Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Open voliere systeem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Open voliere systeem

    Beste mensen

    Misschien een domme vraag van mij.
    Ik heb een vraagje over het open voliere systeem waar ik wel eens wat over heb gelezen maar niet terug kan vinden.
    Ik krijg aan het einde van de maand een mooi koppel Rode kardinalen (2006) en wil, goed voorbereid zijn op eventuele problemen met de man in het nieuwe kweekseizoen. (slepen van de jongen of het aanvretenvan de jongen)
    Het koppel krijgt krijgt de grote voliere 6x3x2 (ruim beplant) voor hun alleen de andere koppels moeten het doen in kweekboxen van 3x1x2.
    Zodat ze alle rust en ruimte hebben. Mijn vraag is hoe werkt dit systeem nu eigenlijk.
    Wat zijn de risico's als ik dit wel moet gaan toepassen?
    Vanaf waneer pas je dit toe?
    Moet de voliere 'savonds weer dicht?
    En vanaf welk moment gaat de volier weer geheel dicht?
    Nogmaals zoals ze gehuisvest worden verwacht ik geen problemen maar je weet het maar nooit en wil goed voorbereid zijn mocht het toch fout gaan, ondanks dat de kweker zegt dat het een goed en betrouwbaar ouderpaar is.
    mvg Gerard 6

  • #2
    Gerard,
    als ik je vraag goed begrijp, wil je de vogels als er jongen zijn vrijlaten in de natuur?

    Mijn antwoord is dan, waarom??
    Je kan een koppel kardinalen vrij makkelijk onder controle houden, zonder dat ze daarvoor een grote beplante ruimte, of vrij rondvliegen nodig hebben.
    Naar mijn gevoel zelfs makkelijker dan met hetgeen jij wil toepassen.
    Persoonlijk zie ik er echt het nut niet van in, en zijn er volgens mij meer nadelen en gevaren dan voordelen. Dit bedoel ik niet zozeer op het systeem van vrij rond vliegen, (heb ik niks tegen), maar wel aangaande dit soort vogels.
    Toch nog is over nadenken volgens mij.

    Opmerking


    • #3
      Alleen bij problemen

      Oorspronkelijk geplaatst door tropic
      Gerard,
      als ik je vraag goed begrijp, wil je de vogels als er jongen zijn vrijlaten in de natuur?

      Mijn antwoord is dan, waarom??
      Je kan een koppel kardinalen vrij makkelijk onder controle houden, zonder dat ze daarvoor een grote beplante ruimte, of vrij rondvliegen nodig hebben.
      Naar mijn gevoel zelfs makkelijker dan met hetgeen jij wil toepassen.
      Persoonlijk zie ik er echt het nut niet van in, en zijn er volgens mij meer nadelen en gevaren dan voordelen. Dit bedoel ik niet zozeer op het systeem van vrij rond vliegen, (heb ik niks tegen), maar wel aangaande dit soort vogels.
      Toch nog is over nadenken volgens mij.
      Hallo Tropic

      Dit systeem wil ik alleen gaan toepassen als zich problemen voordoen.
      Aangezien een kennis problemen heeft gehad met het aanvreten en slepen met de jongen (kan liggen bij hem aan de huisvesting natuurlijk slechts 2 jongen dit seizoen van 3 nesten)
      Wil ik graag weten hoe het allemaal werkt, mocht dit als laatste redmiddel nodig wezen (volgend kweekseizoen). Het is niet zo dat ik het systeem zowiezo ga toepassen alleen als ik echt problemen krijg.
      Vandaar de vraag hoe het allemaal in zijn werk gaat, om goed voorbereid te zijn en het goed te overwegen voordat ik verkeerde stappen maak.
      Kijk de ruimte hebben ze hier wel, maar ik hoor veel over problemen met de mannen van degene die een koppel hebben. Wat is jouw ervaring met de kardinalen? Ik wil namelijk niet voor onaangename verassigen komen te staan.
      Ik ga namelijk niet zomaar de voliere openzetten
      Stel een man gaat dit soort dingen doen hoe hou je die dan onder controle zonder dit systeem?.
      Nogmaals het is alleen een laatste redmiddel mocht het fout gaan.
      mvg Gerard 6

      Opmerking


      • #4
        Ik heb ook al heel lang het idee om aan de rode kardinaal te beginnen. Ik lees juist overal dat ze heel makkelijk zijn. Dus dat een grote voliere al genoeg moet zijn. Ik ga dit topic dus ook meelezen omdat ik zelf als ik ze ga kopen eigenlijk helemaal geen problemen verwacht.

        Opmerking


        • #5
          hoi gerard6

          misschien heb je aan deze site iets .

          zelf kan ik niks vertellen over de rode kardinalen of open voliere systeem .

