Mededeling

Collapse
No announcement yet.

probleem met onze tamme geelwang amazone

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • probleem met onze tamme geelwang amazone

    hallo

    wij hebben een geelwang amazone van bijna 2 jaar
    maar nu begint hij in 1 keer vreselijk te bijten en als je bij zijn kooi komt dan bijt hij je zo in je kop
    wat kan dit zijn?


    ik geef het elke dag zoveel mogelijk aandacht haal hem elke dag uit de kooi geef hem een aai over zijn kopje enzo
    maar als hij op de grond zit bijvoorbeeld dan bijt hij je of als je ergens staat vliegt hij je zo aan

    ik hoop dat ik een antwoord krijg zodat ik hem kan helpen anders moet hij hellaas weg van mijn ouders
    mvg roy (vogelfreak)
    kijk ook eens op mijn site www.roy-vogels.nl

  • #2
    Ik heb vroeger ook twee geelwang amazonen gehad.Ze waren erg lief en kon ik alles met ze doen.Tot mijn eerste kind geboren.Ze waren onzettend jaloers.Een liet zich helemaal uithongeren (Volgens de DA).De andere vloog mijn aan als ik met de kleine de kamer in kwam.Ze heeft nooit niks kapotgemaakt in de huis,altijd zat met de kooi open.Maar toen heeft hij alle planten en alles wat hij maar kapot kon maken kapot gemaakt.
    Is er misschien iets verandert in de omgeving bij jullie?Misschien een nieuwe huisdier of een baby?Het kan van alles zijn.
    Geduld is een schone zaak, maar het kunnen opbrengen is de kunst.

    Opmerking


    • #3
      Broedrijp?

      Vogelfreak weet je wel op welke leeftijd deze geelwang amazonen broedrijp worden want dan veranderd bij meerdere vogels het gedrag.

      Opmerking


      • #4
        hey

        we hebben een nieuwe kat gekregen(de kat is bang voor de papegaai)
        ik heb nu mijn 2 tamme aga`s en 2 goulds in de kamer staan waar hij ook zit
        maar de aga`s zitten er al heel lang en de goulds zin december maar het is veel later gebeurd rond de kerstvakantie toen vloog hij iedereen aan behalve me moeder

        en hij is nu 2 jaar en een paar maanden volgens mij worden ze altijd met 2 jaar broedrijp

        ik wil hem laten sexen en dan een man of pop erbij halen (ik denk dat het een man is maar ik wil toch zekerheid)

        alleen me moeder wil niet dat ik hem laat sexen
        als het zo door gaat dan houden we hem ook niet lang denk ik ik wil er mee gaan kweken maarja (ik moet nog maar effe door zeuren)
        mvg roy (vogelfreak)
        kijk ook eens op mijn site www.roy-vogels.nl

        Opmerking


        • #5
          Het zou inderdaad goed aan een verandering in de omgeving kunnen liggen, maar vlak ook de leeftijd niet uit. Ik merk heel vaak dat Grijze roodstaarten dit ook doen als ze 1 a 1,5 jaar worden. Dit gaat meestal gelijk op met het verkleuren van de ogen. Een jonge papegaai heeft bruin/zwarte ogen en naarmate ze op kleur komen kan het gedrag mee veranderen. Hier heb ik een grijze zitten waar ik het eerste jaar echt alles mee kon. Maar toen ie een jaar was begon het gedonder. Hij ging me steeds meer uitdagen en dingen vernielen. Toen zijn ogen eenmaal helemaal geel waren opgekleurd kon ik er niets meer mee. Wat dan meestal ook opvalt ten aanzien van het gedrag is dat de vogel altijd op het hoogste punt probeert te komen, in ieder geval hoger dan jouw. In het wild en in de kooi zitten de papegaaien met de hoogste rang ook altijd in de hoogste tak of op de hoogste stok. Hiermee geeft de vogel aan dat hij hoger in de pikorde zit. Let er maar is op of jouw vogel dat ook doet, als dit zo is moet je dit proberen te veranderen. Zet hem altijd laag weg en zet hem bijvoorbeeld op je schoot ipv je schouder.

          Opmerking


          • #6
            Is de vogel handopfok? Zo ja dan raakt hij nu in de war ivm soortherkenning en geslachtsrijpheid. Zo niet dan kun je hem/haar laten sexen en een grote stevige voliere halen waarin ze nog lang en gelukkig leven als je geluk hebt

            Opmerking


            • #7

              Opmerking


              • #8
                Dit lijkt erg op het helaas klassieke verhaal van de 'tamme' huiskamervogel, die de volwassen status begint te bereiken.

                In veel gevallen krijgt men in dergelijke situaties geleidelijk te maken met een geheel andere vogel.

                Oplossingen -in de zin van verbetering leefsituatie van dergelijke vogels- zijn er op zeker, maar die liggen doorgaans niet in de 'lijn' van de huiskamervogel eigenaar.
                Amigo de los Psittacidos

                Look deep into nature and you will understand everything better

                Opmerking


                • #9
                  hey

                  ik ga maar effe doorzeuren dat we hem/haar laten sexen en dan een andere erbij kopen en ze dan samen dit zomer in een allaminium voliere doen en dan proberen te kweken

                  weet iemand wat ze ongeveer kosten??
                  mvg roy (vogelfreak)
                  kijk ook eens op mijn site www.roy-vogels.nl

                  Opmerking


                  • #10
                    hallo,
                    ik neem aan dat die vogel van je kan vliegen??????
                    hoe oud is je amazone????
                    is die eenkennig???
                    ik hoor het wel van je

                    -0- :wave DIANA75

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door vogelfreak

                      en hij is nu 2 jaar en een paar maanden volgens mij worden ze altijd met 2 jaar broedrijp
                      Geelwang en veel andere amazones zijn pas bij 4 tot 5 jaar broedrijp!,
                      echter heb je vaak nog veel onbevruchte eieren op die leeftijd. bij 5jaar + kun je pas echt iets verwachten.

                      mijn koppel(brr) ligt reeds op eieren en is nu zeer aggresief deze zijn 6-7 jaar oud. broedrijp kan hij/zei nog niet zijn met twee jaar. waarschijnlijk heb je een pop als ze zicht 'vals' gedraagt als je de kooi benaderd. echter zekerheid is hier niet op zijn plaats.

                      want mijn amazone man is bij mij buiten het broedseisoen de tamste van de twee, ik kan hem met gemak zo wat uit mijn hand laten eten. in de broedtijd worden dit de vechtersbaas en duld hij absoluut geen mensen/andere vogels bij zijn blok / pop. terwijl de pop die ik buiten het broedseisoen niet kan uit mijn hand kan voederen enkel in mijn nek hangt als ik het inspectieluik probeer open te doen.

                      sexen is ook de enige manier om zekerheid te hebben dat je een 'koppel' vogels hebt. gissen is bijna altijd fout omdat twee mannen of poppen elkaar ook kunnen voeren en trachten tot paren

                      veel sucses!

                      Opmerking


                      • #12
                        ow okej

                        maar heb ik een andere vraag hij doet op zijn speeltjes ook rare parings bewegingen en dan maakt ie rare geluidjes
                        mvg roy (vogelfreak)
                        kijk ook eens op mijn site www.roy-vogels.nl

                        Opmerking

                        Working...
                        X