Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kleine grasparkietjes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kleine grasparkietjes

    Hallo vogel vrienden

    Deze week hebben wij bij ons op de club onze tentoonstelling.
    wij hebben kleine grasparkieten ingestuurd.

    wat mij opvalt is dat er op alle keurbriefjes staat dat de vogels te breed zijn en knik in de nek missen groote is vaak wel redelijk tot goed

    zijn er meer liefhebbers met kleine parkietjes die de zelfde opmerkingen op hun keurbriefjes hebben staan.
    wil graag is van gedachten wisselen
    groeten wilfred coljee

  • #2
    Misschien heb je heir iets aan Wilfred:
    De eisen voor een kleine grasparkiet zijn:
    * Lengte maximaal 18 cm, gemeten van de kruin van de kop tot de punt van de staart. Hij moet een sierlijke slanke gestalte laten zien.
    * Kopvorm moet enigszins spits zijn, zowel voor- als zijaanzicht en moet in verhouding staan tot het lichaam.
    * Snavel, bovensnavel moet volledig zichtbaar zijn en de punt raakt net de bevedering.
    De bovensnavel moet over de ondersnavel sluiten en de snavel dient gaaf te zijn.
    * Houding, moet een fiere en natuurlijke houding hebben en rustig zijn. Moet stevig op de poten staan en het onderlichaam moet ruim vrij van de stok blijven. Tenen moeten voorzien zijn van nagels en moeten de stok stevig omklemmen, 2 tenen voor en 2 tenen achter.
    * Conditie/bevedering, vogel moet goed in conditie zijn.
    De bevedering moet compleet en glanzend zijn, dit getuigt van een goede gezondheid.
    * Lichaamskleur moet een goede diepte hebben en zo egaal mogelijk zijn.
    * Tekening moet zo helder en strak mogelijk zijn, vooral het masker, deze moet zuiver van kleur zijn met aan de onderzijde 6 regelmatig verdeelde ronde keelstippen, alles in de juiste verhouding met het masker. De buitenste 2 worden gedeeltelijk door de wangvlekken bedekt. De stippen dienen zich in het masker te bevinden, waarbij onder de stippen duidelijk een klein wit af geel randje zichtbaar moet blijven

    bron: http://www.ton-albers.nl/grasparkiet.htm

    Te breed betekent meestal dat er nog teveel het postuur van de "Engelse" in zit.
    Op http://www.bush-budgies.net/ vind je nog veel meer info en ook medeliefhebbers.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      keurmeester

      hallo Wilfred, je zou ook je vragen kunnen stellen aan de keurmeester, die je vogels heeft gekeurd. die weet exact wat er voor een vogel gevraagd word. en kijk eens naar de kampioen, wat dat voor vogel is, en praat met andere kwekers, die kunnen je ook helpen.
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

      Opmerking


      • #4
        liefbebbers gezocht van de kleine grasparkieten

        Graag zou ik met ander kwekers in contact komen die ook de kleine grasparkiet kweken. Willen we de kleine grasparkiet in kwaliteit verbeteren dan zullen we steeds streng moeten zijn in de keuze van de vogels die we inzetten voor de kweek.

        Mijn vraag in deze topic is dan ook of er nog meer liefhebbers zijn die met de kleine parkieten naar de tt geweest zijn en wat de opmerkingen van de keurmeesters waren.
        Bij vogels die wij in gestuurd hebben zijn er een aantal die wij gemeten hadden en een lengte van 17,8 cm hadden deze vogels krijgen de opmerking dat ze te fors zijn.

        ook zou ik graag met wat mensen willen chatten over de vererving van de kleur slagen want dit is op dit moment zware kost.

        ton en ton bedankt voor jullie reactie ik hoop dat er nog meer kwekers zijn die hun ervaringen met elkaar willen delen.

        groeten
        wilfred coljee

        Opmerking


        • #5
          Wij gaan er komende week 1 inzetten. We wilde een ino inzetten, maar die is net in de rui geschoten. En punker stond niet op het vraagprogramma

          Aangezien ze liever een gevulde kooi hebben dan een lege kooit heeft de secretaris aangeraden een ander in te sturen.

          Deze (groene) is iets forser dan de ino die we in wilde sturen, maar ik laat je de uitslag weten.

          (ps: wij kweken verder niet gericht op de kleine gras. We hebben een paar in een vlucht zitten)
          Mijn Site

          Opmerking


          • #6
            Kampioen

            Bij deze de foto van mijn Kampioen kleine grasparkiet op onze onderlinge tentoonsteling van eind november 2008.
            Bij de meeste stond inderdaad, moet fijner, moet smaller, te grof,......

            480.051 Kleine grasparkiet opaline grijs vleugel lichtgroen
            91 punten




            GR:RAY

            Opmerking


            • #7
              goed bezig zo met die kleine parkieten super vogeltje wil er straks ook nog 2koppeltjes van halen gewoon gezellig vogeltje en mooie kleuren
              Gr Marcel Levers

              Opmerking


              • #8
                Kampioen

                Van harte met je behaalde resultaat Ray. Ga zo door.
                Vriendelijke groeten,
                Henk3.

                Mijn website:

                Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                Opmerking


                • #9
                  Thanks,....
                  Kijken of ik de jongen straks ook zo klein kan krijgen.
                  Jammer dat de NBvV ze nog niet toestaat op de district tentoonstellingen.
                  Ik had haar graag met de kerst in Hoogland neergezet. ( district TT Utrecht )
                  GR:RAY

                  Opmerking


                  • #10
                    Helaas heb ik een ander in moeten zenden omdat de ino net in de rui is geschoten. Ook ik kreeg de opmerking dat de ingezonden te grof was (klopt ook)

                    Volgend jaar wil ik het weer met haar en een ander proberen. van deze verwacht ik namelijk wel redelijk tot goede resultaten. Dit zal ook een kweekkoppel worden voor dit jaar

                    (Zal eens kijken of ik een goede foto kan maken)
                    Mijn Site

                    Opmerking


                    • #11
                      Foto's fleuren de boel altijd op,.......
                      GR:RAY

                      Opmerking


                      • #12
                        Helaas ga ik met donker naar werk en kom ik bij donker weer thuis... foto's zullen even tot het weekend moeten wachten

                        Het moeilijkste zal zijn om een foto te maken met een andere vogel er op zodat het formaat een beetje duidelijk wordt.
                        Mijn Site

                        Opmerking


                        • #13
                          nou ik heb eindelijk een koppel gekocht voor mijn dochter

                          en een beetje voor mij zelf
                          Gr Marcel Levers

                          Opmerking


                          • #14
                            ik wil volgend jaar met de kweek voor de TT beginnen.
                            maar wie weet hoe ik aan goede kleine grasparkieten kom?
                            want de meeste mensen hebben ze niet voor de TT en de mensen die ze willen hebben houden de goede liever zelf.

                            m.v.g.
                            lars
                            manager bij een speech :
                            vorig jaar stonden we op het randje van de afgrond,
                            maar sindsdien hebben we een grote stap voorwaarts gemaakt.

                            Opmerking


                            • #15
                              Mss proberen zelf een stam op te bouwen en dan bloed inkweken van andere ttdeelnemers.

                              mvg

                              Opmerking

                              Working...
                              X