Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat helpt echt tegen een sperwer die elke dag komt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Wat helpt echt tegen een sperwer die elke dag komt?

    Ik had elke dag een sperwer op het hok. Geen last van want de kanaries vonden het niet erg omdat ik ook duiven heb en ze dus grote vogels gewend zijn. Nu heeft hij 2 dagen geleden mijn oudste kanarie gepakt door de tralies net langs de plexiglasplaten. Gister heb ik Japanse nachtegalen gekocht en een mozambiquesijs en die zitten in een voliere. De sperwer komt al de hele ochtend langs en ik ben vanaf 0700 uur bezig hem weg te jagen. Hij gaat op de railing van mijn dakterras zitten en itt de kanaries draaien de nachtegalen door en zit de Mozambique inmiddels op de grond
    Om te zorgen dat mijn nieuwe aanwinsten niet meteen een hartaanval krijgen zoek ik dus vandaag nog naar een werkende oplossing. Schrikdraad is geen optie helaas ivm mijn honden en omdat ik in een natuurgebied woon en er heel veel sperwers zitten. Als die allemaal eerst een schok moeten krijgen zit er nog om de zoveel tijd een aan het gaas van een van de volieres. Katten kunnen hier niet komen en op het moment zitten de honden binnen dus hebben de roofvogels vrij spel.

    Uiteraard heb ik de zoekfunctie gebruikt. CD's aan het gaas, dak zit er al op, heksenbal, plastic uil, reflectors?

    Zelf denk ik aan de plastic oehoe omdat ik die goed in het zicht kan zetten en op de aanvliegroute zodat de sperwer gewoon weg blijft. Op die manier zien de nachtegalen de uil niet.

    Wat is de beste oplossing? reflectors wil hier niet denk ik omdat ik de volieres onder een overkapping van 8 meter heb en dus kan ik ze niet naar boven richten. De roofvogels zien de vogels van de zijkant omdat die op een dak 4 meter hoog staan.

    Ik wil het straks oplossen en vanaf vandaag geen sperwer meer zien, zeker niet aan het gaas hangend bij de Jap nachtegalen want die blijven erin en ik heb geen zin in dure lijken.

  • #2
    Dat is heel lastig.Ik heb ook twee keer gehad en ik woon in een dichte woonwijk.Nu zijn mijn vogels binnen tot de voorjaar.
    Misschien moet je de dak dicht doen van je voliere dat de sperwer je vogels niet kan zien vanuit de lucht.Dit vind ik zelf niet zo fijn omdat weinig zon in de voliere kom.Of misschien moet je boven de voliere iets ophangen wat in de wind blijf wapperen.En de uil ook boven de voliere zetten dat de sperwer hem goed kan zien.
    Succes
    sigpic
    Excuses voor de tipefouten.

    Opmerking


    • #3
      De uil op de voliere zou ik niet doen ,vogels zijn ook prooidieren van enkele uilen,de vogels zouden zeer onrustig worden.De sperwer heeft toch een aanvliegroute anders zou hij niet bij de voliere kunnen komen,aan die zijde zou je de heksenbollen kunnen plaatsen ze zien zich zelf aan komen vliegen in de bollen en schrikken hier van en vliegen weg vrg Rob.

      Opmerking


      • #4
        Heb na de nodige problemen bij de aldi vijvernetten gekocht die bedoeld zijn om het blad uit de vijver te houden deze zijn 5x3 mtr ,aan een lange kant heb ik door de mazen een nylontouw geregen.Het net aan een kant vastzetten en je kunt het als gordijn ophangen en als het nodig is aan de kant schuifen.Weghouden kun je ze bijna niet maar wel moeilijk maken.In deze tijd van het jaar trekken de sperwers en hier bij telposten van de vogelwerkgroep zien ze soms 30/40 sperwers per dag langskomen deze hebben allen honger aan het eind of begin van de dag en als ze eenmaal gefixeerd zijn op bijv japans eten is het net of ze oogkleppen op hebben.Ook kun je de kooi bekleden met schaduwdoek wat je tegenwoordig om alle bouwwerken ziet dit is in wit groen of zwart ,lichtdoorlatend en ze zien de prooi niet meer.En jou vogels de sperwer niet zodat ze rustiger blijvenAls je veel ruimte om de deur hebt kun je ook iets verder weg een voerplek maken voor mussen en ander grut zodat de sperwers daar uit eten kunnen.
        groeten eddie

        Opmerking


        • #5
          Girlits klop wat die voerplek betreft, had ik ook gedaan en nu gaat die sperwer er naar toe, heb hem vandaag 2 keer erbij gezien.

          groetjes petra.

          Opmerking


          • #6

            Opmerking


            • #7
              foto

              hallo Robin, kan je daar een foto van maken , hoe dat er uit ziet, die uil op een stok ?
              groeten Ton
              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

              Opmerking

              Working...
              X