Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gevonden postduif

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Gevonden postduif

    Beste mensen,

    Ik heb twee dagen geleden op staat een postduif gevonden, totaal uitgehongerd en meer dood dan levend. In alle haast heb ik in de garage een hokje gemaakt en wat duivenvoer gehaald. Nu, twee dagen later lijkt hij weer helemaal de oude te worden. Ik ben van plan om hem over een paar dagen weer te laten vliegen, maar waar moet ik rekening mee houden voordat ik dat ga doen. Mag hij vantevoren nog eten of mag hij juist niets eten ? Mag een duif overigens continu eten hebben of moet je hem een paar maal per dag eten geven?...en hoeveel?

    Genoeg vragen dus, ik hoop dat iemand wat bruikbare tips voor mij heeft.

    Bij voorbaat dank.

    Cazz

  • #2
    Gewoon constant eten geven als hij uitgemergeld was. Geen probleem. Geef hem ook wat grit erbij als je dat hebt.
    Je kan de eigenaar vinden via de site van de npo. Duif gevonden. Je voert eerst 08 in als hij van 2008 is en daarna de nummers van de ring. Krijg je een telnr van de eigenaar.

    Loslaten doe je op een ochtend als het helder weer is. De kans is groot dat hij dan wel naar huis gaat. Er zijn wat rampvluchten geweest en door de stortregens is hij gedesorienteerd waarschijnlijk.

    Succes ermee.

    PS ik heb er nu ook 2 zitten en die gaan ook een dezer dagen weg. Eigenaar zit in Groningen dus veel te ver om op te halen

    Opmerking


    • #3
      Aangevlogen c.q. gevonden duiven kun je aanmelden op deze site:

      Op NPO.nl bundelen we programma's, podcasts, artikelen en meer over één bepaald onderwerp van alle dertien publieke omroepen op één plek.


      Mits hij natuurlijk geringd is

      Voor de rest heb je hem natuurlijk prima opgevangen!
      Hans
      Tomorrow is the first day of the rest of your life...

      Opmerking


      • #4
        Bedankt

        Beste mensen,

        Bedankt voor jullie bruikbare tips. Ik heb inmiddels aan de hand van het ringnummer het telefoonnummer van de eigenaar gevonden. De Duif is overigens een stuk van huis, hij is gevonden in Huizen en is afkomstig uit Stadskanaal. Ik ga direct de eigenaar bellen om te overleggen wat hij het liefste wilt.

        nogmaals dank.

        Mvgr,

        Cazz

        Opmerking


        • #5
          Nou

          Dan is ie denk ik bij mij over gevlogen maar ik heb hem niet gezien.



          Toch bijna 180 kilometer. Maar hij zal wel in een rechte lijn gevlogen zijn denk ik. Is vast korter.
          Vriendelijke groeten,
          Henk3.

          Mijn website:

          Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

          Opmerking


          • #6
            De duif was waarschijnlijk op weg naar huis.
            In de duivensport worden de duiven meestal in Frankrijk gelost ,en vliegen van daar naar huis.
            Deze duif zal erg slechte conditie hebben gehad of is ergens tegen aan gevlogen.Of is verast door het slechte weer.
            Er is heel veel kans dat de eigenaar er helemaal geen prijs meer op steld ,en dat je er mee kunt doen wat je wilt.
            Een duif die zo ver van huis niet meer verder wil of kan vliegen is voor de eigenaar waardeloos en er is veel kans dat hij in de soep beland.
            Duiven melkers zijn geen echte dieren vrienden!!!
            Zelf ook zoiets mee gemaakt ,met een duif die een stempel in zijn vleugel had met zijn adres en tel nr ,dus ik dacht dat het wel een heeeel speciale zouw zijn.
            Netjes naar de eigenaar gebracht ,twee keer zelfs.(op mijn brommertje destijds ,20 km rijden) ,maar toen ik weer thuis was zat dezelfde duif toch weer in mijn tuin.
            Dus dat was ook niet echt een goeie ,en die zal toen ook wel in de soep zijn beland.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Animal
              De duif was waarschijnlijk op weg naar huis.
              In de duivensport worden de duiven meestal in Frankrijk gelost ,en vliegen van daar naar huis.
              Deze duif zal erg slechte conditie hebben gehad of is ergens tegen aan gevlogen.Of is verast door het slechte weer.
              Er is heel veel kans dat de eigenaar er helemaal geen prijs meer op steld ,en dat je er mee kunt doen wat je wilt.
              Een duif die zo ver van huis niet meer verder wil of kan vliegen is voor de eigenaar waardeloos en er is veel kans dat hij in de soep beland.
              Duiven melkers zijn geen echte dieren vrienden!!!
              Zelf ook zoiets mee gemaakt ,met een duif die een stempel in zijn vleugel had met zijn adres en tel nr ,dus ik dacht dat het wel een heeeel speciale zouw zijn.
              Netjes naar de eigenaar gebracht ,twee keer zelfs.(op mijn brommertje destijds ,20 km rijden) ,maar toen ik weer thuis was zat dezelfde duif toch weer in mijn tuin.
              Dus dat was ook niet echt een goeie ,en die zal toen ook wel in de soep zijn beland.
              Hoezo geen goeie? Hij kwam toch steeds naar jou terug? Hij was sneller dan je brommertje.

              Opmerking


              • #8
                hey

                postduiveliefhebbers geen dierenvrienden?

                nou dan denk ik toch dat je een beetje verkeerd denkt
                er zijn verschillende de meeste hebben ze als hobby dusz dan houden ze er echt wel van en somige voor het geld en dat zijn dwaasen (sorry maar waar is waar)

                mijn opa heeft ze ook en die is zeker een dierenvriend hij heeft ze zo tam dat ze zo in het hok bij je komen zitten (hij is er ook de heledag mee bezig bijna en hij vliegt er ook heel goed mee en als er iemand is die hem belt voor een duif die gevonden is dan haalt ie hem of hij zegt tege die gene wat hij moet doen voor hij hem weer los laat

                dusz zeg geen dingen die je niet weet!!!
                mvg roy (vogelfreak)
                kijk ook eens op mijn site www.roy-vogels.nl

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door vogelfreak
                  hey

                  postduiveliefhebbers geen dierenvrienden?

                  nou dan denk ik toch dat je een beetje verkeerd denkt
                  er zijn verschillende de meeste hebben ze als hobby dusz dan houden ze er echt wel van en somige voor het geld en dat zijn dwaasen (sorry maar waar is waar)

                  mijn opa heeft ze ook en die is zeker een dierenvriend hij heeft ze zo tam dat ze zo in het hok bij je komen zitten (hij is er ook de heledag mee bezig bijna en hij vliegt er ook heel goed mee en als er iemand is die hem belt voor een duif die gevonden is dan haalt ie hem of hij zegt tege die gene wat hij moet doen voor hij hem weer los laat

                  dusz zeg geen dingen die je niet weet!!!
                  Ik zeg geen rare dingen die ik niet weet.
                  Het gaat bij de meeste duiven mensen om de sport ,,en zoals ieder kan weten gaat sport en dieren niet samen ,,dat gaat altijd ten koste van de dieren. Dieren die niet presteren zijn alleen maar lastig en verdwijnen echt in de soep. Vogels met een vlucht mee sturen die jongen hebben ,,een doffer even bij zijn duivin laten en dan met een vlucht mee sturen ,,dat zijn dingen die constant gebeuren in deze sport.
                  Jouw opa was vast een uitzondering ,en zo zullen er vast wel meer zijn .
                  Maar een duif die meer als 100 km voor zijn huis in de problemen komt ,daar zal de duivenmelker geen behoefte meer aan hebben. Zo,n duif kost alleen maar geld ,en zal nooit iets opbrengen.

