PDA

Bekijk Volledige Versie : Help mozambique sijs waarschijnlijk legnood

Tommie
28-10-2008, 11:28
Hoi Wie kan mij helpen.

Ik heb een koppel mozambiquesijzen welke in de buitenvoliere zitten (ook onverwarmd nachthok aanwezig). De vogels hebben zojuist een nest gebouwd evenals vorig jaar (toen twee jongen) rond deze tijd. Nu zit de pop echter dik en mijn gevoel gaat uit naar legnood. Ze zit er een beetje suf bij en gaat niet op haar nestje zitten wat een dag klaar is. De man voert haar en ze vliegt wel gewoon weg als ik in de buurt kom. Tevens gaat ze in de zon zitten als die schijnt, waarop ik opmaak dat ze warmte nodig heeft. Wat moet ik doen? Binnen zetten (20 graden) in de ziekenkooi.Nog even afkijken wat er gebeurt? Of dierenarts?

groet

Sander

gerard 6
28-10-2008, 11:42
Waarom laat je vogels nu nog buiten broeden in deze tijd van het jaar?

Adrie Jonkers
28-10-2008, 18:49
Beste Tommy, mocht je van mening zijn dat de legnood bij je vogel wordt veroorzaakt door de temperatuur, dan kan een ziekenkooi met een temperatuur van ongeveer 30 graden Celcius wel helpen. Een temperatuur van 20 graden Celcius is wat weinig. Groet. Adrie Jonkers.

medaar
28-10-2008, 19:31
nu is het winter tijd. de dagen met de zon zijn weg. veel te laat. alles zal naar de hemel gaan,-0-

kingfisher
28-10-2008, 20:01
Hallo voor buitenkweek is het eigenlijk te laat maar ik zou ze binnen zetten in een ziekenkooi op ongeveer 30 graden met de mogelijkheid voor de vogel om iets verder van de warmte bron te gaan zitten.
verder kun je zien of ze legnood heeft want je ziet het eitje zo zitten, of je kunt een verdikking voelen aub niet knijpen want dan kun je de vogel inwendig beschadigen met de dood tot gevolg.
Wat slaolie op de cloaca wil nog wel een helpen,hou er wel rekening mee dat als ze opknapt ze niet meer naar buiten kan wegens temperatuur verschil .

nogmaals je kunt met mozambiquen best rond deze tijd broeden maar dan wel binnen,ik ga eind november begin december weer nestgelegenheden aanbieden.
Dat het vorig jaar goed is gegaan is denk ik gewoon mazzel en misschiien iets ander weer geweest.
Bij ons was het vanochtend al 4 graden.
mvg,
kingfisher

theodoor
28-10-2008, 21:29
natuur kun je niet altijd dwingen.
vorig jaar is mn koppel edelzanger/moambiqsijs ook in oktober begonnen met broeden,hebben 3 nesten grootgebracht.dit jaar ook al het eerste nest uitgevlogen helaas te laat uitgevangen ,. jongen vermoord. Zitten nu weer even zo vrolijk wederom op 4 eieren. .
Heb wel zwakke verlichting in het binnenhok,dus ze kunnen al wel vroeg aan het ontbijt.
Garoeten Theo

Tommie
28-10-2008, 21:40
binnenhalen zou idd een oplossing zijn waarschijnlijk. Vorig jaar was hadden ze geen problemen met het grootbrengen van de jongen. Maar het weer wordt nu kouder. Maar ik heb ergens gelezen dat mozambiqen moeilijk broeden in een kweekkooi (kan ze alleen daar huisvesten) en ze zijn nogal kieskeurig met het kiezen van een nestje, dus ik was al blij dat er uiteindelijk weer genesteld werd. Vanavond gekeken maar ze zit gewoon op stok. Dus ik zal ze morgen binnen halen

kingfisher
28-10-2008, 21:44
natuur kun je niet altijd dwingen.
vorig jaar is mn koppel edelzanger/moambiqsijs ook in oktober begonnen met broeden,hebben 3 nesten grootgebracht.dit jaar ook al het eerste nest uitgevlogen helaas te laat uitgevangen ,. jongen vermoord. Zitten nu weer even zo vrolijk wederom op 4 eieren. .
Heb wel zwakke verlichting in het binnenhok,dus ze kunnen al wel vroeg aan het ontbijt.
Garoeten Theo

