Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mijn nachtegalen hadden luchtpijpmijt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Mijn nachtegalen hadden luchtpijpmijt

    Omdat een van mijn nachtegalen zwaar bleef ademen en bij observatie ook soms echt iets uit de keel wilde krijgen kreeg ik het vermoeden dat ze luchtpijpmijt hadden. Versterkt door hangende vleugels, steeds over de stokken wrijven met de snavel, proesten en daarnaast dus ook die kotsbewegingen.
    Omdat ze toch gesext moesten worden heb ik ze meteen met anti-luchtpijpmijt gedruppeld. Kooitje voor de voerklep, meelworm erin en binnen 1 minuut had ik haar gevangen zonder gejaag. Gister dus de zgn pop geringd met een knijpring om een verschil te hebben, veren eruit getrokken en opgestuurd. Die druppels werken dus echt meteen. Nu, 12 uur later is de ademhaling normaal, haar stem niet meer hees, snavel niet meer open met ademen en zelfs de staart beweegt niet meer mee. Ook de vleugels hangen niet meer. Vandaag zat de man zelfs boller dan de pop. Die heb ik dus net ook behandeld (moest sowieso want 1 behandelen is zinloos) en ik hoop dat daarmee het euvel verholpen is. Ze zaten bij kanaries en vinken bij hun vorige eigenaar dus het kan goed dat het dus die luchtpijpmijt is geweest.
    Ik las ook op internet dat Japanse nachtegalen dat vaker hebben en dat het dus hoogst waarschijnlijk het probleem was in mijn geval. Omdat het zo'n enorm effect heeft denk ik dat dat dus inderdaad het geval was. Pfff, zal enorm blij zijn als ze morgen beiden weer strak zitten en niet meer pompend ademen.

    En ik weet binnenkort wat de geslachten zijn, ook altijd leuk natuurlijk. Ik denk nog steeds dat het toch een koppel is gezien de duidelijke contactroep van de "pop". Misschien wishfull thinking maar we zullen het wel horen

  • #2
    welke druppels

    Ik wist niet dat daar speciale druppels tegen bestonden.
    Handig meegenomen maar wat voor een soort druppels zijn het en waar koop je het en eventueel een speciaal merk?

    alvast bedankt

    Opmerking


    • #3
      er is anti-luchtpijpmijt van bogena .
      marx gelukkig is de nachtegaal nu weer van zijn benauwdheid verlost .

      Opmerking


      • #4
        Yep, die druppels heb ik inderdaad gegeven. 1 druppel in de nek en meteen resultaat. Toen ik zag dat ze begon te kokhalzen en het net leek alsof er iets in de keel zat wat omhoog gewerkt moest worden viel het kwarte pas. Geen snot, mooie dikke vogel alleen dat krassende stemmetje en zwaar ademen en bol zitten. Nu schiet ze weer door de voliere en de veertjes zitten weer plat. Vleugels weer hoog en niet hangend dus ik ben enorm opgelucht dat dit het hoogstwaarschijnlijk wel was Ik blijf ze erg goed in de gaten houden maar zover ik nu kan zien is het opgelost
        Nu duimen dat het een pop is en verder gaan met in topconditie brengen.

        Opmerking


        • #5
          ivermectine

          omdat er zoveel verschillende merken zijn,is het misschien handig voor geintresseerde om de werkzame stof te vernoemen;Ivermectine

          Groeten Rene

          Opmerking


          • #6
            maar 1

            hallo Marx, als ik het goed lees, heb je van 1 nachtegaal, de sexe test gedaan ? ik zou dan onzeker zijn wat betreft de andere, en ze alle 2 hebben gedaan.
            groeten Ton
            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Ton
              hallo Marx, als ik het goed lees, heb je van 1 nachtegaal, de sexe test gedaan ? ik zou dan onzeker zijn wat betreft de andere, en ze alle 2 hebben gedaan.
              Nee, ik heb de test van 2 gedaan ondanks dat ik 100% zeker weet dat ik 1 man heb. Toen ik de "pop" gevangen had zong hij direct een deuntje om die pop weer bij zich te lokken. Dat moet dus 100% zeker een man zijn. Hij zingt elke dag wel een paar keer als een merel dus het zou wel een hele rare pop zijn anders

              Opmerking


              • #8
                ok bedankt
                want als je tegenwoordig nog eens een medicijn wil kopen voor je vogels weet je niet waar te beginnen en wat echt helpt en niet

                Opmerking


                • #9
                  Vergeet niet om over 2 weken de behandeling te herhalen. Dan komen namelijk de eventueel nog aanwezige mijteneitjes uit.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door KarelHans
                    Vergeet niet om over 2 weken de behandeling te herhalen. Dan komen namelijk de eventueel nog aanwezige mijteneitjes uit.
                    Absoluut. Ik ga zeker die behandeling herhalen en zorgen dat alles weg gaat Ik wil een voliere zonder mijten en dus ga ik zorgen dat die dingen verdwijnen

                    Opmerking


                    • #11
                      Hallo Marx !
                      Waarschijnlijk heb je zelf de juiste diagnose gesteld en was het dus luchtpijpmijt.

                      Er wordt gevraagd waarmee de vogels zijn behandeld.
                      Ivermectine dus.

                      Ivermectine 1 druppeltje in de KALE nek.

                      Alleen even oppassen. Het is natuurlijk niet zo,dat als een vogel zijn snavel
                      tegen de zitstok strijkt en benauwd is,proest e.d. dat dit speciaal op
                      luchtpijpmijt duidt.
                      Dezelfde verschijnselen doen zich ook voor als de vogel verkouden is of last
                      heeft van wat slijm.
                      Soms verdwijnen de verschijnselen(die je pas bemerkt als de vogel al langer daarvan last heeft) vanzelf en is het probleem opgelost.
                      Vr.groeten van
                      Antoni





                      homepage:
                      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                      Opmerking


                      • #12

                        Opmerking


                        • #13
                          @ horus

                          Is in belgie vrij bij de dierenarts te koop.
                          Kost 7 euro voor een flesje.

                          Opmerking


                          • #14
                            ok, maar dus niet in de dierenzaak zoals mij in een ander topic werd aangeraden. In nederland zou dit wel het geval zijn, zonder tussenkomst van de dierenarts.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Horus
                              ok, maar dus niet in de dierenzaak zoals mij in een ander topic werd aangeraden. In nederland zou dit wel het geval zijn, zonder tussenkomst van de dierenarts.
                              Klopt, hier haal je het in elke dierenwinkel. Ik had dat gezegd denk ik

                              Opmerking

                              Working...
                              X