PDA

Bekijk Volledige Versie : zitstokken

P.Wijlaars
07-11-2008, 09:13
Beste vogelliefehebbers

wie kan mij vertellen welke dikte zitstokken het meest geschikt zijn voor een gemengde voliere?

Marx
07-11-2008, 10:43
Natuurlijke takken die je regelmatig vervangt. Welke soorten hout kun je overal lezen. Ik heb een hekel aan zitstokken en ik heb nog nooit vogels gezien die echt goede poten hadden na een jaar op standaard zitstokken. Bij natuurlijke takken kan de poot van geheel open tot bijna gesloten omdat er allerlei diktes zijn. Veel gezonder en je kan zo regelmatig weggooien en vervangen. ;)

Ton Koek
07-11-2008, 13:07
En anders zitstokken in verschillende diktes, dat is het best voor de vogels.

Antoni Hopmann
07-11-2008, 13:13
Beste vogelliefehebbers

wie kan mij vertellen welke dikte zitstokken het meest geschikt zijn voor een gemengde voliere?

Van alles wat lijkt me. Voor Spaanse Timbrado's en andere kanaries
in ieder geval stokken met een diameter van 14 a 15 mm.

P.Wijlaars
07-11-2008, 18:59
Van alles wat lijkt me. Voor Spaanse Timbrado's en andere kanaries
in ieder geval stokken met een diameter van 14 a 15 mm.

Oke, op dit moment heb ik alleen 12 mm stokken
bedankt.
Groeten, Peter

girlits
07-11-2008, 19:40
Voor de poten is het beste stokken van verschillende diameters waaronder een paar die ze niet kunnen omsluiten zodat de nagels afslijten en dunnere zodat ze hun voeten volledig gebruiken en deze soepel blijven.
groeten eddie

Antoni Hopmann
07-11-2008, 22:26
Oke, op dit moment heb ik alleen 12 mm stokken
bedankt.
Groeten, Peter

De stokken van 12 mm doorsnee zijn voor kanaries absoluut te dun.
De vogels rusten niet goed en het bevordert overmatige nagelgroei.
De stokken moeten 14 a 15 mm doorsnee zijn.
Je kan ook een vurenhouten latje nemen van 15x15 mm en daarvan de hoeken afschaven.
schuren. Is zelfs nog beter dan de gladde ronde stokken.

kingfisher
08-11-2008, 15:05
Ik loop er over te denken om natuurtakken te gaan gebruiken in mijn broedkooien,voor het gezicht maar zeker ook voor het welzijn van de pootjes door de verschillende diameters.
Nu lijkt me vruchtbomentakken het beste maar ik zit een beetje met de bevestiging.
Een gewone stok klem je tussen de achterwand en de tralies maar iemand een idee hoe dit te doen met onregelmatige takken die je dus eigenlijk alleen aan de achterwand kunt monteren.
Ik heb in de kooi van de kruisbekken een vlaggestok houder gemonteerd waarin ik een aantal sparre/conifeertakken kan steken en dit gecombineerd met gewone zitstokken omdat die sparre takken in de vliegrichting staan omdat de kooi maar 50 cm diep is en je anders wel hele korte takken krijgt.
Maar in de broedkooien wil ik ze gewoon haaks op de vliegrichting hebben.
Iemand een suggestie?
mvg,
Kingfisher

kingfisher
08-11-2008, 20:28
Bedankt Wk daar kan ik wel wat mee en dat van die vruchtbomen hou ik in de gaten.
Wat voor andere takken zouden nog geschikt zijn denk je?
Wilg of beuk?
mvg,
kingfisher

medaar
08-11-2008, 20:44
Bedankt Wk daar kan ik wel wat mee en dat van die vruchtbomen hou ik in de gaten.
Wilg of beuk?
mvg,
kingfisher

lees eens medaar

P.Wijlaars
08-11-2008, 21:25
lees eens medaar

Takken uit de natuur , moet ik die eerst nog behandelen voor ik ze ga gebruiken in de voliere?

theodoor
08-11-2008, 21:39
behandelen.met al dat mooie hout in alle diktes en lengtes wat er bij jou langs het kanaal en de dommel groeit je niet druk maken.hooguit de nodige afstand houden van landbouwgrond.
garoeten theo

P.Wijlaars
08-11-2008, 22:07
behandelen.met al dat mooie hout

takken van een boom afzagen zie ik ff niet zitten
dus ik zoek takken die al een tijdje onder een boom liggen.

maar die moet ik natuurlijk wel controleren of het hout niet rot is.
mijn vader had ook een dikke tak in de voliere, maar had de scherpe punten van de zijtakken niet rond gemaakt,in ieder geval het scherpe ervan afgehaald
daar kreeg hij achteraf wel spijt van, een vogel had zich lelijk verwond aan zo'n scherpe punt, dus in mijn ogen moet je de tak wel goed controleren.

