Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft ervaring met deze bodembedekker?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Wie heeft ervaring met deze bodembedekker?

    (klik hier)
    Wat een leuke hobby hebben wij toch!

  • #2
    Geen ervaring er mee ,maar zoals het in die advertentie staat ,,een laag van 3 cm en eens in de week helemaal verschonen ,,is wel een erg dure grap.
    Afhankelijk van de vogelsoort wordt het natuurlijk ook als voedsel gebruikt.
    Is trouwens gewoon bij onder andere de boerenbond verkrijgbaar.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Animal
      Afhankelijk van de vogelsoort wordt het natuurlijk ook als voedsel gebruikt.

      Deze bedding word van de resten van de maiskolf gemaakt en is dus geen voeding, naar het schijnt zal deze bedding makkelijk gaan schimmelen als het nat word, althans dat was mijn ervaring in een grijs verleden.

      Greetzzz

      Opmerking


      • #4
        De zakken die bij de boerenbond liggen lijken toch meer op grof gemale mais korrels ,,of waarschijnlijk hele maiskolven ,en het was duurder dan schelpenzand ,of beukensnippers.

        Opmerking


        • #5
          Het is een vrij lichte korrel (biologisch product trouwens)die echter wel goed vocht absobeert. Omdat het een licht product is moet je een vrij dikke laag op de bodem strooien, dat houdt het spul elkaar als het ware vast. Strooi je een dunne laag dan krijg je het helicopter-effect: vogel landt en de handel waait uit de kooi.... Nog een nadeel: alle resten van zaad, eivoer en mest zakt door de vrij grove structuur van de korrel naar de bodem. Hierdoor is de bovenste laag van de bodembedekking mooi schoon, maar de rommel ligt onderin. Het gevolg kan zijn - vooral als het spul wat langer ligt - dat zich daar zaken gaan ophouden die niet in een kooi thuishoren, mijt etc.
          Er is ook een variant te koop die veel fijner van structuur is. Voor kleine soorten is dat prima, temeer omdat de mest beter wordt opgenomen.
          Maar het 'uit-de-kooi-waaien' blijft aanwezig.

          Dat Animal er geen ervaring mee heeft wel blijkt uit zijn antwoord. "Afhankelijk van de vogelsoort wordt het natuurlijk ook als voedsel gebruikt." Niet dus, het is een rest (afval) product en ik heb nog niet meegemaakt dat de vogels het eten...


          Hans.
          Tomorrow is the first day of the rest of your life...

          Opmerking


          • #6
            Ik dacht dat het gemale mais was ,,maar als het alleen de afval is dan zal het inderdaat niet gegeten worden.
            Ik zal als ik bij de boerenbont kom er eens op letten wat het nu eigenlijk is.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Birdfarm
              Deze bedding word van de resten van de maiskolf gemaakt en is dus geen voeding, naar het schijnt zal deze bedding makkelijk gaan schimmelen als het nat word, althans dat was mijn ervaring in een grijs verleden.

              Greetzzz
              Het is inderdaad een restproduct. Het binnenste van de kolf in gedroogde en gemalen vorm.

              Jouw grijze verleden is helaas ook nog het heden. Ik zal proberen uit te leggen waarom ik dit topic heb geplaats, maar was in eerste plaats benieuwd naar meer van dit soort ervaringen.
              Laat even heel duidelijk zijn dat ik niet met een beschuldigende vinger naar de fabrikant van het spul wil wijzen, ik was degene die het heeft toegepast.

              Ik ben via een kanariekweker op het idee gebracht dit spul als bodembedekker te gebruiken. Het is licht en blijft vrij schoon.

              Echter;
              Het is nu weer goed, maar een aantal weken geleden heb ik te maken gehad met een plotselinge achteruitgang van de conditie van mijn vogels. Daar bleef het helaas niet bij, vrij vlot achter elkaar stierven een aantal voor mij waardevolle kweekvogels en jongen. Nu ben ik niet zo'n kuurder dus heb ik het geprobeerd met ontsmetten van de kooien en een vitaminenkuur (wm-forte). Niets mocht echter baten en uiteindelijk heb ik zelfs een mestonderzoek overwogen. (vandaar mijn vraag in een ander topic, hoewel de sterfte toen al gestopt was) De sterfte van waardevolle TT en kweekvogels heeft er o.a. toe geleid dat ik een technische dag van de NZC in Groningen niet aandurfde en dat ik ook de eerste eerste TT heb afgezegd. De afgelopen weken is er geen vogel in of uit het hok gekomen, want geef toe je wilt je collega's niet opschepen met zieke vogels. Voor de duidelijkheid; ik kweek met zebravinken, spitsstaarten en ceressen.

              Totdat ik via een vriend werd gewezen op mijn bodembedekker. Hij had meegedacht en kwam tot de conclusie dat dat het enige was wat anders was dan voorheen. Ik ben terug gaan rekenen, en inderdaad sinds ik met de mais bedekking was begonnen begon ook de ellende.

              Vorige week de proef op de som genomen en alle kooien voorzien van andere bodembedekking (zand en beukensnippers, niet gecombineerd hoor ). Het eerste wat opviel bij het legen van de zandladen was een zwartkleurige schimmel op de plaatsen waar de meeste mest lag. Helaas geen foto gemaakt....
              Steeds meer heb ik het idee dat deze schimmel wel eens verantwoordelijk kan zijn voor de plotselinge sterfte onder mijn vogels. Destemeer omdat de vogels in de vluchten waarin ik geen mais gebruik kerngezond waren en zijn...
              Sinds het vervangen van de mais door beukensnippers of schelpenzand heb ik geen zieke vogels erbij gekregen....

              Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik heb sterk het vermoeden dat de zwartkleurige schimmel die ik nog nooit eerder had gezien het goed doet op de maisbedekking. Ook denk ik dat deze schimmel ziekmakend voor de vogels is...

              Mijn vraag:

              Wie heeft soortgelijke ervaringen, en of kan er meer over vertellen. Dit natuurlijk in het belang van ons allen..
              Wat een leuke hobby hebben wij toch!

              Opmerking


              • #8
                m.vr.gr. Harry

                Opmerking

                Working...
                X