PDA

Bekijk Volledige Versie : kuifgrasparkiet

bouwknecht
17-11-2008, 20:46
hallo
mijn vraag : kan ik een koppel kuifgrasparkieten bij mijn gewone grasparkieten zetten of mag ik ook gewoon een pop: kuif...parkiet tegen een man grasparkiet zetten
en wat kost ongeveer een kuif grasparkiet
alvast mercie
bouwknecht

bouwknecht
18-11-2008, 23:05
weet echt niemandt het

wilfred coljee
19-11-2008, 06:11
Hallo

Voor zover ik weet kweek je nooit kuif x kuif omdat al deze jongen dood in de dop blijfen. je kan wel de kuif x split voor kuif paren. of zoals je zelf al zij kuif x gewoon.
je kan ze gewoon bij de andere parkieten in de volière doen, maar voor het tt seizoen apart zetten ivm het plukken aan de kuif.
kuif broed is wel een aparte tak van onze hobby waar je ook een hoop teleurstelingen mee kan kreigen.
groeten wilfred

Rudmer
19-11-2008, 14:31
Kuif is toch dominant en bestaat toch niet in split-vorm?

Ik heb altijd begrepen bij kuif X kuif dat er 25% geen kuif uit komt, 50% wel kuif en 25% dubbel-kuif. De dubbel-kuif zal overlijden (lethaalfactor)

kevin
19-11-2008, 18:39
ik heb gehoord een kuif x gewoon

fransb
19-11-2008, 20:10
Gekuifd * Gekuifd geeft 70% gekuifde jongen
Gekuifd * Broedkuif geeft 40% gekuifde jongen
Gekuifd * Normaal geeft 10% gekuifde jongen
Broedkuif * Broedkuif geeft tijdverspilling
Broedkuif * Normaal geeft tijdverspilling

Hierbij is alleen nog maar gekeken naar het aantal jongen dat een kuif heeft. Als je dan ook nog gaat kijken naar de verhoudingen in de drie soorten kuiven kom je op de volgende resultaten. Van alle jongen zal 15% een volrozet zijn, 30 % zal een halfrozet zijn en de overige 55% zal een puntkuif zijn.

Nu zal het lijken dat de makkelijke manier is om kuiven te kweken gewoon kuif * kuif te plaatsen. Dit heeft echter twee hele grote nadelen. Het eerste nadeel is dat er op dat moment een lethaalfactor gaat welken waardoor er 25% minder jongen uit het legsel komen. Het tweede nadeel is dat de kuiffactor verkleinend werkt.

Door de verkleiningsfactor zie je op tentoonstellingen weinig gekuifde vogels. En als er al gekuifden zijn, zullen ze niet echt heel hoog scoren. Als je kuif * kuif plaatst krijg je twee maal de verkleiningsfactor in je vogel, en dat is nu net niet datgene waar we op te wachten zitten. Het verstandigste is dus zoveel mogelijk kuif * broedkuif te ¨zetten, voor een redelijk percentage gekuifde jongen. En daarnaast is het verstandig om kuif * normaal te plaatsen om zo het postuur van de gekuifden te vergroten.

Eigenlijk komt het erop neer dat de kuiffactor niet een vaste vertrouwde uitkomst geeft. Het mooiste voorbeeld hier van is dat als je een kuif paart met een normale vogel, je hieruit kan kweken: volrozetten, halfrozetten, puntkuiven, broedkuiven en gladkoppen.

bouwknecht
20-11-2008, 18:47
Gekuifd * Gekuifd geeft 70% gekuifde jongen
Gekuifd * Broedkuif geeft 40% gekuifde jongen
Gekuifd * Normaal geeft 10% gekuifde jongen
Broedkuif * Broedkuif geeft tijdverspilling
Broedkuif * Normaal geeft tijdverspilling

Hierbij is alleen nog maar gekeken naar het aantal jongen dat een kuif heeft. Als je dan ook nog gaat kijken naar de verhoudingen in de drie soorten kuiven kom je op de volgende resultaten. Van alle jongen zal 15% een volrozet zijn, 30 % zal een halfrozet zijn en de overige 55% zal een puntkuif zijn.

Nu zal het lijken dat de makkelijke manier is om kuiven te kweken gewoon kuif * kuif te plaatsen. Dit heeft echter twee hele grote nadelen. Het eerste nadeel is dat er op dat moment een lethaalfactor gaat welken waardoor er 25% minder jongen uit het legsel komen. Het tweede nadeel is dat de kuiffactor verkleinend werkt.

Door de verkleiningsfactor zie je op tentoonstellingen weinig gekuifde vogels. En als er al gekuifden zijn, zullen ze niet echt heel hoog scoren. Als je kuif * kuif plaatst krijg je twee maal de verkleiningsfactor in je vogel, en dat is nu net niet datgene waar we op te wachten zitten. Het verstandigste is dus zoveel mogelijk kuif * broedkuif te ¨zetten, voor een redelijk percentage gekuifde jongen. En daarnaast is het verstandig om kuif * normaal te plaatsen om zo het postuur van de gekuifden te vergroten.

