Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Help mozambique sijs waarschijnlijk legnood

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Help mozambique sijs waarschijnlijk legnood

    Hoi Wie kan mij helpen.

    Ik heb een koppel mozambiquesijzen welke in de buitenvoliere zitten (ook onverwarmd nachthok aanwezig). De vogels hebben zojuist een nest gebouwd evenals vorig jaar (toen twee jongen) rond deze tijd. Nu zit de pop echter dik en mijn gevoel gaat uit naar legnood. Ze zit er een beetje suf bij en gaat niet op haar nestje zitten wat een dag klaar is. De man voert haar en ze vliegt wel gewoon weg als ik in de buurt kom. Tevens gaat ze in de zon zitten als die schijnt, waarop ik opmaak dat ze warmte nodig heeft. Wat moet ik doen? Binnen zetten (20 graden) in de ziekenkooi.Nog even afkijken wat er gebeurt? Of dierenarts?

    groet

    Sander

  • #2
    erg laat

    Waarom laat je vogels nu nog buiten broeden in deze tijd van het jaar?
    mvg Gerard 6

    Opmerking


    • #3
      Legnood

      Beste Tommy, mocht je van mening zijn dat de legnood bij je vogel wordt veroorzaakt door de temperatuur, dan kan een ziekenkooi met een temperatuur van ongeveer 30 graden Celcius wel helpen. Een temperatuur van 20 graden Celcius is wat weinig. Groet. Adrie Jonkers.

      Opmerking


      • #4
        veel te laat

        nu is het winter tijd. de dagen met de zon zijn weg. veel te laat. alles zal naar de hemel gaan,

        Opmerking


        • #5
          Hallo voor buitenkweek is het eigenlijk te laat maar ik zou ze binnen zetten in een ziekenkooi op ongeveer 30 graden met de mogelijkheid voor de vogel om iets verder van de warmte bron te gaan zitten.
          verder kun je zien of ze legnood heeft want je ziet het eitje zo zitten, of je kunt een verdikking voelen aub niet knijpen want dan kun je de vogel inwendig beschadigen met de dood tot gevolg.
          Wat slaolie op de cloaca wil nog wel een helpen,hou er wel rekening mee dat als ze opknapt ze niet meer naar buiten kan wegens temperatuur verschil .

          nogmaals je kunt met mozambiquen best rond deze tijd broeden maar dan wel binnen,ik ga eind november begin december weer nestgelegenheden aanbieden.
          Dat het vorig jaar goed is gegaan is denk ik gewoon mazzel en misschiien iets ander weer geweest.
          Bij ons was het vanochtend al 4 graden.
          mvg,
          kingfisher
          Mvg,
          Kingfisher.

          Opmerking


          • #6
            natuur kun je niet altijd dwingen.
            vorig jaar is mn koppel edelzanger/moambiqsijs ook in oktober begonnen met broeden,hebben 3 nesten grootgebracht.dit jaar ook al het eerste nest uitgevlogen helaas te laat uitgevangen ,. jongen vermoord. Zitten nu weer even zo vrolijk wederom op 4 eieren. .
            Heb wel zwakke verlichting in het binnenhok,dus ze kunnen al wel vroeg aan het ontbijt.
            Garoeten Theo

            Opmerking


            • #7
              binnenhalen zou idd een oplossing zijn waarschijnlijk. Vorig jaar was hadden ze geen problemen met het grootbrengen van de jongen. Maar het weer wordt nu kouder. Maar ik heb ergens gelezen dat mozambiqen moeilijk broeden in een kweekkooi (kan ze alleen daar huisvesten) en ze zijn nogal kieskeurig met het kiezen van een nestje, dus ik was al blij dat er uiteindelijk weer genesteld werd. Vanavond gekeken maar ze zit gewoon op stok. Dus ik zal ze morgen binnen halen