P.Wijlaars
08-11-2008, 22:13
De stokken van 12 mm doorsnee zijn voor kanaries absoluut te dun.
De vogels rusten niet goed en het bevordert overmatige nagelgroei.
De stokken moeten 14 a 15 mm doorsnee zijn.
Je kan ook een vurenhouten latje nemen van 15x15 mm en daarvan de hoeken afschaven.
schuren. Is zelfs nog beter dan de gladde ronde stokken.

Goed , dat je me dat even meld, maandag meteen veranderen in 15 mm stokken.
Antoni,je bent een redder uit de hemel.-0-
of een engeltje op m'n schouder.:-0-

petra
08-11-2008, 23:32
Zelf gebruik ik al de takken van de Catalpa, die zijn erg mooi van dikte
en zijn ze vies dan gooi ik ze weg.

Groetjes Petra.:)

P.Wijlaars
09-11-2008, 12:08
takken van de Catalpa
Groetjes Petra

Ja... maar waar vind ik die?:confused:

RobK
09-11-2008, 12:35
Afhankelijk van de grootte van de vogelkooi gebruik ik stokken met diverse maten. In één kooi/vlucht minimaal twee stokdikte's. Voor kanaries 12 en 14 mm rond. Met stokken van alleen 14 of 15 mm kan je toch wel voet- en ringproblemen verwachten bij de vogels.

Groet,

Rob.

petra
09-11-2008, 13:25
Hallo P.Wijlaars,

Dat zijn die bomen op 1 dikke stam met zo'n bol erop.

Die moeten nu gesnoeid worden en sommige mensen zullen ze al wel gesnoeid hebben.

Denk als je iemand ken dat je ze vast krijg.

Groetjes Petra.:)

kingfisher
09-11-2008, 20:07
Wilg of beuk?
mvg,
kingfisher

Hallo Winterkoning,
Ik heb vandaag 1 kooi vast geprobeerd met van die steuntjes die jij had laten zien en het bevalt me goed,makkelijk zoals je zei met kit en kon ze gewoon klem zetten op de tralies zonder Tie rib en weet je wat het gekke is,heb ze bij die wilde kanaries geplaatst en ze zijn gelijk van dat gehip af en rustiger .
Heb voorlopig even wilgetakken gebruikt die ik even in de uiterwaarden ben gaan knippen,kijken hoe die zich houden .
mvg,
Kingfisher

Antoni Hopmann
09-11-2008, 22:43
Afhankelijk van de grootte van de vogelkooi gebruik ik stokken met diverse maten. In één kooi/vlucht minimaal twee stokdikte's. Voor kanaries 12 en 14 mm rond. Met stokken van alleen 14 of 15 mm kan je toch wel voet- en ringproblemen verwachten bij de vogels.

Groet,

Rob.

Hallo Rob!
Ik gebruik al zo lang ik kanaries kweek zowel in de voliere
als in de broed- en vluchtkooien stokken van 15 rond en stokken van
15 mm vierkant,waarvan ik de hoeken afschaaf.
De afgeschaafde stokken zullen best wel eens wat dunner kunnen zijn.
Voet-en/of ringproblemen komen bij mij niet voor evenmin als doorgegroeide
nagels. Dat is ook de reden,dat ik de nagels van de vogels nooit hoef te
knippen. Hooguit een scherp puntje weghalen.
Ook liggen in de voliere altijd een paar bakstenen. Daaraan slijpen de Spaanse Timbrado's zelf hun snaveltjes af. Die hoef ik dus ook niet te knippen.
Prettig voor de fokker,dacht ik zo.

Bondje01
10-11-2008, 18:10
de takken die ik nog wel eens aan een kennis geef zijn die van de knotwilg dus de salix. Hij komt ze dan wel eens halen voor de parkieten. Zelf staan er hier ook een aantal in de voliere hier en als ze te ver weg zijn dan snoei ik gewoon weer nieuwe want degene waar ik ze vandaan haal ( dicht bij mij ) die is ze liever kwijt dan rijk en ik kan ze gebruiken dus ik knot voor hem en ik heb goedkope stokken/takken