Eigenlijk komt het erop neer dat de kuiffactor niet een vaste vertrouwde uitkomst geeft. Het mooiste voorbeeld hier van is dat als je een kuif paart met een normale vogel, je hieruit kan kweken: volrozetten, halfrozetten, puntkuiven, broedkuiven en gladkoppen.

wat is nu eigelijk een broed kuif of wat is het verschil tussen een gewone kuif

fransb
20-11-2008, 21:46
zoals leest heb je div soorten kuiven.
hier een plaatje met rechts op de foto een rozet en links twee broedkuiven.
http://i196.photobucket.com/albums/aa257/neophemagek/broedkuifenrozet.jpg

pascal
20-11-2008, 22:25
Als je een kuif tegen een normale zet krijg je een gedeelte kuiven en een gedeelte zonder kuif diegene zonder kuif uit deze paring zijn kuifbroed vogels
kuifbroed vogels zijn "kanssplit voor de kuiffaktor"

pascal

bouwknecht
21-11-2008, 18:16
Als je een kuif tegen een normale zet krijg je een gedeelte kuiven en een gedeelte zonder kuif diegene zonder kuif uit deze paring zijn kuifbroed vogels

pascal

alvast mercie om zo snel te antwoorden

pascal
21-11-2008, 22:29
no problemo;)

groetjes pascal

fransb
22-11-2008, 23:46

pascaldeze begrijp ik even niet.
de kuif factor is toch een dominante factor.
hoe kan daar een vogels split voor zijn dan?????????

pascal
23-11-2008, 10:39
deze begrijp ik even niet.
de kuif factor is toch een dominante factor.
hoe kan daar een vogels split voor zijn dan?????????

hallo Frans,

De kuiffaktor is inderdaad dominant maar net als met violet kan een vogel de faktor wel bij zich dragen zoals een violetfaktorige vogel ik kan het niet zo wetenschappelijk uitleggen, maar een diepere uitleg kun je vinden in dit artikel van Harry vd linden. Ik kopieer ook een klein stukje:

"Wat bij de kuifvogels het meest opvalt, is de variabele expressie van het kuifkenmerk. Die varieert van één enkel rechtopstaand veertje op de kop tot één of meer rozetten. Voorts staat vast dat nakomelingen die uit kruisingen met kuifvogels komen en die het kuifkenmerk niet vertonen, de zgn. kuifbroedvogels, wel degelijk drager van de kuiffactor kunnen zijn, omdat hieruit in de nakweek soms weer puntkuiven voortkomen. Dit feit dient tevens als bewijs dat de kuiffactor met betrekking tot het kuifkenmerk onvolledig dominant is."

De link
http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=403

Groeten Pascal

fransb
23-11-2008, 14:16
hallo Frans,

De kuiffaktor is inderdaad dominant maar net als met violet kan een vogel de faktor wel bij zich dragen zoals een violetfaktorige vogel ik kan het niet zo wetenschappelijk uitleggen, maar een diepere uitleg kun je vinden in dit artikel van Harry vd linden. Ik kopieer ook een klein stukje:

"Wat bij de kuifvogels het meest opvalt, is de variabele expressie van het kuifkenmerk. Die varieert van één enkel rechtopstaand veertje op de kop tot één of meer rozetten. Voorts staat vast dat nakomelingen die uit kruisingen met kuifvogels komen en die het kuifkenmerk niet vertonen, de zgn. kuifbroedvogels, wel degelijk drager van de kuiffactor kunnen zijn, omdat hieruit in de nakweek soms weer puntkuiven voortkomen. Dit feit dient tevens als bewijs dat de kuiffactor met betrekking tot het kuifkenmerk onvolledig dominant is."

De link
http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=403

Groeten Pascal
Hoi Pascal dit kan ik volgen ja,maar dan kan je naar mijn idee nog niet spreken over splitfactoren.
eigenlijk zou het het verhaal van EF en DF beter opgaan.
de zogenaamde broedkuif zullen dan ook iets van een verstoring (niet negatief bedoeld.) in het veren op de kop moeten tonen.
op het moment dat een vogel split zou kunnern zijn voor een factor die we dominant noemen is de factor niet dominant.

