Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kruisspin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • kruisspin

    naar aanleiding van dit berichtje in een andere topic:

    Ik heb eens navraag gedaan bij een paar doorwinterde kwekers van wildzang en ze bevestigden dat de kruisspin gevaarlijk is.
    Ze beweerden dat voor jonge vogeltjes het zelfs dodelijk is.
    Wat ze me niet konden vertellen was waarom de kruisspin het eigenlijk wel is !!
    Moest er hier mensen zijn die er echt meer over weten ??? pen maar neer hier.

    ben ik ook wel heel benieuwd naar

    ik heb nu voor het achtste jaar 1000 kruisspinnen op wintersport gestuurd, dat is dus 8000 kruispinnen opgevoerd aan vele verschillende vogelsoorten,met name om jongen groot te krijgen van die diverse soorten.
    ( zijn er wel iets meer want ik verzamel ook elk jaar watjes ,welke ik laat uitkomen in de kooi).

    waarom is de kruisspin gevaarlijk? en waarom heb ik dan al 8 jaar "geluk" dat er bij mij nooit wat gebeurt is? (althans niet gerelateerd aan de kruisspin).

    ik heb de kruisspin aan diverse zaad/insekten/vruchten en vogels gegeven die ook hun snavel niet ophalen voor een pinky( 1 dags muisje/ratje) of 1 dags vogeltje (dus geen "kip" eendagskuiken) en het betreft dan zowel inheemse als uitheemse soorten.

    ik ook zou dus graag een "uitleg" hebben over de kruisspin en waarom niet het voeren ervan aan de vogels.

    vanwege de "haren"?

    vanwege het "gif"?
    en dan zeker vanwege dit verhaal:
    De spin doodt zijn prooi met gif. Door holle gifnaalden wordt het gif in de prooi gespoten.
    Spinnengif bestaat uit een mengsel van eiwitten, aminen en polypeptiden.
    Deze stoffen veroorzaken verlamming of verstoren de stofwisseling
    Gelijk met het gif worden er ook enzymen in het prooidier gebracht. Door de enzymen wordt de inhoud van de prooi opgelost. De spin verteert zijn prooi dus uitwendig.
    maar heeft het "gif" effect op vogels? iemand enig idee welke dosis kruisspingif er voor nodig is om enig effect op vogels te hebben?
    volgens mij heeft het "gif"van de spin hetzelfde effect op vogel als het "gif"van de sprinkhaan, is dus enkelt een afweer middel want het schiet zijn doel voorbij.

    vanwege het "gestel" van de spin?

    vanwege de "kaken"?
    een kruisspin kan zich alleen maar ergens aan vastklampen met zijn kaken verder niets.
    dit dus integenstelling tot meelwormen/moriowormen sommige rupssoorten etc etc.


    is het niet zo dat elke vogel zijn prooi zo bewerkt ( wrijven/doodbijten/slaan etc etc) voordat het door geslikt danwel gevoerd word?
    waarom word in de natuur dan volop van de spin geprofiteerd door vele meessoorten,ekster,huismus,spreeuw etc etc etc etc ?
    waarom bestaat voor 80 tot 90% het grootbreng van jongen voedsel bij de boomkruiper uit diverse spinsoorten?

    en wat dacht u van deze:http://home.tiscali.nl/ldvdberg/nede.../21legende.htm

    en dan nog dit:
    waarom staan er in stukjes van nieuwbouwprojecten dit soort feitjes over kruisspin/spin ?:

    ,,Veel nieuwbouwwijken worden in weilanden neergezet. Dan verdwijnen de vogels daar en zo kunnen de spinnen zich ongestoord voortplanten'', zegt directeur Gerrit Binnenkamp van Spiderbuster. Zijn bedrijf verwijdert spinnen op milieuvriendelijke wijze.

    Volgens Binnenkamp duurt het vijf tot zes jaar voordat de vogels terugkeren naar nieuwbouwwijken. Pas dan komt het natuurlijke evenwicht tussen spinnen en hun jagers weer in balans.
    commerciele praat????

    en als laatste waarom zijn er vogels zoals de Arachnothera familie die zich helemaal hebben toegelegd op de spin (in het algemeen gesteld want die eten gewone tot zeer gevaarlijke spinnen)???

    ik ben benieuwd? echt zeer benieuwd??????
    mvg

  • #2
    ben ik eigenlijk ook wel erg benieuwd naar.
    Ik heb nl. een vogelsoort die ik ABSOLUUT wil en ooit zal kweken, maar waarin ik tot hiertoe nog niet gelukt ben.
    Wel al enkele malen jongen, maar nooit uitvliegen, laat staan op stok.

    Nu ik de oudervogels observeer , concludeer ik dat ze ontzettend hevig zijn naar spinnetjes allerlei. Dus was mijn conclussie, spinnen verzamelen op allerlei manieren en volgend seizoen massaal jonge spinnen.

