Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Partner of maatje ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Partner of maatje ?

    Hoi,

    Heb een kanarie (Jefke), nu heb ik een boekje gelezen dat kanarie's
    zeer sociale diertjes zijn en niet graag alleen zitten.

    Nu mijn vraag zou hem wel graag een partner geven maar als ik een
    popje geef zingt die niet meer en een nestje wil ik ook niet,
    en een ander mannentje gaat ook niet want dan zullen ze ruzie maken

    Nu mijn vraag kan ik er een zebravinkje bij zetten ? en welk geslacht ?

    Jefke zijn kooitje is 53 X 33 X 66 CM


  • #2
    Nee, geen zebravinkje bijzetten. Die willen echt heel erg graag met andere zebravinkjes en ze spreken een heel andere taal. Voor je kanarie is dat wel gezelliger dan alleen zitten maar voor de zebravink vind ik dat wel een beetje zielig. Zebravinkjes kruipen lekker samen in een nestje en keuvelen gezellig. Dat gaat een kanarie niet doen en dus is je zebravinkje eenzaam bij de kanarie.
    Ik heb mannetjes en vrouwtjes samen en de mannetjes zingen gewoon door. Wel wat minder maar je moet weten dat ze zo hard en veel zingen om juist een vrouwtje te lokken. Ik vind het zingen dan minder leuk en een beetje zielig dus ik heb liever dat ze elke dag 2 keer een uurtje zingen voor hun vrouwtje en om te laten weten dat het hun vrouwtje en kooitje is

    Wat ook wel kan is nog een mannetje als je een grotere kooi hebt. In deze kooi zou ik er gewoon een vrouwtje bijzetten. Als je bv een gloster neemt is die vaak erg snel tam en dan heb je dus twee tamme vogels. (ik zag dat je deze al goed tam had in je andere topic)

    Ook zou ik hoe leuk deze neptak er ook uitziet er 3 takken in doen uit een boom. 2 tegenover elkaar iets verschillend van hoogte bovenin en een in het midden onderin. Een kanarie wil vooral springen en fladderen en dan heeft hij de meeste ruimte en de beste stokjes om zijn pootjes gezond te houden. Nu vind ik je kooi wat druk en vol waardoor hij wat mij betreft te weinig ruimte heeft.

    Succes met de vogel.

    Opmerking


    • #3
      Nee niets er bij zetten.
      De tak vervangen door 3 stokken doorsnee 14-15 mm.Niet van hardhout.
      1 stok links en 1 rechts en 1 in het midden wat hoger.
      Succes !
      Vr.groeten van
      Antoni





      homepage:
      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

      Opmerking


      • #4
        Dat boekje zou ik bij het oud papier leggen.
        Kanaries zijn juist solitair levende vogels. Een van de redenen van het zingen is juist: blijf uit de buurt, hier woon ik al.

        Alleen in broedseizoen zoekt de man de popjes op.
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
          Dat boekje zou ik bij het oud papier leggen.
          Kanaries zijn juist solitair levende vogels. Een van de redenen van het zingen is juist: blijf uit de buurt, hier woon ik al.

          Alleen in broedseizoen zoekt de man de popjes op.
          Ik kan er naast zitten maar dit is niet helemaal waar zover ik weet. Kanaries zijn juist vogels die buiten het broedseizoen in groepjes leven en zich in de lente in territoria vestigen en deze verdedigen. Zij wonen daar met een popje. Zodra het broedseizoen weer voorbij is zoeken ze elkaar weer op. Het popje zoekt ook een man op in zijn terrtorium op basis van wat daar te halen is en of hij goed zingt, voert en verdedigd.

          Dat is ook wat ik hier merk. Ik zet de vogels na het broeden samen en er valt geen onvertogen woord. De mannen zingen hun longen uit hun lijf en doen dat gewoon in de groep. Pas in de lente als de dagen langer worden ontstaan spanningen en moet ik de koppels weer apart zetten.

          Net als putters, vinken, sijsen etc. Die zwermen allemaal na het broedseizoen en bewegen zich in groepen.

          Ik kan me niet voorstellen dat een kanarieman territoriaal is in de wintermaanden en daar merk ik dus ook niks van. Als ik hier 2 mannen samen heb en er 1 weghaal dan is het contactroepen niet van de lucht. Zij willen absoluut elkaars gezelschap.

          Opmerking


          • #6
            Hallo Marx !
            De kanaries,die we hier fokken zijn gewoon kooivogels niet meer en niet minder. Ze worden al eeuwen in kooien gefokt.
            Als er 1 ontsnapt heeft hij/zij niet lang te leven.
            In de voliere waar de jonge kanaries worden gehouden tot na de rui worden
            de zingende mannen constant opgejaagd door de poppen.
            De mannen worden uitgevangen en in kooien gezet.
            De poppen gaan in vluchtkooien. Soms zit er nog een man bij. Nou als je ziet hoe die wordt opgejaagd zodra hij aanstalten maakt om te zingen.Daar word je niet goed van. Gauw uitvangen die man. En de rust is weer hersteld.
            De mannen moeten elk een aparte kooi(tje) hebben ,dan hebben ze hun eigen territorium. Zodra je ze bij elkaar zet is het vechten geblazen.Vechthouding en dan trappen en pikken naar elkaar. Het gaat uitsluitend om het territorium,
            dat de kanarie heeft of wil hebben.
            Ook in het wild hebben de mannen hun eigen territorium en wie daar in de buurt komt wordt verjaagd.
            In sommige boekjes lees je gewoon onzinnige dingen. Ergens heb ik nog eens
            gelezen,dat je kanaries met 7 of 8 dagen moet ringen met een ringetje van 2,9 mm. Nou in werkelijkheid ben je soms met 6 dagen al te laat.
            Vr.groeten van
            Antoni





            homepage:
            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

            Opmerking


            • #7
              Blijf dat wel heel erg raar vinden eerlijk gezegd. Ik heb na het broedseizoen de timbrado's allemaal samen in een heel kleine voliere (kamervoliere op dit moment zelfs omdat ik nieuwe volieres bouw). Mannen en poppen en daar zit ook nog een koppel harzers bij. Soms heb ik nog wat jongen en die zet ik er ook bij. Ik heb in mijn hele leven nog nooit een pop een zingende man zien opjagen en nu op dit moment zingen er 2 Timbradomannen samen met een harzerman en de poppen hupsen ook wat rond. Niets van problemen. Als ik nu de mannen apart zou zetten zou ik gek worden van de contactroepen.

