PDA

Bekijk Volledige Versie : ontsmetten van nestkastjes

P.Wijlaars
17-10-2008, 20:08
Hoi, VogelFreaks.
ik vroeg me af ,waarmee je de nestkastje na het broedseizoen of tijdens kan ontsmetten.
is daar iets voor in de handel,ik weet nog toen mijn vader nog vogels kweekte
ontsmetten hij de nestkastjes met een raar stinkend goedje,maar dat is wel heel lang geleden,vraag me niet hoe het heet ,want dat weet ik niet.
Vragen aan mijn vader kan helaas niet meer.

Peter: :wave:

medaar
17-10-2008, 20:25
Hoi, VogelFreaks.
ik vroeg me af ,waarmee je de nestkastje na het broedseizoen of tijdens kan ontsmetten.
is daar iets voor de handel,ik weet nog toen mijn vader nog vogels kweekte
ontsmetten hij de nestkastjes met een raar stinkend goedje,maar dat is wel heel lang geleden,vraag me niet hoe het heet ,want dat weet ik niet.
Vragen aan mijn vader kan helaas niet meer.

Peter: :wave:

MET DETTOL

ThomasD
17-10-2008, 20:35
dettol of javel (bleekwater)

mvg thomasD

gebbinkjes
17-10-2008, 21:11
Hallo,
vroeger deden ze het ook met herzhoornolie en dat stonk heel erg werd ook vaak gebruikt bij kippen in het hok daar werden de stokken mee ingestreken,ik doe na ieder kweekseizoen de nestkastje 3 dagen in bleekwater en dan zijn ook alle ziekte kiemen verdwenen.
m.vr.gr. Harry

P.Wijlaars
17-10-2008, 21:21
Dettol , ja nou weet ik het weer , bedankt he??

http://img80.imageshack.us/img80/258/closeupkapoetsijsf1ap1.jpg (http://imageshack.us)

Rissotto
18-10-2008, 11:01
dettol, chloor of in een grote pan met kokend heet water.

theodoor
18-10-2008, 18:17
of gewoon nieuwe maken in de rustige tijd,leuke bezigheid hoor:D

naruch
18-10-2008, 19:32
ik gebruik halimad voor bijna alles van de vogels te ontsmetten( broedbakjes,zitstokken,vloer enz.)

Antoni Hopmann
18-10-2008, 20:22
Ik gebruik altijd eerst heet sodawater en daarna een heet sop met
groene zeep.

Rudmer
18-10-2008, 20:28
hier wordt chloor gebruikt

Adrie Jonkers
18-10-2008, 20:57
Beste Peter, mocht het heel lang geleden zijn dat je de geur van een stinkend ontsmettingsmiddel mocht opsnuiven, dan kan het ook creoline zijn geweest. Vergeleken bij creoline heeft Dettol een aangename geur. Veel ontsmettingsmiddelen hebben die geur als gevaarsindicatie. Mocht je er niets om geven dat het spul stinkt, dan kan je alles gebruiken wat in voorgaande antwoorden reeds is genoemd. Geef je de voorkeur aan een niet stinkend goedje, dan gelooft mijn neus in Hallamit. Het viel mij op, in de vorige berichten, dat niemand zijn ervaringen betreffende het naspoelen met je deelde. Dit berust waarschijnlijk op een vergissing, daar het een bij het ander hoort. Voor dat de banken omvielen, gooide ik nestkastjes in de openhaard en kocht gewoon nieuwe. Groet. Adrie Jonkers.

Antoni Hopmann
18-10-2008, 21:15
Hallo Peter !
Ik gebruik altijd soda in heet water,gevolgd door een heet sop van groene
zeep. Hoef ik ook niet apart te kopen.Haal ik gewoon uit een keukenkast.

John Besseling
19-10-2008, 08:19
Schoonmaken met chloor en voor het terugzetten spray ik nog een keer met Ardap.

Groeten John

goulds71
01-11-2008, 01:01
het ene jaar maak ik ze schoon nmet dettol het andere jaar met halamid dan kan er geen resistentie optreden

vogelgroet arjan

M.Kuijper
09-11-2008, 14:47
eerst schoon maken met chloor
en dan ff in smeren met peterolium goed voor tegen bloed luis

groetjes michael

Animal
09-11-2008, 16:12
Al die giftige stoffen zijn nergens voor nodig.
Gewoon met een stoom reiniger uitstomen.
Chloor is ook veel schadelijker dan veel mensen denken ,zowel voor mens als dier ,en petroleum lijkt me ook helemaal niet gezond.
Chloor mag zelfs niet meer door proffesioneel schoonmaak personeel gebruikt worden ,en dat is zeker niet voor niks bedacht.

gerard 6
10-11-2008, 07:10
Als je ze wil ontsmetten doe het dan met Dettol.
Maar beter koop je gewoon nieuwe want wat kosten die dingetjes nu eigenlijk tegenwoordig.