PDA

Bekijk Volledige Versie : Zuinig met het dure vogelzaad.

P.Wijlaars
01-11-2008, 11:22
Hoi, vogelfreaks.

Wie heeft er ervaring met een kafmolen.
voor alle duidelijkheid,Met een kafmolen scheidt u het bruikbare voer van het kaf (lege vliesjes).

http://img84.imageshack.us/img84/50/kafmolenbb9.jpg (http://imageshack.us)
http://img84.imageshack.us/img84/kafmolenbb9.jpg/1/w400.png (http://g.imageshack.us/img84/kafmolenbb9.jpg/1/)

voor meer informatie:http://www.rimo.nl/index1.html

gretha
01-11-2008, 11:48
http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=3341

mijn rest voer krijgen de vogels buiten .

krien
01-11-2008, 12:49
Allemaal al behandeld in andere onderwerpen eerder, bij mij eten de kwartels restvoer op.

wessellouw
01-11-2008, 15:24
Hallo:

Een kafmolen zou verboden moeten worden uit oogpunt van dierenwelzijn.
Het zijn pure infectie bronnen.

Ze verwijderen wel is waar kaf en stofjes, maar al eens gedacht aan de bacteriën die op en rond geknoeid zaad zitten?
Wat gebeurt er veelal in de praktijk?
In elke kooi/volière is een specifieke bacteriën flora aanwezig afkomstig van de daarin gehuisveste vogels
In de loop van de week wordt het zaad uit kooi of volière 1, 2, 3 enz. in een emmertje gemikt en dan zaterdags even "geschoond".

Maar dan hebben de bacteriën uit alle kooien zich niet alleen vermengd maar ook explosief vermeerderd.
En dat gaat u dan weer aan de vogels voeren?

Voer liever gerantsoeneerd !

Beter voor de vogels die een uitgebalanceerd mengsel (moeten) eten.
Minder afval.
Minder verbruik van zaad.
Beter voor uw portemonnee.
Geen kafmolen nodig, dus geen extra kosten om uw vogels ziek te maken en geen dierenartskosten om ze weer te genezen.

Wessel van der Veen.

Animal
01-11-2008, 16:09
Allemaal al behandeld in andere onderwerpen eerder, bij mij eten de kwartels restvoer op.

Kwartels horen ook gewoon goed vers schoon voer te krijgen.

gerard 6
01-11-2008, 16:11
Wessellouw heeft het wat mij betrefd aan het juiste eind.
Sluit ik mij volledig bij aan. Voor jezelf bezuinig je toch ook niet op het eten.
Of doe je het door de molen om de goede stukjes eruit te halen.
Gewoon elke dag een schone bak met voer en de restjes gewoon weggooien.
Bakje netjes afwassen en weer vers voer. Lijkt mij een stuk gezonder voor de vogels, inplaats dat ze de dag erop voer krijgen waar weet ik veel aanzit of overheen.:D

gerard 6
01-11-2008, 16:12
Kwartels horen ook gewoon goed vers schoon voer te krijgen.

Ook volledig mee eens. Tjonge ben het wel vaak eens vandaag in 1 topic:p .

Animal
01-11-2008, 16:13
Hallo:

Een kafmolen zou verboden moeten worden uit oogpunt van dierenwelzijn.
Het zijn pure infectie bronnen.

Ze verwijderen wel is waar kaf en stofjes, maar al eens gedacht aan de bacteriën die op en rond geknoeid zaad zitten?
Wat gebeurt er veelal in de praktijk?
In elke kooi/volière is een specifieke bacteriën flora aanwezig afkomstig van de daarin gehuisveste vogels
In de loop van de week wordt het zaad uit kooi of volière 1, 2, 3 enz. in een emmertje gemikt en dan zaterdags even "geschoond".

Maar dan hebben de bacteriën uit alle kooien zich niet alleen vermengd maar ook explosief vermeerderd.
En dat gaat u dan weer aan de vogels voeren?

Voer liever gerantsoeneerd !

Beter voor de vogels die een uitgebalanceerd mengsel (moeten) eten.
Minder afval.
Minder verbruik van zaad.
Beter voor uw portemonnee.
Geen kafmolen nodig, dus geen extra kosten om uw vogels ziek te maken en geen dierenartskosten om ze weer te genezen.

Wessel van der Veen.

Vogels in een gemengde volliere eten geen uitgebalanceerd mengsel en kun je niet rantsoeneren.
Er zegt hier ook niemand dat ze de vloer schoonvegen en dat door de kafmolen doen.
Er zijn ook voerbakken met een laa er onder om het gemorste zaad op te vangen ,en dat kan prima door zo'n kafmolen.
Als je gezonde vogels hebt die voldoende weerstand hebben kunnen ze daar prima tegen ,tenzij je natuurlijk kasplantjes aan het kweken bent.