          Opmerking


          • #6
            verkeerd begrepen

            Hallo Winterkoning

            @Winterkoning schreef:
            ik denk dat als je aan de rode gaat beginnen je het eerst eens moet aankijken wat er gebeurt in jouw situatie.
            je weet van te voren dat die man dat doet?
            waarom neem je dan geen ander koppel?

            Antw:
            Dit koppel komt niet bij de kennis weg die dit jaar veel problemen heeft gehad.
            Maar bij een andere kweker, dus dat wordt dus afwachten het is een koppel van 2006. Na zeggen van de kweker een goed ouderpaar.
            Ik verwacht geen problemen aangezien de ruimte die ze krijgen, "but you never now, you now".
            Het is meer dat ik op alles voorbereid wil zijn. Als ik over de rode kardinaal lees, lees ik dat het makkelijk gaat. Maar praat ik met mensen die ze hebben hoor je ook andere verhalen. En daar wil ik dan op inspringen om te voorkomen dat het een fiasco wordt.
            En aan het vermogen van mij als kweker zal het niet liggen denk ik ben de godganse dagen met mijn gevleugelde vriendjes bezig. Hahahahaha
            Ik probeer hun gedrag goed te lezen en te kijken wat ze willen.
            Maar ik wil mij van haver tot gort voorbereiden zoals je begrijpt.
            Ik zal Arjan eens mailen hierover.

            Bedankt voor je raad ik ga het zeer zeker eerst aankijken want ik ken het koppel in dat opzicht nog niet natuurlijk.
            En net als met de andere vogels hier krijgen ook deze een zeer gevarieerd voedselaanbod vanzelf sprekend.
            mvg Gerard 6

            Opmerking


            • #7
              op de hoogte

              Oorspronkelijk geplaatst door Marx
              Ik heb ook al heel lang het idee om aan de rode kardinaal te beginnen. Ik lees juist overal dat ze heel makkelijk zijn. Dus dat een grote voliere al genoeg moet zijn. Ik ga dit topic dus ook meelezen omdat ik zelf als ik ze ga kopen eigenlijk helemaal geen problemen verwacht.
              Marc
              Ik hou je op de hoogte wat Arjan gaat vertellen over dit systeem.
              mvg Gerard 6

              Opmerking


              • #8
                bedankt

                Oorspronkelijk geplaatst door gretha
                hoi gerard6

                misschien heb je aan deze site iets .

                zelf kan ik niks vertellen over de rode kardinalen of open voliere systeem .
                Gretha
                bedankt voor de link, heb hem al een aantal keren helemaal doorgelezen
                mvg Gerard 6

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                  nog eventjes dit (was ik vergeten)
                  ik vind open volieresysteem eigenlijk alleen geschikt voor pure insekteneters,voor zaadeters heeft het eigenlijk geen functie.( in 9 van de 10 gevallen).
                  ik zelf denk dat je een dergelijk systeem niet hoeft toe te passen om het gedrag van een "rode man" te willen veranderen.
                  het open voliere systeem is eigenlijk bedoeld voor vogels die niet goed op bepaalde voerwijzes staan,en dit is ook moeilijk want menig vogel slaat qua voedselpatroon volledig om( broedtijd/jongen) ,en juist dan kan de vrije natuur met zijn diversiteit van pas komen.
                  maar ik vind ook dat men dan juist een stapje terug doet in het domesticatieproces (maar goed je zegt het alleen in probleemsituaties te willen uitvoeren dus prima,kijk het eerst maar eens aan).
                  succes met je rooie rakkers jongen.
                  mvg

                  Hoi, Winterkonig
                  nog , sorry van gisteren, ik was me van geen kwaad bewust

                  Opmerking


                  • #10

                    Opmerking


                    • #11
                      Leuke vraag Tropic. Ik zit nl in hetzelfde schuitje. Ik denk aan 2 vogels van 2008 vroeg geboren omdat je dan geen ellende van een ander overneemt. eierpikkers bv of mannen die niet sociaal zijn. Het wegdoen van een koppel uit 2006 door een onbekende kan, hoeft niet, een reden hebben. Juist die vogels zouden nl in hun top moeten zijn. Niemand wil ze kwijt tenzij ze problemen hebben of diegene stopt er mee.
                      Ik zou dus ook liever 2008 vogels hebben. Neem aan dat je dat bedoelt?

