PDA

Bekijk Volledige Versie : Bleekrug diamantvink

toontje
01-11-2008, 23:28
Hoe kan het dat ik uit een wildkleur man en een bruine pop een bleekrug (bruinveugel) jong krijg en dit jong is een MAN (Zit volop te fluiten)
De vererving van een bleekrug diamantvink is geslacht gebonden recessief
Uit het zelfde koppel komen pastellen ,bruin (Isabel) ,wildkleur,en geelstuid
jongen diamant vinken

HansvdWeerdhof
05-11-2008, 20:20
Hoe kan het dat ik uit een wildkleur man en een bruine pop een bleekrug (bruinveugel) jong krijg en dit jong is een MAN (Zit volop te fluiten)
De vererving van een bleekrug diamantvink is geslacht gebonden recessief
Uit het zelfde koppel komen pastellen ,bruin (Isabel) ,wildkleur,en geelstuid
jongen diamant vinken

Bleekrug diamantvinken zul je wel niet hebben, want die zijn uiterst zeldzaam, ik heb lange tijd gedacht dat ze uitgestorven waren, want ik heb ze 25 jaar niet meer gezien, maar ik heb er (in het buitenland) toch weer gezien niet al te lang geleden. Dus zeg nooit nooit, maar het is onwaarschijnlijk dat jij bleekruggen hebt.
Een bleekrug heeft een "grijze" kop, een koudbruin rugdek en een zwarte borstband en flank (flank met stipjes uiteraard) De vererving is niet 100% duidelijk want daar is nooit goed onderzoek naar gedaan

Een Bruine en die zul jij wel hebben heeft een bruine kop een warmbruin rugdek en een niet egale borstband die duidelijk bruin van tint is. En een bruine flank met stippen.

Bruin vererft geslachtsgebonden. Als jij een wildkleur man paart aan een bruine pop dan kweek je alleen uiterlijk wildkleurige jongen, waarvan de mannen split bruin zijn.
Als jij toch Bruine jongen kweekt uit een dergelijke paring dan kan dat alleen maar als de vader split voor bruin is.
Dan heb je dus de paring split bruin man x bruin pop en dat geeft: 25% Bruin man, 25% Bruin pop, 25% split bruin man en 25% wildkleur pop

ik laat de andere kleuren die je noemt in het voorbeeld hierboven maar even buiten beschouwing om het niet nodeloos ingewikkeld te maken, maar geelstuit (officieel oranjesnavel) vererft recessief en dat houdt dus in dat beide ouders minimaal split geelstuit moeten zijn.
V.w.b. de Pastel, die vererft geslachtsgebonden, dus je kunt als je pastel jongen uit dit koppel kweekt concluderen dat de vader split pastel is.
Je zegt niet dat de moeder de pastelkleur laat zien en een pop is nooit split voor pastel, dus je kunt dan ook de conclusie trekken dat de pastel jongen die uit dit koppel voortkomen allen poppen zijn.
Met enig fortuin kun je dus uit een dergelijk koppel een oranjesnavel pastel bruine pop kweken, kans van 1 op 32 of zo

Dus je kunt dus dit concluderen: je hebt een koppel dat bestaat uit een:
Wildkleur split oranjesnavel pastel bruin man
Bruin split oranjesnavel pop

toontje
16-11-2008, 15:06
http://www.vogelcafe.nl/photoplog/index.php?n=592

Wat is dit voor een mutatie komt dus uit
Wildkleur/ split oranjesnavel pastel bruin man ?x
Bruin/ split oranjesnavel pop?
de vogel is lichter als de foto laat zien

HansvdWeerdhof
17-11-2008, 02:04
De foto is niet heel duidelijk, maar het lijkt er op dat de borstband zwart is.

Beschrijf jij die vogel zelf eens dan, heeft deze een zwarte borstband of een donkerbruine, is die borstband egaal of is die niet egaal van kleur.
Heeft deze een bruine kop of een grijze kop?
Rugdek, omschrijf dat eens, is dat een warme tint of een koude tint. "koud wil zeggen met een grauw waas, warm is met een kastanjeachtige gloed zeg maar.

toontje
18-11-2008, 00:36
De vogel heeft een zwarte borstband die is egaal van kleur.
een grijze /bruine kop en grijs/bruine vleugels ,de vogel is klein van stuk en op dit moment zwaar in de rui.
Maar mijn vraag was hoe kan vogel uit een koppel dat uiterlijk man wildkleur/???
x pop bruin/??? Als het een pop was kan ik het nog volgen , maar de vogel fluit
dus het is een man.