Die dingen bestaan misschien al wel 100 jaar en voldoen prima.

gerard 6
01-11-2008, 16:20
Tja dat zal inderdaad wel zo zijn Animal maar als je al op het zaad van je vogels gaat bezuinigen.
Door ze 2 of 3 keer de oude zaadjes gaat geven door ze eerst door de kafmolen te doen. Uit financeel oogpunt om te bezuinigen op je vogels hou dan geen vogels. :rolleyes:
En dus zet je maar zaad neer waar misschien wel is overheen gepoept of weet ik veel wat dat lijkt mij niet oke hoor.
Hier niet hoor elke dag vers en niet anders.

Animal
01-11-2008, 17:44
Ik gebruik geen kafmolen ,maar de voerbak is bij mij gewoon een platte schaal ,waar alle vogels gezamelijk op en in zitten te eten.Die bak wordt ook zelden helemaal leeg gegooid ,maar iedere dag bij gevuld.
Er zal vast wel eens wat ontlasting in vallen ,maar daar is nog nooit een vogel ziek van geworden of dood aan gegaan.
Als je gezonde sterke vogels hebt en kweekt dan gaat dat prima zo.

Maar met al die fratsen van sommige tegenwoordig kweek je onder laboratorium omstandigheden kasplantjes ,die nergen meer tegen kunnen.

Zo'n kafmolen zouw ineens slecht zijn ,maar er zijn maar zat mensen die geen voerbakken voor hun kwartels weg zetten ,,die beesjes moeten dan alleen maar afval eten ,,dat lijkt me heel wat erger.

Ik bezuinig trouwens helemaal niet op zaad ,want het is in verhouding tot de gewone levensmiddelen nog steeds helemaal niks duurder dan 30 jaar geleden.

Antoni Hopmann
01-11-2008, 18:10
Nee, bij mij geen kafmolen. Ik heb mijn voer altijd gerantsoeneerd in de gemengde voliere,voor de kleurkanaries,Waterslagers en nu voor de Spaanse Timbrado's. Elke dag krijgen ze schone bakken met vers voer,zo uit de zak.

Animal
01-11-2008, 18:30
Nee, bij mij geen kafmolen. Ik heb mijn voer altijd gerantsoeneerd in de gemengde voliere,voor de kleurkanaries,Waterslagers en nu voor de Spaanse Timbrado's. Elke dag krijgen ze schone bakken met vers voer,zo uit de zak.

Is niet echt een gemende volliere ,,volgens mij zijn het allemaal kanarie's.
Een gemengde volliere is ,als je tropen ,kanarie's, kwartels,insecteneters ,wildzang en eventueel nog parkieten ,bij elkaar hebt zitten.

P.Wijlaars
01-11-2008, 18:39
[QUOTE=Animal;37993]
Tja... zo heb ik het nog niet bekeken.ik wist niet dat het zo'n ziekteverspreiders waren,dus een echte afrader.

Antoni Hopmann
01-11-2008, 18:51
Is niet echt een gemende volliere ,,volgens mij zijn het allemaal kanarie's.
Een gemengde volliere is ,als je tropen ,kanarie's, kwartels,insecteneters ,wildzang en eventueel nog parkieten ,bij elkaar hebt zitten.

Als ik het over een gemengde voliere heb dan heb ik het dus niet over een voliere met uitsluitend kanaries. Dat moge toch duidelijk zijn.

ThomasD
01-11-2008, 18:53
tja zo mag je het nu ook weer niet bekijken
een kafmolen heeft als functie in mijn ogen toch
dat als je voert en de volgende dag controleer je de eetbakjes
en je ziet een aantal eetbakjes waar enkel pelletjes van zaadjes aan de top liggen dat je deze inhoud van de eetbakjes even door de kafmolen doet
-zo zijn de pelletjes weg
-het goede zaad dat onder de pelletjes ligt kun je weer geven met wat zaad uit de zak bij
ipv gewoon het bakje weg te smijten omdat er aan de top enkel pelletjes liggen dat zou pas een verspilling zijn
nu spreek ik wel niet van een opvangbak dat is iets anders deze heeft bij mij als functie de volière vloer zo goed als zaadvrij te houden anders moet je elke week de gehele volère met de borstel rond en nu beperkt dit zich tot een bak waar alle afval in ligt.

gerard 6
01-11-2008, 19:01
Ik gebruik geen kafmolen ,maar de voerbak is bij mij gewoon een platte schaal ,waar alle vogels gezamelijk op en in zitten te eten.Die bak wordt ook zelden helemaal leeg gegooid ,maar iedere dag bij gevuld.
Er zal vast wel eens wat ontlasting in vallen ,maar daar is nog nooit een vogel ziek van geworden of dood aan gegaan.
Als je gezonde sterke vogels hebt en kweekt dan gaat dat prima zo.

Maar met al die fratsen van sommige tegenwoordig kweek je onder laboratorium omstandigheden kasplantjes ,die nergen meer tegen kunnen.