Een dominante factor kan wel gemaskeerd worden door een andere factor
bv een albino met een violet factor.
maar goed ik gaan volgens mij weer oftopic.;)

Robert
24-11-2008, 20:59
Hallo allemaal

Waar hebben jullie die kuifparkieten gekocht
Of hebben jullie der te koop

Groetjes Robert

pascal
24-11-2008, 21:11
Hoi Pascal dit kan ik volgen ja,maar dan kan je naar mijn idee nog niet spreken over splitfactoren.
eigenlijk zou het het verhaal van EF en DF beter opgaan.
de zogenaamde broedkuif zullen dan ook iets van een verstoring (niet negatief bedoeld.) in het veren op de kop moeten tonen.
op het moment dat een vogel split zou kunnern zijn voor een factor die we dominant noemen is de factor niet dominant.

Een dominante factor kan wel gemaskeerd worden door een andere factor
bv een albino met een violet factor.
maar goed ik gaan volgens mij weer oftopic.;)

Hallo Frans,

ik kopieer nogmaals een stukje: Voorts staat vast dat nakomelingen die uit kruisingen met kuifvogels komen en die het kuifkenmerk niet vertonen, de zgn. kuifbroedvogels, wel degelijk drager van de kuiffactor kunnen zijn, omdat hieruit in de nakweek soms weer puntkuiven voortkomen. Dit feit dient tevens als bewijs dat de kuiffactor met betrekking tot het kuifkenmerk onvolledig dominant is."
Frans volgens dit stukje kunnen de kuiven wel degelijk drager zijn dus split
en is de faktor dus niet helemaal dominant gaat er nat. niet om wie er gelijk heeft:o volgens mij is het allemaal nog niet echt duidelijk wat nou klopt...
maar het EF en DF verhaal gaat volgens mij niet op om een df kuif te krijgen moet je kuif op kuif zetten en dit kan niet.

groetjes pascal

pascal
24-11-2008, 21:13
Hallo allemaal

Waar hebben jullie die kuifparkieten gekocht
Of hebben jullie der te koop

Groetjes Robert

Hallo Robert

stuur mji maar een mailtje ik heb een kennis die ze kweekt.
hij kan je wel helpen.

groetjes Pascal

Robert
24-11-2008, 21:38
Hallo Robert

hij kan je wel helpen.

groetjes Pascal

Hallo Pascal

Ik kan je geen mail sturen ik heb je mail adres niet wand prive mails wil je niet ontvangen

Mvg Robert

fransb
24-11-2008, 23:22
Hallo Frans,

ik kopieer nogmaals een stukje: Voorts staat vast dat nakomelingen die uit kruisingen met kuifvogels komen en die het kuifkenmerk niet vertonen, de zgn. kuifbroedvogels, wel degelijk drager van de kuiffactor kunnen zijn, omdat hieruit in de nakweek soms weer puntkuiven voortkomen. Dit feit dient tevens als bewijs dat de kuiffactor met betrekking tot het kuifkenmerk onvolledig dominant is."
Frans volgens dit stukje kunnen de kuiven wel degelijk drager zijn dus split
en is de faktor dus niet helemaal dominant gaat er nat. niet om wie er gelijk heeft:o volgens mij is het allemaal nog niet echt duidelijk wat nou klopt...
maar het EF en DF verhaal gaat volgens mij niet op om een df kuif te krijgen moet je kuif op kuif zetten en dit kan niet.

groetjes pascal

Hoi Pascal.
Het gaat er zeker niet om wie er gelijk heeft.
Maar als het klopt wat je schrijft,en ik heb geen rede om daar aan te twijfelen.
mag er nog veel onderzoek op deze factor gedaan worden.
bij mij gaat het er echt niet in dominant en split in de zelfde factor.
Mochten er mensen zijn die hier meer van weten verneem ik dat dan ook graag.;)

pascal
24-11-2008, 23:28
Hoi Pascal.
Het gaat er zeker niet om wie er gelijk heeft.
Maar als het klopt wat je schrijft,en ik heb geen rede om daar aan te twijfelen.
mag er nog veel onderzoek op deze factor gedaan worden.
bij mij gaat het er echt niet in dominant en split in de zelfde factor.
Mochten er mensen zijn die hier meer van weten verneem ik dat dan ook graag.;)

tja daar zeg je wat frans ben het wel met je eens dat kan lijkt me ook niet maar dat is wel wat dat stuk zegt volgens mij? Mischien dat iemand anders er idd er meer van weet ben benieuwd:D

groetjes pascal

pascal
24-11-2008, 23:28
Hallo Pascal

Ik kan je geen mail sturen ik heb je mail adres niet wand prive mails wil je niet ontvangen

Mvg Robert

hoi robert

kan nu wel

groetjes Pascal

bouwknecht
25-11-2008, 20:55
Hallo Robert

hij kan je wel helpen.

groetjes Pascal

hallo weet je meschien een koppel broedkuif-kuif kost ben al lang naar op zoek maar ze vragen alemaal zoveel
alvast mercie

pascal
25-11-2008, 22:33
hoi Bouwknecht,

Ik denk dat het heel verschillend is. Ga eens op zoek naar mensen
die deze vogels kweken en vergelijk dan de prijzen.

groeten pascal

bob
05-12-2008, 21:17
hallo
mijn vraag : kan ik een koppel kuifgrasparkieten bij mijn gewone grasparkieten zetten of mag ik ook gewoon een pop: kuif...parkiet tegen een man grasparkiet zetten
en wat kost ongeveer een kuif grasparkiet
alvast mercie
bouwknecht

zoon 20 30 euro maar je kan wel tegen elkaar zetten maar dan krijg je wel als door elkaar dus als je met die jong die ejd an hebt door gaat kan je gewoon garsperkeiten krijgen of kuif dus weet je nooit zekker dus je kan beste kuif tegen kuif zeten

bouwknecht
07-12-2008, 22:54
dag allemaal mercie voor al deze reacties
ik ben vandaag gaan werken
(werk bij huysmans vogelspeciaalzaak in dessel (belgie) ) en ik heb alleens gevragen of dat zij aan kuifs konden geraken maar nee nu ging ik vandaag nog eens werken en vroeg het aan een colega of dat hij geen kweker wiesten ,
hij zij der is er gisteren een binnen gekomen was een regenboog puntkuif grasparkiet dus ging ik naar mijn baas en vroeg voor hoeveel hij deze weg deed hij zij voor 6€ krijg dem dus drek aaan vaart nu nog op zoek naar een broed kuif

Rudmer
08-12-2008, 11:51
zoon 20 30 euro maar je kan wel tegen elkaar zetten maar dan krijg je wel als door elkaar dus als je met die jong die ejd an hebt door gaat kan je gewoon garsperkeiten krijgen of kuif dus weet je nooit zekker dus je kan beste kuif tegen kuif zeten

In dit topic is al een aantal malen verteld dat als je kuif tegenover kuif zet de lethaalfactor om de hoek komt kijken... dus dat de jongen kapot gaan...

ik sta nu een beetje raar te kijken van dit advies....

of heb ik nu iets gemist?

bouwknecht
08-12-2008, 18:47
In dit topic is al een aantal malen verteld dat als je kuif tegenover kuif zet de lethaalfactor om de hoek komt kijken... dus dat de jongen kapot gaan...

dit is zo je kan een
kuif*broedkuif
kuif* gewoon
maar kuif *kuif is 10% slaagkans op overlevende jongen en soms nog minder of gewoon niet

bouwknecht
08-12-2008, 21:53
dag heb nu nog een vraag hoe kan ik het verschil zien tussen een broedkuif en een gewone grasparkiet
zo dat ik hier niet mee belazert wordt

bouwknecht
11-12-2008, 11:07
niemand een iedee

pascal
11-12-2008, 14:20
dag heb nu nog een vraag hoe kan ik het verschil zien tussen een broedkuif en een gewone grasparkiet
zo dat ik hier niet mee belazert wordt

Hoi Bouwknecht,

Dit is onmogelijk om te zie je moet de mensen op hun woord geloven.....
Ga naar iemand die zich specializeerd in de kuifparkiet, en koop daar je koppels. Als je het zeker wilt weten gewoon zelf kweken, rome is niet in een dag gebouwd. Na een siezoen heb je zelf genoeg broedkuifen;) Het kost gewoon jaren een leuke stam met kuiven en broedkuiven op te zetten.

Succes met je zoektocht ben wel benieuwd:D

greoten Pascal

bouwknecht
23-12-2008, 10:59

dag ik ben gisteren mijn broedkuiven bij een redelijk goede kweker gaan hallen hij zij van waarom ik mijn kuiven niet gewoon tegen elkaar zetten zo komen er meer halve rozetes en hele rozeten uit hij zij wel het nadeel is als je met hun jongen nog eens voort gaat kweken dat deze dan kleinder en kleinder worden (de jongen) maar ik heb dan toch maar voor de kwaliteit gekozen ik heb nu tegen een kuif (van mij) een gewone broedkuif gezet en tege de andere kuif een engelse broedkuifgrasparkiet gezet we zullen zien wat het wordt

bouwknecht
23-12-2008, 11:03
Hoi Bouwknecht,

Dit is onmogelijk om te zie je moet de mensen op hun woord geloven.....
Ga naar iemand die zich specializeerd in de kuifparkiet, en koop daar je koppels. Als je het zeker wilt weten gewoon zelf kweken, rome is niet in een dag gebouwd. Na een siezoen heb je zelf genoeg broedkuifen;) Het kost gewoon jaren een leuke stam met kuiven en broedkuiven op te zetten.

Succes met je zoektocht ben wel benieuwd:D

greoten Pascal

ik ben dus gisteren naar iemand geweets die zich vooral in kuiven speciaaliseert (grasparkieten kanaries en zebravinken) hier heb ik dan ook 2 broedkuiven gekocht een gewone met al wat engels bloed en een engelse