Mededeling

Collapse
No announcement yet.

noodverlichting?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • noodverlichting?

    Hallo, ik heb enkele kweekhokken met vogels in mijn garage, maar ik heb daar geen invallend daglicht, dus ik zorg voor voldoende en geschikte verlichting via tijdklokken, en daarbij nog een heel klein lampje voor 's nachts. Nu maak ik mij zorgen over de kans dat - bijv. bij onweer - de aardlekschakelaar uitslaat (is al een keer gebeurd, maar gelukkig was ik toen thuis). De vogels zitten dan in het stikdonker. Als je in de buurt bent is dat niet zo'n probleem, maar als je een dagje (of een paar dagen..) weg bent, loop je de kans dat alle vogels gestrekt liggen. Ik denk er over om een soort van eenvoudige noodverlichting te maken, die op een batterij werkt, en alleen dan aangaat als de stroom uitvalt. Heeft iemand daar ervaring mee? Alle tips zijn welkom.
    groeten, Jeroen

  • #2
    Als je een paar dagen weggaat heb je toch oppas voor de vogels? Als de oppas in het donker voert word het tijd om een andere te zoeken.stroomstoringen duren nooit zo lang en blikseminslag gebeurd zo goed als nooit.Als je het idee hebt dat ze de hele dag in het donker hebben gezeten doe je nog een paar uur de lamp aan om ze de gelegenheid te geven nog wat te eten/drinken.
    groeten eddie

    Opmerking


    • #3
      Ze zullen het als de stroom uitvalt met het kleine lampje moeten doen,Jeroen.
      Voer en water zullen ze wel vinden,daar ben ik niet bang voor.
      Vr.groeten van
      Antoni





      homepage:
      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

      Opmerking


      • #4
        noodverlichting

        Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
        Ze zullen het als de stroom uitvalt met het kleine lampje moeten doen,Jeroen.
        Voer en water zullen ze wel vinden,daar ben ik niet bang voor.
        Ik ben - denk ik - niet duidelijk geweest: als de stroom uitvalt dan brandt dat kleine lampje ook niet... en zitten ze dus volledig in het donker! Daarom wil ik iets proberen te realiseren met noodverlichting (dat moet dus wel iets zijn wat werkt op batterijen of zo). Bij stevig onweer/bliksem komt het hier best af en toe voor dat de aardlekschakelaar uitslaat en er dus geen stroom meer is. En natuurlijk regel ik oppas als ik een paar dagen weg ga. Maar soms ben je wel eens een dag weg; daar kan je qua voer en water vooraf iets voor regelen. Maar als de vogels een hele dag volledig in het donker zitten kunnen ze het voer en water niet vinden. Zeker als er jonge vogels zijn kan dat fataal zijn. Hoe lossen anderen dat op? Of stel ik nou zo'n domme vraag?

        Opmerking


        • #5
          eh, zal je toch aan een noodstroomvoorziening moeten gaan denken, of een dakraam in je garage?
          ik heb niet zo veel fantasie, misschien dat er makkelijkere oplossingen zijn.

          Opmerking


          • #6
            als ik mij kan herinneren zou medaar een eigen systeem ontwikkeld hebben in geval van stroompanne !!

            kijk eens op het topic vinkenieren in vlaanderen

            Opmerking


            • #7
              Er zijn lampen in de handel (zelfs met tl ) die een ingebouwde accu hebben en gewoon op het lichtnet worden aangesloten.
              Valt dan de stroom uit ,om welke reden dan ook ,dan gaat automatisch deze lamp aan .
              Een goede verlichting's zaak of electronica handel zal je daar vast wel aan kunnen helpen.

              Opmerking


              • #8
                Hallo Jeroen !
                Kan je niet een draad trekken buiten de aardlekschakelaar om.
                Of moet een lamp in een garage geaard zijn.
                Vr.groeten van
                Antoni





                homepage:
                http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                Opmerking


                • #9
                  Een lamp hoeft niet geaard te zijn maar op het moment van doorvliegen van de aardlekschakelaar valt de stroom weg van de instalatie.De enige manier is een draadje voor de meter weghalen maar dat mag niet.
                  groeten eddie