Hallo Theo,natuulrijk kun je natuur niet dwingen maar je kunt ze wel een beetje sturen en dat bedoel ik niet negatief.
Ik heb nooit geen problemen om ze een beetje de goede richting op te sturen omdat ik gewoon s'zomers niet kan kweken,ten eerste omdat het op het hok en in de vogelkamer veel te warm wordt en ten tweede omdat ik in de zomervacantie niet iemand die mijn vogels doet als ik op vacantie ben ook nog eens de jongen(eivoer, levend voer etc.) moet laten nalopen en evt. ringen.
Dus vandaar dat ik in de winter ,begin voorjaar broed,ik heb dan ook meer tijd om aan de vogels te besteden.dat ik dan niet altijd tt's kan spelen dat neem ik dan maar voor lief en ik kan ook 2 jarig spelen.:D
mvg,
kingfisher

Animal
28-10-2008, 21:56
Door nu nestgelegenheid aan te bieden probeer je juist wel de natuur naar eigen hand te zetten .
Dit geld dan voor de vogels die buiten in een volliere zitten.
Daar hang je de nestjes in april in ,,en haalt ze in september weer weg.
Het is nu buiten 2,8 graden ,en vannacht vriest het gewoon.
Met zulk weer kunnen je vogels zich ook dood broeden.

kingfisher
28-10-2008, 22:52
Door nu nestgelegenheid aan te bieden probeer je juist wel de natuur naar eigen hand te zetten .
Dit geld dan voor de vogels die buiten in een volliere zitten.
Daar hang je de nestjes in april in ,,en haalt ze in september weer weg.
Het is nu buiten 2,8 graden ,en vannacht vriest het gewoon.
Met zulk weer kunnen je vogels zich ook dood broeden.

Volkomen mee eens Animal, voor de duidelijkheid ik kweek ook alleen binnen ,buiten zitten alleen nog wat oudgedienden die hun oude dag rustig beleven.
mvg,
kingfisher

Tommie
29-10-2008, 00:50
Hallo allemaal,

Mijn grootste zorg is wat er met het popje aan de hand kan zijn. Wat moet ik doen als het legnood is. Mijn mozambique sijsen willen nu eenmaal pas in oktober broeden. Ik heb ze geprobeerd in de zomer in stemming te brengen maar de natuur overwint mijn wensen en dat is maar goed ook. Volgend jaar haal ik ze in ieder geval tijdig naar binnen zodat ze binnen een nest kunnen bouwen. Maar wat nu te doen als het legnood is, zijn dan de enige oplossingen binnen halen en slaolie op cloaca?En helpt dit?

Rissotto
29-10-2008, 10:03
hier staan wat manieren om het ei eruit te krijgen bij legnood:
http://www.vogelproblemen.nl/Ziekte-Legnood.htm

Ton
31-10-2008, 19:46
ik had dit jaar een europese kanarie pop met legnood. ik heb haar onderbuik, gedurende een paar minuten onder de warme kraan gehouden, niet te warm he, en daarna wat slaolie op de cloaca gesmeerd. daarna binnen in een tt kooi op de verwarming gezet, en de dag erop was mevrouw weer opgeknapt, met een eitje, die je wel kan weggooien. de pop zou ik dan niet meer inzetten voor de kweek dit seizoen, daar ze waarschijnlijk niet in een goede conditie is. hoe is het nu met de pop ?

VINKEMAN
31-10-2008, 22:21
Hoi Tommie,

Ik hoop dat het popje ondertussen het eitje kon leggen.
Bij het leggen, gaan de pluimen rond de cloaca rechtop staan waardoor de koude tot op de huid doordringt. De spier verkrampt en het ei kan niet door de kleine opening. Warm zetten en olie is dan de oplossing.

Ik kweek de mozambiquen tijdens de zomer in de buitenvoliere en dat lukt goed.Je zegt dat je geprobeerd hebt om ze broedrijp te maken tijdens de zomer. Natuurlijk lukt dat niet als de vogels in het najaar of winter genesteld hebben.Je moet gewoon een broedjaar( seizoen) overslaan.
Haal je koppel uit elkaar en zet ze elk in een aparte ruimte, waar zij elkaar zelfs niet horen. Geef alleen zaad en geen eivoer of insecten. Het popje zal misschien nog enkele eitjes op de kooibodem laten vallen omdat haar broedcyclus nu gestard is. Haar broeddrift zal wel afnemen en ook die van de man.
In het voorjaar( mei) breng je hen terug samen en ga je terug eivoer ; insecten en groenvoer bijvoeren.

Vogels vanop de evenaar, reageren niet op lichtduur want daar zijn de dagen het ganse jaar evenlang.Op de temperatuur, reageert geen enkele vogel.
De vogels reageren wel op het voedselaanbod om te gaan nestelen.
In Afrika is het voedselaanbod het grootst na het regenseizoen en dat is zowat deze tijd gedaan. Dus....