    Dus ik ben ook net als WK in blijde verwachting.

    Opmerking


    • #3
      Lijkt mij ook onzin. Ik heb veel spinnen gegeven aan de vogels. Meestal zijn ze er verlekkerd op en wat ik ooit begrepen heb is dat ze in tegenstelling tot andere gangbare voedingsdieren rijk zijn aan vit A.

      Opmerking


      • #4
        juist zwartkopje.............
        uh tropic zijn dat deze vriendjes?:


        als dat zo is ,kan je gerust spinnekes geven hoor.
        ook altijd gedaan .

        of was je deze inmiddels ook al weer gelukt???
        gewoon een vraagje meer niet
        mvg

        Opmerking


        • #5
          Ik weet niet precies wat er verkeerd aan kan zijn. Ik weet wel dat ze kunnen bijten maar dat zullen ze niet kunnen in een snavel van een vogel. Veel te hard. Ik kan me ook niet voorstellen dat ze haartjes hebben die giftig zijn. Dat is meer iets voor vogelspinnen.
          Wat ik wel zie is dat hier om het huis geen kruisspinnen gegeten worden door de vogels. Overal kruisspinnen maar nergens een vogel die ze eet????

          Misschien dat dat toch een reden heeft? Maar welke.....

          Opmerking


          • #6
            @ Wk , mooie foto, welk vogeltje is dat? D.J

            Opmerking


            • #7
              Ja winterkoning.welke vogelsoort is dit.?Wat een prachtige vogeltje zeg.
              Geduld is een schone zaak, maar het kunnen opbrengen is de kunst.

              Opmerking


              • #8
                Niltava sundara de oranjebuikvliegenvanger.
                groeten eddie

                Opmerking


                • #9
                  Er zijn wel gevaarlijke spinnen...
                  Groet Ton,
                  www.allevogels.nl

                  Opmerking


                  • #10
                    grapje zeker

                    tropic schreef:@ Wk , mooie foto, welk vogeltje is dat? D.J

                    hahahahah welke denk jij? en zat ik ernaast?
                    ik denk de pere davids

                    de tread gaat danwel over de kruisspin maar wat kan mij het schelen????

                    hahahahaaha nou brand maar los allemaal.
                    mvg

                    Opmerking


                    • #11
                      Deze ook nog maar dan.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                      Er zijn wel gevaarlijke spinnen...
                      Vriendelijke groeten,
                      Henk3.

                      Mijn website:

                      Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                      Opmerking


                      • #12
                        kruisspin en de opeters

                        w.k.
                        de tread gaat danwel over de kruisspin maar wat kan mij het schelen????
                        Geeft niet want dan weet de leek ook meteen welk soort vogels die kruisspinnen wel lusten.
                        Vriendelijke groeten,
                        Henk3.

                        Mijn website:

                        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          hahahaha die Henk3 toch.
                          maarre jij denkt dat ik nu de soorten die ik kruisspinnetje (en andere) gevoerd heb hier laat zien op foto??????????? wrong !!!!!
                          mag een ander wel doen hoor,ik niet.
                          kijk deze bv, piet is wel een bekende in het wereldje:

                          groetjes
                          ps: Henk3 ,ik dacht dat het een filmpje was van die spin maar het zijn allemaal foto's, bummer!!

                          mvg

                          Opmerking


                          • #14
                            Henk 3 die foto met die spin en vogel, is dat echt een echte spin
                            met die vogel, of is het nep.

                            Weet je waarom ik dit vraag ben als de dood voor spinnen.

                            Daarom ga ik ook nooit naar een land waar van die joekels zitten.brrrrr
                            krijg ook de kriebels van die kruisspinnen.

                            Groetjes Petra.

                            Opmerking


                            • #15
                              Tja een hart

                              Winterkonong: spinnen eten en hart.
                              Nog nooit zo bekeken die roodborst. Ik dacht al waarom staat die foto op z'n kop. Leuk.

                              Had ik het dus ff mis met jou, wat spinnen eten betreft, ik dacht ik zal het linkje ff leggen.


                              Petra: Deze tekst staat boven die foto's:

                              Op het internet zijn merkwaardige foto's opgedoken van een spin die een vogel opeet. De beelden zijn gekiekt in het Australische Atherton. Op de foto's, die echt zijn, is te zien hoe een grote spin een vogel in haar web vangt en vervolgens aan het slachtoffer begint te peuzelen. De spin, een Golden Orb Weaver, eet naar verluidt enkel insecten. Biologen vinden het dan ook vreemd dat het exemplaar op de foto een vogel op zijn menukaart zette.

                              En hier de link van die pagina: http://hiphopinjection.com/index.php?showtopic=4527
                              Vriendelijke groeten,
                              Henk3.

                              Mijn website:

                              Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                              Opmerking

                              Working...
                              X