Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Conditie nachtegaal verbeteren. Wie heeft tips?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Conditie nachtegaal verbeteren. Wie heeft tips?

    ik heb dus 2 nachtegalen van nu nog onbekend geslacht. 1 zingt als een merel maar dan kort en herhalend. Neem aan dat dat de man is omdat een pop niet zou zingen. Kan ze uit elkaar houden omdat 1 vogel duidelijk rustiger en boller is. Maak ik me zorgen om. Zij/hij heeft de vleugels wat lager en zit wat boller. Eet goed, is regelmatig gewoon zeer actief maar duidelijk rustiger en boller dan de andere vogel die zeker een man is.
    Ik geef universeel, pinky's, buffalo en een stuk of 5 meelwormen op een dag. Elke dag verse appel waar ze heel veel van eten. Ander fruit heb ik nog niet gegeven en ook daar heb ik graag wat tips over. Ik heb de meelwormen 2 keer in de week in vitaminen gedoopt gegeven. Wat kan ik nog meer doen en wat zou een oorzaak kunnen zijn voor het boller zitten van de "pop"?

    Ik weet dat het voor anderen wat simpele vragen kunnen lijken omdat overal op internet staat hoe je ze moet verzorgen etc. Ik vind de opmerking fruit echter te bondig. Wat is fruit? Wat is echt gezond? Druiven? Pruim? Mandarijn? Is citrus bv gezond voor Japanse nachtegalen?

    En wat kan een oorzaak zijn voor het boller zitten en de afhangende vleuegels? Ze kroelen veel, slaan samen allarm als er wat is en houden altijd babbelend contact. Ik wil alles goed doen en ze tiptop verzorgen. Ik ben extreem blij met deze vogels en wil de 2e vogel in optimale conditie krijgen.

    Wie heeft ervaring en tips?

    De tweede vogel was zeer moeilijk te vangen en vloog daarbij tot 3 keer toe tegen een raam? Kan dat de oorzaak zijn voor het boller zitten? Herstellen van wat knalschade?

    Wie weet een duidelijk kenmerk om te sexen zonder de vogel te vangen? Ik ga zeker veren opsturen als ik er niet zonder vangen achter kan komen maar ik lees over zwarte zoom op staart, oogringen zijn identiek en de "pop" heeft meer rood op de borst dan de man. Wel minder geel? Zegt dat wat?

    Ik hoop dat iemand me een tip kan geven rondom de oorzaak van dat wat boller zitten en ze ademt ook iets zwaar want ik zie de staart mee bewegen. Accuut handelen of omdat ze eet en drinkt en heel gezond oogt verder gewoon afwachten en goed opvoeren?

    De vogels waren al lang bij een liefhebber en daar zeer gezond. Geen handel geweest en geen geklooi buiten dat vangen om.

    Ik let op alles en misschien maak ik me wel zorgen om niks. Vogel is niet dun, eet prima maar is gewoon net een tik boller en een tik slomer. Ik heb esb3 en kan de vogel ook ontwormen als dat evt nodig is bij nachtegalen.

    Zij aten bij de vorige eigenaar slechts universeel maar zien er diep op kleur uit en zijn verder zeer strak en hebben helemaal gave schubloze poten met mooie korte scherpe nagels.

    O ja, stel dat ik een kuur esb3 zou geven, puur om ze een keer te kuren, kan het dan kwaad dat ze erin baden? Ik zie ze nl niet uit de fles drinken en weet dus niet of ik de badschaal wel weg durf te halen.

    Misschien de helft stomme vragen, maar deze vogels zijn al lang een droom voor mij en ik wil dus niets verkeerd doen.

  • #2

    Opmerking


    • #3
      Hoi Tropic, ik begrijp absoluut waarom je zo reageert maar het klopt gelukkig niet in dit geval. Ik heb ze natuurlijk geen kuur gegeven bv en geef ze juist alleen appel omdat ze dat al kregen. Ik heb die mozambique erbij gekregen en daar zaten ze dus al mee bij hun vorige eigenaar. Nu het mij opviel dat ze die vogel pakken begrijp ik ook waarom die een kale kop had en bijtplekken, toen ik hem kreeg dus al. Juist om stress te voorkomen heb ik die door een deurtje in een kooitje gelokt en met een touwtje trek-deurtje dicht gevangen vanuit mijn huis en uit het zicht. De nachtegalen gingen meermaals de kooi in en uit en die heb ik uiteraard lekker hun gang laten gaan. Ik heb hun oude voer meegenomen en alleen aangevuld met wat extra insecten, zeeeeer beperkt. Ik heb het over 5 pinky's, 5 buffalo en 5 meelwormen per dag. Tegen het raam zijn ze bij het uitvangen bij de vorige eigenaar gevlogen, niet bij mij dus. Ik heb ze losgelaten en laat ze juist volledig tot rust komen. Ik observeer ze door mijn ramen die naast de voliere liggen. Mochten nachtegalen baat hebben bij een eenmalige kuur dan KAN ik die geven. Puur als mensen zeggen dat dat goed is. Zomaar geven doe ik niet. Ik geef mijn andere vogels nooit een kuur en heb dat spul voor mijn duiven.