                      Opmerking


                      • #12
                        Kweker

                        Hallo Tropic
                        De kweker ken ik nu van 2 bezoekjes om te kijken hoe de huisvesting is en hoe de man zelf is. En dat is mij wel goed bevallen. Hij heeft 3 koppels waaronder dit koppel die hij zelf heeft samen gesteld uit de 2 andere koppels die ouder zijn.
                        Hij wil verder met de 2 oudere koppels en maakt ruimte voor een andere soort door dit koppeltje te verkopen. Reden dat ik uit 2006 wil is dat ik een koppel wil met een goede klik tussen de vogels. En dat schijnt dit koppel te hebben. En dat het koppel dan nog een lange tijd bij mij kunnen blijven. Is 2006 te jong dan? nee toch
                        Zoals je weet Tropic draai ik nog niet erg lang mee in de vogelwereld dus zijn de meeste contacten die ik leg zijn nieuw. Ergens moet je toch beginnen met mensen te vertrouwen en te leren kennen.
                        De voliere is hier voor de helft overdekt trouwens, is dat een bezwaar?.
                        Er is veel plek om te schuilen en een verwarmt binnenhok mochten ze daar in willen.
                        mvg Gerard 6

                        Opmerking


                        • #13
                          verwachtings patroon

                          Hallo Winterkoning

                          Mijn verwachtings patroon stel ik niet zo hoog in.
                          De vogels mogen maximaal maar 2 rondes doen hier, en dan vind ik het voor de vogels goed genoeg.
                          Het is pure passie en kosten nog moeite worden hier gespaard voor een goed resultaat. Het is meer dat ik het heerlijk vind om een uitdaging voor mezelf aan te gaan en mezelf te bewijzen dat ik het kan.
                          Afgelopen jaar ook een zeer goed jaar gehad, maar naar mijn idee te makkelijk vandaar dat het tijd wordt voor een stap hoger.

                          Zoals je zelf ook zegt het ligt vooral aan de instelling van de kweker.
                          mvg Gerard 6

                          Opmerking


                          • #14
                            Heb zelf geen kardinalen maar verschillende insecteneters,voorheen diverse soorten zaadeters.Heb volgens mij redelijk goede vogels die goed kweken en goede jongen heb.Als ik alles wat goed is moet aanhouden moet ik er per jaar 20 hokken bijbouwen dus ik doe nog wel eens vogels weg waaronder ook wel overjarige vogels.Volgens mij zijn er niet specifiek slechte vogels alleen ervaren en onervaren vogels,voor mezelf heb ik het liefst een oude en een jonge vogel als koppel.Verder ben ik van mening dat observeren en eventueel ingrijpen dmv voeren of separaat zetten voldoende moet zijn.Het laten vliegen van de oudervogels is hier in het verleden ook gebeurd omdat er toen bijna niks te krijgen was dat geschikt was als voeding.Tegenwoordig is bijna alles levend en bevroren te koop zodat het eigenlijk niet meer nodig is om ze los te laten.Ook denk ik dat de vogels niet meer zo dicht bij de natuur zitten als vroeger omdat de meesten al in beschermd milieu zijn opgegroeid.Als je al vogels loslaat moet je natuurlijk wel in een omgeving zitten waar voor de vogels ook wat te halen is en niet midden in de stad.Heb bij mijn zaadeters altijd de man opgekooid aan de deur hangen en de pop laten vliegen.Oppassen voor katten steenmarters uilen en sperwers eksters vlaamse gaaien eekhoorns enz.Dus je zit niet meer rustig Bij mijn insecteneters is dit jaar per ongeluk een gekraagde roodstaartpop losgekomen die op dat moment een aantal jongen van een week oud had deze heb ik nooit weer gezien,de jongen zijn wel groot gebracht door de man Zou zelf de voliere voor de kardinalen opdelen in twee compartinenten die normaal met elkaar in verbinding staan en die je in noodgevallen kunt sluiten zonder de stress van een vangpartij in een begroeide grote voliere.Hoop dat je wat kweekt.
                            groeten eddie

                            Opmerking


                            • #15
                              Opdelen

                              Hallo Girlits

                              Bedankt voor je antwoord.
                              Aan het voorbereiden om de voliere op te kunnen delen heb ik zelf ook aan zitten denken.(ruimte genoeg)
                              Wat de voeding betrefdt daar geef ik je gelijk in die is tegenwoordig inderdaad zeer uitgebreid te verkrijgen. (neem alleen Kreca al)
                              Daar komt bij dat ik veel weideplankton zoek voor het natuurlijke aanbod. (ik heb nu eenmaal veel tijd over, de gehele dag )
                              Mocht het wel nodig zijn al acht ik die kans steeds kleiner als ik alle antwoorden lees en optie's. Ik woon gelukkig in een natuurrijke omgeving dus dat scheelt.
                              mvg Gerard 6

                              Opmerking

                              Working...
                              X