PDA

Bekijk Volledige Versie : Activiteiten vogeljaar 2009 Wie doet Wat?

wjvdlinden
09-10-2008, 07:16
Zomaar wat losse vragen

Welke VOGEL activiteiten organiseren jullie zoal op jullie verenigingsavonden?

Wij hadden nu bijvoorbeeld gedacht aan:

1. Natuurlezing. Vogeltrek in Israël
2. Uitnodigen van een vogelarts
3. Tafelkeuring
4. Lezing?

Maar ik ben heel nieuwsgierig welke activiteiten andere verenigingen organiseren.

Hoe gaan jullie om met de organisatie van verenigingsuitjes? Worden er vogelparken bezocht? Of werkt dit niet?

krien
09-10-2008, 12:55
Bijvoorbeeld eens een keertje een zangavond.

Iemand die Harzers/Waterslagers/Timbrado's houdt en er mee naar tentoonstellingen gaat ,langs laten komen en over zijn hobby-beleving laten vertellen en eens een paar van die vogels laten horen, hetzij live, of via laptop oid.

Eeens een andere discipline.

wjvdlinden
09-10-2008, 15:39
Krien,

Wat ik altijd het nadeel vind van een bespreking van één vogelsoort is dat of de kanarieboeren blijven weg of de tropenmannen.

Wim

krien
09-10-2008, 21:22
Dat valt bij ons gelukkig wel mee, als er maar iets te doen is, je spreekt dan toch gelijk weer de hele horde.

Ton Koek
09-10-2008, 23:52
Een fotoshow van Hans Wagenaar is beslist een aanrader voor elke club.
Schitterende foto's voorzien van deskundig en onderhoudend commentaar.
Avondvullend en in verschillende thema's te boeken.

wjvdlinden
10-10-2008, 07:05
Ton,

Dhr. Wagenaar komt 14-10-2008 bij ons een lezing geven dus ik ben zeer benieuwd.

Maar ik ben gewoon benieuwd hoe je anderen super enthousiast houd en krijgt voor onze geweldig hobby.

M.vr.gr.
Wim

Lucky
10-10-2008, 12:03
Helaas , is het bij ons in de buurt en met name in onze vereniging slecht gesteld met het organiseren van clubactiviteiten. De "oude garde" stemd overal tegen en zo is er nooit een meerderheid te vinden om iets van de grond te krijgen. Wel klagen deze zelfde dat er geen nieuwe leden te vinden zijn voor onze hobby. Maar is niet deels het een het gevolg van het ander?
De tijden veranderen, onze hobby ook. Helaas zien onze oude leden deze veranderingen liever niet dan wel. Eens in de maand wordt er een droge vergadering gehouden. Waar over alles wordt gesproken behalve over vogels.
Om deze reden loop ik en meerdere van mijn collega clubleden met de gedachte om verspreid lid te worden.

Jammer, maar ook dat is democratie.

Greetings Lucky:)

wjvdlinden
10-10-2008, 12:15
Lucky,

Dat is nu precies wat ik bedoel.

Vandaar mijn vraag. Wanneer wordt een vogelverenigingsavond interessant.
Dus Lucky laat nog eens van je horen.

Wim

Rudmer
10-10-2008, 12:32
Na een verhuizing ben ik nog steeds lid gebleven van mijn eerste vereniging (Gemerts Kleur), ondanks dat het nu een uurtje rijden is. De sfeer is er gewoon ontzettend goed en er worden ook diverse activiteiten naast de vogelhobby georganiseerd.

Dit jaar is er een fietstocht geweest, een wandeltocht, forelvissen, maar ook meer vogel-gerelateerde zaken als een bezoek aan een roofvogelkweker (waar ik helaas niet bij kon zijn :( ) en een tafelkeuring.

Naast de vogelhobby proberen we ook gewoon een aantal keer per jaar wat gezelligs te doen, en dat hoeft dan niet per definitie met vogels te maken te hebben, al ik een combinatie nooit weg natuurlijk. :)

wjvdlinden
10-10-2008, 12:49
Rudmer,

Dus een uitje naar een Roofvogelshow is een aanrader gecombineeerd met een etentje?

Wim

Rudmer
10-10-2008, 13:10
Wim,

Hier moet ik volmondig ja op antwoorden (al mag je niet met volle mond praten)!

gr. Rudmer

wjvdlinden
10-10-2008, 13:49
Ga verder!!!

Welke activiteiten nog meer.