Zo'n kafmolen zouw ineens slecht zijn ,maar er zijn maar zat mensen die geen voerbakken voor hun kwartels weg zetten ,,die beesjes moeten dan alleen maar afval eten ,,dat lijkt me heel wat erger.

Ik bezuinig trouwens helemaal niet op zaad ,want het is in verhouding tot de gewone levensmiddelen nog steeds helemaal niks duurder dan 30 jaar geleden.

Hallo Animal

Het stukje was in zijn algemeenheid bedoeld niet persoonlijk hoor.:)
Het gaat me meer over het idee kafmolen.
Over de kasplantjes ben ik het wel met je eens te is natuurlijk ook niet goed.
Hier eten ze ook allemaal uit dezelfde bakjes maar toch leeg ik die elke dag en was ze elke dag eerst af voordat ik ze terug zet.:D

Antoni Hopmann
01-11-2008, 19:11
tja zo mag je het nu ook weer niet bekijken
een kafmolen heeft als functie in mijn ogen toch
dat als je voert en de volgende dag controleer je de eetbakjes
en je ziet een aantal eetbakjes waar enkel pelletjes van zaadjes aan de top liggen dat je deze inhoud van de eetbakjes even door de kafmolen doet
-zo zijn de pelletjes weg
-het goede zaad dat onder de pelletjes ligt kun je weer geven met wat zaad uit de zak bij
ipv gewoon het bakje weg te smijten omdat er aan de top enkel pelletjes liggen dat zou pas een verspilling zijn
nu spreek ik wel niet van een opvangbak dat is iets anders deze heeft bij mij als functie de volière vloer zo goed als zaadvrij te houden anders moet je elke week de gehele volère met de borstel rond en nu beperkt dit zich tot een bak waar alle afval in ligt.

Primair Thomas,is het doel van gerantsoeneerd voeren,dat de vogels van de
gehele mengeling eten en dus niet alleen het "lekkere" er tussenuit
pikken.
Bij te ruim voeren wordt er veel gemorst. Hetgeen dus niet wordt gegeten,
wordt na de kafmolen te hebben gebruikt weer teruggegeven en aangevuld.
Daaruit wordt dan weer het "lekker"s" er uit gepikt. Inmiddels zijn een aantal
vogels mss wel erg vet geworden,lijden aan dunne ontlasting enz.omdat ze niet de juiste voeding hebben gekregen.
Darmproblemen enz. liggen a.h.w. op de loer.
Dan komt er dus weer een vraag op het forum zoals mijn vogel is ziek.Zit bol,
hapt naar adem. Blijft op de grond zitten. Weet iemand wat dat kan zijn?
Gewoon elke dag gerantsoeneerd voeren voorkomt de meeste ziekten.

Animal
01-11-2008, 19:11
Als ik het over een gemengde voliere heb dan heb ik het dus niet over een voliere met uitsluitend kanaries. Dat moge toch duidelijk zijn.

gemengde voliere,voor de kleurkanaries,Waterslagers en nu voor de Spaanse Timbrado's

De genoemde soorten zijn toch allemaal kanarie's ,,dacht ik.

Als je in een gemengde volliere gerantsoeneerd gaat voeren ,dan eten de brutale vogels het meest en het lekkerst ,,en de schuchtere vogels hebben te weinig . Dat werkt ook niet echt. Dus je hebt nog steeds kans op te vette vogels.
En als er dan ook nog vogels bij zitten die jongen hebben ,waar je geen erg in hebt ,is het ook niet best.
Met een grote gemengde volliere ga je ook niet iedere dag alle nesten controlleren.
Nog een voordeel van dat ruim voeren (wat ook gemorst wordt) is dat er na een forse regenbui lekker gekiemdzaad voor de vogels aanwezig is ,,maar dat is natuurlijk ook weer slecht.

Antoni Hopmann
01-11-2008, 19:21
Nee,dat is dus niet goed begrepen. Jarenlang heb ik naast de voliere voor kanaries ook een gemengde voliere gehad.

Het zijn niet de brutaalsten,die het eerst aan de bak komen.
Er is een z.g. "pikorde". Wie zich daaraan niet houdt wordt dus gepikt.
Het ideaal,dat elke vogel zijn portie krijgt, wordt natuurlijk nooit helemaal verwezenlijkt. Maar komt er in het algemeen vrij dicht bij.

gerard 6
01-11-2008, 19:24
Animal schreef:

Nog een voordeel van dat ruim voeren (wat ook gemorst wordt) is dat er na een forse regenbui lekker gekiemdzaad voor de vogels aanwezig is ,,maar dat is natuurlijk ook weer slecht.

antw:
Dat is ook wel zo inderdaad hier valt er ook wel eens wat op de grond.
En ja dat gaat kiemen en wordt goed gegeten, en daar is hier zeker nog geen vogel ziek van geworden. Sterker nog ze vinden het heerlijk.:rolleyes: