Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zebravink (pop) gevonden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Zebravink (pop) gevonden

    Afgelopen woensdag zag ik in de tuin van mijn ouders een zebravink op de stoep zitten. Het beestje zag er nogal verwilderd uit, uitstaande veren, nattig en vuil, alsof ze al langere tijd rondgezworven had. Ik heb haar gevangen en toen ik haar beter bekeek zag ik dat haar snavel gekruist was, het stak een heel eind uit. Ik ben met haar naar de dierenarts geweest en die heeft de snavel bijgeknipt, ook zag hij dat ze een vitaminetekort heeft omdat ze een 'brokkelsnavel' heeft. Ze krijgt nu 4 weken lang Farvisol poeder door het water. Verder leek ze op het eerste oog wel in orde.

    Mijn ouders hadden nog een redelijk grote parkietenkooi staan, die heb ik goed schoongemaakt en ingericht en dit werd de nieuwe behuizing voor het zebravinkje. Nu zijn we 4 dagen verder en ziet ze er al veel beter uit.

    Als het goed blijft gaan wil ik er een tweede bijplaatsen, want ik heb gelezen dat je ze niet alleen mag laten zitten. Ik wil er niet mee gaan kweken, is waarschijnlijk ook niet aan te raden met een pop met scheefgroeiende snavel, misschien erfelijk? Ik zat dus te denken om er nog een pop bij te plaatsen voor de gezelligheid, kan dit zomaar, moet je ze eerst aan elkaar laten wennen of gaat het meestal wel goed samen? Die ik nu heb is wel een lief vogeltje, eet gewoon uit je hand.

    Ik heb ook nog een vraagje over de snavel, volgens de dierenarts moet je dit om de 3 weken bijvijlen, iemand enig idee hoe ik dit aanpak en met wat voor soort vijl? Kan het ook met zo'n kartonnen nagelvijltje?
    Hoe oud het vinkje is weet ik niet, kun je dat ergens aan zien of het vogeltje jong of oud is?

    Ik zal nog wat foto's toevoegen van mijn nieuwe aanwinst.

    Links zoals ze binnenkwam, rechts is een paar dagen later.





  • #2
    Zo te zien een grijze pop. Omdat ze niet geringd is is het ook niet met zekerheid vast te stellen hou oud ze is. Maar gezien dat er zich nog geen schubben op het loopbeen bevinden denk ik dat het nog een jonge pop is.
    De snavel zal waarschijnlijk wel weer gaan doorgroeien. Als dat zo is kun je het ook met een nagelschaartje bijknippen, als het teveel wordt.

    Opmerking


    • #3
      Dank je wel voor je reactie. Ik zal eens op internet zoeken naar die schubben op de pootjes, hoe dat er uitziet.
      Het bijknippen vind ik wel een beetje eng hoor, als je te ver zou knippen... Bij de dierenarts bloedde het ook een klein beetje toen hij het had bijgeknipt.

      Weet jij of een vreemde zebravink pop over het algemeen makkelijk geaccepteeerd wordt door een andere zebravink pop?

      Opmerking


      • #4
        Vriendelijke groeten,
        Henk3.

        Mijn website:

        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

        Opmerking


        • #5
          Heb je ook een kalkblokje voor vinken in de kooi hangen? hierop kunnen ze de snavel ook een beetje slijpen.
          Mijn Site

          Opmerking


          • #6
            Er hangt zo'n stuk sepia in, is dat voldoende? Ze doet er wel wat mee zag ik.

            Opmerking


            • #7
              Ik had het over het bijknippen van de snavel, bij de snavel is het moeilijk te zien tot hoe ver je mag gaan, zeker als het scheefgegroeid is.
              Hier twee foto's waar je de pootjes en snavel beter kunt zien. In de snavel lijken scheurtjes te zitten, de dierenarts zei ook dat het een vitaminetekort was, ze krijgt extra vitamine door het drinkwater.





              Het onderste deel van de snavel ziet er wat ruw uit, daar is het bijgeknipt.
              Kan de snavel nog 'bijtrekken' nu ze vitamine bijkrijgt?

              De dierenarts dacht trouwens dat ze nog redelijk jong was, maar ja kreeg niet echt de indruk dat hij veel ervaring had met vogels, de assistente had zelfs nog nooit eerder een vogeltje vastgehouden, liet haar 3 keer los tijdens de behandeling.

              Opmerking


              • #8
                Vriendelijke groeten,
                Henk3.

                Mijn website:

                Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                Opmerking


                • #9

                  Opmerking


                  • #10
                    Vriendelijke groeten,
                    Henk3.

                    Mijn website:

                    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik voer haar een premium tropische vogel mix, ei/krachtvoer en Grit (want ik gebruik beukensnippers op de bodem). Ze heeft ook een badje, zet ik er overdag in. Verder heeft ze een nestje in zo'n metalen houder en een groter nest met verschillende ingangen waar ze direct weg van was.



                      Ik ben bekend met een Dremel omdat ik dit wel eens voor mijn hobby gebruik, maar voor die snavel zou ik het nooit durven inzetten. Ik ga wel voorzichtig vijlen ofzo.

                      Is het normaal dat deze vogeltjes zo tam zijn en uit de hand eten? Ze is niet echt bang uitgevallen, ik laat haar ook af en toe rondvliegen in mijn hobbykamer, dan vliegt ze ook weer terug naar de kooi (bovenop), ze heeft de ingang alleen nog niet gevonden, ze stapt dan over op mijn hand (beetje eivoer erop helpt) en dan kan ik haar zo terugzetten.

                      Nu maar hopen dat het vogeltje wat ik er later bij wil zetten niet zo'n paniekvogel is. De kooi was ooit een parkietenkooi. De ruimte tussen de tralies is bijna 2 cm, voor dit tamme vogeltje is het geen probleem maar een vogel in paniek zou er met de kop doorheen kunnen komen denk ik.

                      Opmerking


                      • #12
                        Komt wel goed.

                        Vinkje heeft het getroffen met jou denk ik. Gaat helemaal goed komen.

                        Als je er een man vinkje bij zet, gaat ze nog broeden ook.

                        Wat die kooi betreft, die staan genoeg op internet. Vaak voor een prikkie met of zonder vogel.
                        Vriendelijke groeten,
                        Henk3.

                        Mijn website:

                        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          kooi

                          Ik vind de kooi eigenlijk best mooi die ik nu heb (vooral omdat ik er een uur op heb staan schrobben ).

                          Dit is hem...





                          Een keer een nestje mee kweken is natuurlijk wel mooi om mee te maken maar ik hoorde van een oom die ooit deze vogeltjes had in zijn voliere, dat ze dan maar door blijven fokken. Ik denk dat ik dan toch maar voor alleen 'de gezelligheid' ga voor dit vinkje en er een popje bijzet.

                          Opmerking


                          • #14

                            Opmerking


                            • #15
                              De vogeltje heeft echt getroffen met jou.Zit er goed uit.
                              Succes
                              sigpic
                              Excuses voor de tipefouten.

                              Opmerking

                              Working...
                              X