Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zebravink (pop) gevonden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Zebravink (pop) gevonden

    Afgelopen woensdag zag ik in de tuin van mijn ouders een zebravink op de stoep zitten. Het beestje zag er nogal verwilderd uit, uitstaande veren, nattig en vuil, alsof ze al langere tijd rondgezworven had. Ik heb haar gevangen en toen ik haar beter bekeek zag ik dat haar snavel gekruist was, het stak een heel eind uit. Ik ben met haar naar de dierenarts geweest en die heeft de snavel bijgeknipt, ook zag hij dat ze een vitaminetekort heeft omdat ze een 'brokkelsnavel' heeft. Ze krijgt nu 4 weken lang Farvisol poeder door het water. Verder leek ze op het eerste oog wel in orde.

    Mijn ouders hadden nog een redelijk grote parkietenkooi staan, die heb ik goed schoongemaakt en ingericht en dit werd de nieuwe behuizing voor het zebravinkje. Nu zijn we 4 dagen verder en ziet ze er al veel beter uit.

    Als het goed blijft gaan wil ik er een tweede bijplaatsen, want ik heb gelezen dat je ze niet alleen mag laten zitten. Ik wil er niet mee gaan kweken, is waarschijnlijk ook niet aan te raden met een pop met scheefgroeiende snavel, misschien erfelijk? Ik zat dus te denken om er nog een pop bij te plaatsen voor de gezelligheid, kan dit zomaar, moet je ze eerst aan elkaar laten wennen of gaat het meestal wel goed samen? Die ik nu heb is wel een lief vogeltje, eet gewoon uit je hand.

    Ik heb ook nog een vraagje over de snavel, volgens de dierenarts moet je dit om de 3 weken bijvijlen, iemand enig idee hoe ik dit aanpak en met wat voor soort vijl? Kan het ook met zo'n kartonnen nagelvijltje?
    Hoe oud het vinkje is weet ik niet, kun je dat ergens aan zien of het vogeltje jong of oud is?

    Ik zal nog wat foto's toevoegen van mijn nieuwe aanwinst.

    Links zoals ze binnenkwam, rechts is een paar dagen later.





  • #2