HansvdWeerdhof
18-11-2008, 02:44
De vogel heeft een zwarte borstband die is egaal van kleur.
een grijze /bruine kop en grijs/bruine vleugels ,de vogel is klein van stuk en op dit moment zwaar in de rui.
Maar mijn vraag was hoe kan vogel uit een koppel dat uiterlijk man wildkleur/???
x pop bruin/??? Als het een pop was kan ik het nog volgen , maar de vogel fluit
dus het is een man.

Zoals je het omschrijft zou je dus een bleekrug diamantvink kunnen hebben.
Die mutatie is in het begin van de tachtiger jaren bij o.a. bij ondergetekende ontstaan en bij een kweker uit Waddinxveen, ongeveer tegelijkertijd zijn ook de Bruinen opgedoken en wel bij Blankhorst uit Twello.
Probleem was dat "men" de bruinen mooier vond dan de bleekruggen, er was eigenlijk maar weinig animo voor en dat was best jammer, want het is toch duidelijk een andere mutant.

Ik wist toen nog niet wat ik nu weet over erfelijkheid, mutaties en zo, bovendien had ik toen de vogels samen met mijn vader en die heeft op een gegeven moment besloten om het hele kleurtje wegens "er is toch geen interesse in" maar op te doeken en te verkopen. Eigenlijk achteraf gezien erg jammer, want ik heb ze daarna meer dan 25 jaar niet meer gezien, tot begin dit jaar, toen heb ik er in het buitenland toch weer enkele gezien, ik heb al die tijd gedacht dat ze uitgestorven waren, maar kennelijk zijn ze er dus toch nog.

Jij hebt een paring van een wildkleur man x een bruine pop zeg je en het jong is een mutatie (laten we eens uitgaan van een) Bleekrug man.
Het kan zijn dat de moeder ook een bleekrug is, of een split.
Vrijwel zeker is wel dat de vader een split bleekrug is, tenzij het een spontane mutatie is, want dat kan natuurlijk ook nog
Je hebt verschillende mogelijkheden qua vererving.
a. als het een dominante mutatie betreft dan MOET de moeder een Bleekrug zijn. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat dit dominant vererft, maar het is niet ondenkbaar.
b. als het een autosomaal recessieve mutatie betreft dan zijn beide ouders minimaal split bleekrug, mogelijk is de moeder een volle bleekrug, maar de vader moet dan minimaal split bleekrug zijn
c. als het een geslachtsgebonden mutant betreft dan moet de moeder een bleekrug zijn anders kun je er geen bleekrug man uit kweken en dan is de vader split bleekrug.
d. het is een spontaan opgetreden mutant en beide ouders zijn niet split of vol bleekrug, dat kan ook nog, da's niet erg waarschijnlijk, maar het kan theoretisch gezien wel.

Ik weet niet waar je woont Toontje, maar als je niet aan de andere kant of aan het eind van de wereld woont wil ik wel een keer langskomen om die vogel eens van dichtbij te bekijken, stuur me anders eens een PB of een e-mail

toontje
18-11-2008, 14:33
Ik heb de vogel meegenomen naar de tafelkeuring daar is de vogel gekeurd
door de heer F. Krijeveld keurmeester bij de andere bond A.N.B.v.V en die
keurde hem als bruinvleugel ,alleen de vogel was veel te klein en op dat moment in de rui nog, steeds trouwens de vogel is haast kaal .
meer info
kijk op mijn site http://www.ton-albers.nl/#

allengreg512
26-05-2010, 16:39
I leave the other colors you mention in the example above, but out of consideration to unnecessarily complicated, but yellow rump (official orange beak) inherits recessive and thus implies that both parents at least split yellow encounter should be.

You might the Pastel, who inherited sex-linked, so you can turn pastel kid from the flock grows conclude the father split pastel.