1. Roofvogel show waar?
2. Tafelkeuring?
3.?
4.?

etc etc

Ton Koek
10-10-2008, 23:13
Bij de NKC was een hele leuke clubdag toen een een van de leden, een voedingsdeskundige, alle aanwezigen liet opnoemen wat ze aan hun eivoer toevoegden. Hij schreef dit allemaal op een groot vel papier, dat werden er zelfs 2.

Daarna besprak hij punt voor punt de genoemde toevoeging, beginnend met de vraag aan degene die het noemde waarom die dat deed.
Dat leverde een erg leuke discussiemiddag op, óók met de zeg maar "seniorleden".

Dus een deskundige uitnodigen (bv Cees Diepstraten van de NKC als die zou willen) en praten over eivoer.

Lucky
11-10-2008, 17:36
Hallo Wim , als je bedoelt dat ik tijdens vergaderingen iets van me moet laten horen. Nou dat heb ik vroeger gedaan.
Ik heb vaker tijdens vergaderingen er op aangedrongen om iets interessants te organiseren. Maar dat gaat gewoon weg het ene oor in en het andere er uit. Je maakt er tevens weinig nieuwe vrienden mee. Ze zijn op z'n zacht gezegt dan op hun tenen getrapt. "Het was zo en het zal zo blijven. Amen."
Div collegakwekers hebben het ook al geprobeert alles vergeefs. De "oude Garde" regeert en bezit de meerderheid. Resultaat is een minimale opkomst tijdens de vegaderingen. Nieuwe leden haken na twee maanden af. De TT bestaat alleen uit monotone rekken welke het publiek nauwelijks/niet boeien, ect. ect. Ik moet toegeven zelf ben ik er zins kort ook moedeloos van. Aan de eigen TT neem ik al enkele jaren niet meer deel. Ik bezoek de laatste tijd alleen één vergadering om ringen te bestellen.
Wel bezoek ik een regelmatig een cultuurvogel gespeks groep in Duitsland.(4x per jaar) Hier wordt de gehele middag over vogels gesproken. Iedereen is hier bij betrokken. En kan/mag evt. zijn zegje doen over uit een lopende thema's.
De groep bestaat uit ongeveer 40 personen met beginners maar ook ervaren en zeer deskundige kwekers. Tevens zijn er een drietal duitse keurmeesters en een voedingsdeskundige en een dierenarts die de groep complementeren.
Al met al een leuke groep waarbij je tijdens een bijeenkomst meer over vogels praat dan een heel jaar bij onze vereniging.

Het is tijd voor verenigingen nieuwe stijl.

marcellevers
12-10-2008, 17:04
beste lucky

zijn er niet meer verenegingen in de buurt

of zeg met alle leden die niet met de oude stijl eens zijn het lid maatschap op en begin zelf wat liever met 20 actieve leden dan met 100 niets willen de leden verder gaan bij je oude vereneging.

wij hebben elk jaar een fiets tocht / hokbezoek en we gaan in januari met een bus naar appeldoorn en uiteraard een tafelkeuring ( die was vandaag)
en we proberen om de paar jaar een leuk feestje te organiseren

Lucky
12-10-2008, 20:25
Beste Marcellevers, de verenigingen hier in de buurt zijn allen op de zelfde leest geschoent. Daarbij komt ook nog dat de verenigingen hier allemaal relatief klein zijn meestal 15 tot 30 leden. En bestaan uit vergelijkbare samenstelling als de onze. Het toe treden tot een andere vereniging heeft dus weinig zin. Het starten van een nieuwe vereniging vergt een hoop werk. Ik wil wel tijd in een vereniging steken. Maar kan momentaan ivb met mijn werk geen bergen tijd vrij maken om een vereniging op te richten.
Verspreid lid lijkt mij de beste oplossing.

Piet
12-10-2008, 22:57
Is een speciaalclub niet een goede oplossing voor je? Daar wordt veel gepraat over de vogelsoort(en) waar je zelf in bent geinteresseerd. Ze hebben veelal ook babyshow, tafelkeuringen, en regionale en landelijke shows. Op de verenigingsavonden vaak sprekers over voor jou interessante onderwerpen.