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door theodoor
                natuur kun je niet altijd dwingen.
                vorig jaar is mn koppel edelzanger/moambiqsijs ook in oktober begonnen met broeden,hebben 3 nesten grootgebracht.dit jaar ook al het eerste nest uitgevlogen helaas te laat uitgevangen ,. jongen vermoord. Zitten nu weer even zo vrolijk wederom op 4 eieren. .
                Heb wel zwakke verlichting in het binnenhok,dus ze kunnen al wel vroeg aan het ontbijt.
                Garoeten Theo
                Hallo Theo,natuulrijk kun je natuur niet dwingen maar je kunt ze wel een beetje sturen en dat bedoel ik niet negatief.
                Ik heb nooit geen problemen om ze een beetje de goede richting op te sturen omdat ik gewoon s'zomers niet kan kweken,ten eerste omdat het op het hok en in de vogelkamer veel te warm wordt en ten tweede omdat ik in de zomervacantie niet iemand die mijn vogels doet als ik op vacantie ben ook nog eens de jongen(eivoer, levend voer etc.) moet laten nalopen en evt. ringen.
                Dus vandaar dat ik in de winter ,begin voorjaar broed,ik heb dan ook meer tijd om aan de vogels te besteden.dat ik dan niet altijd tt's kan spelen dat neem ik dan maar voor lief en ik kan ook 2 jarig spelen.
                mvg,
                kingfisher
                Mvg,
                Kingfisher.

                Opmerking


                • #9
                  Door nu nestgelegenheid aan te bieden probeer je juist wel de natuur naar eigen hand te zetten .
                  Dit geld dan voor de vogels die buiten in een volliere zitten.
                  Daar hang je de nestjes in april in ,,en haalt ze in september weer weg.
                  Het is nu buiten 2,8 graden ,en vannacht vriest het gewoon.
                  Met zulk weer kunnen je vogels zich ook dood broeden.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Animal
                    Door nu nestgelegenheid aan te bieden probeer je juist wel de natuur naar eigen hand te zetten .
                    Dit geld dan voor de vogels die buiten in een volliere zitten.
                    Daar hang je de nestjes in april in ,,en haalt ze in september weer weg.
                    Het is nu buiten 2,8 graden ,en vannacht vriest het gewoon.
                    Met zulk weer kunnen je vogels zich ook dood broeden.
                    Volkomen mee eens Animal, voor de duidelijkheid ik kweek ook alleen binnen ,buiten zitten alleen nog wat oudgedienden die hun oude dag rustig beleven.
                    mvg,
                    kingfisher
                    Mvg,
                    Kingfisher.

                    Opmerking


                    • #11
                      Hallo allemaal,

                      Mijn grootste zorg is wat er met het popje aan de hand kan zijn. Wat moet ik doen als het legnood is. Mijn mozambique sijsen willen nu eenmaal pas in oktober broeden. Ik heb ze geprobeerd in de zomer in stemming te brengen maar de natuur overwint mijn wensen en dat is maar goed ook. Volgend jaar haal ik ze in ieder geval tijdig naar binnen zodat ze binnen een nest kunnen bouwen. Maar wat nu te doen als het legnood is, zijn dan de enige oplossingen binnen halen en slaolie op cloaca?En helpt dit?

                      Opmerking


                      • #12
                        hier staan wat manieren om het ei eruit te krijgen bij legnood:
                        Legnood - Alles over legnood bij vogels en meer dan 40 andere vogelziekten. Verder informatie over meer dan 300 kooi- en volièrevogels.

                        Opmerking


                        • #13
                          legnood

                          ik had dit jaar een europese kanarie pop met legnood. ik heb haar onderbuik, gedurende een paar minuten onder de warme kraan gehouden, niet te warm he, en daarna wat slaolie op de cloaca gesmeerd. daarna binnen in een tt kooi op de verwarming gezet, en de dag erop was mevrouw weer opgeknapt, met een eitje, die je wel kan weggooien. de pop zou ik dan niet meer inzetten voor de kweek dit seizoen, daar ze waarschijnlijk niet in een goede conditie is. hoe is het nu met de pop ?
                          groeten Ton
                          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                          Opmerking


                          • #14

                            Opmerking


                            • #15
                              Tommie

                              Tommie, hoe is het nu met de pop ?
                              groeten Ton
                              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                              Opmerking

                              Working...
                              X