Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vogelsterfte !!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Vogelsterfte !!

    Helemaal ziek ben ik ervan.
    Vanmorgen koppel witwangbuulbuuls dood aangetroffen,gister nog levendig,genoeg te eten en drinken,borstvlees oke(lekker stevig).
    Beiden in aparte losse kooien en samen dood ?????
    Binnenshuis gevestigd in Serre,niet onder de 10 gr.
    Bijverwarming elektrisch kacheltje.

    Michael j

  • #2
    Ik zou ze toch maar ff in de koelkast leggen en mee naar een vogelarts gaan voor onderzoek.
    Bij dit soort sterfgevallen kan je maar beter zeker weten waar het aan ligt,als dat je ernaar moet gissen.

    Wel balen voor je.
    sigpic

    Opmerking


    • #3
      Ga ik ook doen,

      Heb zoiets in het verleden ook meegemaakt toen er s,nachts in de winter een kat in mijn schuur was geweest,heb die toen eruitgegooid maar alle vogels lagen van stress(niet gewond) dood,te weten 2 Indonesische hangparkietjes en 2 koetilang buulbuuls.
      De witwangen waren gister wel onrustig toen het licht uitging maar dat deden ze bij mij altijd al,druk alarmgekwetter,maar deze zitten in een serre op 2 hoog volledig met glas afgeschermd.
      Aan het voer kan het niet liggen,al mijn ander vogels krijgen dezelfde mengsel nl 1 op 1 universeel en eivoer met beetje tofoe/tahoe erdoor.
      blijft vreemd.

      Michael J

      Opmerking


      • #4

        Opmerking


        • #5
          ben maar gestopt met denken,en omdat de rest van de vogels in dezelfde ruimte niks mankeren ga ik vrolijk verder(nou ja vrolijk),moet wel toch dood is dood !!
          Heb alleen een elektrokachel en ventilator aan ,2 tl daglichtlampen,en paar uur per dag een 400 watt hogedruk natriumlamp waarvan de voorschakelapparatuur buiten het verblijf is.
          Mogelijk is dat ze toch aan een plant hebben gegeten.
          Zware les !!

          Opmerking


          • #6
            Inderdaad een harde les, nou ja les... je weet nog niets. Het blijft moeilijk.

            Een andere vraag, waarvoor dient de 400 watt hogedruk natriumlamp als je ook al daglichtlampen gebruikt?
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

            Opmerking


            • #7
              Hallo Ton,

              Die lamp heeft het zg zonlichtspectrum,wat ze ook in de kassen gebruiken en bij de wietteelt.
              Paar uur per dag lijkt mij persoonlijk prima,immers de felheid van de zon hebben we in de zomer ook maar kort.
              Omdat mijn serre afgeschermd is tegen direct zonlicht(ivm te hoge temp.) vindt ik het nodig voor mijn tropische planten,die er wel bij varen(stekken wortelen sneller oa) en neem dan ook aan dat het van nut is voor mijn vogels in dezelfde ruimte.
              Bij mij moeten planten en dieren het naar hun zin hebben en zie ook het positieve effect als de extra lamp aangaat.

              Opmerking


              • #8
                Dank voor je uitleg.

                Ik vind 400 Watt wel erg veel, ik zocht en vond ook deze:
                diameter 70mm, 50W, lichtstroom 3500lm, voet E27, lampvorm ellips, weergave-index < 20 (klasse 4), temperatuur 2000K, specifieke lichtstroom 70lm⁄W, externe ontsteker, extern voorschakelapparaat, totale lengte 156mm, 1 ontladingsbuizen

                Ik snap die termen niet zo. Is 50 Watt dan ook "gezonde" bijverlichting voor een vogelkamer van 3 bij 3 meter ongeveer? In alle kooien heb ik tl-lampen, 18 watt kleur philips 965.
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

                Opmerking


                • #9
                  Hallo Ton,

                  Denk dat een ieder zo zijn eigen voorstelling heeft wat juist is of niet ,omdat de lampen goed effect hebben op mijn planten(moeilijke soort) neem ik aan dat het mogelijk ook juist is voor mijn vogels en 2e hands op oa marktplaats worden deze groeilampen goedkoop aangeboden, tenminste het gaat mij om de voorschakel apparatuur,lampen hebben toch een kortere levensduur en koop die liever nieuw.
                  Zelf heb ook de tl verlichting kleur 965

                  groet,Michael

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik bedoelde, 400 Watt lijkt me erg duur worden, op jaarbasis.
                    Ik denk dat ik het gewoon eerst probeer met een lager wattage, kijken of ik effect zie op termijn.
                    Als meer Watt echt beter is, doe ik dat, maar ik kende tot voor kort het hele systeem niet.
                    Groet Ton,
                    www.allevogels.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      Valt mee Ton,kosten van elektra kan je redelijk berekenen
                      Ongeveer 24 eurocent per Kilowatt excl. btw,is me mijn eigen(gemaakte) natuurlijke omgeving wel waard.
                      Maar hobby,s kosten nu eenmaal geld en ben er nog lang niet en heb helaas geen liggende gelden.
                      Volgend project op korte termijn : Luchtfilter en bevochtiger maar moet me er nog in verdiepen,door zoveel aanbod zie je soms door de bomen het bos niet.

                      Opmerking

                      Working...
                      X