                  Opmerking


                  • #10
                    Mijn ervaringen zijn ook niet denderend goed inderdaad. Sport is niet meteen dierenliefde. En uiteraard zitten de goed presterende diertjes prima bij een duivenmelker. Maar de duifjes die slecht zijn zitten daar dus niet goed. Als je ziet hoe snel duiven kweken en hoe weinig duiven mensen vaak hebben dan kun je vanzelf raden wat er gebeurd. Ik krijg ieder jaar heel wat jonge verdwaalde duiven op mijn hok. Er is er nog nooit 1 opgehaald. Wel tips met voer goed en laat weer los met als gevolg dat er 4 hier gebleven zijn. Maandag moet ik er weer 2 naar een opvanghok van de NPO brengen omdat ik ze domweg niet allemaal wil houden. Dan is het duimen dat ze opgehaald worden anders gaan ze eraan is me telefonisch verteld.

                    Overigens is 100 km niks voor een duif. Dus als hij 100 km van huis is is dat voor een gezonde duif nog geen 2-3 uur vliegen. Toen ik verhuist ben was mijn duif eerder in Amsterdam terug dan ik met de auto. Was 120 km rijden

                    Opmerking


                    • #11
                      een duivenmelker vertelde me dat een duif die eenmaal verdwaald is geweest, niet meer echt interessant is voor de sport, dus uitkijken of je hem wel weer terugbrengt. Als hij weer bij je terugkomt heeft hij het waarschijnlijk beter bij jou.

                      Nog een vraagje, omdat ik dus zelf een verdwaalde duif heb,,wat voor soort grit geven en waarom?? hilde

                      Opmerking


                      • #12
                        Het is een oud topic waar je op reageert maar ik begrijp dat je zelf wat info wil over grit en maagkiezel enzo.

                        Quote:
                        Maagkiezel en grit zijn eigenlijk totaal verschillend, maar omdat er nogal wat verwarring over is, een korte uitleg!

                        Maagkiezel zijn klein steentjes of keitjes die de vogels opnemen en welke langere tijd in de maag aanwezig zullen blijven.
                        De kiezels zorgen voor het fijn malen van de zaden in de maag en slijten maar heel langzaam en kunnen dus geruime tijd in de maag aanwezig blijven.

                        Grit daarentegen is gemaakt van allerlei schelpen van schaaldieren en heeft maar een heel beperkte maaleffect. Grit slijt ook snel af en wordt dan via de normale weg weer afgescheiden. Grit moet men dus ook niet zien als vervanger van maagkiezels.

                        Grit wordt gegeven omdat het de bron is van calcium (kalk) en dient voor het opbouwen en onderhouden van het skelet. In de broedtijd dient het ook als bron voor de aanmaak van de eierschalen. Grit kan men ook vervangen door o.a sepiaschelpen en kalkblokjes.
                        Bron: http://www.degroeneluifel.nl/subcate...r_content=1154

                        Groetjes, Chantal
                        http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          Deze is nog veelzijdiger door de rode steen en steenkool die erin zit.

                          De diverse componenten in de duivengrit zijn essentieel voor een optimale vertering en het verhogen van de effectiviteit van de opname van voedingsstoffen uit het voer door de maalwerking. Daarnaast voorziet duivengrit de duif van de nodige bouwstoffen zoals mineralen en sporenelementen, goed voor de ontwikkeling van spieren en beendergestel, kortom dat wat een duif voor topprestaties en goede groei nodig heeft! Door het bijvoederen met onze gritmengelingen krijgt de duif de mogelijkheid de benodigde mineralen en bouwstoffen in het hok te vinden in plaats van elders en voldoende te kunnen opnemen.
                          Bron: http://www.tuinendier.nl/duiven-grit...kg#productinfo

                          En dan nog apart maagkiezel erbij voor duiven. (voor bv kleine tropenvogels is de kiezel veel kleiner)

                          Groetjes, Chantal
                          http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

                          Opmerking

                          Working...
                          X