaardig kweekmateriaal en goede zorgen mogen wij dan
                    normaal gesproken op nageslacht rekenen.
                    Vr.groeten van
                    Antoni





                    homepage:
                    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                    Opmerking


                    • #11
                      Het is alleen zo dat als er van mij een bv.een jonge putter uit het laatste nest<juli/aug.>verkocht wordt en deze vogel komt op de markt waar hij verkocht wordt aan een bastaardkweker die ook nog eens vroeg begint <sommigen beginnen al in januari> deze kweker de schuld wel bij de putter legt als hij geen succes heeft.Als ik in oktober kapoetsensijsjes kweek en deze ring met ringen van dat jaar en iemand wil in mei met deze vogels kweken heeft hij weinig kans omdat het weer aan de vogel ligt en nooit aan de kweker.Denk dat daardoor de praatjes in de wereld komen dat een eenjarige vogel niet goed is.Als een vogel geslachtsrijp is en wij geven wat nodig is doet hij/zij het wel en zo niet ligt het aan de kweker maar dat wil niemand horen.Persoonlijk heb ik liever een overjarige vogel omdat die de gevaarlijkste periode wat uitval betrefd al achter de rug heeft maar zal ook rustig een vogel inzetten van 1 jaar het liefst een combinatie van beide als de vogel <de jonge>er maar aan toe is
                      groeten eddie

                      Opmerking


                      • #12
                        hmm, een eerste jaars vogel? blijft toch onervaren als hij als hij het het eerste jaar niet probeert
                        (bovendien zijn sommigen natuurtalenten )
                        ALs kweker moet je gewoon de omstandigheden juist maken, de rest is aan de vogels en een goede raad is in de vogelwereld verkoop niet beer eer hij geschoten is. M.a.w. bereken niet vooraf hoeveel jongen je al wel niet zou krijgen maar tel je zegeningen achteraf.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door girlits
                          Denk niet dat de gemiddelde leeftijd van kleine zangvogels 2 jaar is want dan zou de vogelstand explosief stijgen omdat er dan elk jaar ong. drie keer zoveel vogels bij komen.Volgens mij blijven van een succesvol koppel aan het eind van de rit<volgende broedseizoen> totaal maar ong. twee vogels over en houdt de soort zichzelf in stand.Alleen de grotere vogels kraaien eksters vlaamse gaaien en div roofvogels<sperwer >hebben minder uitval wegens gebrek aan predatoren/jacht deze nemen dus wel zichtbaar toe met gevolg dat de kleinere vogels en weidevogels nog sneller afnemen.
                          groeten eddie

                          Opmerking


                          • #14
                            Ik heb hier gezien dat het met de jonge kraaien helemaal niet zo'n feest is. 2 koppels naast het huis, 2 jongen groot van de 8 of 9. Ik zag elke week wel een klein kraaitje dood in het gras liggen onder de bomen. Uitgevallen? Uitgegooid? Toen vlogen er 2 uit het ene nest uit en 1 uit het andere. Mijn hond pakte er 1 die uiteindelijk buiten nog een maand geleefd heeft en daarna verdwenen is en van het andere nest heb ik de twee jongen geringd met een knijpring. Een daarvan was binnen 5 dagen weg, de andere heb ik nog een maand gezien en daarna was die ook weg. Ik weet niet eens of die 2 jongen die ik een maand heb gezien nog wel in leven zijn gezien het feit dat de ouders niet opnieuw zijn gaan broeden en ik het idee heb dat die jongen nog wel bij de ouders hoorden te zitten na een maand. Op de jonge kraaien die ik opgepakt heb zaten een soort vliegen. Die vlogen heel fel onder het verenkleed en ook op mij en ze staken. Verder onder de luizen. Ik heb ze dus ingespoten met anti-luis en misschien is dat de reden dat die jongen het gehaald hebben en de rest niet?

                            Ik heb me overigens alleen bemoeid omdat de jongen uitvlogen en op een hondenpad gingen zitten. Ik heb de dus opgepakt, direct ontluist en in een bossage 20 meter verder in een eik gezet. Daar bleven ze ook een week zitten tot ze konden vliegen. Anders waren ze allemaal door een hond gepakt na mijn eigen hond die er een pakte.

                            Ik zal kijken wat ik kan krijgen aan nachtegaal pop. Moeilijk inmiddels dus ik mag blij zijn als ik iets krijg merk ik nu. Handel hoef ik niet en ik wil alleen nakweek uit de voliere bij de eerste eigenaar vandaan. Alles blijkt handel als ik reageer op advertenties.

                            Of er wel of niet gekweekt wordt is sowieso aan de vogel zelf bij mij. Ze zitten ruim en beplant en met 2. Dus als een pop wil broeden met 10 maanden hou ik dat toch niet tegen. Dan maken ze een nest en laat ik het gaan. Nachtegalen gaan op lichturen en ik ga geen vogels scheiden omdat ik ze te jong vind. Ze moeten het toch leren. Mij ging het vooral om de aankoop. Koop ik een vogel van 2008 en sluit ik daarmee elke vorm van broeden uit dan koop ik een vogel van 2007. Maar omdat dat niet zo is zoek ik vroegbroed 2008. Ik vind het niet meer dan normaal dat je jezelf de beste kansen geeft. Ook is het jammer als een vogel van 8 maanden toch broeds wordt omdat de dagen lengen en dan echt te jong blijkt. Ze gaan als ze gaan en scheiden en apart huisvesten ed is hier geen optie die ik zou gebruiken bij deze soort monogame sociale vogels.

                            Opmerking


                            • #15
                              pop te jong

                              hou wel in de gaten, als de pop nog te jong is, voor het broeden, dat ze last kan krijgen van legnood. ben je er dan te laat bij, kan je dat de pop kosten.
                              groeten Ton
                              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                              Opmerking

                              Working...
                              X