Lucky
13-10-2008, 15:24
Beste Piet , goed idee maar daar mee is structureel niets opgelost. Het gaat er niet om dat het mij "interesseerd". Het gaat om het geheel. Er moet volgens mij tijdens de vergaderingen iets gebeuren. Iets wat vogelmatig gerelateerd is. Mij persoonlijk interesseerd alles wat met vogels te maken heeft.
Zie het zo, Een jongetje/man/vrouw gaat op voetbal. En er wordt tijdens de training alleen over geld, uitnodigingen en de jaarlijkse wedstrijd gesproken. Gevoetbalt wordt er niet er komt geen bal aan te pas. Hoe lang denk je gaat dit jongetje/man/vrouw naar de training? Hoe lang voetbalt hij/zij?
Zo vergaat het wel de meeste van de (nieuwe) leden in de mij omringende vogelverenigingen.
Willen wij nieuwe leden trekken dan zal er iets geboden moeten worden!

fransb
13-10-2008, 15:35
Beste Piet , goed idee maar daar mee is structureel niets opgelost. Het gaat er niet om dat het mij "interesseerd". Het gaat om het geheel. Er moet volgens mij tijdens de vergaderingen iets gebeuren. Iets wat vogelmatig gerelateerd is. Mij persoonlijk interesseerd alles wat met vogels te maken heeft.
Zie het zo, Een jongetje/man/vrouw gaat op voetbal. En er wordt tijdens de training alleen over geld, uitnodigingen en de jaarlijkse wedstrijd gesproken. Gevoetbalt wordt er niet er komt geen bal aan te pas. Hoe lang denk je gaat dit jongetje/man/vrouw naar de training? Hoe lang voetbalt hij/zij?
Zo vergaat het wel de meeste van de (nieuwe) leden in de mij omringende vogelverenigingen.
Willen wij nieuwe leden trekken dan zal er iets geboden moeten worden!

Hier ben ik het wel mee eens.
Als je bij sommige kijkt is het even snel vergaderen liefst niet teveel vragen,want dan kunnen de kaarten op tafel om te gaan rikken.:huh
Er zijn er natuurlijk ook bij die het beter opgelost hebben.
1 keer per maand of twee maanden vergadering met aansluitend een lezing.
Die kan varieren van een vogelarts tot ervaren kwekers die hun zeggie komen doen.:)

wjvdlinden
13-10-2008, 15:44
Als ik alles tot nu toe goed heb gelezen.

De meeste mensen zijn snel tevreden ook al gaat het niet over vogels
Een enkeling wil heel graag een lezing, vogelarts of een ervaren kweker spreken maar krijgen weinig tot geen bijval van mede clubleden.

Blijft een ervaren vogelliefhebber liever bij zijn vogels? Is hij vaak alleen lid voor de ringen?

Lucky
13-10-2008, 15:59
Beste Wim , voor mij geldt dat ik nu ongeveer 40 jaar vogels kweek. Heb bijna alle "gangbare" inheemse zaadeters gekweekt. Dus mag me wel ervaren noemen. Ik geef graag mijn kennis door. En hou geen vogelgeheimen achter. Dus neen, op je eerste vraag. Ik ga liever gesprekken met mede vogelliefhebbers aan om hun en uiteraard ook mij zelf wijzer te maken. Want in de vogelsport ben je nooit uitgeleerd. Uit ieders ervaring valt iets te leren. Helaas zijn de meeste "ervaren kwekers" zo ervaren dat zij dit niet meer hoeven. "Hun kan men niks wijs maken". Op de tweede vraag moet ik helaas positief antwoorden. Ja, ik ben nu alleen nog lid van wege de ringen. Zou het wel graag anders zien.

Henk3
13-10-2008, 16:14
Tja, bij ons gaat het gewoon over vogels.
De kaarten blijven thuis.
Vaste kern van rond de 20 leden komen op elke vergadering. Soms ietsie minder soms wat meer.
De ene keer een lezing over parkieten, dan eens tropen of kanaries, alsook cultuur.
Soms ook hebben wij een veearts als spreker, altijd boeiend.
Dan weer eens over de natuur. Ook wel een aanrader trouwens.
Dan hebben we weer eens een praatavond. (over vogels natuurlijk.) Of over de komende tentoonstelling en ook na de tentoonstelling wordt er toch weer ff over gepraat.
Ook wordt er wel eens een verslag gemaakt van de tentoonstelling e.d. Dat is altijd leuk. (verslag per cd-rom of dvd).
Soms is er ook wel eens wat onenigheid maar dat lossen we in de meeste gevallen wel weer op.
Ook gaat er van onze vereniging altijd wel een delegatie naar district en regio.
Dus actief genoeg denk ik.
Soms moet je zelf ook wat motiveren.
Vaak is het wel zo dat als er werk gedaan moet worden dat daarvoor vaak de zelfde mensen opdraaien.
Nou zo gaat het bij ons ongeveer.

vogelmantiel
17-10-2008, 15:47
ja henk dat zal vast wel bij elke verreniging zo zijn
bij ons is het ook altijd zo altijd het zelfde groepje bij elkaar
de ene keer wat meer dan de andere keer
en ook bij de tt is het altijd het zelfde liedje

groetjes michael