                  Opmerking


                  • #10
                    nooit donker

                    als aannemer heb ik dat zelf gemaakt.. zet er een relais tussen. en bij stoomuitval zal die, de batterij automatisch aan sluiten. Neem 2 autobatterijen van 12 volt en zet ze in serie of paralel, is te zien welke lamp dat je neemt ( voltage) ... is goedkoper dan de hulpgroep voor motor van rolluikbediening kost te veel geld. Heb daar meer dan 35.jaar ervaring mee. Ik weet wat ik zeg.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door girlits
                      Een lamp hoeft niet geaard te zijn maar op het moment van doorvliegen van de aardlekschakelaar valt de stroom weg van de instalatie.De enige manier is een draadje voor de meter weghalen maar dat mag niet.
                      groeten eddie
                      Nee ,dat laatste komt zeker niet in aanmerking.

                      Zelf heb ik eigenlijk nog nooit over noodverlichting nagedacht.
                      Natuurlijk is ook hier wel eens een aardschakelaar doorgeslagen of een stop.
                      De vogels hebben daar nooit echt last van gehad. Voedsel en drinken
                      zijn altijd op dezelfde plaats aanwezig.Dat vinden ze kennelijk wel,anders waren ze dan ziek of dood geweest. Niets van dat alles.
                      Vr.groeten van
                      Antoni





                      homepage:
                      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                      Opmerking


                      • #12
                        Denk daar zelf ook nooit over na.Houd ook geen rekening met overstroming ,aardbeving oorlog neerstortende vliegtuigen of gevonden bommen bij graafwerkzaamheden waardoor je het huis uit moet.Als het gebeurd zien we het dan wel weer.
                        groeten eddie

                        Opmerking


                        • #13
                          Inderdaad doemdenken is fout en dingen uitsluiten is goed maar nu heb je kolibrie,s de stroom valt uit je noodverlichting springt aan en het vriest 20 graden heb je toch nog een probleem .Neem aan dat jij alles tot in de puntjes geregeld hebt/had ,waait je een tak in de voliere Ik heb zelf wat techniek betrefd alleen twee simpele tijdklokjes die ongeveer synchroon lopen met zoals het klokje thuis tikt kom elke dag bij de vogels en kijk vanuit huis op de voliere,als ik zie dat een lamp brandt op tijden dat het niet moet grijp ik de volgende dag in.Als er hier een stroomstoring is geweest knipperen de lampjes van de video en magnetron ,aan de mechanische tijdklokken die ik heb kan ik zien hoelang het geduurd heeft en kan ze weer corrigeren.Van een stroomstoring die in de meeste gevallen maar even duurt lig ik echt niet wakker.Mischien heb ik makkelijke vogels maar een kleine stroomstoring heeft hier nog nooit voor ruiproblemen gezorgd.Ken wel mensen met dure instalatie,s die problemen hadden omdat de electricien geen tijd had en het allemaal iets langer duurde voordat het weer goed liep.
                          groeten eddie

                          Opmerking


                          • #14
                            noodverlichting

                            Hallo,
                            Bedankt voor de reacties naar aanleiding van mijn vraag. Ik heb inmiddels een oplossing gevonden, nl. een soort noodverlichting die werkt op een accu, en alleen dan aan gaat als de stroom uitvalt. Deze verlichting blijft dan ongeveer 6 uur branden. Zie eventueel op Marktplaats onder 'noodverlichting'; het bedrijf waar ik deze verlichting heb gekocht heet Pinearts Holland en zit in Drachten. Voor ca. 20 euro lijkt me dit alleszins de moeite waard, en voorkom/beperk ik eventuele problemen bij stroomuitval.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen
                              Hallo,
                              Bedankt voor de reacties naar aanleiding van mijn vraag. Ik heb inmiddels een oplossing gevonden, nl. een soort noodverlichting die werkt op een accu, en alleen dan aan gaat als de stroom uitvalt. Deze verlichting blijft dan ongeveer 6 uur branden. Zie eventueel op Marktplaats onder 'noodverlichting'; het bedrijf waar ik deze verlichting heb gekocht heet Pinearts Holland en zit in Drachten. Voor ca. 20 euro lijkt me dit alleszins de moeite waard, en voorkom/beperk ik eventuele problemen bij stroomuitval.
                              Ziet er goed uit Jeroen. Eenvoudig en doeltreffend.
                              Succes!
                              Vr.groeten van
                              Antoni





                              homepage:
                              http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                              Opmerking

                              Working...
                              X