      Ik heb ze ook alleen zitten nu, ook weer puur voor de rust.

      Dus begrijp me niet verkeerd, ik geef ze meer dan genoeg rust en heb die mozambique juist uitgevangen om alle vogels te sparen. De mozambique zit nu binnen en reageert op de nachtegalen en andersom. Ze kenden elkaar en woonden al samen zoals ik zei.

      Ik hoop dat ik die verwarring nu iets uit de wereld kan helpen? Ik heb een front van een broedkooi in de deur en heb nog niet 1 maal de voliere open gehad of betreden.

      ik zou overigens dezelfde reactie als jij gegeven hebben ware het niet dat ik echt beter weet Ik denk dat ze nergens meer gewenningsrust krijgen als hier. Juist daar hecht ik ook heel veel waarde aan. Ik maak me puur wat zorgen om de iets bollere vogel en fruit bijgeven ed is iets waar ik in de toekomst mee wil beginnen als alles stabiel is. Ik dacht dat die insecten juist nu hun weerstand iets konden verhogen. 1 van de vogels is enorm puik en zeer actief en zingt de hele dag door. Machtig!

      Opmerking


      • #4
        Oke, als ik me vergis, des te beter voor jou, en vooral voor de vogels;
        Nachtegalen wat insekten bijgeven kan uiteraard geen kwaad. Wel zien dat ze van het universeel blijven eten natuurlijk, maar dat wist je wel.

        Fruit is ook schitterend, als ze het kennen kunnen het vele soorten, vooral zoet fruit zijn. Tegenstanders zeggen dat teveel fruit tot diaree of darmproblemen kan lijden, voorstanders beweren het tegendeel. Ik ben voorstander van natuurlijke manieren, en al mijn vogels krijgen in het seizoen dagelijks vers fruit (alle mogelijke variaties). In de rustperiode krijgen ze dit niet alle dagen, net om ze te laten weten wanneer het kweekseizoen alweer kan beginnen.
        Wel zorg ik ervoor dat hetgeen ik s morgens voer aan fruit, in de vroege namiddag op is, zodat ze verplicht zijn om ook vast voedsel (universeel) op te nemen voor het slapen gaan.
        Hier zijn ze gek op aardbei, zoete appel , peer , sinaasappel, banaan, witte en blauwe druiven, rozijnen, krenten, lijsterbes, vlier, braambes,vogelkers, brocolli en zelfs komkommer en paprika wordt in kleine mate opgenomen.

        Dus volgens mij kan je met fruit helemaal geen kwaad , maar ook dit is alweer ijn mening.

        Opmerking


        • #5
          Marx,

          Altijd moeilijk om een oordeel te geven over een vogel die je niet kan zien...
          Maar het hoeft niet perse een slecht teken te zijn als een van de vogels wat boller zit dan de ander. Er zijn altijd individuele verschillen tussen verschillende vogels. Simpel gezegd: de een heeft het sneller koud dan de ander. Bij mij zitten diverse koppels waarvan de een altijd wat boller zit dan de ander. Soms heeft het ook met dominantie te maken. De dominante vogel 'blaast' zich wat op.
          Zaken waar je volgens mij op moet letten:

          -gaat een vogel snel en zonder veel aarzelen baden?
          -is de ontlasting in orde?
          -slaapt hij of zij op 1 poot?
          -slaapt de vogel op ongewone tijden?
          -als de vogel stilzit beweegt de staart dan bij het ademen?
          -geen kleine oogjes of kierende snavel etc.?

          Overigens kan het nooit kwaad om de vogels periodiek te ontwormen.
          Ik doe dat zowiezo bij nieuw aangeschafte vogels en baat het niet dan schaad het niet...

          Opmerking


          • #6
            Kan het ouderdom zijn?

            Marx;ik lees eigenlijk nergens dat ze geringd zijn en je de leeftijd weet.Misschien is het wel ouderdom dat ze niet zo gladjes meer zit.

            Opmerking

            Working...
            X