Eens een mozambique aan een broedcyclus begint, kunnen er wel 5 of 6 nestjes volgen voor zij in de rui gaan. Geen erg want dat is in de natuur ook zo. De vogels niet laten stoppen na bv. 3 nestjes want dat is niet goed voor het popje. Nu is het bij jou wel een noodgeval.
Bij mij zijn de jongen, van de laatste 2 nestjes, net uitgevlogen. Zij hebben wel een week langer in het nest doorgebracht, dan de jongen die in de zomer geboren worden. Kwestie van de lange dagen in de zomer = langer voedselaanbod.
Gelukkig zijn jonge mozambiquen snel zelfstandig als je trosgierst aanbiedt en kunnen zij snel naar de binnenruimte( niet verwarmd maar wel droog en tochtvrij).

Veel succes met de mozambiqsijsjes
André

Ton
03-11-2008, 20:14
Tommie, hoe is het nu met de pop ?

Horus
16-12-2008, 19:52
Ik heb hier hetzelfde probleem. Mijn mozambiquejes zijn een zestal dagen geleden gestart met nest bouwen. (Ze zitten binnen achteraan het huis)
Vanmiddag nog alles dik in orde. Vanavond kom ik thuis en het popje zit lusteloos op de grond, helemaal dik in de veren. Ik kan ze zo pakken en zie heel duidelijk de verdikking ter hoogte van haar cloaca. Ik heb alles hier snel nagelezen en heb ondertussen het volgende ondernomen. Heel de kooi verplaatst in mijn bureel Het is hier 22° (een ziektekooi heb ik niet). Het popje onder de warme kraan gehouden voor een minuut of zo en vervolgens met een penseeltje de cloaca ingesmeerd met olijfolie (geen slaolie in huis). Ik heb ze nu terug op het nestje geplaatst.
Zou ze nu snel moeten verlost zijn, of neemt de aanpassing aan de warmte enige tijd in beslag? Moet ik die behandeling herhalen? Om de hoeveel tijd?
Kan ik nog iets meer doen? Of anders? Het ei interesseert mij ondertussen geen fluit meer. Het is mij 100% om het popje te doen!

benny
16-12-2008, 20:33
Horus ,tis beter het popje nog iets warmer te zetten,bv. onder een lamp van 25 watt in een kooitje of een doos als je geen kooitje hebt en ze daarin laten tot ze het eitje gelgd heeft(weliswaar met eten en drinken voor als ze tydens de nacht zou leggen. Veel succes!!

Serinus
16-12-2008, 20:53
Hallo,

Oké, geen ziekenkooi, da's jammer, maar ik heb er óók geen dus je bent niet de enigste met dit probleem.
Zo ver ik het kan beoordelen heb je tot nu toe de juiste maatregelen genomen.
Maar, benny schrijft het al, je zou de pop wat warmer weg kunnen zetten.
Bijvoorbeeld in een TT-kooi op de verwarming, dat is in mijn ogen wat makkelijker te realiseren.
Leg onderin de kooi een laagje keukenpapier en zet er water en voer bij zodat ze niet omkomt van honger en dorst.
Je zou over enkele uren nog wat sla- of andere olie kunnen druppelen en dán maar hopen dat het ei alsnog gelegd wordt.
Gun daarná de pop rust en sluit haar enkele weken uit voor de kweek, laat haar eerst maar weer eens wat aansterken!

Succes, groeten, Serinus.

Horus
16-12-2008, 20:55
bedankt voor de bijkomende tips mannen.

Horus
17-12-2008, 15:08
Ik heb ondertussen geďmproviseerd en een verwarmd kooitje gefabriceerd. Het is een traliekooitje dat ik bedekt heb met een badhanddoek waarbij de voorkant voor 3/4 open blijft (frisse lucht). In het kooitje heb ik een gloeilampje (40W) gehangen en het geheel staat in mijn bureel. Op die manier kan ik de temperatuur tussen de 28 en de 30 graden krijgen (thermometer in het kooitje). Eten en drinken voorzien. Ik heb gisterenavond een drietal keer warm water over de cloaca en omgeving laten stromen en telkens voorzichtig met een penseeltje wat olie aangebracht. Dit met telkens ong. 1,5 uur tussen. Bij contact zag ik telkens heel duidelijk dat ze precies een perswee had. Ik zag de pop zienderogen verbeteren. Van een bolletje pluimen op de bodem van de kooi, veranderde ze terug in een vlijtige meid op haar stok. Ze heeft deze nacht zelfs op haar stok geslapen (voor zoverre dat zal gelukt zijn met dat licht continu aan). Dus haar algemene toestand is drastisch verbeterd. Ik zag ze eerlijk gezegd (gisterennamiddag) de avond niet halen. Nu ben ik terug wat positiever. Maar ik heb nog wat vragen:
1) Ze is dus nog niet van haar eitje verlost. Hoelang kan ze dat ophouden? En wanneer moet ik terug iets ondernemen en wat dan? Ik laat ze tot nu toe eigenlijk zoveel mogelijk met rust.
2) Is dat onder normale omstandigheden (zonder die legnood) ook zo dat dat eitje zolang 'klaarzit' voordat het eruitgeperst wordt?
3) Ik ben natuurlijk nog enorm ongerust. Ik weet dat niemand mij kan voorspellen wat er nu exact gaat gebeuren, maar misschien weet iemand uit eigen ervaring hoe hoog haar kansen zijn om het te halen. Ik bedoel: moet ik iets hebben van 'geduld, ze lost het wel op nu haar toestand terug ok is' of is het eerder van 'oei, is dat ei er nu nog niet uit, dat wordt een drama?'

