Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Duivenmelk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Duivenmelk

    Hallo

    Weet iemand misschien wat voor soort voeding duivenmelkers voor hun jonge duiven die nog niet zelf eten gebruiken???
    En of die voeding in poedervorm of vaste vorm is?

    Groetjes T

  • #2
    Duivenmelkers geven hun jonge duiven niks aangezien de ouders dat doen. Die maken kropmelk en dat kun je niet kopen.
    Heb je een jonge duif dan verwijs ik je naar een duiven startpagina en dan de lijst. Daarin zal je alles vinden

    Opmerking


    • #3
      duivenmelk

      Nou we hebben niet 1 jonge duif om te voeren, maar wel 20.
      Ik werk namelijk bij een vogelopvang en we zoeken een manier om de duiven sneller te kunnen voeren, maar wel zo dat ze alle benodigde voedingstoffen binnenkrijgen, dus vandaar de vraag naar een vervanging van duivenmelk.

      Groetjes Tamara

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Tamara
        Nou we hebben niet 1 jonge duif om te voeren, maar wel 20.
        Ik werk namelijk bij een vogelopvang en we zoeken een manier om de duiven sneller te kunnen voeren, maar wel zo dat ze alle benodigde voedingstoffen binnenkrijgen, dus vandaar de vraag naar een vervanging van duivenmelk.

        Groetjes Tamara
        Dan zou je opfokvoer in een spuit kunnen doen, daaraan een ventielslang en die in de keel steken, LANGZAAM leegspuiten in de krop en zo kun je de duifjes binnen een kwartier allemaal voeren. Zorg dat ze niet overvoert worden. Maak wel de slang schoon tussendoor ivm hygiene.
        Later als ze wat groter worden en veertjes krijgen kun je er gemalen duivenvoer door doen en dat als een soort meel door het papje mengen. Zit de spuit verstopt, NIET DOORDRUKKEN! want dan kan de slang eraf schieten en dan spuit je de hele bek inclusief luchtpijp vol prut en dan stikken ze. De basis kan standaard opfokvoer zijn voor jonge vogels van bv nutribird. Zaden kun je ook inweken en dan als ze echt veren krijgen erwt voor erwt en mais voor mais ingeven bovenop het opfokvoer. Natmaken en in de keel duwen. Slikken ze als ze gewend zijn zo alles snel door. Dus halve krop opfok en dan aanvullen met grote 24 uur geweekte erwten en mais. Dat gaat ook vrij snel als je handig bent.

        Opmerking


        • #5
          Ja ik voer ze normaal ook gewoon met geweekte zaden, dat gaat perfect alleen duurt het iets langer, maar onze beheerder wil het op een snellere manier doen.
          Nou hebben we het geprobeerd met gemalen zaden en vermengd met nutribird en water, maar dat werd net cement, het verteerde niet.
          Ik heb het ook geprobeerd met nutrilonsoja, maar daar zitten weer niet genoeg voedingsstoffen in.
          Nu zijn ze bezig met P40 krachtvoer voor duiven, maar dat wordt ook z'on vies papje en is eigenlijk voor het vliegen bedoelt.

          Zouden ze genoeg hebben aan alleen nutribird voor duiven tot 2 weken oud?, als ze ouder zijn krijgen ze van ons zaden en dat gaat goed.

          Groetjes Tamara

          Opmerking


          • #6
            Zo blijkt weer maar dat ze bij de vogel opvang ook niet alles weten ,en dat je gevonde vogels net zo goed zelf kunt proberen groot te brengen.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Animal
              Zo blijkt weer maar dat ze bij de vogel opvang ook niet alles weten ,en dat je gevonde vogels net zo goed zelf kunt proberen groot te brengen.
              Ik doe dat dus ook altijd. Ik heb een kennis gehad met een opvang maar de moeilijke klantjes nam ik toch vaak mee naar huis. Opvangen zijn bv vaak maar een beperkt aantal uren open. Beetje jammer voor de jonge vogels als het insecteneters betreft dat het voeren om 1700 uur voor de laatste keer is.

              Opmerking


              • #8
                Gewoon geweekt zaad is het beste voer voor jonge duiven. De oudervogels geven dit normaal ook. Wat duivenmelk genoemd wordt, is gewoon een voorvertering in de krop, speeksel dus.
                Een halve dag weken in lauw water, goed afspoelen en lauw voeren werkt net zo goed.