              Natuurlijk moeten jonge mannen nu apart als je ze wil trainen om in zangkooitjes hun kunstje te doen. Maar dat wil niet zeggen dat ik ze niet direct na de shows allemaal in mijn voliere kan zetten hoor. Ik heb een deel van mijn vogels van een zangkweker en die hebben hun kunstjes gedaan en hun puntjes gekegen en zijn daarna zo hups in de groep gegaan. Gaat prima hier.

              Ook heb ik 2 jaar een koppel in de kamer gehad en die zitten nu samen bij de rest. Gaat ook prima. Vechten doen ze hier alleen in de lente en dan haal ik ze dus ook uit elkaar. Als ik de poppen weghaal kan ik de mannen zomer en winter samen laten zonder dat ze een veer verliezen. Ik heb ze een jaar met 5 mannen in een kleine vlucht gehad en 2 jaar geleden had ik 7 mannen in 2x2x1 m permanent samen.

              Ik ben er dus van overtuigt dat een kanarie wel een sociale vogel is buiten de broedtijd. En ook dan zit hij niet alleen.

              Opmerking


              • #8
                3 mannen bij elkaar is de juiste keuze Marx.
                Die Harzerman kan erbij ,omdat de Timbrado's daarvan niet de zang overnemen.
                De Harzer zingt laag, de WS zit in het midden en de Spaanse Timbrado is de tenor onder de zangkanaries.
                De jonge kanaries worden in de eerste plaats opgekooid om hun zang te vervolmaken. Of je dan aan een wedstrijd al of niet wil deelnemen is een tweede.
                Als iemand een Timbrado wil voor b.v. de huiskamer,dan wil ik wel dat
                hij zijn lied brengt bij de nieuwe eigenaar. Daarom oefenen in de voliere,
                na de rui uitvangen, opkooien en studeren.
                Het opjagen van een zingende jonge man door jonge poppen is een normaal verschijnsel. De fokkers hebben natuurlijk niet voor niets zangstudiestokken
                met schotjes in de voliere. Speciaal voor de mannen opdat zij niet te veel lastig worden gevallen.
                Natuurlijk als er veel vogels opgepakt zitten,waaronder dikwijls nog zieken, in een te kleine kooi,zoals je wel eens op vogelmarkten/dierenwinkels ziet of zag,dan gebeurt er helemaal niets
                en zit alles gestresst voor zich uit te kijken.
                Een 100% gezonde Spaanse Timbrado pikt dikwijls nog naar je vinger,als je die zachtjes tegen het puntje van de snavel duwt.
                Vr.groeten van
                Antoni





                homepage:
                http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                Opmerking


                • #9
                  jefke

                  wie zie je liever, ??? jefke of ???. die zit daar mooi alleen, niet te veel stokjes in kooi, die moet kunnen vliegen . is van dat ,is miene kot afblieven, is weer westvlaams. goed voor zorgen.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Marx
                    Nee, geen zebravinkje bijzetten. Die willen echt heel erg graag met andere zebravinkjes en ze spreken een heel andere taal. Voor je kanarie is dat wel gezelliger dan alleen zitten maar voor de zebravink vind ik dat wel een beetje zielig. Zebravinkjes kruipen lekker samen in een nestje en keuvelen gezellig. Dat gaat een kanarie niet doen en dus is je zebravinkje eenzaam bij de kanarie.
                    Ik heb mannetjes en vrouwtjes samen en de mannetjes zingen gewoon door. Wel wat minder maar je moet weten dat ze zo hard en veel zingen om juist een vrouwtje te lokken. Ik vind het zingen dan minder leuk en een beetje zielig dus ik heb liever dat ze elke dag 2 keer een uurtje zingen voor hun vrouwtje en om te laten weten dat het hun vrouwtje en kooitje is

                    Wat ook wel kan is nog een mannetje als je een grotere kooi hebt. In deze kooi zou ik er gewoon een vrouwtje bijzetten. Als je bv een gloster neemt is die vaak erg snel tam en dan heb je dus twee tamme vogels. (ik zag dat je deze al goed tam had in je andere topic)

                    Ook zou ik hoe leuk deze neptak er ook uitziet er 3 takken in doen uit een boom. 2 tegenover elkaar iets verschillend van hoogte bovenin en een in het midden onderin. Een kanarie wil vooral springen en fladderen en dan heeft hij de meeste ruimte en de beste stokjes om zijn pootjes gezond te houden. Nu vind ik je kooi wat druk en vol waardoor hij wat mij betreft te weinig ruimte heeft.

                    Succes met de vogel.
                    Alvast bedankt voor de goede raad en tips,
                    toch heb ik nog een vraagje ik wil er best wel een
                    gloster vrouwtje bijzetten zo dat die niet meer alleen is,
                    maar een nestje zie ik niet zo zitten

                    Opmerking

                    Working...
                    X