update:

Hoeraaaaaaaaa, het ei is er uit (13u35) :D :D :D

Ok, de volgende stap nu. Kan ik haar nu zonder problemen terug in de ruimte plaatsen vanwaar ze komt (ongeveer 12° C)? Zoja, ik vermoed in stappen, eerst de gloeilamp uit, dat ze terugvalt op die 22°, en dan misschien in de living (19°) en dan in de berging (12°)
Moet ik haar apart houden, want ze is duidelijk supercontent en volledig verlost (en ik ook, want ik zat eerlijk gezegd ook met een ei) of leg ik het eitje in het nestje en zet ik ze bij de man. Hij is superrustig en heel lief voor zijn pop. Toen ze dik zat, zat hij in de buurt jammerend te tjilpen, hij voelde precies dat er iets niet ok was.
Ik ga niet sentimenteel beginnen doen, maar ge kunt niet geloven hoe content dat ik ben !!!
Bedankt, gasten, vooral in naam van mijn popken !!!
Mag ik vragen om mijn vraagjes nog eens te bekijken en te beantwoorden?

J-T
17-12-2008, 15:37
Wat ik doe als een vogel legnood heeft: even een paar tellen onder de koude kraan, dus niet onder warm water! Als reactie gaat het gloeien / word het warm en komt er meer ruimte voor het eitje. Werkt het zelfde als dat je zelf even in de frisse lucht gelopen heb, zodra je weer binnen ben gaat je gezicht ook gloeien. Ik zet de vogel dan even in een klein dicht lopertje binnen op de waakvlam van de gaskachel.

Zelf zou ik de vogel direct terug plaatsen en niet te lang wachten. Als je langer gaat wachten raakt de vogel gewend aan de hoge temperatuur.
Strooi op de bodem van de kooi een paar handen grit, maagkiezel en eierschalen en zorg dat er voldoende eten (eivoer met pinkies oid) is om weer aan te sterken.
Heb dit zelf meegemaakt met een rode druppelastrilde en die zit nu weer met 5 eitjes terwijl het niets verwarmd is (laagste temperatuur tot nu toe is 5 graden). Ook liggen er nu jonge edelzangers van 2 weken oud.

Succes verder.

Horus
17-12-2008, 16:21
Ok, dank je wel om die ervaring te delen.
Mijn enige bekommernis is dat als ik ze terugplaats in die 12°, dat ze dan terug hetzelfde probleem zal hebben. Of is de kans kleiner bij een tweede eitje? Ik weet trouwens nog altijd niet wat de oorzaak was, dus kan ik eigenlijk ook niets veranderen aan de omstandigheden om het te vermijden. Zou die 12° te weinig zijn, dan is dat wel in strijd met wat ik hier op verschillende topics gelezen heb.
Grit, maagkiezel ed krijgen ze ŕ volonté en ze krijgen ook eivoer orlux exoten, aangevuld met pinkies en met wat buffalo's. Voor zover ik hier vroeger al begrepen heb kan ik best stoppen met die buffalo's.

Serinus
17-12-2008, 16:42
Hallo Horus,

Laat haar maar eens enkele dagen tot rust komen in, bijvoorbeeld een TT-kooi.
Verwen haar maar wat met goed voer, eivoer en wat trosgierst.
Als je nu ziet dat ze goed "helder" blijft, zet haar dan over enkele dagen maar weer eens bij haar mannetje.
Maar hou het allemaal even goed in de gaten, ook nadat je ze weer terug hebt geplaatst.
Grijp in als het nodig is!

Groeten en succes, Serinus