                Expirimenteren met papjes kost vogellevens, dat zou je van vogelopvang toch niet verwachten. Een duif eet geen papjes, zaden worden niet gemalen in de krop.
                'Het moet sneller', waarom? Heeft die beheerder haast dan?
                Welke vogelopvang gaat het om?
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                  Gewoon geweekt zaad is het beste voer voor jonge duiven. De oudervogels geven dit normaal ook. Wat duivenmelk genoemd wordt, is gewoon een voorvertering in de krop, speeksel dus.
                  Een halve dag weken in lauw water, goed afspoelen en lauw voeren werkt net zo goed.

                  Expirimenteren met papjes kost vogellevens, dat zou je van vogelopvang toch niet verwachten. Een duif eet geen papjes, zaden worden niet gemalen in de krop.
                  'Het moet sneller', waarom? Heeft die beheerder haast dan?
                  Welke vogelopvang gaat het om?
                  Oh nee. Duivenmelk is een melkachtige stof,die de duiven de eerste dagen
                  afscheiden uit hun krop. Na een aantal dagen,ik dacht een kleine week,
                  gaan ze pas zaden voeren,die in de krop worden geweekt.
                  Ik zou geen vervanging weten voor duivenmelk,die alleen de 1ste week na de geboorte wordt gevoerd.
                  Het heet dus niet voor niets Duivenmelkers.
                  Vr.groeten van
                  Antoni





                  homepage:
                  http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                  Opmerking


                  • #10
                    Antoni heeft helemaal gelijk. Dat is ook de reden waarom een jonge duif van minder dan 7 dagen vrijwel niet groot te krijgen is. Kropmelk heeft niets met voor verteerd voedsel te maken maar is een eiwitrijke afscheiding uit klieren die in pure vorm aan de jongen gegeven wordt. Naarmate de jongen ouder worden wordt er meer en meer zaad mee gegeven. Kropmelk is dus absoluut een substantie op zich en geen speeksel met zaad.

                    Daarom ook moet een duif in cyclus lopen met de eieren, kan een eenzame duif minder goed jongen grootbrengen en kun je ook niet zomaar op dag 8 in de broedcyclus eitjes van 1 dag onderleggen. Die kropmelk wordt aangemaakt zoveel dagen na het leggen en zoveel dagen in de broedcyclus. Duiven van enkele dagen oud moet je ook absoluut geen zaad geven als hoofdvoedsel want dan wordt het een kommerduifje als hij het al zal halen.

                    Opmerking


                    • #11
                      duivenmelk

                      Als ik nu bij de nutrilonsoja gemalen tortelzaden erdoor heen doe voor duifjes niet ouder dan een week? ik kan ze kwalijk gewoon maar dood laten gaan,v ook al maken ze weinig kans.
                      Ik heb namelijk pas geleden 2 jonge duiven van ongeveer 4 dagen oud geprobeert op te voeden, het is een paar dagen goed gegaan, maar daarna is er 1 overleden en een dag later de andere ,misschien toch omdat ze de cellen van de kropwand (duivenmelk en antilichamen) niet genoeg binnen hebben gekregen
                      Alles wat ouder is dan een week krijgt gewoon geweekte zaden en zoals ik al eerder zei werkt dat perfect.
                      Ik ben het daarom ook niet met onze beheerder eens. Ik hou er niet van om proefkonijntje met die beestjes te spelen.

                      De vogels worden bij ons tot half 9 's avonds gevoerd en degene die wat extra verzorging nodig hebben gaan mee naar huis.
                      De volgende ochtend worden ze weer om 7 uur gevoerd.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Animal
                        Zo blijkt weer maar dat ze bij de vogel opvang ook niet alles weten ,en dat je gevonde vogels net zo goed zelf kunt proberen groot te brengen.
                        Ik vind dus niet dat iedereen dat zomaar zelf moet gaan doen, zonder dat ze weten waar ze mee bezig zijn.
                        Een vogelopvang heeft altijd nog meer kennis over de dieren.
                        En ook wij leren elke dag weer bij.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Tamara
                          Ik vind dus niet dat iedereen dat zomaar zelf moet gaan doen, zonder dat ze weten waar ze mee bezig zijn.
                          Een vogelopvang heeft altijd nog meer kennis over de dieren.
                          En ook wij leren elke dag weer bij.
                          Niet altijd hoor Je kan ook zelf heel goed weten wat je doet.

                          Opmerking


                          • #14
                            ja tuurlijk er zijn ook een hoop mensen die wel een hoop over vogels weten zoals hier, maar de mensen die bij ons komen meestal niet.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Tamara
                              ja tuurlijk er zijn ook een hoop mensen die wel een hoop over vogels weten zoals hier, maar de mensen die bij ons komen meestal niet.
                              Je hebt gelijk hoor. Daarnaast is het verboden om wilde vogels thuis te verzorgen

                              Opmerking

                              Working...
                              X